ORDRE BEF/74/2006, d'1 de març, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2006.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyOrdre

ORDRE

BEF/74/2006, d'1 de març, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2006.

El Departament de Benestar i Família, a través de la Secretaria de Famílies i d'Infància, creada pel Decret 93/2000, de 22 de febrer, posteriorment modificat pel Decret 448/2004, de 30 de novembre, pel qual es canvia la denominació i es reestructura parcialment la Secretaria de la Família, té, entre d'altres competències, donar suport a les famílies.

En el desenvolupament d'aquesta tasca, es té en compte l'evolució del concepte de família cap a un de més ampli que inclou diverses tipologies de famílies, com també la protecció específica que han de rebre les famílies amb infants.

La regulació de la protecció a les famílies està recollida, de forma explícita o implícita, en diversos textos de nivell internacional i comunitari, com també a la Constitució espanyola i a l'Estatut d'Autonomia.

A nivell internacional destaquen la Declaració de Drets Humans de les Nacions Unides i la Convenció sobre els drets de l'infant adoptada per l'Assemblea General de les Nacions Unides, la qual parla d'interès primordial de l'infant com a consideració principal en totes les accions que l'afectin. Aquesta Convenció també incideix en la necessitat que els estats membres es comprometin a assegurar als infants tota la protecció i atenció necessàries per a llur benestar.

També cal fer esment en l'àmbit comunitari de la Carta de drets fonamentals de la Unió Europea, la qual té en el seu article 33.1 una previsió equivalent a l'article 39 de la Constitució espanyola, que preveu que els poders públics asseguren la protecció social, econòmica i jurídica de la família, com també la protecció integral dels fills, iguals davant la llei amb independència de la filiació.

A nivell autonòmic, l'article 8.2 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat, com a poder públic i en l'àmbit de la seva competència, promoure les condicions per tal que la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què aquest s'integra siguin reals i efectives i remoure els obstacles que impedeixin o dificultin llur plenitud. Igualment, l'article 9.25 de l'Estatut estableix que la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva en matèria d'assistència social.

En aquesta línia de suport a les famílies i de protecció als infants, convé destacar la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, l'aprovació i entrada en vigor de la qual ha suposat un pas important en l'establiment de les bases i les mesures per a una política de suport i protecció a les famílies. Aquesta llei determina els drets i les prestacions destinats a donar suport a les famílies, per tal de millorar el benestar i la qualitat de vida d'aquestes i la protecció dels seus membres.

En concret, el títol II regula les prestacions econòmiques, entre les quals convé destacar, als efectes d'aquesta Ordre, la prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec, contemplada a l'article 10 i la prestació econòmica de caràcter universal per part o adopció múltiple, recollida a l'article 11.

D'altra banda, convé també destacar l'article 12 de la llei que estableix un ajut per a les famílies que adoptin un menor o una menor. Pel que fa a l'ajut per a famílies amb part, adopció o acolliment múltiple, sotmès als ingressos de la unitat familiar, també cal tenir en compte el que preveu l'article 40 relatiu als principis informadors de les mesures de protecció de famílies amb persones en situació de risc d'exclusió social i la disposició addicional cinquena sobre l'extensió de les prestacions econòmiques a altres col·lectius familiars i a altres franges d'edat, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries.

Igualment, la llei recull diverses disposicions que convé tenir en consideració: l'article 3 de la Llei, que considera que les disposicions de la llei també són aplicables a l'acolliment i a les altres situacions jurídiques a les quals les lleis atribueixen o reconeguin els mateixos efectes jurídics que a la família; la disposició addicional tercera que preveu que, en el desplegament reglamentari, es tingui en compte la problemàtica específica de les famílies monoparentals i famílies nombroses, per tal de fer efectiu el principi d'igualtat establert per l'article 8.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya; i finalment, la disposició addicional quarta relativa a la perspectiva de gènere, perspectiva que s'ha d'introduir en el desenvolupament reglamentari de la llei, atenent especialment les necessitats de les dones en les mesures de protecció a les famílies.

La protecció econòmica familiar es configura com un element per fer front a les noves necessitats que l'arribada d'un fill o filla implica per a la família, com també per ajudar a conciliar la vida familiar i laboral. En alguns supòsits, a més, les famílies han de rebre protecció addicional per poder reduir les situacions de pobresa infantil i evitar el perill d'exclusió social. Al llarg d'aquests darrers anys, s'ha constatat que, com a criteri general, hi ha una relació significativa entre el nombre d'infants nascuts i l'augment, en el si de les famílies, de les dificultats econòmiques. Així, a més infants, les famílies indiquen més problemes de caire econòmic.

Atès el Decret 324/2001, de 4 de desembre, relatiu a les relacions entre els ciutadans i l'Administració de la Generalitat de Catalunya a través d'Internet, l'Acord del Govern de la Generalitat de 13 de juliol de 1999, mitjançant el qual es va endegar el projecte d'Administració Oberta de Catalunya, amb la finalitat d'apropar els seus serveis al ciutadà mitjançant la utilització de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació, que s'incardinen dins el pla d'actuació e-Europe 2002 de les Comunitats Europees, i l'Acord de Govern de 13 de maig de 2003 d'establiment de criteris funcionals que facilitin el desenvolupament d'un nou sistema de relació amb els ciutadans;

Atesa la Llei 20/2005, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2006, i, en concret, la disposició addicional dotzena que estableix els ajuts per a les famílies amb filles i fills a càrrec;

Atès el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya;

Atesa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de caràcter parcialment bàsic;

En ús de les facultats que m'atorga la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya,

Ordeno:

Article 1

Objecte

1.1 S'obre la convocatòria per a la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies amb fills i filles a càrrec i s'aproven les bases que han de regir aquesta convocatòria, les quals figuren a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

1.2 Les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies contemplades en aquesta Ordre són:

  1. Prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec.

  2. Prestació econòmica de caràcter universal per part, adopció o acolliment múltiple.

  3. Ajut per part, adopció o acolliment múltiple, sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar.

  4. Ajut per adopció internacional.

Article 2

Partida pressupostària i quantia

2.1 La partida del pressupost de la Generalitat per al 2006 amb càrrec a la qual s'imputen les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies és BE05 D/480.2100, programa 313.

2.2 La quantia inicial disponible és de 162.779.457,70 euros.

2.3 El crèdit inicial disponible es podrà ampliar, amb subjecció a la normativa vigent.

Article 3

Termini

El termini de presentació de les sol·licituds s'inicia l'endemà de la data de publicació de l'Ordre en el DOGC i finalitza el 31 de desembre de 2006. Excepcionalment, per a les famílies amb infants nascuts, adoptats o acollits durant el mes de desembre de 2006, el termini de presentació de les sol·licituds finalitza el 31 de gener de 2007.

Article 4

Tramitació i resolució

4.1 La tramitació de les sol·licituds correspon a la Secretaria de Famílies i d'Infància i la resolució a la persona titular de la Secretaria de Famílies i d'Infància.

4.2 El termini màxim per emetre i notificar la resolució és de sis mesos a comptar de l'endemà de la data de presentació de les sol·licituds.

4.3 Transcorregut el termini fixat sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud d'atorgament de les prestacions econòmiques o ajuts.

4.4 Cas que el nombre de sol·licituds d'ajuts presentades pugui excedir les disponibilitats pressupostàries, tindran preferència aquelles sol·licituds que corresponguin a les rendes més baixes.

Article 5

Notificació

La resolució es notificarà a les persones interessades per correu certificat. Contra la resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant la persona titular de la Secretaria de Famílies i d'Infància o la persona titular del Departament de Benestar i Família, en els termes que estableixen els articles 114 i següents de la Llei 30/1992, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Disposicions addicionals

.1 La Secretaria de Famílies i d'Infància revisarà d'ofici si les persones receptores de la renda mínima d'inserció reuneixen les condicions necessàries per accedir a les prestacions econòmiques i als ajuts regulades en aquesta convocatòria i, si s'escau, procedirà a la seva concessió.

.2 Al final de l'exercici es donarà publicitat de les prestacions econòmiques i als ajuts atorgades exposant-les als taulers d'anuncis de la seu central del Departament de Benestar i Família i dels serveis territorials.

.3 Les sol·licituds de les convocatòries dels exercicis...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR