ORDRE de 28 de juny de 1999, sobre desplegament del Decret 94/1995, de 21 de febrer, en matèria de tutela financera dels ens locals.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyOrdre

ORDRE

de 28 de juny de 1999, sobre desplegament del Decret 94/1995, de 21 de febrer, en matèria de tutela financera dels ens locals.

L’article 3 del Decret 94/1995, de 21 de febrer, assigna al Departament d’Economia i Finances diverses funcions en matèria de tutela financera dels ens locals. L’Ordre de 21 de març de 1995 va desplegar aquest Decret. Aquesta Ordre va estandarditzar la informació que han de trametre els ens locals i els ens dependents en les sol·licituds d’autorització i en les comunicacions relatives a la concertació d’operacions de crèdit.

Posteriorment, els articles 139 de la Llei 13/1996 i 66 de la Llei 66/1997, ambdues de 30 de desembre, de mesures fiscals, administratives i de l’ordre social, van modificar diversos articles del capítol VII del títol I de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, relatiu a operacions de crèdit. Finalment, l’article 59.1 de la Llei 50/1998, de 30 de desembre, de mesures fiscals, administratives i de l’ordre social, ha redactat de nou aquest capítol de la Llei reguladora de les hisendes locals. Aquest fet implica que sigui necessari derogar l’Ordre de 21 de març de 1995 i dictar una nova disposició que s’adeqüi al marc normatiu establert per l’esmentada Llei.

La tramitació d’aquesta Ordre, d’acord amb l’article 64 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, ha estat sotmesa a la Comissió de Govern Local de Catalunya, la qual ha emès l’informe preceptiu que preveu l’article 176.1 a de la Llei 8/1987, de 15 d’abril, municipal i de règim local de Catalunya.

Per tant, vist l’informe de la Comissió de Govern Local de Catalunya i d’acord amb les facultats que em confereix la disposició final 2a del Decret 94/1995,

Ordeno:

Article 1

1.1 El Departament d’Economia i Finances ha d’autoritzar la formalització o l’aval d’operacions de crèdit de termini superior a un any, en totes les modalitats, incloent-hi les modificacions de les condicions contractuals i la conversió o substitució total o parcial d’operacions preexistents, per part dels ens locals de Catalunya, els seus organismes autònoms i les societats mercantils de capital íntegrament local, quan les ràtios legals, establertes en el capítol VII del títol I de la Llei reguladora de les hisendes locals i calculades d’acord amb el procediment especificat a l’annex 2 d’aquesta Ordre, es trobin en un dels supòsits següents:

a) Que la ràtio legal d’estalvi net tingui signe negatiu. El procediment de càlcul de les anualitats teòriques que s’utilitzen en el càlcul d’aquesta ràtio legal es detalla a l’annex 2. Les anualitats teòriques de les operacions de crèdit amb garantia hipotecària sobre béns immobles no computen en aquesta ràtio legal, en proporció a la part de l’operació que compti amb aquesta garantia. En el cas dels organismes autònoms i de les societats mercantils de capital íntegrament local l’activitat dels quals consisteixi a construir habitatges, aquest càlcul s’ha de fer a partir de la mitjana de les dades comptables dels dos darrers exercicis, d’acord amb les especificacions de la instrucció 2.5 de l’annex 1 d’aquesta Ordre.

b) Que la ràtio legal relativa a la proporció del deute viu sobre ingressos corrents sigui superior a un 110%. Aquesta ràtio legal s’ha de calcular a partir de les dades en termes consolidats del grup integrat per l’ens local, els seus organismes autònoms i les societats mercantils de capital íntegrament local. A aquest efecte, els ingressos corrents en termes consolidats s’han de calcular a partir de la liquidació de cadascun dels pressupostos i dels estats comptables de l’ens local, els seus organismes autònoms i les societats mercantils de capital íntegrament local, que integren el pressupost general de l’ens local. Aquesta liquidació ha de ser la de l’exercici anterior o, si durant el primer semestre no es disposa d’aquesta informació, la de l’exercici immediat precedent.

1.2 En les sol·licituds d’autorització d’operacions de crèdit cal trametre a la Direcció General de Política Financera la documentació que s’assenyala a continuació, d’acord amb el format i les especificacions que es detallen als annexos 1 a 8 d’aquesta Ordre:

a) Model CL-1, Pla de finançament de les inversions.

b) Model CL-1S, Pla de substitució d’operacions preexistents.

c) Model CL-2, Condicions financeres de l’operació de crèdit a llarg termini.

d) Model CL-3, Anualitats teòriques.

e) Model CL-4, Situació econòmica i ràtios legals, en la versió que correspongui segons els supòsits definits a l’annex 1.

f) En el cas que alguna de les ràtios financeres previstes al model CL-4 superi els nivells que es detallen a la instrucció 5 de l’annex 2, cal trametre addicionalment el model PR "Previsions d’ingressos i despeses o d’estats financers", en la versió que correspongui, acompanyat d’una memòria del president de l’ens relativa a les hipòtesis utilitzades en l’elaboració de les previsions.

Aquests documents han de ser autoritzats per signatura de la persona titular de la intervenció de l’ens, amb el vistiplau del seu president.

Addicionalment, la Direcció General de Política Financera pot requerir documentació complementària de caràcter històric, d’execució o de previsions quan la situació econòmica i financera de l’entitat, reflectida en els models abans esmentats, ho justifiqui.

1.3 Els ens locals de més de 200.000 habitants poden presentar, alternativament a les sol·licituds d’autorització previstes en el punt 1 d’aquest article, un escenari de consolidació pressupostària per als tres exercicis següents per mitjà de la tramesa del model PR "Previsions d’ingressos i despeses o d’estats financers", en les versions relatives a l’ens local i al grup integrat per aquest ens, els seus organismes autònoms i les societats mercantils de capital íntegrament local, junt amb la memòria del president de l’ens local relativa a les hipòtesis utilitzades en l’elaboració de les previsions.

Quan la Direcció General de Política Financera n’hagi aprovat l’escenari, les operacions de crèdit que hi hagi previstes s’han de comunicar per mitjà de la tramesa dels models CL-2, CL-3 i CL-4 en el termini dels primers deu dies del mes següent al de la formalització. Si es produeix una desviació en sentit negatiu entre les dades corresponents al darrer tancament comptable i les previsions de l’escenari per a aquest exercici o si augmenten les previsions de dèficit no financer i el nivell d’endeutament, cal que l’ens local presenti un nou escenari o que sol·liciti l’autorització prevista en el punt 1 d’aquest article.

1.4 Per atorgar les autoritzacions previstes en els punts anteriors d’aquest article cal tenir en compte: la situació econòmica i financera de l’ens local, de l’organisme autònom local o de la societat mercantil de capital íntegrament local i del grup que integren aquests ens; les condicions de les operacions financeres que s’han de concertar o modificar; i la futura rendibilitat econòmica de la inversió a realitzar. En el cas que l’entitat peticionària hagi obtingut una qualificació creditícia atorgada per una agència especialitzada, s’ha de valorar especialment la qualificació obtinguda.

1.5 No han de ser objecte de nova autorització les modificacions que no afectin les condicions contractuals de l’operació financera o que no superin les condicions autoritzades prèviament, d’acord amb les especificacions de la instrucció 4 de l’annex 1 d’aquesta Ordre. No obstant això, cal comunicar aquestes modificacions a la Direcció General de Política Financera per mitjà de la tramesa del model que correspongui.

Article 2

2.1 Els ens locals de Catalunya, els seus organismes autònoms i les societats mercantils de capital íntegrament local han de comunicar a la Direcció General de Política Financera les operacions de crèdit a què fa referència l’article 1 que no estiguin subjectes a autorització del Departament d’Economia i Finances, per mitjà de la tramesa de la documentació prevista a les cinc primeres lletres de l’article 1.2, en el termini dels primers deu dies del mes següent al de la formalització, en l’ordre en què han estat formalitzades.

2.2 En el cas que alguna de les ràtios financeres previstes al model CL-4 superi els nivells que es detallen a la instrucció 5 de l’annex 2 d’aquesta Ordre, cal trametre, addicionalment i en la versió que correspongui, el model PR "Previsions d’ingressos i despeses o d’estats financers" relatiu a les previsions de generació de major estalvi en què es fonamenta la capacitat de retorn de l’operació o, eventualment, d’absorció del romanent de tresoreria negatiu. Aquest model s’ha d’acompanyar de la memòria del president de l’ens relativa a les hipòtesis utilitzades en l’elaboració de les previsions.

2.3 Tota modificació d’aquestes operacions que no afecti les seves condicions contractuals o que no superi les condicions comunicades prèviament d’acord amb les especificacions de la instrucció 4 de l’annex 1 d’aquesta Ordre, cal comunicar-la per mitjà de la tramesa del model que correspongui. Si afecta les condicions contractuals o supera les inicialment comunicades i no se li pot aplicar el règim d’autorització, cal trametre els models previstos en el punt 1 d’aquest article.

2.4 Si la Direcció General de Política Financera aprecia una diferència entre les dades de caràcter financer declarades per l’ens local o pels seus ens dependents i les que figuren en el registre de les càrregues financeres dels ens locals pot requerir la tramesa del model CL-2 o la còpia del contracte de les operacions financeres tramitades anteriorment on s’ha detectat la discrepància.

Article 3

3.1 Els ens locals de Catalunya, els seus organismes autònoms i les societats mercantils de capital íntegrament local han de comunicar a la Direcció General de Política Financera, en el termini...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR