DECRET LLEI 32/2020, de 22 de setembre, pel qual es modifica la Llei 17/2014, del 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya

L'article 67.6.a) de l'Estatut d'autonomia preveu que els decrets llei són promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

Decret llei

Exposició de motius

L'article 116.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat competència exclusiva en matèria d'agricultura i ramaderia, que inclou en tot cas, la regulació de la participació de les organitzacions agràries i ramaderes i de les cambres agràries en organismes públics.

La pandèmia de la COVID-19 és una emergència sanitària i social mundial que justifica la necessitat extraordinària i urgent d'adoptar mesures per fer front a les conseqüències de tot tipus, derivades dels seus efectes.

En aquest context, i des del moment en què fou declarada la pandèmia, la Generalitat de Catalunya ha adoptat diverses mesures urgents en una amplitud de matèries que han pretès pal·liar els efectes de la COVID-19, així com oferir una major garantia jurídica a totes les persones, tan físiques com jurídiques.

El sector agroalimentari no ha estat exempt, ni de l'afectació produïda per la pandèmia, ni de les mesures adoptades per la mateixa administració de la Generalitat als efectes descrits. L'afectació que actualment ens ocupa i que és la justificació d'aquest Decret llei és la celebració de les properes eleccions agràries.

La Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries, en el seu article 3 estableix que la representativitat de les organitzacions agràries es determina mitjançant un procés electoral entre les persones que tenen la condició d'electors d'acord amb el que disposa la mateixa llei, i que el departament competent en matèria d'agricultura i ramaderia, per ordre del conseller o consellera, ha de convocar eleccions, cada cinc anys, per a determinar la representativitat de les organitzacions agràries.

El 28 de febrer de 2016 es varen celebrar les darreres eleccions, i per tant, les properes eleccions s'han de celebrar durant el mes de febrer de l'any 2021.

En aquest escenari, si no s'introdueix cap modificació, aquesta propera contesa electoral s'hauria de celebrar de manera presencial seguint els condicionants establerts en la Llei 17/2014, de 23 de desembre.

Atesa la situació exposada així com la necessitat d'implementació de l'ús dels mitjans electrònics en tots els àmbits de la nostra societat, mitjançant aquest Decret llei es possibilita la modalitat de vot electrònic en les eleccions per a determinar la representativitat de les organitzacions professionals agràries.

Tot el que s'ha exposat determina que sigui imprescindible aquesta intervenció normativa immediata per part del Govern, atesa la immediata necessitat de garantir la celebració de les eleccions per a determinar la representativitat de les organitzacions professionals agràries, peça clau de l'Administració agrària relacional, ja que del grau de representativitat deriva la participació d'aquestes entitats en les polítiques agràries que desenvolupa la Generalitat.

Per tant, en ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, de conformitat amb l'article 38 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern;

A proposta de la consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Addició d'un capítol IV a la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries

S'afegeix un capítol, el IV, a la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries, amb el text següent:

Capítol IV

Sistema de vot electrònic en les eleccions per determinar la representativitat de les organitzacions professionals agràries.

Article 45

Votació electrònica

45.1 En el procés electoral per determinar la representativitat de les organitzacions professionals agràries davant l'Administració de la Generalitat i del seu sector públic, la convocatòria pot determinar que el dret de sufragi actiu s'exerceixi únicament pel sistema de votació electrònica conformement a les especificacions d'aquesta llei.

45.2 El vot per sufragi dels electors i les electores s'emet per mitjans electrònics, de forma presencial en els punts presencials d'assistència en el vot electrònic o de forma remota des de qualsevol altre lloc.

Article 46

Garanties del sistema de vot electrònic.

46.1 El sistema de vot electrònic ha de garantir:

  1. La llibertat de vot, de manera que s'exclogui qualsevol coerció a l'elector o electora que determini l'orientació del seu vot.

  2. El caràcter secret del vot i la garantia de privadesa total de l'elector. El procediment de vot electrònic no permet establir un vincle entre el sentit del vot i la persona que l'ha emès, i es garanteix la destrucció de la informació personal de l'elector un cop finalitzat el procediment electoral.

  3. La identificació plena i fefaent de l'elector.

  4. La integritat i la inalterabilitat qualitativa i quantitativa del vot. El procediment de vot electrònic garanteix que la voluntat expressada per l'elector és autèntica, inequívoca i que no ha estat alterada ni qualitativament ni quantitativament.

  5. La unicitat del vot. L'elector pot emetre un sol vot i s'elimina tota possibilitat de duplicitat o multiplicitat de vot per part d'una mateixa persona.

  6. La seguretat en totes les fases del procediment del vot electrònic. La seguretat tècnica dels procediments de transmissió i emmagatzematge de la informació, amb mesures que garanteixin la traçabilitat i mesures contra addicions, sostraccions, manipulacions, suplantacions o tergiversacions del procediment de vot.

  7. La identificació segura. El procediment de vot electrònic es fonamenta en l'aprovisionament segur de credencials i en la identificació basada en un sistema d'identificació segura.

  8. La transparència i l'objectivitat en el procediment de vot electrònic i en l'escrutini.

  9. La verificabilitat global i individual del procediment de vot. Els òrgans competents en matèria electoral poden verificar el funcionament correcte del procediment de vot electrònic i l'elector o l'electora pot verificar tot el procediment d'emissió del seu vot.

  10. L'auditabilitat del procediment de vot. El procediment del vot electrònic és auditable mitjançant eines estàndard amb la finalitat de comprovar que tot el procés de votació és correcte.

46. 2 El departament competent en matèria d'agricultura ha de designar un/a auditor/a del procés de vot electrònic, que emetrà informes sobre el respecte dels drets que preveu el punt primer d'aquest article, que seran lliurats a la Junta Electoral.

Article 47

Punts presencials d'assistència en el vot electrònic.

47.1 Amb la finalitat d'assistir en l'exercici del dret de vot, s'han d'establir punts presencials d'assistència en el vot electrònic, atenent a criteris de proximitat i eficiència. Els punts presencials d'assistència en el vot electrònic han de disposar d'una persona responsable, que ha de tenir la condició d'empleat públic.

47.2 Són funcions de la persona responsable:

  1. Supervisar el desenvolupament ordenat de les votacions en el punt.

  2. Informar els electors sobre la forma d'exercir el vot.

  3. Resoldre qualsevol incident que es produeixi.

  4. Aixecar acta del desenvolupament de la sessió i traslladar-la a la Junta Electoral.

  5. Qualsevol altra funció que li sigui encomanada per la Junta Electoral.

Article 48

Convocatòria del procés electoral

48.1 La convocatòria ha de contenir, a més del que preveu aquesta llei, el següent:

  1. El dia de la votació per mitjans electrònics remots.

  2. La localització, els dies i l'horari dels punts presencials d'assistència en el vot electrònic, que pot ser diferent en cadascun d'ells. El mateix dia de la votació per mitjans electrònics remots s'han d'habilitar un màxim de 250 punts presencials d'assistència en el vot electrònic, i el següent dia consecutiu s'han d'habilitar un màxim de 75 punts presencials d'assistència en el vot electrònic, distribuïts en el territori d'acord amb criteris d'eficiència i proximitat.

  3. La pàgina web on estigui disponible la informació sobre el procés, els tràmits i els models per acreditar requisits i participar en el procés electoral.

  4. Els mecanismes acceptats per emetre el vot per mitjans electrònics que s'habilitin.

Article 49

Votació per mitjans electrònics de forma remota

49.1 Els electors i les electores persones físiques poden emetre el vot de forma remota mitjançant sistema d'identificació electrònica vàlid.

49.2 Les persones jurídiques, d'acord amb la normativa vigent, podran emetre el vot de forma remota mitjançant el seu representant, que ha de disposar d'un certificat digital que acrediti la seva identitat i representació.

Article 50

Votació per mitjans electrònics de forma presencial al punt presencial d'assistència en el vot electrònic.

50.1 Els electors i les electores persones físiques poden emetre el seu vot de forma presencial en un punt presencial d'assistència en el vot electrònic, després que la persona responsable del punt les identifiqui, les registri i els doni accés.

50.2 Per a les votacions per mitjans electrònics de forma presencial als punts presencials d'assistència en el vot electrònic, els electors i les electores s'hauran d'identificar amb el seu DNI/NIE o passaport o carnet de conduir vigents davant la persona responsable del punt presencial d'assistència en el vot electrònic, que comprovarà que estan al cens i que no han exercit el seu dret de vot. Una vegada identificades i registrades per la persona responsable de punt presencial, se'ls donarà accés perquè puguin emetre el vot personalment en suport electrònic.

50.3 Els electors i les electores podran votar a qualsevol punt presencial d'assistència en el vot electrònic. A aquests efectes, tots els punts disposaran del cens en format electrònic, que serà l'únic habilitat.

50.4 Un cop començada la votació per mitjans electrònics de forma presencial, no podrà suspendre's si no és per causa de força major i sempre sota la responsabilitat de la persona responsable del punt presencial d'assistència en el vot electrònic. En cas de suspensió, la persona responsable del punt d'assistència ho ha de comunicar a la Junta Electoral per tal que assenyali la data en què s'haurà de realitzar novament la votació. La persona responsable del punt presencial d'assistència en el vot electrònic ha d'interrompre la votació si s'observa la manca de funcionament del suport electrònic per dur a terme la votació, i ha de donar compte immediatament a la Junta Electoral per tal de solucionar la incidència. En tot cas, es conservaran els vots emesos que no s'hagin vist afectats per la causa de suspensió de força major. La interrupció no pot durar més de dues hores, i s'ha d'ampliar l'horari de la votació el temps que hagi estat interrompuda.

50.5 Poden accedir als punts presencials d'assistència en el vot electrònic, pel temps necessari per exercir el dret al vot, els electors i les electores, les persones representants del departament competent en matèria d'agricultura i les persones apoderades, en allò que no s'oposi al secret de vot.

50.6 La persona responsable del punt té autoritat exclusiva per conservar l'ordre i assegurar la llibertat dels electors i de les electores.

50.7 L'elector o l'electora que no compleixi les ordres de la persona responsable serà expulsat del punt i perdrà el dret de votar en l'acte de l'elecció de què es tracti, sens perjudici de la responsabilitat en què hagi pogut incórrer.

50.8 Els electors i les electores i les persones apoderades podran presentar reclamacions relatives a les votacions, per escrit, a la persona responsable, que seran resoltes per aquesta en el mateix moment, i la seva decisió es podrà apel·lar en el termini de dos dies davant la Junta Electoral.

50.9 Ni als punts presencials ni als seus voltants no es podrà realitzar propaganda electoral, ni s'admetrà la presència a les proximitats de persones que puguin dificultar o coaccionar el lliure exercici del dret de vot.

Article 51

Finalització de la votació

51.1 La votació per mitjans electrònics de forma remota finalitza el dia i l'hora especificats en la convocatòria.

51.2 Finalitzada la votació presencial en els punts presencials d'assistència en el vot electrònic, la persona responsable ha de tancar la votació i ha d'aixecar acta sobre el desenvolupament de la votació, i n'ha de donar trasllat a la Junta Electoral.

Article 52

Verificació dels resultats per mitjans electrònics.

52.1 Una vegada finalitzat el termini de les votacions, i quan tots els punts presencials hagin tancat la votació, la Junta Electoral ha de procedir a l'escrutini dels vots emesos per mitjans electrònics de forma remota i en la totalitat dels punts presencials d'assistència en el vot electrònic.

52.2 Un cop fet l'escrutini total, s'ha d'aixecar acta, en la qual s'ha de fer constar:

  1. El nombre de vots en blanc per no assenyalar cap candidatura.

  2. El nombre total de vots vàlids obtinguts per cada candidatura territorialitzat.

  3. El nombre total de vots vàlids emesos territorialitzat.

  4. Les reclamacions presentades i les decisions adoptades, si escau.

Article 2

Modificació de la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries.

2.1 Es modifica l'article 5.1 de la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries, que queda redactat de la manera següent:

1. Tenen dret a participar en el procés electoral les persones físiques i jurídiques que estiguin inscrites en el cens a què fa referència l'article 6, i que exerceixen majoritàriament l'activitat en l'àmbit de Catalunya. Es considera que exerceixen majoritàriament l'activitat a Catalunya quan l'explotació ramadera o la major part de la superfície agrària es situa a Catalunya.

2.2. Es modifica l'article 6.2 de la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries, que queda redactat de la manera següent:

Per a l'elaboració del cens, el departament competent en matèria d'agricultura ha d'utilitzar les dades que consten en els registres administratius de les activitats agràries, així com les dades declarades a la Declaració Única Agrària, i ha de demanar la col·laboració de la Tresoreria General de la Seguretat Social.

2.3. Es modifica l'ordinal 4t de la lletra a) de l'article 6.8 de la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries, que queda redactat de la manera següent:

4t. Domicili.

2.4 S'afegeixen 5 lletres, la h, la i, la j, la k, i la l, a l'article 8.2 de la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries, amb el text següent:

  1. Vetllar pel compliment de les garanties del vot per mitjans electrònics.

  2. Custodiar el vot electrònic mitjançant:

    i.1) La verificació, a càrrec de l'auditor que preveu l'article 46.2, de l'adequació de les mesures tècniques de custòdia dels vots emesos per part del proveïdor del servei de vot.

    i.2) La custòdia de les claus de seguretat per a l'obertura de l'urna electrònica fins al moment de l'escrutini.

  3. Procedir a l'escrutini dels vots, d'acord amb l'article 52 d'aquesta llei.

  4. Verificar el resultat de les eleccions per sufragi dels electors i les electores.

  5. Resoldre les reclamacions dels electors i les electores referents a l'exercici del vot electrònic.

Article 3

Addició d'una disposició addicional, la tercera, a la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries.

S'afegeix una disposició addicional, la tercera, a la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries, amb el text següent:

Disposició addicional

Mecanismes de col·laboració amb les entitats locals

El departament competent en matèria d'agricultura ha d'establir mecanismes de col·laboració amb les entitats locals per a l'establiment i el funcionament de punts presencials d'assistència en el vot electrònic.

Disposició final

Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui aplicable aquest Decret llei cooperin en el seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 22 de setembre de 2020

Joaquim Torra i Pla

President de la Generalitat de Catalunya

Teresa Jordà i Roura

Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR