DECRET 206/2001, de 24 de juliol, d'aprovació del Reglament de policia portuària.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

DECRET

206/2001, de 24 de juliol, d'aprovació del Reglament de policia portuària.

L'article 9.15 de l'Estatut d'autonomia confereix a la Generalitat de Catalunya la competència exclusiva en matèria de ports, amb el topall que preveu l'article 149.1.20 de la Constitució. Per això, la Generalitat de Catalunya té la titularitat de tots els ports, subjectes o no a règim de concessió administrativa, existents en el litoral català, llevat dels ports d'interès general de Barcelona i Tarragona. L'exercici de l'esmentada competència ha comportat un desenvolupament legislatiu per regular un sistema portuari que cobreixi les necessitats del sector marítim en el triple vessant comercial i industrial, pesquer i esportiu.

La Llei 5/1998, de 17 d'abril, de ports de Catalunya, diferencia dins el conjunt del sistema portuari català entre els ports, les dàrsenes, les instal·lacions nàutiques i les marines interiors gestionats directament per l'Administració de la Generalitat, que donà lloc a la creació de l'entitat de dret públic Ports de la Generalitat, i els que, fruit de la promoció privada, són explotats en règim de concessió administrativa

La disposició final segona de la Llei 5/1998, de 17 d'abril, de ports de Catalunya, preveu l'elaboració d'un reglament de policia portuària que s'ha d'aplicar tant als ports adscrits a Ports de la Generalitat com als ports objecte de concessió administrativa. El concepte policia portuària s'entén en l'accepció més àmplia. Així, el capítol 4 estableix la regulació informadora dels principis bàsics que regeixen l'objecte i contingut dels reglaments d'explotació de cada port, dàrsena i instal·lació marítima, i les normes d'obligat compliment en aquest àmbit. La necessitat de regular la policia portuària d'una manera unitària als ports, dàrsenes i instal·lacions marítimes amb independència del tipus de gestió i organisme tutelar justifica l'oportunitat del present Decret alhora que respon a una llarga demanda del sector.

Aquest Decret estableix, d'una banda, el règim que ha de regular les relacions entre els titulars de drets de gestió i explotació dels ports, de les dàrsenes i de les instal·lacions marítimes i els usuaris dels serveis portuaris, amb independència que es tracti o no d'un port adscrit a Ports de la Generalitat i que aquest sigui l'ús exclusiu o es tracti d'un port mixt en el qual l'activitat esportiva quedi compartida amb la industrial, comercial o pesquera. D'altra banda, estableix el règim que ha de regular les relacions entre l'administració portuària i els titulars de drets de gestió i explotació, seguint els criteris que estableix la Llei de ports, que atorga el caràcter d'administració portuària tant al Departament de Política Territorial i Obres Públiques com a l'ens públic Ports de la Generalitat, si bé amb les peculiaritats pròpies del fet que la potestat sancionadora només estigui en mans del director competent en matèria de ports, del conseller de Política Territorial i Obres Públiques i del Govern de la Generalitat.

Per tot això, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte

1.1 El present Reglament té per objecte establir les normes generals del règim de policia que ha de regular les relacions entre l'administració portuària de la Generalitat i els titulars de drets de gestió i explotació dels ports, de les dàrsenes i de la resta d'instal·lacions portuàries de competència de la Generalitat, per una banda, i entre aquests i els usuaris dels serveis portuaris o titulars d'algun dret d'ús preferent dins la zona de servei del port, d'altra banda.

1.2 És administració portuària de la Generalitat, d'acord amb l'article 5.2 de la Llei 5/1998, de 17 d'abril, de ports de Catalunya, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques i Ports de la Generalitat.

Article 2

Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament s'estén:

  1. Als ports marítims del litoral català que no siguin d'interès general.

  2. A les dàrsenes pesqueres, esportives i comercials situades en els ports marítims del litoral català que no són d'interès general.

  3. A les instal·lacions marítimes de competència de la Generalitat.

  4. A les persones físiques i legals representants de les persones jurídiques titulars de concessions administratives o d'altres figures contractuals per a la gestió i explotació dels ports, de les dàrsenes i de les instal·lacions marítimes.

  5. Als titulars d'un dret d'ús preferent sobre qualsevol dels elements portuaris o de participacions indivises sobre aquests, sigui a títol de concessió, arrendament, autorització, cessió onerosa o gratuïta o qualsevol altra forma de possessió.

  6. A les embarcacions que es trobin o facin servir de manera permanent, habitual o circumstancial, les aigües interiors del port, la bocana, els canals d'accés, els amarratges o qualsevol altre servei o instal·lació, en aigua o en sec.

  7. A les persones, vehicles i maquinària, que de manera permanent, habitual o circumstancial es trobin dins la zona de servei portuari o utilitzin o transitin pels seus vials, molls, pantalans, aparcaments, pallols, locals o qualsevol altra element fix o desmuntable que integri l'esmentada zona de servei portuari.

Capítol 2

Potestat inspectora

Article 3

Titularitat i extensió

3.1 Correspon al Departament de Política Territorial i Obres Públiques, mitjançant la Direcció General de Ports i Transports i l'ens públic Ports de la Generalitat la potestat d'inspecció i vigilància, en els termes que preveu aquest Decret, en els ports i en la resta de les instal·lacions incloses en el seu àmbit d'aplicació.

3.2 L'actuació inspectora ha de ser feta pel personal designat a aquest efecte per l'administració portuària. Els inspectors tenen el caràcter i la potestat d'autoritat en l'exercici de les seves funcions.

3.3 En l'exercici de la potestat inspectora els inspectors tenen les atribucions que preveu l'article 101 de la Llei de ports de Catalunya i, en especial, les següents:

  1. L'accés lliure a la totalitat d'espais, obres, construccions i instal·lacions incloses en la zona de servei portuària, amb independència de l'ús privatiu o públic, onerós o gratuït, d'aquestes.

  2. Les actuacions necessàries per comprovar el compliment de les prescripcions legals en el desenvolupament de les activitats i serveis que es portin a terme en la zona portuària.

  3. La recollida del material gràfic o altre tipus de prova que resulti necessària pel correcte desenvolupament de les tasques encomanades.

  4. L'aixecament de les notes d'inspecció i de les actes de denúncia que es formulin en matèria portuària.

3.4 En els ports, les dàrsenes i les instal·lacions marítimes adscrites a Ports de la Generalitat, el personal que fa de guardamolls té com a missió prevenir, evitar i denunciar les infraccions que es puguin cometre en relació amb la legislació vigent i ha de donar compte de les seves actuacions a les autoritats competents per raó de la matèria.

3.5 En els ports, les dàrsenes i les instal·lacions marítimes en règim de concessió o sotmeses a altres formes contractuals de gestió, les tasques definides en l'anterior apartat es presten d'acord amb el que estableix la legislació sobre seguretat privada i s'ha de donar compte de les irregularitats detectades a l'autoritat competent.

3.6 La inspecció i vigilància en la zona de servei portuària ha d'exercir-se respectant les competències municipals i actuant de manera coordinada amb la policia local. Els inspectors poden sol·licitar, per a un eficaç compliment de la seva funció, el suport necessari dels mossos d'esquadra, de la policia local i de la resta dels cossos i forces de seguretat. A aquests efectes, l'administració portuària haurà de sol·licitar-ho a l'autoritat en cada cas competent.

Article 4

Denúncies

4.1 Qualsevol ciutadà pot denunciar presumptes infraccions o irregularitats. A aquests efectes, caldrà adreçar-se per escrit al personal esmentat en els apartats 4 i 5 de l'article anterior, que l'ha de tramitar de conformitat amb el que preveu l'apartat 3 d'aquest article, o directament a l'administració portuària.

4.2 En l'escrit de denúncia caldrà especificar de manera fonamentada els actes o fets que presumptament podrien suposar una infracció de la legalitat vigent i la resta de les circumstàncies que puguin ajudar a l'aclariment dels fets. Així mateix, serà requisit indispensable per iniciar la tramitació corresponent que el denunciant s'identifiqui mitjançant la presentació del seu DNI o un altre document equivalent.

4.3 En qualsevol cas, les denúncies han de ser presentades davant l'administració portuària competent, que pot iniciar unes diligències prèvies a l'efecte de detectar l'existència o no d'indicis racionals que s'ha comès una infracció i, si és el cas, ordenar l'inici del corresponent expedient sancionador.

Capítol 3

Infraccions i sancions

Article 5

Infraccions lleus

Tenen la consideració d'infraccions lleus, a l'efecte de ser sancionades per l'administració portuària, les tipificades en l'apartat 3 de l'article 102 de la Llei de ports de Catalunya.

Article 6

Infraccions greus

Tenen la consideració d'infraccions greus, a l'efecte de ser sancionades per l'administració portuària, les tipificades en l'apartat 4 de l'article 102 de la Llei de ports de Catalunya.

Article 7

Infraccions molt greus

Tenen la consideració d'infraccions molt greus, a l'efecte de ser sancionades per l'administració portuària, les tipificades en l'apartat 5 de l'...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR