DECRET 232/2013, de 15 d'octubre, pel qual es crea la Seu electrònica.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

  1. MARC LEGAL

    La Llei 29/2010, del 3 d’agost, de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya dóna un marc legal a allò que la mateixa Llei anomena el model català d’administració electrònica, construït des de l’any 2001, que ha anat articulant la progressiva incorporació de mitjans electrònics en les relacions de les administracions catalanes amb la ciutadania i entre elles mateixes. Aquesta llei s’adequa al marc bàsic fixat per la Llei de l’Estat 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, que reconeix el dret dels ciutadans a relacionar-se amb les administracions públiques per mitjans electrònics. Aquest dret porta implícita la imposició d’incorporar les tecnologies de la informació a la totalitat de les funcions administratives, creant els mitjans i els sistemes electrònics que permetin l’exercici del dret prèviament reconegut, i assegurant la disponibilitat, l’accés, la integritat, l’autenticitat, la confidencialitat i la conservació de les dades, informacions i serveis que gestionen en l’exercici de les seves competències. A l’article 10 d’aquesta llei, es defineix el concepte seu electrònica i s’estableix la potestat de cada administració pública per a crear-ne.

    A Catalunya, el Decret 56/2009, de 7 d’abril, per a l’impuls i el desenvolupament dels mitjans electrònics a l’Administració de la Generalitat, desplega la Llei 11/2007, de 22 de juny, i exerceix les potestats autoorganitzatives que li confereix l’article 159.1.c) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, a la vegada que vetlla perquè l’ús intensiu dels mitjans electrònics per l’Administració de la Generalitat de Catalunya i els ens que la integren contribueixin favorablement al desenvolupament de la societat de la informació per part dels ciutadans.

    En la mateixa línia, la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, en el títol II, regula els drets i deures dels ciutadans en llurs relacions amb les administracions públiques de Catalunya i els principis generals i d’actuació amb mitjans electrònics que informen llurs actuacions.

    D’altra banda, la Llei 29/2010, de 3 d’agost, de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, en l’article 10, estableix que les entitats integrants del sector públic han de difondre per mitjans electrònics la informació relativa als serveis que presten. L’article 11 estableix que, en tot cas, els continguts relacionats als apartats a) b) i c) de l’article 10 s’han de difondre mitjançant la seu electrònica corresponent.

    Pel que fa a la regulació del registre electrònic, no es pot obviar la visió que ja l’any 1994 va plantejar la normativa reguladora del funcionament dels registres de la Generalitat, a través del Decret 360/1994, de 15 de desembre, del registre d’entrada i sortida de documents de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, que en l’article 4.1 ja feia referència a la necessitat que els nous mitjans tecnològics de transmissió de documents per vies electròniques, informàtiques i telemàtiques garanteixin l'autenticitat, la integritat i la conservació de la informació, com també l'efectiva recepció dels documents.

    La Llei 11/2007, de 22 de juny, completa i amplia aquests requeriments en l’article 24, d’on deriva l’obligació de les administracions públiques de crear registres electrònics per a la recepció i remissió de sol·licituds, escrits i comunicacions; en els seus articles 25 a 28 es determinen les normes bàsiques per a la seva creació i funcionament, així com les relatives al còmput de terminis i a les comunicacions i notificacions efectuades per mitjans electrònics. Finalment, els articles 41 i 42 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, regulen els registres administratius; concretament, l’apartat 5 de l’article 41 estableix la necessitat que les seus electròniques permetin l’accés directe o mitjançant un enllaç, al servei de registre electrònic.

    D’acord amb el marc legal anteriorment citat, l’Administració de la Generalitat crea una Seu electrònica, amb l’objectiu de posar a disposició de la ciutadania, empreses i entitats un espai electrònic únic de relació amb l’Administració de la Generalitat que els permeti accedir a la informació, als serveis i els tràmits més enllà de les limitacions temporals i espacials pròpies de les oficines presencials, i a la vegada millorar l’eficiència en la gestió de l’Administració de la Generalitat de Catalunya. Des de la Seu s’accedeix al Tauler electrònic i al Registre general electrònic de l’Administració de la Generalitat.

    Pel que fa a la competència per regular la matèria, d’acord amb l’article 159.2 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, en relació amb el 159.1, correspon a la Generalitat la competència compartida per regular el règim jurídic i procediment de les administracions públiques catalanes, en tot el que no estigui afectat per l’article 149.1.18 de la Constitució espanyola, el qual estableix la competència exclusiva de l’Estat per dictar les bases sobre aquestes matèries.

  2. ANTECEDENTS

    El Decret 324/2001, de 4 de desembre, derogat posteriorment pel Decret 56/2009, de 7 d’abril, va regular per primer cop les relacions entre els ciutadans i l’Administració de la Generalitat de Catalunya a través d’Internet, tot establint el dret d’igualtat en l’accés de la ciutadania als serveis públics i la garantia de la protecció de les dades personals.

    Des d’aleshores, l’Administració de la Generalitat de Catalunya ha impulsat la progressiva implantació de mitjans electrònics en els tràmits i les relacions amb la ciutadania, les empreses i les entitats, amb la finalitat de facilitar-los l’accés als tràmits, reduir-los la càrrega documental i millorar l’eficàcia i l’eficiència internes de l’Administració de la Generalitat així com la interoperabilitat entre les administracions públiques.

    Successius acords de Govern han regulat de manera interna l’impuls i l’aplicació a la Generalitat dels mitjans electrònics en la seva activitat. Així, l’Acord de Govern d'11 de juny de 2002, d'aprovació dels estàndards de mètodes i normes dels programes i les aplicacions utilitzats en les relacions de l'Administració de la Generalitat amb els ciutadans a través d'Internet suposa el primer impuls a la incorporació de mitjans electrònics a la Generalitat de Catalunya. A aquest Acord el segueixen d’altres que han impulsat àmbits tan rellevants com la interoperabilitat entre administracions catalanes (Acord de Govern de 27 de novembre de 2007). El darrer, l’Acord de Govern de 24 de gener de 2012, aprova la utilització preferent i l’impuls d’un seguit de solucions corporatives i projectes corporatius d’administració electrònica en l’àmbit de l’oferta virtual de tràmits a la ciutadania, a les entitats, a les empreses i a les administracions locals, la interoperabilitat entre administracions, les notificacions electròniques a la ciutadania, empreses i entitats, la facturació electrònica per als proveïdors de la Generalitat, la publicació oficial al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya , la passarel·la de pagament que permet el pagament en línia de taxes i altres càrrecs i el gestor electrònic d’expedients de contractació.

    Finalment, entre els projectes corporatius d’administració electrònica que el Govern acorda impulsar al llarg del 2013 coherentment amb les línies d’impuls anteriors, hi figuren la Seu electrònica, el Tauler electrònic i el Registre electrònic, i es designa com a promotor dels projectes la Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió, de conformitat amb les competències que li atribueix l’article 30 del Decret 118/2013, de 26 de febrer, de reestructuració del Departament de la Presidència.

    D’acord amb això, correspon al Departament de la Presidència, en ús de les competències que té atribuïdes la Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió pel que fa a l’organització dels serveis corporatius d’informació ciutadana, el desplegament del marc legal descrit a l’apartat anterior pel que fa a les relacions de la ciutadania, empreses i entitats amb els tràmits, procediments i serveis de la Generalitat per mitjans electrònics.

  3. CONTINGUT

    D’acord amb la potestat que el marc jurídic esmentat confereix a les administracions públiques de crear seus electròniques, el Govern de la Generalitat ha optat per un model d’administració electrònica simplificat i unificat en una sola Seu electrònica corporativa, sens perjudici que excepcionalment es puguin crear subseus derivades d’aquesta, a diferència d’altres administracions que han creat diverses seus diferenciades per als diferents organismes que les componen. Així, l’Administració de la Generalitat posa a disposició de la ciutadania, empreses i entitats una única Seu electrònica que comprendrà també els seus organismes autònoms i les entitats de dret públic que hi són vinculades, així com els ens en què la Generalitat participa directament o indirectament en la totalitat del seu capital o fons patrimonial. La resta del sector públic en què la Generalitat té alguna participació podrà, igualment, integrar-se en la Seu electrònica corporativa de la Generalitat formalitzant un conveni.

    D’aquesta manera, es vol facilitar i simplificar l’accés de la ciutadania, empreses i entitats a la Seu electrònica de l’Administració de la Generalitat tot unificant en un únic espai l’atenció multicanal en relació amb tots els tràmits electrònics, l’accés al Registre electrònic de la Generalitat i al Tauler electrònic. Igualment, la Seu electrònica facilita l’accés a un espai privat on, prèvia identificació, les persones físiques o jurídiques poden conèixer l’estat de les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR