ORDRE ECO/183/2014, de 16 de juny, per la qual es dicten les normes per elaborar els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2015.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'ECONOMIA I CONEIXEMENT
Rango de LeyOrdre

Aquesta Ordre dicta les normes d’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015 i estableix els criteris generals a què s’ha d’ajustar l’assignació dels recursos públics, l’àmbit institucional, el procediment d’elaboració i la documentació annexa al pressupost.

La Generalitat de Catalunya ha començat l’any 2014 amb un pressupost prorrogat com a conseqüència de la sol·licitud al Consell de Garanties Estatutàries d’un dictamen sobre l’adequació a l’Estatut d’autonomia i a la Constitució del Projecte de llei de pressupostos per al 2014. Finalment, la Llei 1/2014, de 27 de gener, de pressupostos de la Generalitat per al 2014, va entrar en vigor el 31/01/2014.

Segons les diverses estimacions disponibles, la tendència cap a la millora que ha experimentat l'economia durant els darrers mesos s'anirà afermant, tant a la Unió Europea com l'Estat, on oficialment es preveu que el 2015 es registrarà un creixement del PIB d'un 1,8%.

En aquest context, s’inicia el procés d’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015, amb el marc normatiu següent: l’Estatut d’autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant la Llei orgànica 6/2006, del 19 de juliol, la Llei 6/2012, de 17 de maig, d’estabilitat pressupostària, el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre, i la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera adoptada per l’Estat espanyol en compliment de les previsions del marc del Pacte d’estabilitat i creixement europeu.

Finalment, es tracta d’uns pressupostos plenament compromesos amb la política fiscal de la Unió Europea i, per tant, amb l’objectiu d’estabilitat fiscal definit per aquesta.

D’acord amb les facultats conferides en el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 25 de desembre, s’aproven les normes següents, a les quals s’ha d’ajustar l’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015.

Per tot això,

Ordeno:

Secció 1

Criteris de programació i pressupostació

Article 1

Criteris generals

1.1 El pressupost de la Generalitat per al 2015 ha de donar compliment a l'objectiu de dèficit públic que estableix la Llei 6/2012, de 17 de maig, d'estabilitat pressupostària.

1.2 Els departaments i les entitats del sector públic de la Generalitat han de continuar duent a terme un exhaustiu procés de revisió de les despeses per generar estalvis, especialment en la despesa corrent, per millorar l’eficàcia i l’eficiència de la despesa pública, i han de revisar, si escau, la programació dels compromisos adquirits, per adequar les seves propostes a les restriccions pressupostàries que imposa el marc financer actual a mitjà termini, per tal de garantir en aquest horitzó la sostenibilitat financera.

1.3 L’assignació dels recursos disponibles s’ha de fer d’acord amb les prioritats següents:

  1. Garantir la prestació de polítiques de cohesió social.

  2. Avançar en la recuperació econòmica i la creació de l’ocupació.

  3. Vetllar per l’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

  4. Orientar el model productiu a un model de creixement intel·ligent, sostenible i integrador.

Secció 2

Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015

Article 2

Àmbit institucional

2.1 Els pressupostos del sector públic de la Generalitat de Catalunya per al 2015 han d’incloure els pressupostos corresponents als organismes següents:

  1. L’Administració de la Generalitat, en la qual s’inclouen el Parlament i els organismes estatutaris i consultius que no disposen de pressupost propi, els departaments del Govern i els fons pressupostaris no departamentals.

  2. Les entitats autònomes de caràcter administratiu i el Servei Català de la Salut.

  3. Les entitats autònomes de caràcter comercial i financer.

  4. Les entitats de dret públic sotmeses a l’ordenament jurídic privat i les entitats assimilades a efectes pressupostaris.

  5. Les societats mercantils en què la Generalitat participa d’una manera total o majoritària.

  6. Els consorcis amb participació majoritària de la Generalitat i les entitats assimilades.

  7. Les fundacions amb participació total o majoritària de la Generalitat.

2.2 Es considera que la participació de la Generalitat en una societat mercantil és majoritària quan aquesta, directament o indirectament, té una participació de més d’un cinquanta per cent del seu capital o disposa de la majoria de drets de vot en els seus òrgans de govern. Pel que fa als consorcis i fundacions, es considera que la participació de la Generalitat és majoritària quan es disposa de la majoria, directa o indirecta, dels drets de vot en els òrgans de govern o en el patronat. A aquest efecte, no computen els drets de vot dels membres que designa el mateix òrgan de govern o patronat.

2.3 Els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015 han d’incloure, en un annex, els pressupostos de les altres entitats que, tot i no estar participades de manera total o majoritària per la Generalitat, hagin estat classificades dins del sector administració pública de la Generalitat d’acord amb la metodologia del SEC, llevat de les universitats públiques presencials i els ens que en depenen.

Article 3

Estructura pressupostària

3.1 Els estats d’ingressos i de despeses dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015 s’estructuren d’acord amb les classificacions següents:

  1. Classificació orgànica i per entitats dels ingressos i de les despeses. La classificació orgànica i per entitats dels ingressos i de les despeses distingeix entre les entitats dels pressupostos del sector públic de la Generalitat incloses en l’article 2.1 i la resta d’entitats classificades dins del sector administració pública de la Generalitat, d’acord amb la metodologia del SEC a què fa referència l’article 2.3. Totes dues relacions d’entitats s’agrupen per subsectors i per agrupacions i, en el cas de les despeses, el subsector administració de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR