LLEI 10/2012, del 25 de juliol, de publicació de les balances fiscals.

Fecha de Entrada en Vigor19 de Agosto de 2012
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

El President de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que estableix l’article 65 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

La política fiscal del sector públic central de l’Estat espanyol genera efectes redistributius entre els diversos territoris. La balança fiscal neutralitzada és l’instrument fonamental per a quantificar els fluxos fiscals entre Catalunya i l’Administració central. La balança fiscal és la diferència entre la despesa efectuada pel sector públic central en un territori i el volum d’ingressos fiscals detrets d’aquest territori. En el cas de Catalunya, més planerament, és la diferència entre el que aquesta rep de l’Administració central i els ingressos que l’Administració central li detreu.

El càlcul de les balances fiscals té una llarga tradició a Catalunya, que va des d’estudis elaborats per reconeguts economistes fins a publicacions impulsades pel mateix Govern de la Generalitat. En la reunió de la part catalana de la Comissió Mixta de Valoracions Administració de l’Estat - Generalitat de Catalunya del 2 de desembre de 2004, es disposa la creació d’un grup de treball amb l’objectiu d’acordar una metodologia de càlcul i d’actualitzar les estimacions de la balança fiscal de Catalunya. El 31 de gener de 2005 aquest grup presenta els resultats del dèficit fiscal de Catalunya per al període entre 1999 i 2001. En aquest document també s’exposa la metodologia adoptada per a fer els càlculs, i les dades de l’evolució del saldo fiscal de Catalunya amb l’Administració central en el període del 1986 al 2001.

Posteriorment, el Govern de la Generalitat encarrega al mateix grup d’experts una nova actualització de la balança fiscal per al període del 2002 al 2005, seguint la mateixa metodologia que havia establert en l’informe del 2005. El resultat de l’estudi es presenta el 9 de juliol de 2008. Tot i que es parteix de la metodologia emprada en l’estudi anterior, durant aquell interval es produeixen avenços, tant en la disposició d’informació com en alguns aspectes metodològics, que permeten oferir unes estimacions més precises de la balança fiscal.

Al mateix temps, a conseqüència de la pressió d’alguns grups parlamentaris catalans als governs successius de l’Estat espanyol, al juliol del 2008 es presenten les balances fiscals de totes les comunitats autònomes amb l’Administració central per a l’any 2005. Aquest estudi permet obtenir una radiografia clara de l’estat de la qüestió per a avançar cap a un nou model de finançament de les comunitats autònomes, fruit de l’aprovació del nou Estatut d’autonomia de Catalunya i de la necessària modificació de la Llei orgànica de finançament de les comunitats autònomes (LOFCA). La publicació de les balances evidencia que Catalunya se situa en un alarmant dèficit fiscal, tal com mostren els resultats de tots els mètodes de càlcul emprats.

L’objectiu de disminuir el dèficit fiscal territorial que pateix la Generalitat ha estat una voluntat compartida per la majoria de forces polítiques catalanes. Posar les bases d’un nou model de finançament i concretar la inversió de l’Estat a Catalunya en infraestructures en un percentatge igual al de la contribució d’aquesta al producte interior brut espanyol –tal com reglamenta la disposició addicional tercera de l’Estatut– respon a aquesta voluntat.

D’altra banda, s’ha de tenir en compte que la disposició addicional tercera de l’Estatut té una durada determinada (concretament, de set anys) i que, per tant, aquesta clàusula no garanteix a llarg termini que aquesta possible reducció del dèficit fiscal sigui una excepció en la història de Catalunya. Malgrat aquesta limitació, és essencial verificar-ne el compliment de manera objectiva.

El 9 de març de 2011 el Ple del Parlament va aprovar la Moció 4/IX del Parlament de Catalunya, sobre el nou model de finançament basat en el concert econòmic. La lletra b de la moció insta el Govern a actualitzar les balances fiscals d’acord amb la voluntat expressada en la Comissió Mixta de Valoracions Estat-Generalitat del 2 de desembre de 2004 i a donar continuïtat als treballs i al mètode del Grup de Treball per a l’Actualització de la Balança Fiscal de Catalunya del gener del 2005 i del juliol del 2008. La lletra d de la moció insta el Govern a demanar al Govern de l’Estat la regulació per llei de la publicació i l’actualització periòdica de les balances fiscals de l’Administració central amb les comunitats autònomes, i a donar continuïtat a les publicades al juliol del 2008 per l’Institut d’Estudis Fiscals. Recollint aquest mandat del Parlament, i en coherència amb la petició al Govern de l’Estat de garantir per llei la publicació obligatòria de les balances fiscals, la present llei determina que la publicació de les balances fiscals de Catalunya, per a garantir-ne l’elaboració i la continuïtat, també sigui regulada per llei. Per aquesta raó, es modifica el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya i s’hi estipula que la publicació de les balances fiscals estigui vinculada amb la presentació anual de la Llei de pressupostos, i que sigui inclosa en l’informe econòmic i financer preceptiu.

La inclusió de les balances fiscals en la Llei de pressupostos permet oferir una radiografia clara de la recaptació tributària detreta de Catalunya i de la despesa finalment efectuada al territori per l’Administració central, per tal de situar les decisions sobre el pressupost de la Generalitat de Catalunya en el marc del conjunt de la recaptació tributària a Catalunya, resultat de l’esforç fiscal del conjunt de ciutadans i empreses de Catalunya.

Article únic

Modificació de l’article 31 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, del 24 de desembre

  1.  S’afegeix un apartat, el 3 bis, a l’article 31 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, amb el text següent:

    “3 bis. El departament competent en matèria d’economia i finances, abans que el Govern acordi l’aprovació del Projecte de llei de pressupostos, ha d’elaborar el càlcul de la balança fiscal de Catalunya amb l’Administració central corresponent a les darreres dades definitives disponibles, que s’ha d’incorporar com a annex en l’informe econòmic i financer.”

  2.  S’afegeix una lletra, la i, a l’apartat 4 de l’article 31 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, amb el text següent:

    “i) El càlcul de la balança fiscal de Catalunya amb l’Administració central a què fa referència l’apartat 3 bis.”

    Disposició addicional

    Constitució d’un grup de treball per al càlcul de les balances fiscals de Catalunya amb l’Administració central

  3.  En el termini de tres mesos des de l’aprovació d’aquesta llei, el Govern, a proposta del conseller o consellera competent en matèria d’economia i finances, ha d’acordar la constitució d’un grup de treball, integrat per experts de reconeguda trajectòria, per a fer el seguiment i l’actualització metodològica del càlcul de les balances fiscals de Catalunya amb l’Administració central.

  4.  L’acord de constitució del grup de treball a què fa referència l’apartat 1 ha d’incloure les funcions, la composició i criteris d’organització complementaris als que estableix aquesta disposició.

    Disposició transitòria

    Metodologia de càlcul de les balances fiscals fins que no es constitueixi el grup de treball

    Fins que no es constitueixi el grup de treball a què fa referència la disposició addicional, les balances fiscals de Catalunya amb l’Administració central s’han d’elaborar d’acord amb el mètode acordat pel grup de treball creat per la Resolució del conseller d’Economia i Finances, del 12 de gener de 2005, i la Resolució ECF/1111/2008, del 7 d’abril, sens perjudici d’incloure-hi els canvis metodològics i de disponibilitat de dades que es vagin desenvolupant per tal d’obtenir estimacions més precises.

    Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d’aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

    Palau de la Generalitat, 25 de juliol de 2012

    Artur Mas i Gavarró

    President de la Generalitat de Catalunya

    (12.206.026)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR