ORDRE ASC/101/2008, de 4 de març, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2008.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Accio Social i Ciutadania
Rango de LeyOrdre

ORDRE

ASC/101/2008, de 4 de març, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2008.

El títol 1 de la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'autonomia de Catalunya (EAC), recull expressament a l'article 16 el dret de totes les persones a rebre prestacions socials i ajuts públics per atendre les càrregues familiars, d'acord amb els requisits que estableix la Llei; alhora que preveu, com a principi rector a l'article 40, el mandat als poders públics de promoure les mesures econòmiques i normatives de suport a les famílies dirigides a garantir la conciliació de la vida laboral i familiar i a tenir descendència. Així mateix, l'Estatut estableix a l'article 166.4 la competència exclusiva de la Generalitat en matèria de promoció de les famílies i de la infància.

El Departament d'Acció Social i Ciutadania, mitjançant el Decret 421/2006, de 28 de novembre, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, té atribuït l'exercici de les atribucions sobre les famílies, tasca que duu a terme a través de la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania, creada pel Decret 572/2006, de 19 de desembre, de reestructuració parcial del Departament d'Acció Social i Ciutadania.

La regulació de la protecció a les famílies està també recollida, explícitament o implícitament, en diversos textos de nivell internacional i comunitari.

En l'àmbit internacional destaquen la Declaració de Drets Humans de les Nacions Unides i la Convenció sobre els drets de l'infant adoptada per l'Assemblea General de les Nacions Unides, la qual parla d'interès primordial de l'infant com a consideració principal en totes les accions que l'afectin. Aquesta Convenció també incideix en la necessitat que els estats membres es comprometin a assegurar als infants tota la protecció i atenció necessàries per al seu benestar.

També cal fer esment en l'àmbit comunitari de la Carta de drets fonamentals de la Unió Europea, la qual a l'article 33.1 estableix una previsió equivalent a l'article 39 de la Constitució, que preveu que els poders públics asseguren la protecció social, econòmica i jurídica de la família, com també la protecció integral dels fills, iguals davant la llei amb independència de la filiació.

En aquesta línia de suport a les famílies i de protecció als infants, la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, determina els drets i les prestacions destinats a donar suport a les famílies, per tal de millorar-los el benestar i la qualitat de vida i la protecció dels seus membres.

En concret, el títol 2 regula les prestacions econòmiques, entre les quals convé destacar, als efectes d'aquesta Ordre, la prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec, que preveu l'article 10 i la prestació econòmica de caràcter universal per part o adopció múltiple, que preveu l'article 11.

D'altra banda, convé també destacar l'article 12 de la Llei esmentada, que estableix un ajut per a les famílies que adoptin un infant. Pel que fa a l'ajut per a famílies amb part, adopció o acolliment múltiple, sotmès als ingressos de la unitat familiar, també cal tenir en compte el que preveuen l'article 40 relatiu als principis informadors de les mesures de protecció de famílies amb persones en situació de risc d'exclusió social i la disposició addicional 5 sobre l'extensió de les prestacions econòmiques a altres col·lectius familiars i a altres franges d'edat, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries.

Igualment, la Llei recull diverses disposicions que convé tenir en consideració: l'article 3 de la Llei, que considera que les disposicions de la Llei també són aplicables a l'acolliment i a les altres situacions jurídiques a les quals les lleis atribueixen o reconeguin els mateixos efectes jurídics que a la família; la disposició addicional 3 que preveu que, en el desplegament reglamentari, es tingui en compte la problemàtica específica de les famílies monoparentals i famílies nombroses; i finalment, la disposició addicional 4, relativa a la perspectiva de gènere, perspectiva que s'ha d'introduir en el desenvolupament reglamentari de la Llei. En aquest sentit, la perspectiva de gènere queda reflectida en aquesta Ordre en diversos aspectes, dels quals destaquen la monoparentalitat i la conciliació de la vida laboral, personal i familiar.

La protecció econòmica familiar es configura com un element per fer front a les noves necessitats que l'arribada d'un fill o filla implica per a la família, com també per ajudar a conciliar la vida familiar i laboral. En alguns supòsits, a més, les famílies han de rebre protecció addicional per poder reduir les situacions de pobresa infantil i evitar el perill d'exclusió social. Al llarg d'aquests darrers anys, s'ha constatat que, com a criteri general, hi ha una relació significativa entre el nombre d'infants nascuts i l'augment, en el si de les famílies, de les dificultats econòmiques. Així, a més infants, les famílies indiquen més problemes de caire econòmic.

Atès el Decret 324/2001, de 4 de desembre, relatiu a les relacions entre la ciutadania i l'Administració de la Generalitat de Catalunya a través d'Internet, l'Acord del Govern de la Generalitat de 13 de juliol de 1999, mitjançant el qual es va endegar el projecte d'Administració Oberta de Catalunya, amb la finalitat d'apropar els seus serveis a la ciutadania mitjançant la utilització de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació, que s'incardinen dins el pla d'actuació e-Europe 2002 de les Comunitats Europees, i l'Acord de Govern de 13 de maig de 2003, d'establiment de criteris funcionals que facilitin el desenvolupament d'un nou sistema de relació amb els ciutadans;

Atès el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya;

Atesa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu reglament de desplegament aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, ambdós de caràcter parcialment bàsic;

En ús de les facultats que m'atorga la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya,

Ordeno:

Article 1

Objecte

1.1 S'obre la convocatòria per a la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'aproven les bases que han de regir aquesta convocatòria, les quals figuren a l'annex d'aquesta Ordre.

1.2 Les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies que preveu aquesta Ordre són:

  1. Prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec.

  2. Prestació econòmica de caràcter universal per part, adopció o acolliment múltiple.

  3. Ajut per part, adopció o acolliment múltiple, sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar.

  4. Ajut per adopció internacional, sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar.

Article 2

Partida pressupostària i quantia

2.1 La partida del pressupost de la Generalitat per al 2008 amb càrrec a la qual s'imputen les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies és BE05 D/480.210000, programa 313A.

2.2 La quantia inicial disponible és de 172.190.486,00 euros.

2.3 El crèdit inicial disponible es podrà ampliar, amb subjecció a la normativa vigent.

Article 3

Termini

El termini de presentació de les sol·licituds s'inicia l'endemà de la data de publicació de l'Ordre en el DOGC i finalitza el 30 de desembre de 2008. Excepcionalment, per a les famílies amb infants nascuts, adoptats o acollits durant el mes de desembre de 2008, el termini de presentació de les sol·licituds finalitza el 31 de gener de 2009.

Article 4

Tramitació i resolució

4.1 La tramitació de les sol·licituds correspon a la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania i la resolució a la persona titular de la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania.

4.2 El termini màxim per emetre i notificar la resolució és de sis mesos a comptar de l'endemà de la data de presentació de les sol·licituds.

4.3 Transcorregut el termini fixat sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud d'atorgament de les prestacions econòmiques o ajuts.

4.4 Cas que el nombre de sol·licituds d'ajuts presentades pugui excedir les disponibilitats pressupostàries, tenen preferència aquelles sol·licituds que corresponguin a les rendes més baixes.

Article 5

Recursos

Contra la resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant la persona titular de la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania o la persona titular del Departament d'Acció Social i Ciutadania, en els termes que estableixen els articles 114 i següents de la Llei 30/1992, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Disposicions addicionals

.1 La Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania ha de revisar d'ofici si les persones receptores de la renda mínima d'inserció reuneixen les condicions necessàries per accedir a les prestacions econòmiques i als ajuts regulades en aquesta convocatòria i, si s'escau, ha de concedir-les.

.2 Al final de l'exercici cal donar publicitat de les prestacions econòmiques i als ajuts atorgades i exposar-les als taulers d'anuncis de la seu central del Departament d'Acció Social i Ciutadania i dels serveis territorials.

.3 Les sol·licituds de les convocatòries dels exercicis anteriors que no es van resoldre o no es va procedir al seu pagament durant l'any corresponent i compleixin els requisits d'aquella convocatòria, s'han d'abonar a càrrec de la partida pressupostària d'aquesta convocatòria, d'acord amb els imports dels...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR