ORDRE ECF/183/2009, de 8 d'abril, per la qual es dicten les normes per elaborar els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2010.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Economia i Finances
Rango de LeyOrdre

ORDRE

ECF/183/2009, de 8 d'abril, per la qual es dicten les normes per elaborar els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2010.

L'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per als propers anys ha d'aprofundir la línia de la reforma del sistema pressupostari que ja va iniciar fa uns anys la Generalitat amb el propòsit d'avançar cap a un sistema orientat a resultats. Davant la situació econòmica actual s'ha de perseverar, més que mai, en l'aplicació estricta de criteris d'eficàcia i eficiència a l'hora d'assignar i utilitzar els recursos públics.

Per millorar el procés de confecció del pressupost, i com a fase prèvia a l'elaboració de l'avantprojecte de llei dels pressupostos de la Generalitat, el Departament d'Economia i Finances ha de crear uns escenaris pressupostaris pluriennals que abastin el període 2010-2012.

Un dels propòsits de la reforma pressupostària que es va posar en marxa l'any 2006 era dotar de més transparència el conjunt de l'activitat pública de la Generalitat de Catalunya. Paral·lelament al que ha succeït en el sector privat, les organitzacions públiques s'han tornat més complexes amb el pas dels anys. Així, s'ha recorregut a l'autoorganització i a la descentralització horitzontal per poder desenvolupar les funcions encomanades, sobre la base tant dels principis d'especialització i qualitat dels serveis prestats, com dels d'eficàcia i eficiència. El conjunt de les activitats, els objectius, els recursos materials i humans d'aquests ens dependents no sempre han resultat prou visibles. A més, aquesta manca de transparència es produeix de forma asimètrica, ja que no afecta de manera homogènia tots els àmbits de l'acció pública. Per aquestes raons, en els pressupostos per a 2010 es preveu concloure el procés d'inclusió de totes les entitats que integren el sector públic de la Generalitat, ja que així els ciutadans i ciutadanes podran tenir una visió del conjunt de l'activitat que desplega la diversitat d'entitats que conformen el sector públic de la Generalitat de Catalunya.

D'altra banda, en el marc de la normativa d'estabilitat pressupostària europea, adaptada a la normativa espanyola, el conjunt de les administracions públiques resten sotmeses al principi d'estabilitat pressupostària. Aquest principi comporta el compliment d'uns determinats objectius d'equilibri pressupostari en un còmput al llarg del cicle econòmic, en termes de capacitat de finançament calculada d'acord amb la metodologia del Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals (SEC). Aquesta metodologia, entre altres aspectes, defineix els criteris que cal seguir per delimitar el Sector Administració Pública de la Generalitat, al qual s'apliquen les exigències sobre equilibri pressupostari i limitació al recurs a l'endeutament. Entre les entitats que integren el Sector Administració Pública de la Generalitat n'hi ha que no formen part del seu sector públic, atès que aquella no en té el control, ni directament ni per mitjà dels seus ens dependents. Fins ara, com que el nombre d'aquestes entitats era molt reduït, no s'havia considerat oportú fer-ne un tractament a banda. Tanmateix, la previsió que creixin en nombre, d'una banda, i el fet que la capacitat de la Generalitat d'influir-hi sigui limitada, de l'altra, aconsellen diferenciar-les de la resta del sector públic; així, la informació es limita als aspectes pressupostaris i financers, ja que són els que resulten imprescindibles per poder formular .i, quan escaigui, liquidar. els pressupostos d'acord amb les exigències de la normativa d'estabilitat pressupostària esmentada.

El context econòmic i financer en què s'emmarquen els pressupostos per al 2010 és més complex que el d'exercicis anteriors, ja que l'economia internacional s'enfronta a una crisi econòmica mundial sense precedents, que serà més profunda i llarga del que s'esperava. Aquesta situació té efectes negatius sobre els ingressos de les administracions públiques; en el cas de la Generalitat de Catalunya, de manera notable, en la mesura que la recaptació tributària ha disminuït força, a causa, sobretot, de la intensa caiguda dels impostos vinculats al mercat immobiliari. Aquest context menys favorable que el d'anys anteriors obliga a plantejar un escenari de creixement de les disponibilitats financeres força contingut. Alhora, però, aquest repte ha de constituir un estímul per millorar l'assignació dels recursos públics en un marc de caràcter pluriennal.

D'acord amb les facultats conferides al Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, s'aproven les normes següents, a les quals s'ha d'ajustar l'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2010.

Per tot això,

Ordeno:

Secció 1

Criteris de programació i pressupostació

Article 1

Criteris generals

Els escenaris pressupostaris pluriennals per al període 2010-2012 i els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2010 s'han d'elaborar d'acord amb les finalitats del Pla de Govern 2007-2010, que estableixen els eixos d'acció prioritaris de la política pressupostària i els objectius que se'n deriven, en el context de la normativa vigent en matèria d'estabilitat pressupostària.

És en aquest sentit que l'assignació de recursos s'ha d'ajustar als criteris següents:

  1. Consolidar els nivells assolits en la prestació dels serveis públics, especialment en els serveis públics bàsics d'educació, sanitat i atenció social.

  2. Finançar mesures per fer front a la crisi, prioritzant tant les mesures de suport als sectors...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR