DECRET 75/1996, de 5 de març, pel qual s'estableix l'ordenació dels crèdits variables de l'educació secundària obligatòria.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

El Decret 96/1992, de 28 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria, disposa en el seu article 9 que correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya establir el procediment, els criteris i les condicions d'elaboració de l'oferta dels crèdits variables i també regular els ensenyaments d'alguns dels crèdits variables.

Els crèdits variables són unitats de programació que conformen els ensenyaments de caràcter optatiu de l'etapa d'educació secundària obligatòria tot tenint en compte els objectius generals de l'etapa. El seu objectiu principal és atendre la diversitat de l'alumnat pel que fa als seus interessos, motivacions i capacitats. També han de contribuir a l'orientació personal, acadèmica i professional, a l'educació en la presa de decisions i a consolidar la formació que permeti a l'alumnat incorporar-se al món laboral o prosseguir els estudis de l'educació secundària postobligatòria.

En el marc d'aquest Decret, els crèdits variables podran estar dissenyats pel Departament d'Ensenyament o pels centres educatius, els quals adequaran l'oferta a les característiques següents de l'etapa: comprensivitat, flexibilitat i opcionalitat.

Ateses aquestes consideracions, la present disposició estableix l'ordenació dels crèdits variables de l'educació secundària obligatòria.

En conseqüència, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb l'informe de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret és d'aplicació a tots els centres de Catalunya en els quals s'imparteixi l'educació secundària obligatòria.

Article 2

Els crèdits variables de l'educació secundària obligatòria tenen per finalitat que l'alumnat consolidi i ampliï les seves capacitats i coneixements, atenent a la seva diversitat i tenint present els objectius generals de l'etapa i de les àrees.

Article 3

3.1 Els crèdits variables, d'acord amb els seus objectius i continguts, poden ser de:

  1. Aprofundiment i ampliació dels continguts dels crèdits comuns.

  2. Iniciació i orientació en altres continguts acadèmics i professionals no treballats en els crèdits comuns, amb especial atenció als de caràcter professional.

  3. Reforç en la consecució dels aspectes més fonamentals dels objectius generals de l'etapa. 3.2 Els objectius i els continguts d'aquests crèdits poden estar relacionats amb una àrea o amb més d'una; en aquest darrer cas s'anomenen crèdits interdisciplinaris.

Article 4

El crèdit variable té una assignació horària de 35 hores lectives.

Article 5

Cada crèdit variable és una proposta educativa completa, a la qual l'alumnat hi podrà accedir normalment i independentment dels altres crèdits variables cursats.

Article 6

6.1 L'alumnat cursarà 15 crèdits variables al llarg del primer cicle i 21 crèdits variables al llarg del segon cicle. 6.2 Durant el segon cicle, l'alumnat haurà de cursar obligatòriament dos crèdits variables de l'àrea de llengua, un de llengua estrangera, un de matemàtiques i un de ciències socials. L'oferta de crèdits variables del centre haurà de permetre l'acompliment d'aquesta obligació mantenint-ne el caràcter optatiu. 6.3 El crèdit variable de ciències socials que haurà de cursar obligatòriament l'alumnat versarà sobre continguts d'ètica i l'escollirà d'entre els crèdits variables que li ofereix el centre i que figuren en l'annex 1. 6.4 En començar el cicle, el centre informarà l'alumnat de l'oferta programada de crèdits variables. 6.5 L'alumnat escollirà cada trimestre els crèdits variables que haurà de cursar, a partir de l'oferta del centre i amb l'orientació de la persona tutora, la qual vetllarà perquè el currículum optatiu de l'alumnat mantingui l'equilibri necessari d'acord amb els objectius generals de l'etapa i els interessos de l'alumnat. 6.6 En el procés d'orientació de l'alumnat, es vetllarà per la superació dels estereotips de caràcter sexista en l'elecció dels crèdits variables.

Article 7

Els crèdits variables, amb la finalitat de relacionar-los amb els objectius generals de l'etapa i els crèdits comuns ja establerts, s'agruparan en la seva oferta en tres àmbits:

  1. Àmbit científico-tecnològic, que inclou les àrees de ciències de la naturalesa, tecnologia i matemàtiques.

  2. Àmbit d'expressió, que inclou les àrees d'educació física, educació visual i plàstica i música.

  3. Àmbit d'humanitats, que inclou les àrees de llengua, ciències socials, llengües estrangeres i religió.

Article 8

8.1 Els crèdits variables podran estar dissenyats pel Departament d'Ensenyament o pels centres educatius. 8.2 El Departament d'Ensenyament definirà els objectius i els continguts dels crèdits variables que dissenyi, els quals s'anomenen crèdits variables tipificats. 8.3 Per determinar els criteris d'avaluació de l'alumnat dels crèdits variables tipificats, el centre, en el marc del seu projecte curricular, prendrà com a referència els objectius establerts d'aquests crèdits. 8.4 En cada cicle, del total de l'oferta de crèdits variables del centre, almenys el 50 % han de ser crèdits variables tipificats. 8.5 Els centres docents sol·licitaran al Departament d'Ensenyament l'aprovació dels crèdits variables no tipificats. Transcorregut un termini de dos mesos des de la sol·licitud sense que s'hagi dictat resolució expressa, aquesta s'entendrà estimada. 8.6 En el projecte curricular, hi constaran els objectius, els continguts i els criteris d'avaluació dels crèdits variables no tipificats que formin part de l'oferta del centre. 8.7 El conjunt de l'oferta de crèdits variables del centre es donarà a conèixer al consell escolar.

Article 9

9.1 El centre establirà, en el seu projecte curricular, l'oferta de crèdits variables per a cada cicle de l'etapa. Al final de cada cicle i per a cada promoció d'alumnes, s'avaluarà l'oferta de crèdits variables i, si escau, es modificarà d'acord amb els criteris d'avaluació del projecte curricular de centre. 9.2 L'oferta dels crèdits variables del centre tindrà en compte la distribució dels continguts dels crèdits comuns al llarg de l'etapa, i hi hauran de ser presents de forma equilibrada tant els d'ampliació o aprofundiment com els d'iniciació o orientació i els de reforç. 9.3 L'organització dels crèdits variables de reforç prioritzarà les àrees de matemàtiques i de llengua, atès el caràcter instrumental d'aquestes àrees. 9.4 Atesa la correspondència dels crèdits comuns amb els àmbits esmentats en l'article 7, i a fi d'afavorir una proposta global equilibrada, l'oferta de crèdits variables s'orientarà entre les proporcions següents:

  1. Àmbit científico-tecnològic: 40% i 50%.

  2. Àmbit d'humanitats: 30% i 40%.

  3. Àmbit d'expressió: 15% i 25%. 9.5 En l'oferta de crèdits variables del centre s'inclouran, també, aquells que tractin aspectes més generals recollits en els objectius generals de l'etapa i no relacionats amb una àrea concreta de manera expressa. 9.6 L'oferta de crèdits variables a cada cicle ha de ser suficient per garantir que els alumnes puguin triar, d'acord amb els recursos humans i materials existents. 9.7 En l'oferta de crèdits variables del centre, en el primer i en el segon cicle, hi haurà, per als alumnes que voluntàriament hi optin, 3 crèdits de religió que concretaran el currículum establert de l'àrea.

Article 10

El professorat que imparteixi els crèdits variables d'un conjunt d'alumnes, haurà de procedir majoritàriament dels professors que imparteixin els crèdits comuns que cursen aquests alumnes.

Article 11

11.1 El centre oferirà una segona llengua estrangera entre el primer i segon cicles dins la part variable del currículum que s'organitzarà en 6 crèdits distribuïts entre el primer i el segon cicles. 11.2 En l'annex 2 d'aquest Decret s'estableix el currículum de la segona llengua estrangera que es presenta en forma anàloga al de les àrees. 11.3 Els 6 crèdits que despleguen el currículum de la segona llengua estrangera per a l'etapa s'organitzaran dins la franja horària dels crèdits variables i es comptabilitzaran en l'oferta del centre com a crèdits variables tipificats. 11.4 Els 6 crèdits variables de segona llengua estrangera desenvoluparan el currículum establert, tot constituint un pla per a tota l'etapa. 11.5 El centre, d'acord amb l'avaluació inicial de l'alumnat, establirà les condicions mínimes que els alumnes han de complir per poder cursar aquests crèdits, atès el seu caràcter de continuïtat.

Article 12

12.1 En el segon cicle, el centre oferirà 2 crèdits variables tipificats de cultura clàssica. 12.2 En l'annex 3 d'aquest Decret s'estableix el currículum dels crèdits variables tipificats de cultura clàssica.

Article 13

Al final de cada trimestre, l'alumnat serà avaluat de cadascun dels crèdits variables cursats i al final de cada cicle, s'avaluarà de forma global el conjunt de crèdits variables cursats durant aquell cicle.

Disposicions addicionals

-1 D'acord amb el que regula la disposició addicional tercera del Reial decret 756/1992, de 26 de juliol, a l'alumnat que cursi simultàniament l'etapa d'educació secundària obligatòria i els ensenyaments musicals de grau mitjà se li aplicaran les convalidacions de crèdits variables que es detallen a continuació: a) 8 crèdits variables de l'etapa per als alumnes que cursen el primer cicle del grau mitjà d'ensenyaments musicals, distribuïts d'acord amb la programació de crèdits variables del centre. b) 10 crèdits variables de l'etapa per als alumnes que cursen el segon cicle del grau mitjà d'ensenyaments musicals, distribuïts d'acord amb la programació de crèdits variables del centre.

-2 Les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR