ORDRE BSF/196/2013, de 2 d'agost, per la qual s'estableixen els programes dels cursos de formació de monitor/a i de director/a d'activitats d'educació en el lleure infantil i juvenil.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Benestar Social i Família
Rango de LeyOrdre

L’article 27 de la Constitució garanteix el dret a l’educació amb l’objecte de possibilitar el desenvolupament personal en el respecte als principis democràtics de convivència i als drets i llibertats fonamentals. En aquest sentit, la formació professional és un vessant indispensable per al creixement individual i social.

D’acord amb l’anterior, l’Estat ha dictat la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, per tal d’ordenar un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditació, que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de diverses modalitats formatives.

L’esmentada Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, s’ha desenvolupat pel que fa a la formació de monitors/ores d’activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a través del Reial decret 1537/2011, de 31 d’octubre, pel qual s’estableixen dos certificats de professionalitat de la família professional serveis socioculturals i a la comunitat que s’inclouen en el Repertori nacional de certificats de professionalitat, i pel que fa a la formació de director/a d’activitats de lleure educatiu infantil i juvenil pel Reial decret 1697/2011, de 18 de novembre, pel qual s’estableixen cinc certificats de professionalitat de la família professional serveis socioculturals i a la comunitat que s’inclouen en el Repertori nacional de certificats de professionalitat.

L’article 131 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya estableix les competències de la Generalitat en matèria d’educació. En relació amb els ensenyaments postobligatoris que no condueixen a l’obtenció d’un títol o una certificació acadèmica o professional amb validesa a tot l’Estat, disposa de competència exclusiva; és el cas de les qualificacions, d’àmbit català, que responen a necessitats sectorials i territorials de Catalunya. Pel que fa a l’establiment dels títols de formació professional inicial que han de tenir com a referent el Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya i la normativa bàsica d’aplicació, disposa de competència compartida.

D’acord amb allò que estableix la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, especialment l’article 13, la Generalitat de Catalunya aprova el Decret 28/2010, de 2 de març, del Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya i del Catàleg modular integrat de formació professional, d’acord amb la realitat més propera, respectant, en qualsevol cas, els elements bàsics que defineixen les qualificacions, i dicta l’Ordre ENS/196/2012, de 14 de juny, per la qual s’inclouen diverses qualificacions professionals i els corresponents mòduls formatius en el Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya i en el Catàleg modular integrat de formació professional, com ara la dinamització d’activitats en el lleure infantil i juvenil.

En relació amb l’anterior, cal dir que la Generalitat de Catalunya, d’acord amb la competència exclusiva que té atribuïda en matèria de joventut, havia regulat mitjançant el Decret 213/1987, de 9 de juny, sobre el reconeixement d’escoles d’educadors en el lleure infantil i juvenil, la creació d’escoles d’educadors en el lleure infantil i juvenil per tal de vetllar per la formació d’aquests dirigents d’entitats educatives.

Constatada la normativa estatal i autonòmica anteriorment al·ludida, es considera adient adaptar els cursos de monitor/a i director/a d’activitats en el lleure a la nova realitat social, preveient la possibilitat de la modalitat de formació a distància, mitjançant l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, i garantint la qualitat de les pràctiques als centres, les entitats i empreses del sector social del lleure infantil i juvenil, amb l’objectiu que l’alumne/a posi en pràctica els coneixements adquirits.

Així mateix, de conformitat amb el Decret 200/2010, de 27 de desembre, de creació, denominació i determinació de l’àmbit de competència dels departaments de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, correspon al Departament de Benestar Social i Família l’exercici de les atribucions en l’àmbit de la política de joventut.

En aquest sentit, el Decret 332/2011, de 3 de maig, de reestructuració del Departament de Benestar Social i Família, estableix que correspon a la Direcció General de Joventut, a través del Servei d’Associacionisme i Educació en el Lleure, acreditar, supervisar i impulsar la formació de monitors i directors d'educació en el lleure.

Amb l’entrada en vigor d’aquesta Ordre s’adapten els cursos de monitor/a i director/a d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil a la normativa estatal sobre les certificacions i les qualificacions professionals.

Per tot això, d’acord amb l’article 12.d) de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat i l’article 39.3 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern,

Ordeno:

Article 1

Objecte

Aquesta Ordre regula les etapes i els programes dels cursos de formació de monitor/a i de director/a d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil que s’imparteixen a les escoles d’educadors en el lleure infantil i juvenil reconegudes a Catalunya.

Article 2

Nivells formatius i cursos

2.1 S’estableixen els nivells formatius següents:

  1. Monitor/a d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil.

    El Curs de monitor/a d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil és la formació que prepara l’alumnat per intervenir de manera educativa en activitats de lleure infantil i juvenil, i que el capacita per organitzar, dinamitzar i avaluar activitats de lleure infantil i juvenil en el marc de la programació general d'una organització, aplicant les tècniques específiques d'animació grupal, incidint explícitament en l'educació en valors i atenent les mesures bàsiques de seguretat i prevenció de riscos.

    El Curs de monitor/a d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil s’equipara a la certificació i a la qualificació professional Dinamització d’activitats de lleure educatiu infantil i juvenil previstes al Reial decret 1537/2011, de 31 d’octubre, pel qual s’estableixen dos certificats de professionalitat de la família professional serveis socioculturals i a la comunitat que s’inclouen en el Repertori nacional de certificats de professionalitat, al Reial decret 567/2011, de 20 d’abril, pel qual es complementa el Catàleg nacional de qualificacions professionals, mitjançant l’establiment de quatre qualificacions professionals de la família professional serveis socioculturals i a la comunitat i a l’Ordre ENS/196/2012, de 14 de juny, per la qual s’inclouen diverses qualificacions professionals i els corresponents mòduls...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR