DECRET 369/2004, de 7 de setembre, pel qual es desenvolupa la Llei 2/2004, de 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen atenció especial.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

DECRET 369/2004, de 7 de setembre, pel qual es desenvolupa la Llei 2/2004, de 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen atenció especial.

La Llei 2/2004, de 4 de juny, té per objectiu dotar les administracions catalanes d'instruments per tal d'intervenir en les millores del barris, àrees urbanes i viles que, per les seves condicions, requereixen d'atenció especial per part dels poders públics.

Així, la Llei estableix la creació d'un Fons de foment del programa de barris i àrees urbanes que requereixen d'atenció especial com a instrument de col·laboració institucional i financera de la Generalitat amb els projectes d'intervenció integral que els ajuntaments elaborin per actuar en aquests barris en els termes establerts per la Llei.

El present Decret té per objecte desenvolupar les previsions generals de la Llei i, en particular, el règim de gestió del Fons i la forma com han de ser seleccionats els projectes dels ajuntaments per a intervenir, en els camps que la Llei assenyala, en barris o àrees urbanes d'atenció especial.

El Decret consta de vint-i-dos articles, en els quals es desenvolupen, en primer lloc, les previsions de la Llei pel que fa a les administracions que poden rebre finançament del Fons, i els criteris objectius a través dels quals un territori pot rebre la consideració d'àrea urbana d'atenció especial. Tot seguit, el Decret concreta la manera com s'efectuarà la convocatòria dels projectes a presentar per part dels ajuntaments, així com el contingut i les condicions que aquests hauran de reunir.

Establerts els criteris a través dels quals una àrea pot resultar elegible i la manera com els ajuntaments poden sol·licitar, directament o indirectament, finançament pels projectes d'intervenció que vulguin dur-hi a terme, el Decret regula el procediment a través del qual aquests seran seleccionats i els recursos del fons assignats. Així es dóna compliment al mandat legal de crear una comissió de gestió del fons, integrada per persones en representació de la Generalitat, dels governs locals i dels sectors concernits, que tindrà com a funció principal avaluar els projectes presentats i elevar una proposta de resolució al respecte al conseller o consellera de Política Territorial i Obres Públiques, qui, d'acord amb el que estableix la Llei, adoptarà la resolució definitiva sobre les sol·licituds presentades.

La darrera part del Decret desenvolupa les previsions sobre l'execució, els terminis, la gestió administrativa, l'avaluació i seguiment, la informació i les obligacions dels beneficiaris de les actuacions seleccionades i finançades. Finalment, el Decret recull totes aquelles qüestions que requereix el capítol IX del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Per això, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte desenvolupar la Llei 2/2004, de 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial i establir les bases per a l'accés al finançament previst en l'esmentada Llei.

Article 2

Administracions que poden rebre finançament del Fons de foment del programa de barris i àrees urbanes d'atenció especial

Poden rebre finançament del Fons de foment del programa de barris i àrees urbanes d'atenció especial, els ajuntaments que ho sol·licitin, directament o mitjançant les fórmules de col·laboració que estableix la disposició addicional primera de la llei, i presentin un projecte d'intervenció integral d'acord amb el que s'especifica en aquest Decret.

En cada convocatòria anual, un ajuntament només podrà obtenir finançament per a un únic projecte d'intervenció integral en una àrea urbana d'atenció especial, a excepció, atès el seu pes poblacional, de l'Ajuntament de Barcelona, que en pot obtenir dos. En el supòsit que la sol·licitud s'efectuï d'acord amb el que preveu la disposició addicional primera de la Llei 2/2004, de 4 de juny, es computarà un projecte per ajuntament.

Article 3

Indicadors per a la determinació d'àrea urbana d'atenció especial.

3.1 D'acord amb el que disposa l'article 5.1 de la Llei de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial, s'entén per àrees urbanes d'atenció especial aquells barris o àrees urbanes geogràficament diferenciables, majoritàriament destinats a habitatges habituals, que es trobin o es puguin trobar, si no s'hi actua, en alguna de les situacions següents:

a) Un procés de regressió urbanística, com ara la degradació progressiva de l'edificació o la persistència de dèficits d'equipaments, o bé la insuficiència o la manca de qualitat de la urbanització, de les xarxes viàries, de sanejament i de l'espai públic.

b) Una problemàtica demogràfica causada per la pèrdua o l'envelliment de la població, o bé per un creixement massa accelerat perquè pugui ser assumit des del punt de vista urbanístic o de serveis.

c) Una presència característica de problemes econòmics, socials o ambientals especialment greus.

d) Una persistència de dèficits socials i urbans importants, i una problemàtica de desenvolupament local.

3.2 Per tal d'avaluar l'existència d'aquestes situacions es prendran en consideració els següents criteris:

a) Processos de regressió urbanística i dèficits d'equipaments i serveis. Per a la valoració d'aquesta situació són d'aplicació els indicadors i criteris de puntuació següents:

Valor cadastral: 1 punt per cada 5 punts de diferencial del valor cadastral mitjà de l'àrea urbana respecte de la mitjana del municipi (valor mitjana del municipi=100).

Deficient estat de conservació de les edificacions: 1 punt per cada punt percentual superior al percentatge mitjà de Catalunya d'edificis en mal estat i en estat ruïnós.

Edificis sense aigua corrent o sense evacuació d'aigües residuals: 1 punt per cada 0,2 punts percentuals superiors al percentatge mitjà de Catalunya d'habitatges sense aigua corrent i 1 punt per cada 0,2 punts percentuals superiors al percentatge mitjà de Catalunya d'habitatges sense evacuació d'aigües residuals.

Edificis de quatre plantes o més, destinats principalment a habitatge, sense ascensor: 1 punt per cada 2 punts percentuals superiors al percentatge mitjà de Catalunya d'edificis d'habitatges de quatre o més plantes sense ascensor.

b) Problemes demogràfics. Per a la valoració d'aquesta situació són d'aplicació els indicadors i criteris de puntuació següents:

Densitat de població: a partir de 100 habitatges/ha, 1 punt per cada 20 habitatges/ha més.

Descens de població o creixement massa accelerat de la població: 1 punt per cada 2 punts percentuals superiors o inferiors a l'evolució de la població de l'àrea en els darrers 5 anys sobre la mitjana del municipi en el mateix període.

Població dependent: 1 punt per cada 2 punts percentuals superiors al percentatge mitjà de Catalunya de població de menys de 15 anys i de més de 65 anys.

Alt percentatge d'immigració: 1 punt per cada punt percentual superior al percentatge mitjà de Catalunya de població immigrant extracomunitària.

c) Presència de problemes econòmics, socials o ambientals. Per a la valoració d'aquesta situació són d'aplicació els indicadors i criteris de puntuació següents:

Nombre de persones que perceben pensions assistencials i pensions no contributives: 1 punt per cada 0,2 punts percentuals superiors al percentatge mitjà de Catalunya de població beneficiària d'aquestes pensions.

Elevada taxa d'atur: 1 punt per cada punt percentual superior al percentatge mitjà de Catalunya de persones desocupades.

Dèficit de zones verdes. Fins a 5 punts, en funció del percentatge de superfície de zones verdes previstes en el planejament general del municipi per a l'àrea objecte del projecte no executades.

Baix nivell educatiu. 1 punt per cada punt percentual superior al percentatge mitjà de Catalunya de població de més de 10 anys sense títol de batxillerat o sense cicles de formació professional.

d) Dèficits socials i urbans i problemàtiques de desenvolupament local. Per a la valoració d'aquesta situació són d'aplicació els indicadors i criteris de puntuació següents:

Dèficit de transport públic. Si el barri no disposa de cap mitjà de transport públic col·lectiu de viatgers: 5 punts. Si la freqüència mitjana de pas dels mitjans de transport públic existents en horari laboral és superior als 30 minuts: 2,5 punts.

Dèficit de places d'aparcament. Si el barri no disposa de cap aparcament públic: 5 punts. Si menys del 50% dels habitatges disposend'aparcament privat: 2,5 punts.

Baixa activitat econòmica: 1 punt per cada 5 punts percentuals superiors al percentatge mitjà del municipi de locals inactius.

Percentatge de població en risc d'exclusió social: 1 punt per cada punt percentual superior al percentatge mitjà del municipi.

3.3 La puntuació atorgada per a cada un dels indicadors assenyalats a l'apartat anterior pot...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR