ORDRE d'1 de juny de 1995, sobre acreditació de laboratoris per a la determinació de les característiques dels residus.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de Medi Ambient
Rango de LeyOrdre

El Decret 230/1993, de 13 de juliol, sobre l'exercici de les funcions d'inspecció i control en l'àmbit de la protecció del medi ambient, i l'Ordre de 17 d'agost de 1993, sobre acreditació i registre de les entitats col·laboradores del Departament de Medi Ambient, estableixen el marc normatiu sobre acreditació i registre de les entitats col·laboradores del Departament de Medi Ambient. Aquestes disposicions han estat adequades a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, mitjançant el Decret 158/1994, de 30 de maig.

L'Ordre té per objecte facilitar la gestió dels residus i disposar dels mitjans qualificats que permetin un adequat coneixement de les seves característiques. S'estructura en dos capítols, el primer estableix les normes objectives sobre els procediments a seguir per acreditar els laboratoris, els mitjans personals i materials i els criteris generals de funcionament que han de complir per realitzar les operacions de presa de mostres i anàlisi dels residus. El segon capítol regula els paràmetres a avaluar i els mètodes analítics a seguir, la forma d'expressió dels resultats obtinguts, els límits de detecció a assolir i les anàlisis a realitzar sobre les mostres recollides.

Per tant, d'acord amb la disposició final 1 del Decret 230/1993, de 13 de juliol,

Ordeno:

Capítol 1 Acreditació de laboratoris

Article 1

Acreditació 1.1 Les operacions de presa de mostres i anàlisi adreçades a la determinació de les característiques dels residus s'executaran per la Junta de Residus o per les empreses que obtinguin l'acreditació del Departament de Medi Ambient en l'àmbit dels residus. 1.2 Poden obtenir aquesta acreditació les empreses ubicades a Catalunya que comptin amb els mitjans personals i materials adients. 1.3 El procediment per a l'obtenció i la pèrdua d'aquesta acreditació s'ha d'ajustar a les prescripcions del Decret 230/1993, l'Ordre de 17 d'agost de 1993 i les que es detallen a continuació.

Article 2

Sol·licitud i documentació 2.1 El procediment s'inicia mitjançant sol·licitud dels interessats adreçada al conseller de Medi Ambient en la qual s'ha d'expressar clarament l'objecte de la sol·licitud. 2.2 A més de la documentació indicada en l'article 5 de l'Ordre de 17 d'agost de 1993, s'ha d'aportar la documentació següent:

  1. Relació del personal al servei del sol·licitant, indicant la titulació i l'experiència professional en la pràctica de les operacions que s'han d'efectuar. El nombre de personal ha de ser, com a mínim, de tres titulats superiors i tres tècnics auxiliars de laboratori dedicats al treball d'anàlisi experimental, i un director tècnic qualificat que acrediti la seva experiència per a la direcció de les anàlisis.

  2. Relació dels instruments que es detallen a l'annex 1 i les instal·lacions, expressant les seves característiques tècniques, com a marca i model, data d'adquisició i límits de detecció i característiques dels locals, dels vehicles i dels equips que s'empraran en el procés de mostreig i trasllat de les mostres.

  3. Descripció de l'organització interna de l'empresa amb vista a l'execució dels serveis objecte d'acreditació.

  4. Experiència empresarial en l'execució de treballs similars, dins dels cinc anys anteriors als de la presentació de la sol·licitud.

  5. Llicència municipal d'activitats i certificat d'inscripció, si s'escau, al Registre industrial, o altres que siguin preceptius, de conformitat amb la legislació vigent. 2.3 La Junta de Residus podrà sotmetre les empreses sol·licitants a exercicis d'intercalibració, a inspeccions o visites i a instar-les a facilitar la informació i la documentació que cregui convenient, relacionada amb la seva sol·licitud. Aquestes actuacions poden ser realitzades per la Junta de Residus directament o indirecta, i a càrrec del sol·licitant, en qualsevol moment, fins i tot després d'atorgar-se l'acreditació.

Article 3

Acreditació 3.1 La Junta de Residus, a la vista de l'expedient, ha d'elaborar un informe amb caràcter vinculant sobre la petició presentada, que ha de trametre al Departament de Medi Ambient. Aquest informe ha de contenir una valoració de les dades aportades per l'empresa i una proposta de resolució. 3.2 L'acreditació s'atorga per resolució del conseller de Medi Ambient, per un període de cinc anys. Transcorregut aquest termini l'empresa acreditada haurà de tramitar-ne la renovació. 3.3 Transcorregut el termini de sis mesos sense que es dicti resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud. 3.4 L'acreditació s'entén atorgada sens perjudici de qualsevol altra autorització o llicència que sigui exigible en cada cas per la legislació vigent.

Article 4

Efecte i obligacions de l'acreditació 4.1 L'acreditació que poden obtenir les empreses que reuneixin els requisits i les condicions exigibles comporta el reconeixement de la seva capacitat tècnica per mostrejar i realitzar els assaigs pertinents i emetre un informe que reflecteixi els resultats obtinguts. 4.2 L'informe a què fa referència l'apartat anterior no pot contenir cap consell o recomanació derivat dels resultats obtinguts. Els dictàmens i les interpretacions derivats d'aquests resultats corresponen a la Junta de Residus. 4.3 Les empreses acreditades s'adaptaran en tot moment a les necessitats que resultin dels avenços de la tecnologia i de les disposicions legals o reglamentàries. 4.4 Les empreses acreditades han de complir les exigències de la norma EN 45001 (UNE66-501-91).

Article 5

Operacions de mostreig Totes les operacions de presa, condicionament, trasllat i anàlisi de les mostres es duran a terme d'acord amb la normativa vigent i les instruccions tècniques complementàries que estableixi la Junta de Residus.

Article 6

Incompatibilitats Les empreses acreditades han d'abstenir-se d'intervenir en operacions de presa de mostres, condicionament, trasllat i anàlisi per a la realització de les quals siguin requerides sempre que concorrin alguna de les circumstàncies següents:

  1. Que el titular de l'empresa acreditada o els seus càrrecs directius tinguin interès personal en l'expedient, i es produeixi un conflicte d'interessos.

  2. Que el seu director tècnic o el personal directament encarregat de realitzar les operacions tingui una relació de servei amb el productor, el posseïdor o el gestor dels residus.

  3. Que existeixi una situació de dependència entre el productor, el posseïdor o el gestor dels residus i l'empresa acreditada basada en interessos econòmics o en la seva vinculació jurídica o de qualsevol altra naturalesa.

Article 7

Declaració d'actuacions i memòria anual L'empresa acreditada ha de presentar trimestralment a la Junta de Residus un llistat de les actuacions realitzades d'acord amb l'article 1 d'aquesta disposició, incloent-hi els informes de mostreig i els resultats analítics. Anualment es presentarà...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR