DECRET LLEI 49/2020, d'1 de desembre, de mesura urgent complementària en matèria d'ocupació i foment de l'activitat econòmica per fer front a les conseqüències de la major afectació en el mercat de treball de la COVID-19 en determinats territoris de Catalunya i de modificació del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social per fer front a les conseqüències de la COVID-19.

Fecha de Entrada en Vigor 3 de Diciembre de 2020
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

L'article 67.6.a) de l'Estatut preveu que els decrets llei siguin promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

De conformitat amb el que disposen l'article 6 i concordants de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, i vist el Decret 114/2020, de 30 de setembre, de substitució del president de la Generalitat de Catalunya;

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

El Govern, davant la necessitat extraordinària i urgent que ha suscitat la greu situació de pandèmia mundial que va decretar l'Organització Mundial de la Salut i la posterior declaració de l'estat d'alarma que es va ordenar mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, va adoptar diverses mesures econòmiques i pressupostàries, fiscals i financeres, sanitàries, procedimentals i d'intendència general per tal de pal·liar els efectes desfavorables d'aquesta situació de crisi sanitària.

En aquest context, es va considerar necessari adoptar, també, el Decret llei 16/2020, de 5 de maig, de mesures urgents complementàries en matèria de transparència, ajuts de caràcter social, contractació i mobilitat per fer front a la COVID-19. En els capítols II-VI es va partir del fet que en l'àmbit del treball i de l'ocupació calia adoptar mesures urgents per pal·liar els efectes desfavorables que ha provocat la crisi sanitària derivada de la COVID-19 tant en les persones com en les empreses, posant en marxa de manera imminent ajudes destinades a crear i mantenir ocupació, fonamentalment en aquells moments tan difícils. Així doncs, es va considerar prioritari establir mesures per donar suport al teixit productiu, especialment a les petites i mitjanes empreses, als autònoms i a les empreses cooperatives i de l'economia social, i minimitzar l'impacte social perquè, una vegada superada la crisi sanitària, es produeixi al més aviat possible la reactivació econòmica a fi de garantir l'estabilitat en l'ocupació.

En definitiva, el Decret llei 16/2020, de 5 de maig, contenia mesures adreçades al conjunt de Catalunya, relatives a ajuts destinats al finançament per a l'elaboració i l'execució dels plans de reactivació socioeconòmica de les entitats locals; una línia extraordinària i urgent del programa Treball i Formació per pal·liar situacions derivades de la COVID-19, consistent en projectes de millora de l'ocupabilitat dels treballadors; una mesura d'ajuts per al manteniment de l'ocupació en microempreses i per part d'autònoms; mesures de suport a les microempreses, als autònoms i a les empreses cooperatives i de l'economia social, i finalment programes en matèria de treball autònom.

En canvi, aquest nou Decret llei vol reforçar les ajudes per a aquells territoris que han patit mesures de confinament més severes, causades per tancaments perimetrals, i que estan vivint les conseqüències especialment desfavorables en el mercat de treball, per la qual cosa necessiten un impuls especial i urgent per evitar que aquesta situació es converteixi en crònica i crítica.

La mitjanit del 12 de març de 2020, a conseqüència de la gran afectació que la COVID-19 tenia al territori de la Conca d'Òdena, el Govern de la Generalitat de Catalunya va decidir confinar-lo mitjançant la Resolució INT/718/2020, de 12 de març, per la qual s'acordava restringir la sortida de les persones dels municipis d'Igualada, Vilanova del Camí, Santa Margarida de Montbui i Òdena, tret dels serveis d'emergències i altres de caràcter essencial.

En data de 25 de març de 2020, el Govern de la Generalitat va proposar allargar 15 dies més el confinament decretat pel Ministeri de Sanitat i passar de fase I a fase II, de manera que el feia més restrictiu. D'acord amb aquest canvi de fase es prohibien, entre d'altres, les activitats laborals no estrictament essencials. Aquesta situació es perllongà fins al 4 d'abril, data en què el Govern de la Generalitat, per recomanació del Comitè Tècnic de Protecció Civil (PROCICAT), va aixecar el confinament específic a la Conca d'Òdena, tal com recull l'Ordre SND/323/2020, de 5 d'abril.

Aquests quatre municipis, a diferència de la resta de Catalunya, van patir la crisi del coronavirus d'una manera més intensa i severa, ja que la Conca d'Òdena va viure un doble confinament, atès que, durant 25 dies (del 13 de març al 6 d'abril), el territori esmentat va quedar completament aïllat de la resta del país, una situació excepcional en el conjunt de Catalunya.

Així mateix, la comarca del Segrià, durant el mes de juliol, a conseqüència de la situació epidemiològica, va estar sotmesa a un tancament perimetral d'acord amb la Resolució INT/1607/2020, de 4 de juliol, per la qual s'acordà restringir la sortida de persones de la comarca del Segrià, i la Resolució SLT/1608/2020, de 4 de juliol, per la qual s'adoptaven mesures especials en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 a la comarca del Segrià.

Posteriorment, mitjançant la Resolució SLT/1698/2020, de 15 de juliol, es van adoptar noves mesures especials en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 als municipis de Lleida ciutat, Alcarràs, Aitona, la Granja d'Escarp, Seròs, Soses i Torres de Segre.

Atès que aquests indrets han patit un confinament més restrictiu que la resta del territori català i que també pateixen d'una manera especial els seus efectes en l'àmbit del treball i l'ocupació, urgeix dur a terme un reforç de les actuacions ocupacionals en aquests àmbits territorials per l'impacte que ha generat en el mercat de treball. Aquesta decisió es fonamenta en constatar l'elevada incidència de persones treballadores que estan afectades per un ERTO en termes percentuals (prenent com a base les afiliades als règims general i especial dels autònoms a la Seguretat Social) a la comarca de l'Anoia, amb un índex del 6,5% respecte al 5,3% de tot Catalunya, i la possibilitat que, segons informes prospectius, molts d'aquests ERTO puguin acabar en acomiadaments. No només han presentat ERTO les grans empreses, sinó que també ho han fet en un percentatge elevat petites i mitjanes empreses, que són la riquesa principal d'aquest territori.

A més, cal tenir presents els efectes d'aquesta crisi sobre l'activitat econòmica i l'ocupació als territoris esmentats, atès que ha suposat un increment significatiu de l'atur. La majoria de les poblacions afectades per aquests tancaments perimetrals tenien una taxa d'atur registral, el setembre del 2020, superior a la del conjunt de la comarca a què pertanyen i a la del conjunt de Catalunya, i és especialment destacable en el cas de l'Anoia.

També cal tenir en compte que en el futur immediat no es preveu una tornada ràpida a la normalitat; ans al contrari, la situació actual pronostica un escenari amb situacions molt complexes, sobretot si es considera la correlació que hi ha entre un impacte més gran de la COVID-19 i un nivell socioeconòmic més baix, tal com posa de manifest l'estudi Desigualtats socioeconòmiques en el nombre de casos i la mortalitat per COVID-19 a Catalunya , elaborat per l'Observatori de les Desigualtats en Salut. En aquest sentit, la desigualtat social (desocupació, treball precari, problemes d'habitatge, situacions de risc d'exclusió...) crea problemes sanitaris que, al mateix temps, poden ser-ne una causa directa.

En aquests moments tan complexos, l'activació i la mobilització àgil i eficaç de noves mesures i recursos són una necessitat i un repte que han d'assumir les administracions públiques. Cal proposar mesures per pal·liar els efectes de la crisi socioeconòmica generada per la pandèmia i facilitar mecanismes de foment de l'activitat econòmica que permetin crear i mantenir una ocupació de qualitat, consolidar l'activitat econòmica dels sectors productius que generen ocupació al territori i possibilitar la inserció sociolaboral de les persones més desfavorides, per contribuir també a l'equilibri territorial. Per aquests motius, les mesures que s'adopten en el present Decret llei estan del tot justificades, fonamentalment per mantenir, consolidar i crear el màxim nombre de llocs de treball en aquests moments de tanta incertesa i inestabilitat.

En el primer nivell, per afrontar els reptes derivats d'aquesta nova situació, hi ha els ajuntaments, que són els ens que coneixen millor la realitat del seu territori i les necessitats de la seva ciutadania. Per aquest motiu, aquest Decret llei destina recursos tècnics, humans i metodològics a les entitats locals amb un lideratge actiu als seus territoris perquè presentin projectes integrats que donin resposta a les necessitats ocupacionals i del teixit productiu que s'hagin detectat arran de la situació derivada de la pandèmia.

Per tot el que s'ha exposat anteriorment, el present Decret llei aborda, des d'una òptica territorial i local, els reptes que s'hi generen des de dues perspectives complementàries. D'una banda, des de l'àmbit del teixit productiu, per focalitzar l'atenció en les necessitats de les petites i mitjanes empreses, les persones treballadores autònomes i les entitats sense ànim de lucre, amb l'objectiu de facilitar-ne el manteniment i afavorir-ne la reactivació econòmica. D'altra banda, des de l'àmbit de la ciutadania, per donar una resposta ocupacional a les necessitats de les persones que han estat afectades ocupacionalment per la conjuntura derivada de la pandèmia i/o es troben en una situació de risc d'exclusió social.

Les actuacions que preveu aquest Decret llei, relatives a la implementació de projectes integrats per al desenvolupament econòmic local i de l'ocupació, estan recollides a l'apartat f) de l'article 16 de la Llei 13/2015, del 9 de juliol, d'ordenació del sistema d'ocupació i del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya. L'àmbit que inclou aquest apartat de la Llei esmentada és la promoció de la creació d'ocupació i el desenvolupament econòmic local i el foment de la contractació.

Finalment, mitjançant una disposició final es modifica el Decret Llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social per fer front a les conseqüències de la COVID-19, modificat posteriorment pel Decret llei 29/2020, de 28 de juliol, en el sentit de preveure una ampliació de l'import màxim destinat, per poder atendre expedients pendents de resolució que havien estat sotmesos a revisió.

Així doncs, es considera imprescindible aquesta intervenció normativa immediata del Govern, atès que la consecució d'aquest objectiu indispensable per satisfer una necessitat social de primer ordre amb la celeritat requerida no es pot assolir mitjançant el procediment legislatiu ordinari.

Per tant, en ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i de conformitat amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern;

A proposta del conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte i finalitat

1.1 Es crea una línia de subvencions extraordinària i urgent com a mesura complementària en matèria d'ocupació i foment de l'activitat econòmica, per fer front a les conseqüències de la major afectació en el mercat de treball de la COVID-19 en aquells territoris de Catalunya que han estat afectats pel tancament perimetral.

1.2 Aquesta mesura té la finalitat de subvencionar projectes ocupacionals i de foment de l'activitat econòmica per crear i mantenir ocupació de qualitat, consolidar l'activitat dels sectors productius que generen ocupació al territori i possibilitar la inserció sociolaboral de les persones més desfavorides als territoris esmentats, i a aquest efecte s'ha d'aprovar una convocatòria extraordinària.

1.3 Les actuacions que preveu aquest Decret llei s'han de complementar amb altres que puguin establir les diferents administracions públiques.

Article 2

Actuacions subvencionables

2.1 Per donar compliment a l'objecte d'aquest Decret llei, les actuacions subvencionables que es desenvolupen mitjançant un projecte integrat han de respondre a dos eixos d'intervenció, el de l'ocupació i el de la millora del teixit productiu. Aquest projecte integrat s'ha de presentar a través d'una agrupació d'entitats beneficiàries, tal com estableix l'article 3 d'aquest Decret llei.

2.2 L'Eix de l'ocupació pretén potenciar la intervenció i la coordinació dels serveis públics d'ocupació de cada territori i donar respostes adequades als problemes ocupacionals de les persones en situació de desocupació, per facilitar-ne la incorporació al mercat de treball, i de les persones que consten com a demandants d'ocupació, com a conseqüència de la precarietat laboral.

Els projectes previstos en aquest Eix han d'incidir en aspectes com l'acollida, l'acompanyament, l'aprenentatge, la intermediació, l'experienciació i la integració en el mercat de treball, i s'han de prioritzar els col·lectius amb especials dificultats. Els projectes han de tenir una perspectiva integrada en l'àmbit territorial, de manera que s'incloguin les actuacions necessàries per a donar resposta a les necessitats de les persones i del territori.

En aquest Eix es poden desenvolupar les actuacions següents:

  1. Aprenentatge i capacitació.

  2. Plans d'ocupació.

  3. Acollida i acompanyament a la inserció laboral.

    2.3 L'Eix de millora del teixit productiu té per objecte donar suport a actuacions que comportin el manteniment, la consolidació i la creació d'ocupació de qualitat en els sectors en situació de crisi més afectats per la pandèmia. També s'han de potenciar els sectors estratègics o amb més capacitat de crear ocupació.

    Les actuacions previstes en aquest Eix han de respondre a les necessitats específiques dels sectors productius del territori i han d'incidir en els àmbits següents:

    - Dinamització del teixit empresarial.

    - Promoció del comerç local i de proximitat.

    - Serveis a les empreses: plans de millora.

    - Manteniment i creació de llocs de treball en sectors especialment castigats com a conseqüència del tancament de l'activitat.

    En aquest Eix es poden desenvolupar les actuacions següents:

  4. Prospecció i assessorament.

  5. Foment de la contractació.

  6. Assistència tècnica.

    2.4 Per desenvolupar el projecte integrat també se subvencionarà una actuació de coordinació del projecte.

    2.5 Els projectes presentats en aquests eixos s'han de plantejar des d'una perspectiva d'interès general. Així mateix s'han de coordinar amb altres mesures que puguin establir altres administracions públiques.

    Les organitzacions empresarials i sindicals intersectorials amb arrelament a l'àmbit territorial del projecte, així com altres agents representatius del territori, poden donar suport en l'execució dels projectes integrats presentats, sense que en cap cas siguin considerades entitats beneficiàries.

    2.6 La corresponent resolució de convocatòria pot determinar continguts específics de les actuacions esmentades.

Article 3

Entitats beneficiàries

3.1 Poden ser entitats beneficiàries de la subvenció per dur a terme els projectes integrats, els ajuntaments i els consells comarcals dels territoris que consten a l'annex d'aquest Decret llei.

3.2 En cas que l'entitat beneficiària vulgui executar les actuacions mitjançant ens instrumentals, ha d'indicar l'entitat que actuarà com a mitjà propi de l'entitat beneficiària, i, per tant, ha d'estar recollit expressament en la norma que la crea, o en els seus estatuts, que té la condició de mitjà propi i servei tècnic de l'entitat beneficiària, d'acord amb el que estableix la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

3.3 Totes les entitats que formen part de l'agrupació d'entitats tenen la condició d'entitats beneficiàries, tal com preveu l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. L'entitat local que, d'acord amb la seva capacitat i experiència en la implementació de projectes de polítiques actives d'ocupació, té la capacitat per liderar el projecte, ha d'actuar com a entitat representant o promotora. A la convocatòria corresponent s'han de fer constar les funcions d'aquesta entitat promotora, així com la relació que cal establir amb resta d'entitats beneficiàries, d'acord amb l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3.4 Per a la subvenció de la contractació laboral de l'actuació de Foment de la contractació que preveu l'article 9 d'aquest Decret llei, en poden ser beneficiàries les empreses, els autònoms, les societats civils privades i les entitats sense afany de lucre, sempre que hagin estat seleccionades per les entitats promotores que preveu l'article 3.1 d'aquest Decret llei, d'acord amb el que preveu l'article 9.

No poden ser beneficiàries d'aquesta subvenció les empreses de treball temporal, els centres especials de treball i les empreses d'inserció.

Article 4

Requisits per obtenir la condició d'entitat beneficiària

4.1 Per obtenir la condició d'entitats beneficiàries de les subvencions previstes en aquest Decret llei, les entitats sol·licitants han de:

  1. Pertànyer a algun dels municipis que preveu l'annex d'aquest Decret llei.

  2. Complir els requisits i les condicions generals que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i qualsevol altra normativa d'aplicació que n'estableixi requisits.

4.2 El compliment d'aquests requisits s'ha d'acreditar mitjançant la signatura de les declaracions responsables que inclou el model formalitzat de sol·licitud de la subvenció.

Article 5

Actuació d'Aprenentatge i capacitació

5.1. L'actuació d'Aprenentatge i capacitació, que forma part de l'Eix de l'ocupació que defineix l'article 2 d'aquest Decret llei, consisteix a dur a terme accions dissenyades amb l'objectiu millorar l'ocupabilitat i la qualificació de les persones destinatàries d'aquest Decret llei, d'acord amb les necessitats detectades a cada territori.

5.2 Aquesta actuació es pot desenvolupar mitjançant dos tipus d'accions:

  1. Formació professionalitzadora: que pretén l'assoliment de les competències tècniques i professionals per desenvolupar de manera adequada un determinat lloc de treball, d'acord amb les necessitats del territori. Aquesta formació pot estar vinculada a un certificat de professionalitat, d'acord amb el fitxer d'especialitats del Servei Públic d'Ocupació Estatal, o bé adaptada als continguts específics que requereixi el projecte, d'acord amb el Catàleg d'especialitats formatives del Servei Públic d'Ocupació Estatal.

    En el cas dels certificats de professionalitat, les entitats que portin a terme la formació han d'estar prèviament acreditades al Registre d'entitats de formació d'entitats col·laboradores del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya per expedir el certificat corresponent.

  2. Formació especialitzada o a mida: dissenyada per donar resposta a les necessitats específiques de les empreses i els sectors del territori.

    En aquest cas, l'entitat promotora ha de sol·licitar l'alta d'aquesta formació com a nova especialitat del Catàleg al Servei Públic d'Ocupació de Catalunya, perquè en valori la idoneïtat i la incorporació al Catàleg d'especialitats formatives del Servei Públic d'Ocupació Estatal.

Article 6

Actuació de Plans d'ocupació

6.1 Aquesta actuació, que forma part de l'Eix de l'ocupació que defineix l'article 2 d'aquest Decret llei, comporta la contractació laboral de les persones destinatàries amb la finalitat que puguin adquirir experiència professional i millorar la seva ocupabilitat.

6.2 La contractació laboral la fa l'entitat beneficiària. Les activitats que han de dur a terme les persones destinatàries han de ser competència de l'entitat beneficiària, i no poden substituir llocs de treball estructurals. Per tant, han de ser activitats addicionals a l'activitat habitual del personal de l'administració local.

6.3 La durada dels contractes de treball pot ser de 6, 9 o 12 mesos i ha de ser de jornada a temps complet.

Article 7

Actuació d'Acollida i acompanyament a la inserció laboral

7.1 Aquesta actuació, que forma part de l'Eix de l'ocupació que defineix l'article 2 d'aquest Decret llei, té com a objectiu proporcionar a les persones participants els recursos i les competències necessàries per millorar la seva ocupabilitat.

7.2 L'entitat promotora ha de definir uns recursos ocupacionals que donin resposta a les necessitats del territori derivades de la crisi sociosanitària de la COVID-19.

7.3 Les activitats d'acollida i acompanyament a la inserció laboral les ha d'executar l'entitat promotora del projecte. No obstant això, si el projecte preveu activitats grupals per adquirir competències bàsiques i transversals, es poden subcontractar si l'entitat promotora no disposa de prou recursos per desenvolupar-les.

Article 8

Actuació de Prospecció i assessorament

8.1 Aquesta actuació, que forma part de l'Eix de millora del teixit productiu que defineix l'article 2 d'aquest Decret llei, té com a objectiu el coneixement del teixit productiu de l'àmbit d'actuació definit al projecte, la detecció i la identificació dels llocs de treball vacants, proporcionar informació i assessorament a les empreses i establir vincles estables de col·laboració amb les empreses del territori.

8.2 El personal tècnic contractat per aquesta actuació ha de definir un pla de treball que reculli les activitats que, en el marc d'aquesta actuació, s'han de dur a terme durant el període d'execució del projecte. Aquest pla de treball ha de tenir uns objectius específics, un cronograma, la definició dels resultats esperats, els destinataris i una proposta d'indicadors d'avaluació.

8.3 Aquesta actuació l'ha d'executar l'entitat promotora del projecte.

Article 9

Actuació de Foment de la contractació

9.1 Aquesta actuació, que forma part de l'Eix de millora del teixit productiu que defineix l'article 2 d'aquest Decret llei, té com a objectiu mantenir i crear llocs de treball en el teixit productiu del territori, mitjançant el suport a la contractació laboral de persones en situació de desocupació.

9.2 En el projecte presentat, l'entitat promotora ha de preveure el nombre de contractes que es duran a terme.

Les persones participants seleccionades s'han de contractar per una durada de 6, 9 o 12 mesos continuats mitjançant qualsevol modalitat contractual, d'acord amb la normativa laboral vigent i tenint en compte que s'ha d'ajustar a les condicions d'aquest Decret llei.

9.3 Per dur a terme aquesta actuació, l'entitat promotora ha de seleccionar les entitats contractants d'acord amb els criteris següents:

  1. Que l'entitat contractant estigui ubicada en l'àmbit territorial d'actuació on s'ha de desenvolupar el projecte. En cas que la seu social de l'entitat contractant estigui ubicada fora de Catalunya, el centre de treball on la persona contractada desenvolupi l'activitat ha d'estar situat en l'àmbit territorial del projecte.

  2. Que l'entitat contractant hagi vist disminuïda la facturació i els ingressos a conseqüència de la situació de la pandèmia.

  3. Que l'entitat contractant tingui una plantilla inferior a 50 treballadors.

9.4 A fi que l'entitat promotora pugui desenvolupar correctament aquesta actuació, se subvenciona la contractació de personal tècnic per executar les tasques necessàries per a la gestió dels tràmits amb les entitats contractants.

9.5 D'acord amb l'article 3.4 d'aquest Decret llei i amb el que estableix aquest article, les entitats contractants seleccionades per l'entitat promotora han de presentar la sol·licitud de subvenció al Servei Públic d'Ocupació de Catalunya. La convocatòria corresponent ha d'establir els terminis i els mitjans per a la presentació de sol·licituds.

Article 10

Actuació d'Assistència tècnica

10.1 Aquesta actuació, que forma part de l'Eix de millora del teixit productiu que defineix l'article 2 d'aquest Decret llei, té com a objectiu proporcionar una assistència tècnica als sectors i les empreses del territori per mantenir-ne la viabilitat i/o millorar-ne la competitivitat, així com per poder fer front a l'impacte que la COVID-19 ha causat en les economies locals.

10.2 Les activitats que es duguin a terme en el marc d'aquesta actuació han de ser subcontractades per l'entitat promotora del projecte.

Article 11

Actuació de Coordinació del projecte

11.1 Aquesta actuació té l'objectiu de fer una coordinació integral del projecte, així com vetllar-ne pel bon funcionament durant l'execució i fins a la finalització.

11.2 Aquesta actuació l'ha d'executar l'entitat promotora del projecte.

Article 12

Persones i entitats destinatàries

12.1 Poden ser destinatàries d'aquest Decret llei les persones en situació de desocupació i les que consten com a demandants d'ocupació a conseqüència de la precarietat laboral.

La resolució de convocatòria ha d'establir els col·lectius prioritaris de les persones destinatàries objecte d'intervenció.

Les persones destinatàries han d'estar inscrites a l'oficina de Treball corresponent del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya com a demandants d'ocupació no ocupats (DONO) o com a demandants d'ocupació (DO).

Les entitats promotores han d'atendre les persones demandants d'ocupació de l'àmbit territorial que hagin definit en el projecte. També poden atendre persones de fora de l'àmbit territorial del projecte que s'hagin vist afectades per aquest tancament perimetral.

12.2 També poden ser destinatàries d'aquest Decret llei, en les actuacions previstes en l'Eix 2, les empreses, els autònoms i les entitats sense afany de lucre.

Article 13

Quantia i compatibilitat

13.1 La quantia de la subvenció que s'ha d'atorgar per a les actuacions incloses en l'Eix de l'ocupació és la següent:

  1. Aprenentatge i capacitació

    La quantia de la subvenció que cal atorgar per cada acció formativa es determina aplicant un mòdul econòmic d'acció formativa pel nombre d'alumnes atorgats i pel nombre d'hores.

    El mòdul econòmic d'acció formativa s'obté aplicant el mòdul/hora, publicat a la Resolució TSF/578/2020, de 2 de març, per la qual s'actualitzen els mòduls econòmics aplicables a les accions de formació professional per a l'ocupació, adreçades prioritàriament a persones treballadores desocupades, que promou el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya.

  2. Plans d'ocupació

    Per contractar personal tècnic, s'estableix un mòdul de 34.029,58 euros per a contractes d'una durada de 12 mesos; de 25.522,18 euros per a contractes de 9 mesos, i de 17.014,79 euros per a contractes de 6 mesos.

    Per contractar personal administratiu, especialista i no qualificat, s'estableix un mòdul de 27.178,20 euros per a contractes de 12 mesos; de 20.383,65 euros per a contractes de 9 mesos, i de 13.589,10 euros per a contractes de 6 mesos.

    La referència utilitzada per determinar la quantia dels mòduls és la retribució del personal funcionari de la Generalitat de Catalunya per al 2020, per una jornada completa.

  3. Acollida i acompanyament a la inserció laboral

    S'estableix un import màxim de 46.312,48 euros per persona que faci les tasques d'acollida i acompanyament, calculat sobre la base del cost de personal durant el període d'execució del programa, incrementat en un 15% per a despeses indirectes.

    13.2 La quantia de la subvenció que s'ha d'atorgar per a les actuacions incloses en l'Eix de millora del teixit productiu és la següent:

  4. Prospecció i assessorament

    S'estableix un import màxim de 50.339,66 euros per persona que faci les tasques de prospecció i assessorament, calculat sobre la base del cost de personal durant el període d'execució del programa, incrementat en un 10% per a altres despeses directes i un 15% per a despeses indirectes.

  5. Foment de la contractació

    Per a l'ajut a les entitats contractants, s'estableix un mòdul que té com a referència el salari mínim interprofessional, incloent-hi pagues extraordinàries, per jornada completa, per una durada de 6, 9 o 12 mesos, de 1.108,33 euros mensuals.

    La referència utilitzada per determinar la quantia del mòdul econòmic és el salari mínim interprofessional del 2020 per una jornada completa.

    D'acord amb el darrer apartat de l'actuació de Foment de la contractació de l'Eix 2 que preveu l'article 5 d'aquest Decret llei, per a les tasques associades a la gestió d'aquesta actuació s'estableix un import màxim de 46.312,48 euros, calculat sobre la base del cost de personal de l'entitat beneficiària, durant el període d'execució del programa, i incrementat en un 15% per a despeses indirectes.

  6. Assistència tècnica

    S'estableix un import màxim de 50.000,00 euros per projecte.

    13.3 La quantia de la subvenció que cal atorgar per a les actuacions de Coordinació correspon a un import màxim de 54.775,95 euros, calculat sobre la base del cost d'una persona coordinadora, durant el període d'execució del programa, i incrementat en un 15% per despeses indirectes. La quantia total atorgada per aquesta actuació, en cap cas pot superar el 10% del cost total del projecte.

    13.4 Aquestes subvencions són compatibles amb qualsevol altre ajut que es concedeixi amb la mateixa finalitat i que sigui finançat per altres administracions o ens públics o privats, siguin d'àmbits local, nacional, estatal, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, incloent-hi les reduccions dels costos de la Seguretat Social.

    13.5 L'import dels ajuts concedits en cap cas pot ser d'una quantia que superi els costos d'execució de les actuacions.

Article 14

Despeses subvencionables

14.1 Es considera despesa subvencionable la que respongui de manera inequívoca a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulti estrictament necessària i es realitzi en el termini i les condicions que determina aquest Decret llei, així com les que fixa la corresponent guia d'execució i justificació del projecte.

En cap cas, el cost dels béns o serveis subvencionats no pot superar-ne el valor de mercat.

14.2 Per a les actuacions la modalitat de justificació de les quals sigui l'acreditació per mòduls, d'acord amb el que preveu l'article 22 d'aquest Decret llei, la totalitat de les despeses s'ha d'acreditar mitjançant la justificació de l'execució del mòdul que defineixen els articles 5, 6 i 9.

14.3 Per a les actuacions la modalitat de justificació de les quals sigui el compte justificatiu, són subvencionables les despeses directes de personal, que hauran d'incloure les retribucions salarials del personal i les quotes de la Seguretat Social a càrrec de l'entitat.

També són subvencionables, amb les limitacions que estableix l'article 13, altres despeses directes necessàries per executar les actuacions i les despeses indirectes que es calculen mitjançant un tant alçat del 15% calculat sobre les despeses directes, sense aportació de justificants de despesa.

Les altres despeses directes subvencionables per a l'actuació de Prospecció i assessorament que preveu l'article 13.2.a) s'han de descriure en el projecte i, en tot cas, poden incloure:

  1. Despeses de material tècnic, així com les despeses de béns consumibles utilitzats en la realització de les actuacions.

  2. Despeses de lloguer d'espais necessaris per desenvolupar l'actuació.

  3. Desplaçaments vinculats a l'actuació.

  4. Despeses de contractació de mitjans i materials per dur a terme accions de sensibilització, informació i difusió.

14.4 Són despeses no subvencionables les següents:

- Interessos deutors de comptes bancaris.

- Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.

- Despeses de procediments legals i judicials.

- Impost sobre el valor afegit recuperable.

- Altres impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els impostos personals sobre la renda de les persones beneficiàries.

- Adquisició de mobiliari, equips, vehicles, infraestructures, béns immobles i terrenys, tant si són adquisicions noves com de segona mà. Només es podran subvencionar les amortitzacions d'aquests béns quan compleixin els requisits que s'estableixen per a les amortitzacions.

- Despeses de transaccions financeres.

- Comissions i pèrdues de canvi i altres despeses purament financeres, com ara comissions per manteniment de comptes o transferències.

- Les prestacions en espècie, les dietes per viatges, allotjament i manutenció, així com la resta de percepcions extrasalarials diferents de les que s'estableixen com a subvencionables.

- Els complements o plusos salarials (antiguitat, coneixements especials, complements de lloc, complements en funció del resultat de l'empresa, complements de quantitat i qualitat) no seran subvencionables, excepte que es recullin en el conveni col·lectiu o en el contracte de la persona treballadora.

14.5 La resolució de convocatòria ha de desenvolupar els criteris d'imputació de les despeses subvencionables.

Article 15

Convocatòria extraordinària

15.1 S'habilita la persona titular de la Direcció del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya per convocar i resoldre la línia de subvencions extraordinària i urgent aprovada per aquest Decret llei, com a mesura complementària en matèria d'ocupació i foment de l'activitat econòmica, per fer front a les conseqüències de la major afectació en el mercat de treball de la COVID-19 als territoris de Catalunya que han estat perjudicats pel tancament perimetral.

15.2 La resolució de convocatòria extraordinària d'aquestes subvencions s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i ha de concretar el procediment de tramitació i concessió de les subvencions, la seva justificació i els terminis per presentar les sol·licituds, així com les altres qüestions que la Direcció del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya consideri necessàries i que no es prevegin en aquest Decret llei.

Article 16

Procediment de concessió

16.1 Els procediments de concessió de les subvencions que preveu aquest Decret llei són de concurrència no competitiva.

16.2 En el cas dels projectes integrats presentats per les entitats promotores que preveu l'apartat 1 de l'article 3, el procediment s'inicia l'endemà de la data de publicació de la resolució de convocatòria corresponent.

16.3 En el cas de les sol·licituds de subvenció presentades per les entitats contractants que preveu l'apartat 2 de l'article 3, el procediment s'inicia mitjançant la sol·licitud de l'entitat contractant adreçada a la persona titular de la Direcció del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya.

16.4 L'òrgan competent per a la instrucció d'aquests procediments és la Sub-direcció General de Polítiques Actives d'Ocupació.

16.5 Un cop tancat el període de presentació de sol·licituds, s'ha de verificar que les entitats sol·licitants compleixin els requisits per ser beneficiàries de les subvencions que preveu l'article 4 i també els requisits que preveu l'article 17 d'aquest Decret llei per poder obtenir la subvenció.

Article 17

Requisits del projecte per obtenir la subvenció

17.1 D'acord amb l'article 16.2 d'aquest Decret llei, els projectes integrats presentats per les entitats promotores han de complir els requisits següents:

  1. Justificació de les actuacions i activitats plantejades en el projecte, d'acord amb les necessitats ocupacionals i socioeconòmiques del territori.

  2. Complementarietat de les actuacions i activitats plantejades d'acord amb els objectius generals i específics del projecte integrat.

  3. Capacitat tècnica de les entitats beneficiàries per executar les actuacions.

    17.2 D'acord amb l'article 16.3 d'aquest Decret llei, les entitats contractants han de complir els requisits següents:

  4. Haver estat seleccionades per l'entitat promotora.

  5. Haver subscrit el corresponent contracte laboral.

Article 18

Resolució de les subvencions

18.1 L'òrgan competent per dictar la resolució d'atorgament dels ajuts és la persona titular de la Direcció del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya, a proposta de la Sub-direcció General de Polítiques Actives d'Ocupació.

18.2 El termini màxim per emetre i notificar les resolucions d'atorgament dels projectes integrats és de tres mesos a comptar de l'endemà de la data de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, sens perjudici que la convocatòria pugui reduir aquest termini.

18.3 En el cas de les sol·licituds presentades per les entitats contractants que preveu l'article 3.2 d'aquest Decret llei, el termini màxim per emetre i notificar les resolucions d'atorgament és de tres mesos des de la data de presentació de la sol·licitud.

18.4 En cas que finalitzin els terminis establerts i no s'hagi notificat la resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada per silenci administratiu, d'acord amb el que estableix l'article 54.2.e) de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

18.5 Les resolucions d'atorgament o de denegació de les subvencions, que no exhaureixen la via administrativa, poden ser objecte de recurs d'alçada davant el/la secretari/ària general del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la notificació de la resolució, segons el que estableixen l'article 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 76 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost.

18.6 L'atorgament de les subvencions està supeditat a la possibilitat de reducció parcial o total de la subvenció, abans que no es dicti la resolució definitiva d'atorgament, com a conseqüència de les restriccions que derivin del compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i de sostenibilitat financera.

Article 19

Termini d'execució

19.1 Els projectes executats per les entitats promotores tenen una durada màxima de 14 mesos i s'han d'iniciar l'endemà de la notificació de la resolució d'atorgament de la subvenció a les entitats beneficiàries.

19.2 Per als contractes subvencionats en l'actuació de Foment de la contractació per a les entitats contractants, el termini d'execució és el de la durada del contracte que preveu l'article 9.2.

Article 20

Aplicació pressupostària i finançament

20.1 L'import màxim destinat a la concessió de les subvencions que preveu aquesta mesura és de 2.500.000 euros, a càrrec de les partides pressupostàries D/460000190/331D/0000 FPAO, D/461000190/331D/0000 FPAO, D/469000190/331D/0000 FPAO.

L'annex d'aquest Decret llei recull la distribució de l'import entre els municipis afectats.

20.2 El finançament de les actuacions que preveu aquest Decret llei ha d'anar a càrrec dels programes acordats en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Afers Laborals del Ministeri de Treball i Economia Social que s'aprovin per a l'any 2021.

Article 21

Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions estan subjectes a les obligacions que preveuen l'article 14 i concordants de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 95 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.

Article 22

Pagament

22.1 El pagament de la subvenció es tramita mitjançant una bestreta del 80% de l'import atorgat, a partir de la seva concessió, per a la qual no s'exigeixen garanties, atesa la naturalesa dels beneficiaris i atesa la urgència i la necessitat de pal·liar els efectes provocats per la crisi sanitària de la COVID-19. El pagament restant s'ha de tramitar un cop l'activitat subvencionada ha estat degudament justificada, d'acord amb el que estableixen aquest Decret llei i la corresponent resolució de convocatòria.

22.2 D'acord amb l'article 3 d'aquest Decret llei, l'entitat promotora és la representant de l'agrupació d'entitats beneficiàries i perceptora dels pagaments que s'hi preveuen.

22.3 Els pagaments es poden fraccionar en parts d'acord amb el Pla de tresoreria del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya i les seves disponibilitats.

Article 23

Justificació i verificació

23.1 La justificació del compliment de les condicions imposades i de la consecució de l'objecte de la subvenció es fa d'acord amb el preveuen els articles 30 i 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'article 98.1 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, i l'Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre les formes de justificació de subvencions.

23.2 Les modalitats de justificació per a les actuacions que preveu l'article 2 d'aquest Decret llei són:

  1. Compte justificatiu per a les actuacions d'Acollida i acompanyament a la inserció laboral, Prospecció i assessorament, Assistència tècnica, així com per al personal de suport associat a l'actuació de Foment a la contractació que preveu l'article 9.5, i els costos associats a l'actuació de coordinació que preveu l'article 11.

    A la resolució de convocatòria s'hi ha d'establir la forma de compte justificatiu que correspongui.

  2. Acreditació per mòduls per a les actuacions d'Aprenentatge i capacitació, Plans d'ocupació i l'ajut adreçat a les empreses per al Foment a la contractació.

    23.3. Les entitats beneficiàries de les subvencions estan obligades a realitzar-ne la justificació de la subvenció corresponent a cadascuna de les actuacions en el termini màxim de dos mesos des que finalitzin.

    23.4. La persona titular de la direcció del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya ha d'establir, mitjançant una instrucció, els mecanismes de seguiment i control que permetin comprovar l'execució correcta de les actuacions per a les quals es concedeix l'ajut.

    23.5 El Servei Públic d'Ocupació de Catalunya du a terme les actuacions de verificació i control de les actuacions subvencionades, a fi de comprovar els requisits que s'estableixen per obtenir els ajuts. A aquest efecte pot requerir a les persones beneficiàries de l'ajut la informació i documentació necessàries per procedir a la verificació dels requisits que s'estableixen per obtenir l'ajut, i les entitats beneficiàries de les subvencions s'han de sotmetre a les actuacions de control que el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya consideri necessàries i a les de control efectuades pels organismes competents.

Article 24

Revocació

Són causes de revocació les que preveuen els articles 92 bis i 99 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, que aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, i l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. També és causa de revocació l'incompliment i la falsedat en la declaració dels requisits que preveu aquest Decret llei.

Disposició addicional

Ampliació d'imports màxims

Els imports màxims destinats a la línia de subvencions extraordinària i urgent del present Decret llei es poden ampliar mitjançant una resolució de la persona titular de l'òrgan concedent.

Disposició final primera

Modificació del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social per fer front a les conseqüències de la COVID-19

Es modifica l'apartat 1 de l'article 10 del Decret llei 21/2020, de 2 de juny, de mesures urgents de caràcter econòmic, cultural i social per fer front a les conseqüències de la COVID-19 que queda redactat de la manera següent:

Article 10

Finançament

10.1 La prestació extraordinària per a subministraments bàsics a persones professionals de les arts escèniques, arts visuals, música i audiovisual, i d'altres activitats culturals suspeses per raó de la crisi sanitària a Catalunya té una dotació pressupostària de cinc milions d'euros (5.000.000 d'euros). L'import màxim destinat a aquest ajut es pot ampliar mitjançant resolució de la persona titular de l'òrgan concedent, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals s'apliqui aquest Decret llei cooperin a complir-lo i que els tribunals i les autoritats a qui pertoqui el facin complir.

Barcelona, 1 de desembre de 2020

Pere Aragonès i Garcia

Vicepresident del Govern en substitució de la presidència de la Generalitat i conseller d'Economia i Hisenda

Chakir El Homrani Lesfar

Conseller de Treball, Afers Socials i Famílies

Annex

Distribució dels municipis que poden ser beneficiaris de la línia de subvencions extraordinària i urgent per fer front a les conseqüències de la major afectació en el mercat de treball de la COVID-19 en els territoris de Catalunya que han estat afectats pel tancament perimetral

La Conca d'Òdena

Igualada, Vilanova del Camí, Òdena, Santa Margarida de Montbui.

Per a la realització dels projectes que preveu aquest Decret llei, aquest territori disposarà d'un import màxim d'un milió d'euros.

Lleida i el Baix Segre

Lleida ciutat, Alcarràs, Aitona, la Granja d'Escarp, Seròs, Soses i Torres de Segre.

Per a la realització dels projectes que preveu aquest Decret llei, aquest territori disposarà d'un import màxim d'un milió cinc-cents mil euros distribuït de la manera següent:

- Per al municipi de Lleida, un milió cent vint-i-cinc mil euros.

- Per a la resta de municipis, tres-cents setanta-cinc mil euros.

Aquests imports es poden redistribuir en funció dels projectes presentats.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR