LLEI 6/1995, de 28 de juny, del Jurat d'Expropiació de Catalunya.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

El President de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo la següent

LLEI

La vigent Llei d'expropiació forçosa i el seu Reglament regulen la figura del jurat provincial d'expropiació i atribueixen a aquest òrgan naturalesa administrativa. La composició d'aquest jurat, amb majoria de funcionaris públics, les atribucions que té conferides i el caràcter d'acte administratiu de les resolucions que dicta, les quals exhaureixen la via administrativa, en confirmen la naturalesa administrativa, i així ho ha refermat reiteradament la jurisprudència.

La Generalitat disposa de la potestat d'autoorganització i de la competència exclusiva per a regular les normes de procediment administratiu derivades de l'especialitat de la seva organització, de conformitat amb l'article 9.3 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya. Així mateix, els articles 9.8 i 10.1.2 del mateix Estatut atorguen a la Generalitat, respectivament, competència exclusiva en matèria de règim local i competència de desenvolupament legislatiu en matèria d'expropiació forçosa.

La potestat expropiatòria és un instrument indispensable per a l'exercici de diferents polítiques sectorials estatutàries en relació amb les quals la Generalitat té competència exclusiva, en especial en matèria d'ordenació del territori i obres públiques.

En conseqüència, cal adequar a l'estructura territorial de l'Estat, instaurada per la Constitució i per l'Estatut d'autonomia, i a l'organització pròpia de la Generalitat la figura del jurat d'expropiació com a òrgan administratiu, mitjançant la creació d'un òrgan col·legiat que exerceixi les funcions de taxació, peritatge i determinació del preu just en els expedients expropiatoris de l'Administració de la Generalitat i de les corporacions locals de l'àmbit de Catalunya.

Article 1

Naturalesa i funcions 1. Es crea el Jurat d'Expropiació de Catalunya, òrgan col·legiat permanent de naturalesa administrativa, amb les funcions de taxació, peritatge i fixació del preu just en els procediments expropiatoris que portin a terme, dins l'àmbit territorial de Catalunya, l'Administració de la Generalitat de Catalunya, els organismes autònoms i altres organismes dependents d'aquesta, així com els procediments expropiatoris que duguin a terme els ens locals de Catalunya que tenen atribuïda potestat expropiatòria. 2. El Jurat d'Expropiació exerceix les seves funcions de conformitat amb les lleis i la resta de l'ordenament jurídic, i, en aquest sentit, les seves resolucions han d'ésser necessàriament motivades i fonamentades pel que fa als criteris de valoració seguits per a cadascun dels casos en concret.

Article 2

Composició 1. El Jurat d'Expropiació funciona en quatre seccions, la demarcació de les quals correspon, respectivament, als territoris de les províncies actuals de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona. 2. Cada secció del Jurat d'Expropiació es compon dels membres següents:

  1. Un president i el seu suplent, que han d'ésser magistrats, designats pel president del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

  2. Els quatre vocals següents: Un lletrat al servei de l'Administració de la Generalitat, designat pel Departament de la Presidència. Un tècnic superior, designat pel departament de la Generalitat que correspongui en funció de la naturalesa del bé expropiat. En el cas de les corporacions locals aquest tècnic ha d'ésser designat per la corporació local interessada. Un representant de les cambres, els col·legis, les organitzacions empresarials o les associacions representatives de la propietat en funció del bé expropiat designat per la cambra, el col·legi, l'organització o l'associació. Un notari, designat pel col·legi notarial corresponent.

  3. Un secretari, que ha d'ésser funcionari, designat pel Departament de la Presidència. 3. El Departament de la Presidència ha de prestar al Jurat d'Expropiació el suport administratiu necessari per al seu funcionament.

Article 3

Funcionament 1. El quòrum necessari per a la constitució del Jurat d'Expropiació requereix la presència, en primera convocatòria, de tots els seus membres i, en segona, almenys del president i de dos vocals, un dels quals ha d'ésser el tècnic superior i l'altre el representant de les entitats o bé el notari, determinats per l'article 2.2.b. En qualsevol cas, es requereix la presència del secretari o de qui el substitueix, d'acord amb la normativa aplicable als òrgans col·legiats. 2. Els acords del Jurat d'Expropiació han d'ésser adoptats per majoria de vots, i si hi ha empat dirimeix el vot del president. El secretari té veu però no vot. 3. Els membres del Jurat d'Expropiació es regeixen pel règim d'incompatibilitats que els és aplicable i no poden conèixer dels assumptes en què han intervingut per raó del càrrec que ocupen. 4. En tot allò no previst per aquesta llei i la normativa general aplicable, el Jurat d'Expropiació de Catalunya es regeix per la normativa reguladora del funcionament dels òrgans col·legiats de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

Article 4

Procediment 1. El procediment davant el Jurat d'Expropiació s'inicia mitjançant la remissió de l'expedient del preu just per l'administració expropiant, en el cas en què el propietari del bé o del dret objecte d'expropiació no hagi acceptat el preu ofert per l'Administració. 2. A la vista dels fulls d'apreuament formulats pels propietaris, per l'Administració o pel beneficiari de l'expropiació, el Jurat d'Expropiació de Catalunya adoptarà el seu acord. 3. El Jurat d'Expropiació disposa d'un termini màxim de dos mesos per a l'adopció de l'acord, a comptar de l'endemà del registre d'entrada de l'expedient de preu just. Excepcionalment, aquest termini pot ésser prorrogat fins a un màxim de quatre mesos si la naturalesa dels afers a considerar en l'expedient expropiatori aconsella que el Jurat inspeccioni personalment sobre el terreny els béns o els drets expropiables o bé si la complexitat de l'assumpte ho requereix.

Article 5

Acords Els acords del Jurat d'Expropiació, que s'han de notificar a l'Administració expropiant i a l'expropiat, tenen naturalesa administrativa i poden ésser objecte de recurs de la manera que estableix la normativa general aplicable en aquesta matèria.

Article 6

Comissió Tècnica de Valoracions 1. Les Seccions Territorials del Jurat d'Expropiació de Catalunya han de constituir d'entre els seus membres, i d'acord amb allò que es determini per via reglamentària, una Comissió Tècnica de Valoracions, amb les funcions següents:

  1. Analitzar les principals qüestions que es plantegin en aplicació dels criteris legals per a la valoració dels béns i dels drets objecte d'expropiació.

  2. Recollir les observacions necessàries per al funcionament de les diferents administracions públiques en allò que es refereix a l'aplicació de les legislacions que afecten i, si s'escau, defineixen les valoracions dels béns i els drets.

  3. Contrastar i formar criteris uniformes per a dur a terme les taxacions de béns i drets.

  4. Suggerir l'aprovació de les disposicions generals i l'adopció de mesures a adoptar per al millor funcionament de les administracions en allò que s'esmenta en l'apartat b). 2. La Comissió Tècnica de Valoracions ha d'elaborar anualment un informe, que s'ha de presentar a les diferents administracions que hagin actuat com a òrgans expropiants dins el període a què es refereix l'informe, en el qual s'han de recollir de manera sintetitzada i ordenada els problemes, les observacions, els criteris i els suggeriments que constitueixen les matèries objecte dels treballs de la Comissió. 3. La Comissió Tècnica de Valoracions pot sol·licitar la inclusió entre els seus membres d'experts en les matèries relacionades amb la valoració de béns i drets, que han d'ésser designats en la forma que es determini per via reglamentària.

Disposicions addicionals

Primera Totes les referències que fa la normativa sectorial als jurats provincials d'expropiació s'entén que són fetes al Jurat d'Expropiació de Catalunya.

Segona El Jurat d'Expropiació de Catalunya regulat en aquesta Llei coneixerà i decidirà sobre els expedients de preu just que es suscitin en les expropiacions que dugui a terme l'Administració de l'Estat en el territori de Catalunya, d'acord amb allò que la normativa aplicable disposi.

Tercera El funcionament en seccions del Jurat d'Expropiació de Catalunya, que estableix l'article 2.1 d'aquesta Llei, s'ha d'adaptar a la legislació que s'aprovi sobre organització territorial.

Disposicions finals

Primera Els òrgans actius de l'Administració de la Generalitat i els ens locals de Catalunya, a partir de l'entrada en vigor d'aquesta Llei, han de remetre al Jurat d'Expropiació els expedients expropiatoris que s'iniciïn.

Segona El Govern de la Generalitat ha d'acordar les dotacions pressupostàries necessàries per a la implantació del Jurat d'Expropiació de Catalunya i per tal que aquest pugui exercir les seves funcions.

Tercera Es faculten el Govern de la Generalitat i el titular del Departament de la Presidència perquè dictin les normes necessàries per a desenvolupar i aplicar aquesta Llei.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 28 de juny de 1995

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

(95.180.037)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR