DECRET 94/1992, de 28 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació curricular de l'educació infantil.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

D'acord amb el Decret 75/1992, de 9 de març, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya la definició del currículum de l'educació infantil.

L'educació infantil comprèn sis cursos i s'organitza en dos cicles educatius: la llar d'Infants i el parvulari. El fet de preveure aquests dos cicles de forma diferenciada no ha de suposar, en cap cas, un trencament, ans al contrari. El desenvolupament de l'infant segueix sempre una línia progressiva de continuïtat tot i que cada període evolutiu suposi canvis respecte de l'anterior. La diversitat dels ritmes d'aprenentatge de l'infant aconsella considerar les edats des d'un punt de vista bàsicament referencial. A la llar d'infants s'ha de donar un tractament específic al primer any de vida, atesos els forts canvis evolutius que experimenta l'infant més petit, tenint present l'estreta relació entre els aspectes evolutius i els educatius. El desenvolupament de l'infant s'esdevé gràcies a la contínua interrelació entre factors biològics, socials i de comunicació, i és per això que necessita un ambient familiar que afavoreixi el seu creixement en tots els sentits: l'afectivitat, la sensibilitat, la seva salut, i l'aproximació a uns models de comportament propis de la societat on viu.

La interacció amb l'entorn és una condició indispensable per al desenvolupament de l'infant. La família, els docents i els altres infants formen part d'aquest entorn i hi han de tenir un paper estimulador. Són les persones adultes les que hauran de seleccionar aquelles experiències que faciliten l'aprenentatge a l'infant, i també les que hauran d'afavorir una dinàmica positiva de relació entre els mateixos infants, alhora que han de fomentar la seva participació en aquelles manifestacions lúdiques, culturals i festives més adients amb la seva edat que li permetin començar a desenvolupar el sentiment de pertinença a Catalunya.

Els pares o tutors en el si de la família, i en el centre educatiu els docents, esdevenen peces clau en l'educació de l'infant. En els primers anys de vida l'educador ha de tenir presents totes les necessitats de l'infant: les afectives, les de coneixement, les de relació, i ha de saber que en qualsevol activitat escolar podrà ajudar-lo a percebre la realitat, a intervenir-hi positivament i a sentir-se estimat.

El currículum de l'educació infantil s'estructura en tres grans àrees en les quals l'infant realitza aprenentatges significatius, observables i avaluables per l'educador. Es proposen les mateixes àrees curriculars per a la llar d'infants que per al parvulari; la diferència rau en els objectius, els continguts i els ritmes progressius d'adquisició d'uns i altres.

Així doncs, s'estableixen dues àrees d'experiència per a l'infant: la descoberta d'ell mateix i la descoberta de l'entorn natural i social, dos camps en els quals se sent molt interessat a descobrir, manipular, representar i comunicar. Al voltant d'aquests dos eixos, prenent l'aprenentatge de la comprensió i expressió oral com a nucli central, s'acumulen moltes informacions i s'adquireixen els primers conceptes; s'aprenen maneres d'afrontar la realitat, els hàbits i les actituds que s'hauran d'exercir en situacions molt diverses. La indicació de les àrees no vol dir de cap manera que són compartiments tancats. L'infant progressa a mesura que amplia el seu coneixement de l'entorn. Especificar-les separadament només té sentit com a model que facilita la sistematització de la proposta educativa.

Una tercera gran àrea fa referència a la interrelació i comunicació amb l'entorn. S'hi consideren diversos llenguatges, el verbal, el plàstic, el musical i el matemàtic. Tots afavoreixen la comunicació, la representació de la realitat i també la funció lúdico-creativa, encara que amb unes especificitats pròpies.

En virtut d'això, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb l'informe de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller d'Ensenyament i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

L'educació infantil comprendrà sis cursos i s'organitzarà en dos cicles de tres cursos cadascun, llar d'infants i parvulari, respectivament.

Article 2

Els centres d'educació infantil cooperaran estretament amb els pares o tutors a qui correspon bàsicament l'educació dels infants, per tal de garantir la continuïtat educativa entre l'escola i la família.

Article 3

Al llarg de l'etapa de l'educació infantil els infants hauran d'haver desenvolupat les capacitats següents: 3.1 Progressar en el coneixement i domini del seu cos i de les seves possibilitats adquirint hàbits bàsics de salut i benestar. 3.2 Assolir el grau de seguretat afectiva i emocional que correspon al seu moment maduratiu i anar-se formant una imatge positiva d'ells mateixos i dels altres. 3.3 Comportar-se d'acord amb uns hàbits i normes que els portin cap a una autonomia personal i cap a una col·laboració amb el grup social. 3.4 Observar i explorar l'entorn immediat amb una actitud de curiositat i respecte, identificant característiques i propietats significatives dels elements que el conformen i apreciant positivament manifestacions artístiques i culturals adients amb la seva edat. 3.5 Discriminar, relacionar i retenir dades sensorials. 3.6 Establir relacions entre els objectes aplicant les estructures del pensament intuïtiu, elaborant una primera representació mental de l'espai i, a partir de les pròpies vivències, una representació mental del temps. 3.7 Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el joc i altres formes de representació. 3.8 Comunicar-se i expressar-se de forma ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges: corporal, verbal, gràfic, plàstic, musical i matemàtic. 3.9 Conèixer, mitjançant la participació en manifestacions culturals, tradicionals i folklòriques, signes d'identitat propis de Catalunya.

Article 4

4.1 En el currículum de l'educació infantil definit a l'annex d'aquest Decret s'estableixen, per a cada àrea, els continguts i els objectius terminals que determinen el tipus i grau d'aprenentatge que, respecte dels continguts, hauran d'haver assolit els infants en finalitzar l'etapa. 4.2 Els objectius terminals són els criteris que s'estableixen com a referència per a l'avaluació del procés d'ensenyament.

Article 5

El Departament d'Ensenyament establirà els criteris, les instruccions i les orientacions necessàries per a l'aplicació del currículum.

Article 6

6.1 El català, com a llengua pròpia de Catalunya, ho és també de l'ensenyament. S'utilitzarà normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge de l'educació infantil. 6.2 D'acord amb els organismes representatius de la Val d'Aran es fixarà l'ús de l'aranès en aquesta etapa. 6.3 En qualsevol cas, es respectaran els drets lingüístics individuals de l'alumne, d'acord amb la legislació vigent.

Article 7

Les àrees i els àmbits d'aprenentatge de l'educació infantil són:

  1. Descoberta d'un mateix.

  2. Descoberta de l'entorn natural i social.

  3. Intercomunicació i llenguatges.

  4. Religió (voluntària) al parvulari.

Article 8

8.1 Els equips docents dels centres elaboraran el projecte curricular, que inclourà: la distribució temporal dels continguts de l'etapa ateses les característiques dels infants, els criteris generals per a l'elaboració de la programació i les opcions metodològiques, organitzatives i d'avaluació. 8.2 Els centres d'educació infantil organitzaran totes les activitats tenint en compte que, en aquesta etapa, tant les àrees com els continguts han de tenir un tractament global i interdependent. 8.3 En els projectes curriculars s'establiran els criteris per a l'organització de l'horari escolar respectant els ritmes de desenvolupament i aprenentatge dels infants i el temps que poden mantenir l'atenció en les diferents situacions i activitats.

Article 9

9.1 L'avaluació dels processos de desenvolupament i aprenentatge dels infants serà contínua i global i complirà les funcions d'adaptar l'ajut pedagògic a les característiques individuals dels infants. 9.2 L'avaluació ha de permetre revisar i plantejar les actituds, les formes d'ensenyar i les programacions elaborades pels docents.

Article 10

Cada grup d'infants tindrà un tutor que vetllarà per l'atenció individualitzada, pel seguiment del grup d'infants i per la coordinació entre tots els docents que intervenen en l'activitat pedagògica del grup. Així mateix el tutor vetllarà per la col·laboració mútua entre la família i el centre.

Article 11

A l'educació infantil es considerarà educatiu tot el temps que l'infant romangui en el centre. Els centres organitzaran, en funció del nombre d'infants, d'espais i de recursos, la distribució temporal d'activitats.

Article 12

Els projectes curriculars que elaborin els centres han de ser prou flexibles per permetre concrecions individuals ajustades a les característiques, els ritmes d'aprenentatge i les singularitats de cada infant per tal que es pugui donar compliment als principis d'integració i d'individualització propis de l'atenció als alumnes amb necessitats educatives especials.

Article 13

13.1 Els centres d'educació infantil, d'acord amb els criteris i les orientacions proporcionades per la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa del Departament d'Ensenyament, adoptaran, especialment a l'inici de curs, programes i mesures d'acolliment i d'adaptació per als infants que s'integrin a l'etapa en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR