ORDRE TES/291/2014, de 23 de setembre, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per al foment de l'adquisició de vehicles de baixes emissions destinats al servei de taxi que operen en zones de protecció especial de l'ambient atmosfèric.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyOrdre

L’actual marc normatiu sobre avaluació i gestió de la qualitat de l’aire ambient, definit per la Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l’aire ambient i a una atmosfera més neta a Europa, i el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire, que fa la transposició de la Directiva europea, estableix que els nivells de qualitat de l’aire es defineixen amb l’objectiu d’evitar, prevenir o reduir efectes nocius per a la salut humana. D’acord amb el Reial decret 102/2011, l’organisme competent, en aquest cas el Govern de la Generalitat de Catalunya, ha d’adoptar plans d’actuació a les zones i aglomeracions on es superin aquests valors límit amb la finalitat de reduir aquests nivells.

A Catalunya, mitjançant el Decret 226/2006, de 23 de maig, i l’Acord del Govern 82/2012, de 31 de juliol de 2012, es van declarar zones de protecció especial de l’ambient atmosfèric diversos municipis de les comarques del Barcelonès, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat per als contaminants diòxid de nitrogen (NO 2 ) i per a les partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10). Aquest àmbit està format pels 40 municipis següents que formen l’àmbit territorial objecte d’aplicació del Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire, que actualment està en tramitació:

Badalona, Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Gavà, Martorell, Molins de Rei, Esplugues de Llobregat, el Papiol, Pallejà, el Prat de Llobregat, Sant Andreu de la Barca, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Viladecans, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Terrassa, Granollers, la Llagosta, Martorelles, Mollet del Vallès, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès, Sant Fost de Campsentelles.

És en aquest àmbit territorial on resulta prioritari promoure i implantar l’ús de vehicles de baixes emissions de contaminants a l’atmosfera per tal de millorar la qualitat de l’aire que respira la població.

Les emissions de PM10 i NO x són dos dels principals contaminants a tenir en compte per complir els objectius de qualitat de l’aire establerts a la Comunitat Europea. Les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica a les zones declarades de protecció especial de l’ambient atmosfèric continuen presentant valors que sobrepassen els límits anuals per al diòxid de nitrogen establerts per la Unió Europea, així com superacions del contaminant partícules PM10, tot i que en menor mesura. La major part de les estacions de mesura que superen els nivells permesos estan en zones de trànsit elevat.

És en aquest context en el qual s’elabora el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire, que té com un dels seus principals objectius afavorir l’intercanvi modal cap a modes de transport més nets, la diversificació energètica i l’ús racional del vehicle privat. La present acció de suport s’emmarca en aquest objectiu mitjançant l’establiment d’incentius econòmics per a la renovació del parc de vehicles amb la compra de vehicles amb propulsió elèctrica i altres vehicles de baixes emissions de contaminants a l’atmosfera.

El sector del servei de taxi es considera prioritari pel que fa a l’adquisició de vehicles de baixes emissions atès que constitueix una flota que realitza desplaçaments quantitativament molt significatius, amb més de 50.000 km anuals per vehicle, que es realitzen majoritàriament en zones urbanes densament poblades.

Es vol potenciar una disminució del consum energètic i de les emissions a l’atmosfera dels vehicles destinats a l’ús de taxi, mitjançant la modernització dels vehicles amb models que tinguin un consum de combustible més baix i menys emissions de CO 2 i NO x i partícules. Amb aquesta finalitat s’articulen aquests ajuts per tal de compensar en part el sobrecost en què incorre el titular de la llicencia de taxi en la compra d’un vehicle que estigui destinat a aquest ús i que sigui de baixes emissions.

D’acord amb el que preveu el Decret 200/2010, de 27 de desembre, de creació, denominació i determinació de l’àmbit de competència dels departaments de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, entre les funcions que corresponen al Departament de Territori i Sostenibilitat hi ha les relatives a la planificació i qualitat ambiental, així com les polítiques davant el canvi climàtic. Per tant, el Departament de Territori i Sostenibilitat és el competent per desenvolupar i fomentar les polítiques de millora de la qualitat de l’aire i les que contribueixin a reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, entre les quals hi ha les relatives al foment de vehicles poc contaminants, tant dels elèctrics purs com els que tinguin baixes emissions de CO 2 , NO x i PM10 per kilòmetre.

Per això, d’acord amb les previsions del capítol IX del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa aplicable,

Ordeno:

Article únic

S’aproven les bases reguladores de les subvencions per al foment de l’adquisició de vehicles de baixes emissions destinats al servei de taxi que operen en zones de protecció especial de l’ambient atmosfèric, les quals consten a l’annex d’aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 23 de setembre de 2014

Santi Vila i Vicente

Conseller de Territori i Sostenibilitat

Annex

Bases reguladores

—1 Objecte

Aquesta línia de subvencions té per objecte el foment de la compra de vehicles de baixes emissions per al servei de taxi que operen en zones de protecció especial de l’ambient atmosfèric.

—2 Actuacions subvencionables

2.1 Pot ser objecte de les subvencions regulades en aquestes bases la compra dels vehicles següents:

  1. En el cas dels/de les beneficiaris/àries previstos a la base 3.1.a):

    Vehicles elèctrics purs.

    Vehicles elèctrics d’autonomia estesa i vehicles híbrids endollables.

    Vehicles híbrids no endollables de benzina amb emissions inferiors o iguals a 120 g CO 2 /km i 60 mg NO x /km (euro 5 o superior).

    Vehicles que emprin com a font d’energia GLP i gas natural, o bifuel...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR