DECRET 263/1998, de 6 d'octubre, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de producció de filatura i teixidura de calada.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 263/1998, de 6 d'octubre, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de producció de filatura i teixidura de calada. El Reial decret 739/1994, de 22 d'abril, ha establert el títol de tècnic en producció de filatura i teixidura de calada i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims. El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu; alguns d'aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu. De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent. D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional. El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents. L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu. En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic en producció de filatura i teixidura de calada regulat pel Reial decret 739/1994, de 22 d'abril, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims. Article 2 2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret. 2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex. 2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex. 2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex. 2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació. 2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex. Article 3 La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic en producció de filatura i teixidura de calada s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex. Article 4 Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex. Article 5 Estan autoritzats per impartir aquest cicle formatiu els centres privats de formació professional que imparteixin els ensenyaments que s'indiquen a l'apartat 5 de l'annex. Article 6 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 6.1 i 6.2 de l'annex. Disposicions addicionals --1 El conseller d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat. --2 El conseller d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya. Disposició final Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC. Barcelona, 6 d'octubre de 1998 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex --1 Identificació del títol. 1.1 Denominació: producció de filatura i teixidura de calada. 1.2 Nivell: formació professional de grau mitjà. 1.3 Durada del cicle formatiu: 1.400 hores. 1.3.1 Formació en el centre educatiu: 990 hores (crèdits de l'1 al 7 i el 9). 1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 8). --2 Perfil professional. 2.1 Competència general. És competència general d'aquest tècnic preparar, regular, programar, mantenir en primer nivell i controlar les màquines per produir tot tipus de fils, teixits de calada i teles no teixides, i aconseguir la producció en la quantitat, la qualitat, els terminis i les condicions de seguretat establerts. 2.2 Competències professionals. Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són: a) Preparar les màquines i realitzar la producció de filatura i teles no teixides: 1. Interpretar les fitxes tècniques i de producció de filatura i teles no teixides, per tal d'organitzar el treball. 2. Programar, ajustar i reajustar els equips i les màquines i verificar les matèries, per tal de preparar-les per a la producció de filatura. 3. Controlar el desenvolupament de les fases de producció assignades, i assegurar l'òptim funcionament dels mitjans de producció, el flux de materials i la quantitat i la qualitat del producte. 4. Programar els equips i controlar el procés de consolidació de napes, per tal de produir teles no teixides en la qualitat i la quantitat prevista. 5. Realitzar el manteniment de primer nivell, a fi de restablir la producció o evitar aturades. 6. Aportar la informació tècnica referent al treball realitzat, els resultats i la qualitat del producte, a fi de contribuir als plans de producció i de gestió de la qualitat. 7. Actuar segons el pla de seguretat i higiene de l'empresa, portant a terme tant accions correctives com preventives i d'emergència, aplicant les mesures establertes i complint les normes i la legislació vigents. b) Preparar les màquines i produir teixits de calada: 1. Interpretar les fitxes tècniques i de producció de teixits de calada, per tal d'organitzar el treball. 2. Preparar el fil per al tissatge i obtenir els plegadors d'ordit. 3. Introduir les dades de la fitxa tècnica mitjançant sistemes informàtics, per tal de deixar operatiu el programa de màquina. 4. Muntar, ajustar i reajustar elements de màquines i materials, per tal de preparar-los per a la producció de teixidura de calada. 5. Controlar el desenvolupament de la producció de les màquines de teixidura de calada, i assegurar-ne el funcionament òptim, i la quantitat i la qualitat del producte. 6. Realitzar el manteniment de primer nivell, a fi de restablir la producció o evitar aturades. 7. Aportar la informació tècnica referent al treball realitzat, els resultats i la qualitat del producte, a fi de contribuir als plans de producció i de gestió de la qualitat. 8. Actuar segons el pla de seguretat i higiene de l'empresa, portant a terme tant accions correctives com preventives i d'emergència, aplicant les mesures establertes i complint les normes i la legislació vigent. 2.3 Capacitats clau. Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l'individu i són, en conseqüència, transversals en el sentit que afecten molts llocs de treball i transferibles a noves situacions. a) Capacitat de resolució de problemes: És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l'organització o l'aplicació d'una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució. Aquesta capacitat es manifesta en: La comprovació, la determinació, la preparació i el reajustament de les matèries i els elements de les màquines en cas de manca d'informació, inadequació de matèria, discordança entre les prestacions de la màquina i les especificacions de la matèria (desajustos de l'alimentació, galgatges defectuosos, doblatges i estiratges inadequats, ecartaments, pressions, tensions i torsions desajustades, velocitat de producció incorrecta, purgament inadequat, productes lligants inadequats, plegadors d'ordit irregulars, bany de cola inadequat, passat incorrecte, inserció de trama desincronitzada, etc.). L'establiment del desenvolupament de la producció de les màquines i de les matèries en cas de variacions imprevistes de l'ajust dels mecanismes de les màquines (velocitats dels cilindres, pressió dels braços d'estiratge, moviment dels lliços, temperatura, brutícia, manca de greixatge, etc.) i de primera matèria i productes intermedis (barreja de floques i partides, variacions d'humitat, flux de material, lots intermedis, minves, etc.). El diagnòstic i identificació de les causes dels defectes dels productes intermedis (napes, cintes, vels, metxes i plegadors) i finals (fils, teles no teixides i teixits). El reajustament de les màquines sobre la base de la primera prova o mostra en cas de defectes com irregularitat de massa o títol inadequat de napes, vels, cintes, metxes i fils, de fil inadequat en els plegadors d'ordit i en els...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR