DECRET 182/1998, de 8 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d'educació infantil.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 182/1998, de 8 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d'educació infantil. El Reial decret 2059/1995, de 22 de desembre, ha establert el títol de tècnic superior en educació infantil i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims. El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu, alguns dels quals modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu. De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent. D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional. El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents. L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu. En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en educació infantil regulat pel Reial decret 2059/1995, de 22 de desembre, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims. Article 2 2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret. 2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex. 2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex. 2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex. 2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació. 2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex. Article 3 La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en educació infantil s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex. Article 4 Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex. Article 5 5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex. 5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l'apartat 5.3 de l'annex. Disposicions addicionals --1 El conseller d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat. --2 El conseller d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya. Disposició final Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC. Barcelona, 8 de juliol de 1998 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex --1 Identificació del títol. 1.1 Denominació: educació infantil. 1.2 Nivell: formació professional de grau superior. 1.3 Durada del cicle formatiu: 2000 hores. 1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1600 hores (crèdits de l'1 al 10 i el 12). 1.3.2 Formació en centres de treball: 400 hores (crèdit 11). --2 Perfil professional. 2.1 Competència general. És competència general d'aquest tècnic programar, intervenir educativament i avaluar programes d'atenció a la infància, aplicant els mètodes d'ensenyament-aprenentatge que afavoreixin el desenvolupament autònom dels infants de zero a sis anys, i organitzar els recursos adequats. 2.2 Competències professionals. Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són: a) Programar i avaluar els processos educatius i d'atenció a la infància: 1. Establir el programa d'intervenció en col·laboració amb l'equip d'intervenció segons el context i la finalitat de la institució. 2. Obtenir informació de l'infant i del seu entorn, de forma que permeti desenvolupar el programa d'intervenció. 3. Preparar, dirigir i avaluar les activitats dirigides a la col·laboració amb les famílies. 4. Avaluar, en col·laboració amb l'equip, programes d'intervenció infantil, per tal de garantir l'adequació del programa al desenvolupament infantil. b) Preparar, desenvolupar i avaluar les activitats destinades al desenvolupament d'hàbits d'autonomia i a l'atenció de les necessitats bàsiques: 1. Preparar i supervisar els espais i materials d'activitat segons la legislació vigent, per tal de garantir la satisfacció de les necessitats bàsiques i desenvolupar la capacitat d'autonomia en els infants assignats. 2. Realitzar les activitats d'intervenció dirigides a la satisfacció de les necessitats bàsiques i a la formació d'hàbits. 3. Actuar en situacions de conflicte relacionades amb el desenvolupament de les capacitats d'autonomia i la realització d'activitats d'atenció a les necessitats bàsiques, seguint, si escau, les orientacions rebudes dels professionals competents. 4. Aplicar les tècniques i els procediments d'avaluació per valorar el benestar físic i psíquic obtingut i la consecució de les capacitats d'autonomia en els infants assignats. c) Preparar, desenvolupar i avaluar projectes educatius formals i no formals: 1. Preparar i supervisar els materials didàctics i els espais d'activitat segons el programa establert, i adaptar-los al tipus d'activitat i a les pautes de desenvolupament d'aquesta. 2. Realitzar les activitats d'educació infantil, a partir del programa establert, atenent de forma individual i col·lectiva als infants, per al desenvolupament de les seves capacitats. 3. Aplicar les tècniques i els procediments d'avaluació per valorar el desenvolupament de programes i activitats d'educació formal i no formal. 2.3 Capacitats clau. Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l'individu i són, en conseqüència, transversals --en el sentit que afecten molts llocs de treball-- i transferibles a noves situacions. a) Capacitat de resolució de problemes: És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l'organització o l'aplicació d'una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució. Aquesta capacitat es manifesta en: L'establiment del programa d'intervenció infantil, dels projectes educatius formals i no formals, en col·laboració amb l'equip d'intervenció o educatiu. L'avaluació, en col·laboració amb l'equip, dels programes d'intervenció infantil, dels projectes educatius formals i no formals. L'avaluació de les estratègies i activitats d'intervenció aplicades per resoldre una situació de conflicte presentada en la realització de les activitats que han estat plantejades en els programes d'intervenció infantil, i en els projectes educatius formals i no formals. La supervisió dels materials didàctics i dels espais de l'activitat programada segons el programa d'intervenció infantil i els projectes educatius formals i no formals. La resolució de contingències sorgides de la realització de les activitats d'educació infantil, i d'atenció a la infància, dissenyades en el programa d'intervenció infantil i en els projectes educatius formals i no formals, per al desenvolupament de les seves capacitats. L'avaluació de les tècniques i dels procediments aplicats en el desenvolupament de les activitats del programa d'intervenció infantil i en els projectes educatius formals i no formals. L'avaluació del grau de benestar físic i psíquic i el grau de consecució de les capacitats d'autonomia obtingut en els infants assignats, a partir de l'aplicació d'activitats d'atenció a les necessitats bàsiques i de desenvolupament de la capacitat d'autonomia. b) Capacitat d'organització del treball: És la disposició i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels recursos humans o materials existents, per tal de dur a terme les tasques amb la màxima eficàcia i eficiència. Aquesta capacitat es manifesta en: L'adaptació dels objectius de l'etapa a les característiques del context en l'elaboració del programa d'intervenció infantil i en l'elaboració dels projectes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR