DECRET 15/2003, de 8 de gener, pel qual es regula el règim jurídic transitori de les televisions locals per ones terrestres.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Indústria, Comerç i Turisme
Rango de LeyDecret

DECRET 15/2003, de 8 de gener, pel qual es regula el règim jurídic transitori de les televisions locals per ones terrestres.

La Llei 41/1995, de 22 de desembre, de règim jurídic del servei de televisió local per ones terrestres, va establir els primers paràmetres legals del que havia de ser el marc normatiu de la prestació del servei de televisió local per ones terrestres.

L'efectivitat de les previsions contingudes dintre del seu articulat restaven sotmeses a la prèvia realització per part de l'Administració General de l'Estat d'una reserva i assignació de freqüències, que donaria lloc a la corresponent convocatòria i resolució dels oportuns concursos públics d'atribució de concessions per a la prestació del servei de televisió local per ones terrestres.

En previsió de la corresponent assignació de freqüències per part de l'Estat, i per tal d'anticipar-se a la convocatòria i resolució del preceptiu concurs públic d'adjudicació del servei de televisió local, des del Govern de la Generalitat es va aprovar el Decret 320/1996, d'1 d'octubre, de regulació del règim jurídic de les televisions locals per ones terrestres, modificat posteriorment pel Decret 111/1998, de 12 de maig, i per la disposició addicional cinquena del Decret 295/2000, de 31 d'agost.

La falta de planificació de les reserves de freqüències per part del Ministeri de Ciència i Tecnologia ha portat al fet que no s'hagin pogut resoldre els corresponents concursos públics d'atribució de concessions per a la prestació del servei de televisió local per ones terrestres.

Actualment ens trobem amb una pluralitat de televisions locals que estan en ple funcionament, i que han estat legitimades per emetre, abans fins i tot de tenir resolt cap concurs públic, i per tant, sense tenir cap títol habilitant, per la disposició transitòria única de la Llei 41/1995. Aquesta disposició transitòria habilitava aquelles emissores de televisió local que estiguessin emetent per ones terrestres amb anterioritat a l'1 de gener de 1995, a continuar fent-ho fins a l'obtenció de la corresponent concessió d'acord amb la llei. En l'àmbit de Catalunya, el Decret 320/1996, d'1 d'octubre, ja esmentat, va incloure una disposició transitòria en el mateix sentit, i, posteriorment, el Decret 295/2000, de 31 d'agost, va afegir un nou paràgraf a aquesta disposició, d'acord amb el qual els titulars de televisions locals per ones terrestres emparats pel règim transitori havien de respectar els principis i complir les obligacions que estableix el Decret 320/1996.

Per altra banda, el Govern és conscient de la preocupació de tots els actuals operadors i valora positivament la iniciativa del Consell de l'Audiovisual de Catalunya en acollir els seus suggeriments mitjançant el marc d'una mesa de treball i propiciar l'elaboració del document Informe sobre la revisió del model de televisió local a Catalunya.

Davant d'aquest marc normatiu i de la realitat social exposada, en defensa del que és el propi interès públic, i amb una voluntat clara de donar una major seguretat jurídica i emparament legal als operadors que estan portant a terme les seves emissions d'acord amb les previsions legalment establertes, és voluntat del Govern de la Generalitat de Catalunya donar un marc jurídic transitori a les emissores de televisió local que actualment, de conformitat amb la disposició transitòria única de la Llei 41/1995, estan en funcionament.

Aquest marc jurídic pretén, sota una sèrie d'obligacions que s'imposen a totes les emissores de televisió local de Catalunya, donar emparament i reconeixement institucional, mitjançant l'atorgament d'una autorització administrativa general expressa, a totes les emissores que compleixin el que preveu aquest Decret.

Cal tenir en compte, finalment, que el Pla Tècnic Nacional de la Televisió Digital Terrestre, aprovat pel Reial decret 2169/1998, de 9 d'octubre, preveu la migració de la tecnologia analògica cap a la tecnologia digital per a tots els serveis de televisió terrestre, inclosos per tant els de televisió local. Segons es desprèn de les previsions d'aquest Pla, les televisions locals hauran d'adaptar-se a la nova tecnologia durant la darrera fase del procés de migració. Mitjançant el present Decret, i en la mesura en què ho permeten les competències de la Generalitat en la matèria, es pretén definir el règim jurídic de la televisió local a Catalunya, davant la perspectiva de la futura transició dels serveis de televisió terrestre cap a la tecnologia digital.

En virtut d'això, a proposta del conseller en cap i del conseller d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació, vist l'informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, d'acord amb la Comissió Jurídica Assessora, i de conformitat amb el Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

  1. L'objecte d'aquest Decret és la regulació del règim jurídic transitori de les televisions locals per ones terrestres que emetin sota l'emparament de la disposició transitòria única de la Llei 41/1995, de 22 de desembre, de règim jurídic del servei de televisió local per ones terrestres.

  2. L'aplicació del règim jurídic que estableix aquest Decret es durà a terme mentre no es produeixin la planificació i la reserva de les freqüències per a la prestació d'aquest servei, la resolució dels corresponents processos concessionals, i la concreta determinació del règim jurídic aplicable.

  3. Així mateix, cas que, abans de l'esmentada regularització, es produís la migració definitiva de la tecnologia analògica a la digital, i per tant la substitució de la primera per la segona, seria aquest fet, un cop resolts els concursos de televisió digital terrestre que es convoquin, el que determinaria la finalització del règim jurídic transitori que aquí s'instaura.

Article 2

Principis generals

Amb caràcter general, els principis inspiradors de l'activitat de les televisions locals per ones terrestres sotmeses a aquest règim transitori són els següents:

a) L'objectivitat, la veracitat i la imparcialitat de les informacions.

b) La separació entre informacions i opinions, la identificació de les persones que formulen aquestes últimes i la seva lliure expressió d'acord amb el que estableix l'article 20.4 de la Constitució espanyola.

c) El respecte al pluralisme polític, religiós, social, cultural, ideològic i lingüístic.

d) El respecte a l'honor, a la intimitat de les persones, a la pròpia imatge i altres drets i llibertats reconeguts a la Constitució espanyola.

e) La protecció de la joventut i de la infància.

f) El respecte als valors d'igualtat recollits a l'article 14 de la Constitució espanyola.

g) El foment i la defensa de la cultura i els interessos locals, així com la promoció de la convivència, impulsant, a aquest efecte, la participació en el mitjà dels grups socials de l'àmbit territorial corresponent.

h) La protecció de la cultura i de la normalització de la llengua catalana i, a la Vall d'Aran, de l'aranès.

i) La promoció de la dona.

j) La defensa i la preservació del medi ambient.

k) La separació perceptible de la programació i de la publicitat, de manera que resulti inequívoc el caràcter publicitari dels missatges.

l) La potenciació de la indústria audiovisual de continguts present en el mateix territori de cobertura.

Article 3

Classificació

Les televisions locals per ones terrestres es classifiquen segons la seva forma de gestió en públiques i privades; en les primeres la gestió correspon als municipis i en les segones la gestió correspon a persones naturals o jurídiques privades.

Article 4

Gestió de les televisions locals públiques

Els ajuntaments titulars d'una televisió local per ones terrestres l'hauran de gestionar directament, per qualsevol de les formes previstes en l'article 188.2 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals.

Aquest servei públic municipal es podrà finançar, d'acord amb el que estableix la normativa vigent, mitjançant ingressos de dret públic i de dret privat.

El ple de l'ajuntament exercirà el control de la gestió del servei i serà responsable del compliment dels principis detallats en l'article 2, en especial el relatiu al pluralisme polític, així com la resta d'obligacions establertes en el present Decret, sens perjudici de la facultat inspectora i sancionadora que correspon a la Generalitat de Catalunya.

Article 5

Requisits per ser titular d'una televisió local de gestió privada

  1. Poden ser titulars de televisions locals per ones terrestres de gestió privada les persones naturals o jurídiques privades, legalment constituïdes, de nacionalitat de qualsevol Estat membre de la Unió Europea, en els termes que estableix la normativa que sobre televisió els sigui aplicable. També en poden ser titulars les persones d'una altra...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR