DECRET 51/2012, de 22 de maig, de modificació del Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyDecret

L’article 131.3.c) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, en matèria d’ensenyament no universitari, estableix la competència compartida de la Generalitat en l’establiment dels plans d’estudi corresponents als ensenyaments obligatoris i no obligatoris que condueixen a l’obtenció d’un títol acadèmic o professional amb validesa a tot l’Estat, incloent-hi l’ordenació curricular.

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, a l’article 53 estableix que el Govern ha de determinar el currículum per a cadascuna de les etapes i cadascun dels ensenyaments del sistema educatiu, en el marc dels aspectes que garanteixen l’assoliment de les competències bàsiques, la validesa dels títols i la formació comuna regulats per les lleis, sens perjudici del que estableixen els articles 97 i 98 de la mateixa llei en relació amb l’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres educatius.

El Decret 143/2007, de 26 de juny, estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria que s’imparteixen en els centres educatius de Catalunya.

És necessari introduir canvis en l’organització de l’educació secundària obligatòria, amb la finalitat d’incloure i promoure mesures que permetin millorar l’assoliment de les competències bàsiques i afavorir l’èxit escolar de l’alumnat.

En aquest sentit, s’incideix en la necessitat que les matèries optatives organitzades pels centres, en els tres primers cursos de l’etapa, es destinin a reforçar o ampliar les altres matèries del currículum, alhora que s’introdueix un increment en l’assignació horària destinada a la matèria de matemàtiques en el segon i en el quart curs de l’etapa. L’ampliació en el nombre d’hores d’aquesta matèria no suposa un increment del total d’hores globals de l’etapa, atès que es compensa amb una disminució en el mateix nombre d’hores de les matèries optatives de segon curs i del projecte de recerca del quart curs, el qual passa a tenir la mateixa consideració que els treballs de síntesi que ja s’estan fent en els tres primers cursos de l’etapa.

També es considera necessari que en el tercer curs de l’etapa els centres incloguin, dintre de l’oferta de matèries optatives, una matèria relacionada amb l’emprenedoria, amb l’objectiu tant d’ajudar l’alumnat en la presa de decisions sobre el seu futur itinerari formatiu i professional, com de fer-li prendre consciència de la necessitat de tenir iniciativa emprenedora, entesa no només com un conjunt de qualitats i habilitats necessàries per crear una empresa, sinó com la capacitat de convertir idees en accions, esdevenint així una actitud general que pot ser d’utilitat tant en activitats professionals, com en la vida quotidiana.

Aquest Decret s’ha tramitat segons l’aricle 59 i següents de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i d’acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya.

En virtut d’això, a proposta de la consellera d’Ensenyament, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Es modifiquen els apartats 8, 9 i 12 de l’article 8 del Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria, que queden redactats de la manera següent:

8.8 Cada centre podrà organitzar matèries optatives en els tres primers cursos, dins del marge horari establert en aquest Decret, per tal de reforçar o ampliar les matèries del currículum, o bé podrà utilitzar aquest marge horari per ampliar la dedicació horària d’alguna matèria del currículum, amb la finalitat de millorar l’assoliment de les competències bàsiques i promoure l’èxit escolar de l’alumnat.

Amb caràcter general, es limitarà l’elecció de l’alumnat per alguna matèria optativa quan no hi hagi un mínim de deu alumnes per cursar-la, llevat del que s’estableix a l’apartat següent.”

8.9 Dintre de l’oferta de matèries optatives, els centres hauran d’oferir una segona llengua estrangera i la cultura clàssica.

Aquestes matèries quedaran excloses de la limitació d’un mínim de deu alumnes per cursar-les, establerta a l’apartat anterior.

”A tercer curs, dintre de l’oferta de matèries optatives, els centres hauran d’oferir la matèria d’emprenedoria, d’acord amb el currículum establert a l’annex 2 d’aquest Decret.”

8.12 Als centres d’una línia es cursarà un mínim de quatre de les matèries optatives específiques de l’apartat anterior. En els centres de dues o més línies es cursarà un mínim de sis matèries.

Amb caràcter general, es limitarà l’elecció de l’alumnat per alguna matèria optativa quan no hi hagi un mínim de deu alumnes per cursar-la. Quedaran excloses d’aquesta limitació les matèries optatives de segona llengua estrangera i de llatí.”

Article 2

Es modifica l’annex 2 del Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria, en què es determina el currículum de les matèries de l’educació secundària obligatòria, tot afegint, al final, el contingut del currículum corresponent a la nova matèria optativa d’emprenedoria, establert a l’annex d’aquest Decret.

Article 3

Es modifica l’assignació horària global de les matèries dels tres primers cursos de l’annex 3 del Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria, en el sentit de modificar l’assignació horària de la matèria de matemàtiques i de matèries optatives, que queden redactades de la manera següent:

Matemàtiques: 350 hores

Matèries optatives...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR