DECRET 151/2012, de 20 de novembre, pel qual s'estableixen els requisits per a la instal·lació i l'ús de desfibril·ladors externs fora de l'àmbit sanitari i per a l'autorització d'entitats formadores en aquest ús.

Fecha de Entrada en Vigor12 de Diciembre de 2012
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyDecret

Les malalties cardiovasculars són la primera causa de mort en el món occidental i, d’entre aquestes destaca la mort sobtada cardíaca. La majoria de les morts sobtades cardíaques succeeix fora de l’àmbit sanitari. L’evidència científica ha establert que les possibilitats de sobreviure a una aturada cardíaca depenen d’un reconeixement precoç d’aquesta situació d’aturada cardíaca, definida com a una situació en què hi ha una persona inconscient i que no respira amb normalitat, una activació i resposta precoç dels sistemes d’emergències, un inici precoç de les maniobres de ressuscitació cardiopulmonar (RCP) i desfibril·lació precoç. Totes aquestes accions formen part de les tres primeres anelles de l’anomenada cadena de supervivència.

L’article 162.3.b) de l’Estatut d’autonomia atribueix a la Generalitat la competència compartida en l’ordenació, la planificació, la determinació, la regulació i l’execució de les mesures i les actuacions destinades a preservar, protegir i promoure la salut pública en tots els àmbits, incloent-hi la salut laboral, la sanitat animal amb efectes sobre la salut humana, la sanitat alimentària, la sanitat ambiental i la vigilància epidemiològica.

El Reial decret 365/2009, de 20 de març, dictat a l’empara de la competència de l’Estat en matèria de bases i coordinació de la sanitat, estableix les condicions i els requisits mínims de seguretat i qualitat en la utilització de desfibril·ladors automàtics i semiautomàtics externs fora de l’àmbit sanitari, i disposa que correspon a l’autoritat sanitària de la comunitat autònoma establir el procediment de notificació de la instal·lació de desfibril·ladors, els mecanismes necessaris per autoritzar-ne l’ús, l’organització dels programes de formació per al personal no sanitari, l’autorització de les entitats formadores, així com establir els mecanismes de coordinació amb altres dispositius, la promoció i recomanació de la seva instal·lació i els mecanismes d’inspecció i control per assegurar el compliment del que estableix el Reial decret esmentat.

Amb anterioritat a l’aprovació del Reial decret 365/2009, i en absència d’una normativa bàsica comuna a nivell estatal, el règim d’utilització de desfibril·ladors externs automàtics per part de personal no mèdic a Catalunya quedava configurat pel Decret 355/2002, de 24 de desembre, pel qual es regula la utilització de desfibril·ladors externs automàtics per personal no mèdic, que es deroga expressament mitjançant el present Decret.

En desplegament de la normativa bàsica esmentada, aquest Decret fixa els requisits per a la notificació de la instal·lació de desfibril·ladors externs fora de l’àmbit sanitari i regula l’organització dels programes de formació inicial, continuada i de personal instructor per al personal no sanitari i l’autorització de les entitats formadores. Així mateix, amb l’objectiu de controlar el compliment de les seves disposicions, el Decret regula el Registre de desfibril·ladors fora de l’àmbit sanitari i el Registre de formació per a l’ús de desfibril·ladors per personal no sanitari, on s’hi inscriuen, respectivament, els desfibril·ladors instal·lats fora de l’àmbit sanitari arreu de Catalunya, i el personal no sanitari amb formació per fer-los servir, així com les entitats formadores autoritzades.

Pel que fa a la formació en l’ús dels desfibril·ladors, aquest Decret estableix els requisits de la formació que han de tenir les persones que han d’aplicar, preferentment, la desfibril·lació, i que es coneixen com a primers interventors. Mitjançant la regulació de programes de formació inicial i continuada i de formació d’instructors, i d’un règim d’autorització de les entitats formadores, el Decret garanteix que la formació del personal no sanitari s’ajusta a les recomanacions de l’European Ressucitation Council, del Consell Català de Ressuscitació o dels altres consells o associacions científiques de l’àmbit de la ressuscitació sota l’European Resuscitation Council i a l’evolució de les característiques tècniques dels aparells. En aquest sentit, les recomanacions internacionals fan especial èmfasi en la necessitat de realitzar actualitzacions periòdiques de la formació, per tal de no oblidar els coneixements adquirits, atès que, en el cas de la desfibril·lació, aquests només es posen en pràctica excepcionalment. No obstant això, el present Decret també obre la possibilitat de l’accés públic a la desfibril·lació, en el cas d’aparells ubicats a la via pública, i, en qualsevol cas i amb independència de la ubicació de l’aparell, en supòsits de necessitat quan no hi hagi disponible un primer interventor en el moment necessari.

La nova regulació introdueix, així mateix, mesures de simplificació administrativa, d’acord amb els principis de la Directiva 2006/123/CE del Parlament i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, i de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, substituint la necessitat d’una resolució d’inscripció prèvia obligatòria en el Registre de desfibril·ladors, per una notificació de la instal·lació de l’aparell a l’emplaçament, mitjançant una declaració responsable de compliment dels requisits legals, amb inscripció d’ofici al registre corresponent. També s’alleugeren les càrregues imposades als operadors econòmics, mitjançant la simplificació dels tràmits per a l’exercici de l’activitat i la seva tramitació mitjançant el frontal de l’Oficina de Gestió Empresarial, que es configura com a finestreta única a la disposició addicional segona del Decret legislatiu 3/2010, de 5 d’octubre, per a l’adequació de normes amb rang de llei a la Directiva 2006/123/CE, del Parlament i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior.

Les disposicions addicionals possibiliten l’accés a les dades i documents electrònics per tal de verificar les dades declarades per les persones interessades i l’impuls a la tramitació telemàtica dels procediments.

Vist el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

De conformitat amb el que estableix l’article 39.1, en relació amb el 40.1, ambdós de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern;

A proposta del conseller de Salut, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

1.1 Aquest Decret té per objecte regular els requisits per a la notificació de la instal·lació fora de l’àmbit sanitari dels desfibril·ladors externs automàtics de què disposin les entitats, públiques i privades, i els particulars, per atendre les aturades cardiorespiratòries que es puguin produir al seu àmbit d’actuació. Aquest Decret regula, així mateix, els requisits de la formació base i continuada que han de complir les persones autoritzades per a l’ús dels desfibril·ladors, la formació de personal instructor i l’autorització a les entitats que vulguin impartir aquesta formació al personal no sanitari, així com la regulació dels registres administratius necessaris per controlar el compliment de les disposicions que estableix el Decret.

1.2 Totes les referències d’aquest Decret als desfibril·ladors externs automàtics també són aplicables als desfibril·ladors externs semiautomàtics.

Article 2

Definicions

Als efectes d’aquest Decret s’entén per:

Desfibril·lador extern automàtic (DEA): equip tècnic homologat per fer-lo servir d’acord amb la legislació vigent, capaç d’analitzar el ritme cardíac, identificar les arítmies tributàries de desfibril·lació i administrar una descàrrega elèctrica amb la finalitat de restablir el ritme cardíac viable, amb alts nivells de seguretat. Quan aquest aparell requereix una acció humana de prémer el botó de connexió, s’anomena desfibril·lador extern semiautomàtic (DESA).

Personal sanitari: metges i metgesses, infermers i infermeres i personal tècnic d’emergències sanitàries (TES).

Consell Català de Ressuscitació (CCR): entitat constituïda amb la finalitat de promoure, coordinar i estandarditzar les activitats formatives, de recerca, de difusió i de bones pràctiques en suport vital i ressuscitació cardiopulmonar arreu de Catalunya. Aquesta activitat, que té incidència directa en la promoció i prevenció de la salut, es desenvolupa seguint les directrius de l’European Ressuscitation Council (ERC), organisme al qual el CCR està vinculat.

Article 3

Requisits i procediment de notificació de la instal·lació de DEA

3.1 La instal·lació d’un DEA en un espai públic o en qualsevol entitat, empresa, establiment, servei o domicili particular, amb l’excepció dels centres sanitaris, s’ha d’ajustar al que preveu l’article 3 del Reial decret 365/2009, de 20 de març, pel qual s’estableixen les condicions i els requisits mínims de seguretat i qualitat en la utilització de desfibril·ladors automàtics i semiautomàtics externs fora de l’àmbit sanitari, així com al que disposa el Reial decret 1591/2009, de 16 d’octubre, pel qual es regulen els productes sanitaris.

3.2 De forma prèvia a la instal·lació del DEA, les entitats públiques o privades o els particulars ho han de notificar davant la Xarxa d’Oficines de Gestió Empresarial (OGE) de la Generalitat de Catalunya, mitjançant imprès normalitzat que es pot descarregar de la seu corporativa...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR