DECRET LLEI 48/2020, d'1 de desembre, de mesures de caràcter organitzatiu en l'àmbit sanitari, social i de salut pública per fer front a la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i de modificació del Decret Llei 30/2020, de 4 d'agost, i del Decret Llei 41/2020, de 10 de novembre.

Fecha de Entrada en Vigor 3 de Diciembre de 2020
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

L'article 67.6.a) de l'Estatut preveu que els decrets llei siguin promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

De conformitat amb el que disposen l'article 6 i concordants de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, i vist el Decret 114/2020, de 30 de setembre, de substitució del president de la Generalitat de Catalunya;

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

Des que l'11 de març de 2020 l'Organització Mundial de la Salut va declarar la situació d'emergència ocasionada pel brot epidèmic de la COVID-19 pandèmia internacional, el Govern de la Generalitat ha adoptat diverses mesures en diferents àmbits d'actuació, tant per pal·liar els efectes desfavorables que sobre aquests provoca la pandèmia com per poder adequar l'acció administrativa als nous reptes que aquesta situació requereix i garantir-ne una resposta eficient. Amb aquesta darrera finalitat, aquest Decret llei estableix tres noves mesures organitzatives en l'àmbit sanitari, social i de salut pública. Així mateix, introdueix unes modificacions puntuals a previsions contingudes en decrets lleis aprovats amb anterioritat per reforçar, des de la perspectiva de la seguretat jurídica, aspectes que es considera que necessiten certa clarificació o més concreció.

En l'article 1, es preveu l'habilitació de les infermeres i infermers que presten serveis en els òrgans competents del Departament de Salut en matèria d'avaluacions mèdiques que empren la denominació d'Institut Català d'Avaluacions Mèdiques (ICAM) per accedir a les dades identificatives i de salut de les històries clíniques d'aquelles persones que tinguin en tràmit un procediment relatiu al control, la inspecció, l'avaluació i el seguiment dels processos d'incapacitat temporal que siguin necessàries per donar suport al personal mèdic avaluador en les funcions que té atribuïdes en aquest àmbit.

La situació provocada per la pandèmia ha suposat un increment de les actuacions que realitza l'ICAM derivat de la realització de les tasques d'expedició de comunicats de baixes i altes per COVID-19, tant a persones malaltes com a contactes estrets, així com d'altres actuacions de suport que li han estat atribuïdes en l'àmbit de l'atenció primària. Aquestes circumstàncies, juntament amb altres també derivades de la mateixa situació d'emergència sanitària, com la necessitat de revisar processos per incorporar-hi mecanismes d'atenció no presencial per tal d'evitar desplaçaments de la ciutadania, ha generat un endarreriment considerable de la tramitació d'expedients, la qual cosa provoca perjudicis a la ciutadania en el reconeixement de les seves prestacions.

Per tal de fer front a l'augment de tasques generat per la situació d'emergència sanitària, exposat anteriorment, que s'han acumulat amb les tasques habituals realitzades per l'ICAM, es considera imprescindible que es reforcin les tasques de suport al personal mèdic avaluador en els processos d'incapacitat temporal que són competència de l'ICAM, que realitzen les infermeres i els infermers adscrits a aquesta unitat, habilitant-los temporalment perquè accedeixin a les històries clíniques i a la documentació clínica que doni suport a l'expedient d'avaluació, així com a les eines i sistemes informàtics del sistema de salut que les contenen.

En l'article 2, s'estableix que les entitats titulars i les entitats gestores dels serveis socials de caràcter residencial, llars residencies i llars amb suport de gent gran, de persones amb discapacitat física o intel·lectual o problemàtica derivada de la malaltia mental que formen part del sistema català de serveis socials han de posar a disposició del Departament de Salut les dades identificatives i de contacte necessàries del personal propi i extern que hi treballa o hi col·labora per fer la gestió i el seguiment de les proves de diagnòstic de la COVID-19 mitjançant els sistemes d'informació creats a aquest efecte. Aquesta comunicació respon a l'objectiu d'assegurar la protecció de les persones que resideixen en aquests centres i garantir l'efectivitat del conjunt de mesures de prevenció i protecció de la salut, tenint en compte l'especial vulnerabilitat d'aquest entorn.

En efecte, els professionals que treballen en una residència són un element cabdal de l'atenció a les persones residents, ja que, a causa de les condicions d'elevada dependència i vulnerabilitat dels residents, hi han d'interaccionar de forma constant. En les diferents situacions de transmissió comunitària, tenint en compte l'experiència en la gestió de brots comunitaris anteriors, es considera necessària la realització de proves diagnòstiques periòdiques a aquests professionals, tant als treballadors del centre com al personal aliè que hi presta serveis o personal que hi col·labora des del voluntariat, com a mesura per minimitzar els riscos de contagi en els casos en els quals es considera que el risc d'entrada del virus a la residència és més elevat.

És necessari que el Departament de Salut disposi de les dades identificatives i de contacte d'aquestes persones per tal de vincular-les al centre residencial on hi presten serveis, ja que així pot integrar, a escala de cada centre, les dades dels resultats de les proves diagnòstiques realitzades pels diferents equips d'atenció primària als quals aquelles persones estan assignades. Aquesta integració permet prendre les mesures de prevenció i tractament de la infecció adients, per tal de trencar les cadenes de transmissió i aplicar les mesures d'aïllament dels casos i contactes estrets, tan ràpidament com es pugui i de la forma més acurada possible, i també facilita l'objectiu de detectar brots i monitorar la correcta freqüència de la realització dels cribratges entre els treballadors i col·laboradors d'aquests centres.

En l'article 3, es regula el Registre de vacunació de Catalunya com a tractament de dades que, sota la responsabilitat del Departament de Salut, ha d'integrar les dades relatives a la vacunació contra la COVID-19 i de la resta de vacunes contra malalties immunoprevenibles, amb la finalitat d'exercir les competències que té atribuïdes en matèria de prevenció i control de les malalties infeccioses transmissibles i de brots epidèmics, i de vigilància de la salut pública.

A partir de l'aprovació de les vacunes, la vacunació serà la principal estratègia de prevenció davant la COVID-19, i és essencial que es disposi de les dades de vacunació que permetin ajudar al seguiment i l'avaluació de l'estratègia de vacunació, incloent-hi la cobertura, seguretat i efectivitat de les vacunes, així com el seu impacte en la epidemiologia de la COVID-19, per permetre anar avaluant i adaptant l'estratègia per aconseguir el màxim benefici poblacional.

El Registre de vacunació de Catalunya ha de permetre que es tingui constància de les dosis i dels tipus de vacuna que es vagin administrant contra la COVID-19 des dels diferents centres autoritzats de vacunació en els diferents grups de població. Aquest Registre s'utilitzarà per poder calcular les cobertures de vacunació que es vagin assolint i inclourà tota la població diana de vacunació que es vagi prioritzant. Però, també abastarà les dades de vacunació de la resta de les malalties immunoprevenibles (sistemàtiques i de programa), ja que en aquests moments, davant la incertesa del comportament de la infecció produïda pel coronavirus SARS-CoV-2 i tenint en compte els perfils dels casos amb COVID-19 en què la gravetat del quadre clínic i la majoria de les complicacions s'associen amb l'edat i determinades condicions de risc, és molt important que es reforcin les mesures preventives disponibles davant d'infeccions per a les quals es disposa de vacuna.

Als efectes de la incorporació de les dades en el Registre de vacunació de Catalunya, els centres i serveis sanitaris del sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT), així com d'altres entitats que presten serveis de salut per compte del Servei Català de la Salut, han d'incorporar les dades corresponents a les variables a registrar en els seus sistemes d'informació propis i comunicar-les a la història clínica compartida de Catalunya utilitzant les vies d'integració disponibles, segons les instruccions del Departament de Salut. Pel que fa a altres centres i serveis sanitaris, la incorporació de les dades de vacunació s'ha de fer mitjançant els sistemes que els posa a disposició el Departament de Salut.

L'article 4 modifica l'article 17 del Decret llei 30/2020, de 4 d'agost, pel qual s'estableix el règim sancionador específic per l'incompliment de les mesures de prevenció i contenció sanitàries per fer front a la crisi sanitària provocada per la COVID19, per tal de clarificar que les mesures cautelars previstes en aquest precepte poden ser adoptades també pels membres i cossos de seguretat, amb la finalitat d'assegurar i garantir l'adequat compliment de les normes establertes per prevenir i contenir la crisi sanitària provocada per la COVID-19.

L'article 5 modifica l'article 8 del Decret llei 41/2020, de 10 de novembre, de mesures extraordinàries de caràcter social en centres educatius i en l'àmbit de l'educació en el lleure i de les activitats extraescolars per fer front a les conseqüències de la COVID-19, per tal d'incloure-hi un nou apartat relatiu a especificar les responsabilitats dels directors i directores dels centres educatius del sistema educatiu de Catalunya en la confecció i el manteniment dels sistemes d'informació que han de compartir els departaments d'Educació i de Salut per poder gestionar els efectes de la pandèmia en l'entorn escolar. Aquest nou contingut, per la sistemàtica de l'article, s'inclou com a apartat 2, la qual cosa comporta la correlació de la resta d'apartats de l'article. No obstant, per raons de seguretat jurídica i tenint en compte que el tractament de dades conté la seva regulació íntegra en l'esmentat article, es reprodueix tot l'article 8.

Aquest Decret llei incorpora una disposició addicional en què es condiciona la vigència de les previsions contingudes en els articles 1 i 2 al fet que es mantingui activat el Pla d'actuació del PROCICAT per emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc, i, finalment, una disposició final de previsió d'entrada en vigor el mateix dia de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Tot el que s'ha exposat connecta cadascuna de les mesures adoptades amb el pressupòsit de necessitat extraordinària i urgent que habilita per aprovar aquest Decret llei, els objectius del qual no podrien ser assolits mitjançant la tramitació d'un procediment legislatiu ordinari.

Per tant, en ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, de conformitat amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern.

A proposta de la consellera de Salut, del conseller d'Interior, del conseller d'Educació i del conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Habilitació d'infermeres i infermers adscrits a l'ICAM per accedir a les històries clíniques en processos d'incapacitat temporal en tràmit

  1. Per tal de fer front a l'increment de les actuacions atribuïdes als òrgans competents del Departament de Salut en matèria d'avaluacions mèdiques que empren la denominació d'Institut Català d'Avaluacions Mèdiques, en el marc de la situació d'emergència sanitària generada per la COVID-19, s'habiliten les infermeres i infermers adscrits a l'esmentat Institut per accedir a les dades identificatives i de salut de les històries clíniques d'aquelles persones que tinguin en tràmit un procediment relatiu al control, la inspecció, l'avaluació i el seguiment dels processos d'incapacitat temporal que són competència de l'Institut Català d'Avaluacions Mèdiques que siguin necessàries per donar suport al personal mèdic avaluador en les funcions que té atribuïdes en aquest àmbit.

  2. El tractament de dades personals a què fa referència l'apartat anterior l'ha de contenir el “Registre de gestió de la incapacitat i avaluacions mèdiques”, del qual n'és titular el Departament de Salut, amb la finalitat d'exercir les competències que té atribuïdes en matèria de control, inspecció, avaluació i seguiment dels processos mèdics i sanitaris.

  3. El personal de l'Institut Català d'Avaluacions Mèdiques a què fa referència l'apartat 1 ha de mantenir el deure de secret i confidencialitat sobre la informació a la qual tingui accés, fins i tot després que finalitzi la situació d'emergència sanitària.

Article 2

Comunicació de dades identificatives i de contacte del personal dels serveis socials de caràcter residencial al Departament de Salut

  1. Per assegurar la protecció de les persones residents als serveis socials de caràcter residencial, llars residencies i llars amb suport de gent gran, de persones amb discapacitat física o intel·lectual o problemàtica derivada de la malaltia mental que formen part del sistema català de serveis socials, i garantir l'efectivitat del conjunt de mesures de prevenció i protecció de la salut en entorns altament vulnerables, les entitats titulars i les entitats gestores dels serveis socials abans esmentats han de posar a disposició del Departament de Salut les dades identificatives i de contacte necessàries del personal propi i extern que hi treballa o hi col·labora, per fer la gestió i el seguiment de les proves de diagnòstic de la COVID-19 mitjançant els sistemes d'informació creats a aquest efecte.

  2. Les dades posades a disposició del Departament de Salut, d'acord amb el que preveu l'apartat 1, s'integren en el tractament “Web dades Covid”, del qual n'és titular el Departament de Salut, amb la finalitat d'exercir les competències que en matèria de vigilància epidemiològica i de control de la salut pública té atribuïdes com a autoritat sanitària.

  3. Així mateix, el Departament de Salut, en el marc de les funcions que té atribuïdes, ha de comunicar a la persona responsable del dispositiu residencial, mitjançant els sistemes d'informació establerts, les dades de salut del personal a què es refereix l'apartat 1 corresponents als resultats de proves de diagnòstic de la COVID-19 per tal que es puguin adoptar les mesures pertinents d'acord amb els protocols establerts. La persona responsable de la residència, llar residència o llar amb suport ha de mantenir el deure de secret i de confidencialitat sobre la informació a la qual tingui accés, fins i tot un cop finalitzada la situació d'emergència sanitària.

Article 3

Registre de vacunació de Catalunya

  1. Amb la finalitat d'exercir les competències que té atribuïdes en matèria de prevenció i control de les malalties infeccioses transmissibles i de brots epidèmics, i de vigilància de la salut pública, la Secretaria de Salut Pública del Departament de Salut ha de disposar de les dades relatives a la vacunació contra la COVID-19 i de la resta de vacunes de les malalties immunoprevenibles en un tractament del qual en tingui la titularitat. Específicament, aquest tractament de dades ha de permetre que es dugui a terme la vigilància i el seguiment de l'estratègia de vacunació COVID-19 i conèixer l'evolució de la cobertura, incloent-hi tota la població diana que s'hi vagi incorporant.

    A aquests efectes, els centres i serveis sanitaris autoritzats per a l'administració de vacunes i aquells que s'estableixin com a centres de vacunació en el marc de l'estratègia de vacunació COVID-19 han de posar a disposició del Departament de Salut les variables relatives a les actuacions vacunals següents: dades relatives a la identificació de les persones destinatàries de les vacunes; dades relatives a la seva administració, incloent-hi: les dades relatives a la identificació dels professionals que les administren, la identificació del centre on s'administren, les dades relatives al registre de la vacunació (antigen, data d'administració, lot, producte subministrat, laboratori fabricant i codi nacional del producte), així com aquelles altres dades que estableixin les autoritats sanitàries. En el cas de la vacuna contra la COVID-19, i d'acord amb l'estratègia vacunal definida en cada moment per les autoritats sanitàries, s'hi ha de deixar constància de la no administració incloent-hi alguna de les variables següents: el no subministrament de la vacuna per la lliure decisió de la persona destinatària o del seu representant legal; el no subministrament de la vacuna per l'existència de contraindicacions per a l'administració, amb la indicació de si la contraindicació és temporal o indefinida; o el no subministrament de la vacuna per trobar-se en una situació d'immunitat.

    Aquestes dades s'integren en el tractament “Registre de vacunació de Catalunya”, del qual n'és titular el Departament de Salut.

  2. La incorporació de les dades en el “Registre de vacunació de Catalunya” s'ha de dur a terme:

    1. En el cas dels centres i serveis sanitaris del sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT), així com d'altres entitats que presten serveis de salut per compte del Servei Català de la Salut, mitjançant la incorporació de les dades indicades en l'apartat 1 d'aquest article en els seus sistemes d'informació propis i la comunicació a la història clínica compartida de Catalunya utilitzant les vies d'integració disponibles, segons les instruccions del Departament de Salut, des d'on s'integraran en el “Registre de vacunació de Catalunya”.

    2. Els centres i serveis sanitaris no inclosos a la lletra a) han d'incorporar les dades relacionades amb la vacunació de l'apartat 1 d'aquest article mitjançant els sistemes posats a disposició pel Departament de Salut, amb la màxima immediatesa possible i, en tot cas, en un període no superior a cinc dies naturals a comptar des de la data d'administració de la vacunació. En el cas d'actuacions relacionades amb la vacunació contra la COVID-19, les dades s'hi han d'incorporar en el termini de 24 hores des que s'administra la vacuna, se'n formula la renúncia, o es constata la contraindicació o la immunitat.

  3. La informació del “Registre de vacunació de Catalunya” originada en els centres i serveis sanitaris no inclosos a la lletra a) de l'apartat 2 d'aquest article s'ha d'incorporar en la història clínica compartida de Catalunya sempre que la persona a qui s'hagin administrat les vacunes, o el seu representant legal, hi hagi donat prèviament el seu consentiment exprés. En el cas d'actuacions relacionades amb la vacunació contra la COVID-19, també s'han d'incorporar a la història clínica compartida de Catalunya, amb el consentiment previ exprés a aquest efecte, les variables relatives a la renúncia a la vacunació, la constatació de contraindicació o immunitat, segons correspongui.

    En aquests supòsits, el centre o servei sanitari ha de trametre el document de consentiment a la Secretaria de Salut Pública del Departament de Salut perquè faci efectiva la incorporació de la informació relacionada amb l'actuació vacunal en la història clínica compartida.

  4. Les persones que, en exercici de les funcions que tenen atribuïdes, accedeixin a les dades establertes a l'apartat 1 d'aquest article resten sotmeses al deure de confidencialitat.

  5. Les actuacions regulades en aquest article s'han d'adequar als requeriments de la normativa de protecció de dades de caràcter personal i a la normativa de salut pública, així com a la normativa reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d'informació i documentació clínica.

Article 4

Modificació de l'article 17 del Decret llei 30/2020, de 4 d'agost, pel qual s'estableix el règim sancionador específic per l'incompliment de les mesures de prevenció i contenció sanitàries per fer front a la crisi sanitària provocada per la COVID-19

Es modifica l'article 17 del Decret llei 30/2020, de 4 d'agost, que passa a tenir la redacció següent:

“Article 17. Mesures cautelars.

”Si, com a conseqüència de les activitats de vigilància i control, es comprova que hi ha risc per a la salut individual o col·lectiva o s'observa l'incompliment greu o molt greu de les mesures adoptades per fer front a la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19, les persones titulars dels òrgans amb la condició d'autoritat sanitària del Departament de Salut, de l'Agència de Salut Pública de Barcelona i del Conselh Generau d'Aran, els alcaldes i alcaldesses o, si escau, llurs agents, han d' adoptar les mesures cautelars a què fa referència l'article 63 de la Llei 18/2009, del 22 d'octubre, de salut pública, d'acord amb el procediment establert en la mateixa Llei. Així mateix, aquestes mesures cautelars poden ser adoptades pels membres de les forces i cossos de seguretat, sens perjudici de l'obligat compliment immediat de les seves ordres i instruccions.

”L'incompliment de les mesures cautelars podrà donar lloc a la imposició de multes coercitives, d'acord amb el que estableix l'article 65 de la Llei 18/2009, del 22 d'octubre, de salut pública.”

Article 5

Modificació de l'article 8 del Decret llei 41/2020, de 10 de novembre, de mesures extraordinàries de caràcter social en centres educatius i en l'àmbit de l'educació en el lleure i de les activitats extraescolars per fer front a les conseqüències de la COVID-19.

Es modifica l'article 8 del Decret llei 41/2020, de 10 de novembre, que passa a tenir la redacció següent:

“Article 8. Tractament de dades.

”8.1 Amb l'objecte de donar compliment i garantir l'efectivitat del conjunt de mesures de prevenció i protecció de la salut en els centres educatius del sistema educatiu de Catalunya per fer front a la pandèmia de la COVID-19, es faculta el Departament d'Educació perquè comuniqui al Departament de Salut la informació de què disposi sobre les dades identificatives i de contacte de l'alumnat, personal docent, personal d'administració i serveis, personal d'atenció educativa i altre personal extern que està en contacte amb alumnes en l'entorn educatiu, necessàries per dur a terme les activitats relacionades amb la gestió de l'emergència sanitària actual.

”8.2 Els directors i directores dels centres educatius del sistema educatiu de Catalunya tenen l'obligació d'introduir les dades identificatives i de contacte de l'alumnat, personal docent, personal d'administració i serveis, personal d'atenció educativa i altre personal extern que està en contacte amb alumnes en l'entorn educatiu, la situació dels grups de convivència estable i, sempre que se'n disposi, les dades de salut corresponents als resultats de proves diagnòstiques de COVID-19 als sistemes d'informació que el Departament d'Educació posi a la seva disposició.

”8.3 Les dades posades a disposició del Departament de Salut s'integren en el tractament “Cens Covid19 salut-escola”, del qual n'és titular el Departament de Salut, amb la finalitat d'exercir les competències que en matèria de vigilància epidemiològica i de control de la salut pública té atribuïdes com a autoritat sanitària.

”8.4 Les dades personals a comunicar permetran localitzar la persona, o en cas d'alumnes menors d'edat, els seus pares, mares o tutors legals, a quin centre educatiu pertanyen, i a quin grup de convivència estable pertanyen, si escau. La posada a disposició de les dades s'ha de fer de forma automatitzada, sempre que sigui possible.

”8.5 Així mateix, el Departament de Salut, en el marc de les funcions que té atribuïdes en la situació de pandèmia esmentada, ha de comunicar al director o a directora del centre educatiu, mitjançant els sistemes d'informació establerts, les dades de salut corresponents als resultats de proves diagnòstiques de COVID-19, per tal que es puguin adoptar les mesures pertinents d'acord amb els protocols establerts. El director o directora del centre educatiu ha de mantenir el deure de secret i de confidencialitat sobre la informació a la qual tingui accés, fins i tot un cop finalitzada la situació d'emergència sanitària.

”8.6 El tractament de dades personals a què es refereixen els paràgrafs anteriors es realitza d'acord amb els apartats g), h) i i) de l'article 9 apartat 2, del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016, l'article 57 de la Llei 18/2009, del 22 d'octubre, de salut pública, així com la resta de normes i principis en matèria de protecció de dades personals.”

Disposició addicional

Vigència

Les previsions que contenen els articles 1 i 2 d'aquest Decret llei són vigents mentre es mantingui activat el Pla d'actuació del PROCICAT per emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui aplicable aquest Decret llei cooperin a complir-lo i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 1 de desembre de 2020

Pere Aragonès i Garcia

Vicepresident del Govern en substitució de la presidència de la Generalitat i conseller d'Economia i Hisenda

Alba Vergés i Bosch

Consellera de Salut

Miquel Samper i Rodriguez

Conseller d'Interior

Josep Bargalló Valls

Conseller d'Educació

Chakir El Homrani Lesfar

Conseller de Treball, Afers Socials i Famílies

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR