LLEI 7/1999, de 30 de juliol, del Centre de la Propietat Forestal.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyLlei

LLEI

7/1999, de 30 de juliol, del Centre de la Propietat Forestal.

El President

de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo la següent

LLEI

Els deu anys transcorreguts des de l’aprovació i l’entrada en vigor de la Llei 6/1988, de 30 de març, forestal de Catalunya, han permès constatar els grans avenços obtinguts amb la vigència i l’aplicació d’aquesta Llei. En especial, cal destacar la introducció del principi d’ordenació i de planificació dels boscos, la tasca acomplerta pel Centre de la Propietat Forestal i la generalització del contracte social forestal. Aquests aspectes constitueixen, indubtablement, un gran pas per a garantir la gestió sostenible, la utilització racional i la futura preservació dels recursos naturals, en el marc dels principis de protecció del medi ambient que estableix l’article 45 de la Constitució espanyola i l’altra legislació que li és aplicable.

Així mateix, el temps transcorregut i la posada en marxa dels òrgans administratius encarregats de controlar i gestionar de forma desconcentrada els principis esmentats, en relació amb els terrenys forestals de propietat privada, han permès advertir aspectes millorables i, en particular, la necessitat de donar un pas endavant en l’organització del Centre de la Propietat Forestal.

Ara bé, s’adverteix que cal aprofundir en el model introduït i dotar el Centre de la Propietat Forestal de personalitat jurídica i de plena capacitat d’obrar, i també de les necessàries independència orgànica i autonomia financera, amb l’assignació dels recursos pressupostaris que calguin per a dur a terme les tasques encomanades en una matèria tan cabdal com és la forestal, especialment en un país eminentment forestal com és Catalunya, on més del 43% del seu territori està ocupat per boscos i el 60% té caràcter i naturalesa forestals.

Aquesta entitat ha de possibilitar un tractament unitari pel que fa a l’ordenació de les forests de titularitat privada, tot resolent i integrant en la forma deguda la pluralitat i la diversitat de competències i organismes que fins avui hi incideixen, i ha d’organitzar-se mitjançant una estructura àgil i moderna, dotada de mitjans, recursos i pressupost propis.

Així, doncs, amb la creació del nou Centre de la Propietat Forestal s’aplica el principi de la subsidiarietat i es consolida l’existència d’una Administració forestal participativa, que apropi i impliqui els veritables agents i sectors afectats en les polítiques forestals, que, necessàriament, s’ha de basar en els principis de coordinació, d’eficàcia i de desconcentració, establerts per l’article 103 de la Constitució, i que ha de vehicular la col·laboració entre l’Administració i els propietaris i els productors forestals.

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Naturalesa i règim jurídic

  1. Es crea el Centre de la Propietat Forestal, entitat de dret públic amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’obrar per a complir les finalitats pròpies, que ajusta la seva activitat al dret privat, llevat de les excepcions que determina aquesta Llei.

  2. El Centre de la Propietat Forestal s’adscriu al departament de la Generalitat que determini el Govern i té com a finalitat bàsica la de regular i ordenar la gestió forestal, i també promoure la conservació, el desenvolupament sostenible i la millora dels boscos i dels terrenys forestals de titularitat privada de Catalunya.

  3. El Centre de la Propietat Forestal es regeix per aquesta Llei, per la Llei 4/1985, de 29 de març, de l’Estatut de l’empresa pública catalana, pels seus estatuts i per les altres lleis i disposicions que li siguin aplicables.

Article 2

Seu

La seu central del Centre de la Propietat Forestal es fixa a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental), a la finca Torreferrussa. El Centre de la Propietat Forestal pot establir delegacions en altres localitats per a territorialitzar els seus serveis.

Article 3

Objectius i finalitats

Les finalitats del Centre de la Propietat Forestal són:

a) Ordenar la producció forestal en l’àmbit de les seves competències.

b) Promoure i millorar de manera sostinguda la funció socioeconòmica de les masses forestals de titularitat privada, fent-les compatibles amb la protecció adequada del medi físic, tot garantint la utilització racional i la gestió sostenible dels recursos.

c) Promoure i estendre el principi d’ordenació i planificació de les superfícies forestals de titularitat privada mitjançant la tramitació dels plans tècnics de gestió i millora forestals.

d) Millorar la gestió dels aprofitaments i els productes forestals mitjançant accions d’assessorament, suport i tutela.

e) Fomentar la coresponsabilitat dels propietaris forestals en l’execució, el disseny i l’aprovació de la política forestal.

f) Integrar en un sol organisme dotat d’autonomia organitzativa, econòmica i financera les diferents competències amb incidència en els boscos privats, tot unificant i racionalitzant l’acció administrativa d’ordenació i control d’aquests boscos, d’acord amb el principi d’unitat de gestió o de gestió integrada.

g) Dotar els silvicultors d’un organisme d’administració pròpia que els permeti participar en el disseny de polítiques forestals, alhora que possibiliti la representació de tots els sectors i les entitats cíviques i socials que tenen interessos en el món forestal.

h) Millorar la representació de l’Administració forestal, tot potenciant la integració en el Centre de la Propietat Forestal dels propietaris forestals de finques d’una superfície mínima de 10 hectàrees o les agrupacions de finques amb la mateixa superfície.

i) Adequar les figures d’ordenació i planejament forestals a l’àmbit mínim de gestió, tot reduint la superfície mínima a ordenar de 25 a 10 hectàrees, en ésser aquest un àmbit que permet també la viabilitat tècnica i econòmica dels plans tècnics.

j) Dotar la gestió dels boscos privats, de mecanismes de finançament, pressupost, patrimoni i recursos propis, tot incentivant i fomentant el compliment dels principis inspiradors de la legislació forestal de Catalunya.

Article 4

Funcions

Corresponen al Centre de la Propietat Forestal les funcions següents:

a) Participar en l’elaboració dels plans de producció forestal.

b) Participar en l’elaboració dels plans de desenvolupament forestal, mitjançant l’elaboració de propostes i suggeriments, i emetre els corresponents informes tècnics en relació amb el Pla general de política forestal i els plans de producció forestal elaborats pels departaments de l’Administració de la Generalitat.

c) Prestar suport tècnic i econòmic per a elaborar els projectes d’ordenació i els plans tècnics de gestió i millora forestals, i vetllar perquè s’executin.

d) Tramitar i aprovar els projectes d’ordenació forestal i els plans tècnics de gestió i millora forestals l’àmbit ordenat dels quals afecti exclusivament terrenys de titularitat privada.

e) Vetllar per l’execució de les determinacions contingudes en els projectes d’ordenació i en els plans tècnics de gestió i millora forestals i controlar el compliment dels compromisos que s’hi estableixen.

f) Confeccionar i elaborar les directrius i les instruccions tècniques dels plans tècnics de gestió i millora forestals i els projectes d’ordenació forestal per a les forests privades.

g) Promoure la constitució d’associacions i agrupacions forestals i d’entitats de cooperació entre els titulars dels terrenys forestals de propietat privada per a facilitar l’administració dels boscos i la comercialització de llurs productes.

h) Divulgar mètodes de silvicultura sostenible per a produir i conservar els terrenys forestals i assessorar en l’aplicació pràctica dels coneixements tècnics forestals i en la redacció dels instruments de planificació i ordenació forestals.

i) Rebre les notificacions prèvies dels propietaris forestals de l’inici dels treballs i de les activitats forestals executats en compliment dels plans tècnics de gestió i millora forestals i els projectes d’ordenació forestal.

j) Aplicar els instruments de foment forestal tot acordant l’atorgament dels ajuts i els incentius corresponents i fiscalitzant la destinació efectiva a la finalitat prevista.

k) Administrar el Fons forestal dels boscos privats de Catalunya.

l) Informar i ésser escoltat en relació amb l’aprovació de qualsevol normativa i instrument de planejament o projecte que afecti superfícies forestals de titularitat privada.

m) Les altres funcions que li assignin les lleis.

Article 5

Composició

  1. En el Centre de la Propietat Forestal els membres són de ple dret o bé naturals.

    a) Per a ésser membre de ple dret, a més d’ésser titular de terrenys forestals de propietat privada, cal tenir aprovat i vigent un projecte d’ordenació o un pla tècnic de gestió i millora forestals.

    b) Per a ésser membre natural del Centre de la Propietat Forestal només cal ésser titular d’una finca de naturalesa forestal.

  2. Per a determinar i identificar els membres naturals, cal que els responsables del Centre de la Propietat Forestal elaborin un cens de titulars de finques forestals privades.

    Capítol II

    Els òrgans de govern

Article 6

Òrgans de govern

  1. Els òrgans de govern del Centre de la Propietat Forestal són:

    a) El Consell Rector.

    b) El president o presidenta.

    c) El director o directora gerent.

  2. El Reglament de règim interior del Centre de la Propietat Forestal ha d’establir el règim de sessions i de funcionament dels òrgans de govern del Centre.

Article 7

El Consell Rector

  1. El Consell Rector és l’òrgan de direcció i de control de l’activitat del Centre de la Propietat Forestal.

  2. El Consell Rector és integrat per quinze membres, que són el president o presidenta i catorze vocals, set dels quals són elegits pels membres de ple dret del Centre de la Propietat Forestal d’entre ells, i els altres set ho són en representació dels diferents departaments de l’Administració de la Generalitat amb competències en matèria de boscos.

  3. El mandat dels membres del Consell Rector és retribuït i per un temps de sis anys, amb un màxim de dos mandats.

  4. El règim de sessions i d’acords del Consell Rector ha d’ésser establert pel Reglament de règim interior del Centre de la Propietat Forestal.

  5. El sistema electoral pel qual són escollits els membres del Consell Rector s’ha d’establir mitjançant les disposicions que es fixin en el Reglament de règim interior, d’acord amb el que estableix la Llei 13/1989, del 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat.

Article 8

El president o presidenta

  1. El president o presidenta del Centre de la Propietat Forestal, que ho és també del Consell Rector, ha de coincidir amb el cap de la llista més votada que hagi concorregut a les eleccions al Consell Rector del Centre de la Propietat Forestal.

  2. El president o presidenta del Centre de la Propietat Forestal té rang de director general i ha d’ésser nomenat pel Govern.

  3. Les funcions del president o presidenta són les següents:

    a) Exercir la representació del Centre de la Propietat Forestal davant els òrgans administratius i jurisdiccionals.

    b) Presidir i dirigir els debats del Consell Rector i de l’Òrgan Consultiu.

    c) Convocar les sessions del Consell Rector, presidir-les i exercir, si escau, el vot de qualitat.

    d) Qualsevol altra que li sigui encomanada o delegada pels òrgans de govern del Centre de la Propietat Forestal o que no estigui expressament reservada a cap altre òrgan.

  4. El president o presidenta pot delegar expressament les seves funcions en qualsevol dels òrgans de govern.

Article 9

El director o directora gerent

  1. El director o directora gerent del Centre de la Propietat Forestal és nomenat pel conseller o consellera d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, a proposta del Consell Rector, i ha d’ésser funcionari adscrit al Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca.

  2. El director o directora gerent té assignades les funcions pròpies de la gestió tècnica del Centre de la Propietat Forestal i també la direcció superior del personal del Centre, i actua com a secretari o secretària, amb veu però sense vot, en les reunions de tots els òrgans de govern del Centre de la Propietat Forestal.

Article 10

Òrgan Consultiu

  1. L’Òrgan Consultiu del Centre de la Propietat Forestal té la finalitat d’assessorar en matèria d’aprofitaments forestals i és compost per un màxim de vint-i-un membres, que han de representar degudament els diversos sectors socials, econòmics i institucionals amb interessos en el món forestal i en la gestió dels boscos privats.

  2. Integren l’Òrgan Consultiu cinc representants de les organitzacions professionals agràries, que han d’ésser membres de ple dret del Centre de la Propietat Forestal; dos representants de les agrupacions de defensa forestal; tres representants de les organitzacions ecologistes i de protecció i conservació de la natura; dos representants del món acadèmic i universitari; dos representants dels municipis, un dels quals ha de pertànyer a l’Associació Catalana de Municipis i l’altre a la Federació de Municipis de Catalunya; un representant dels gremis industrials de la fusta; un representant de les associacions de caçadors; un representant de les empreses d’esport i aventura, i un representant del Consell Protector de la Natura.

  3. La forma de designació dels membres de l’Òrgan Consultiu s’ha de regular per Reglament, i correspon al conseller o consellera de Medi Ambient de nomenar-los a proposta de les entitats respectives.

  4. Les funcions de l’Òrgan Consultiu són les següents:

a) Emetre informes i dictàmens a requeriment del president o presidenta del Centre de la Propietat Forestal, i també a requeriment de qualsevol altre organisme públic que depengui de l’Administració de la Generalitat.

b) Col·laborar en la divulgació dels objectius i les finalitats del Centre de la Propietat Forestal i en la difusió dels principis d’ordenació i planificació forestals.

c) Prestar assessorament científic i tècnic relatiu als sistemes de silvicultura i als aprofitaments forestals per a garantir la gestió sostenible dels boscos privats.

d) Proposar al Consell Rector les modificacions que cregui oportunes i trametre-hi suggeriments per al millor funcionament del Centre de la Propietat Forestal.

e) Debatre les orientacions i les directrius bàsiques necessàries per a introduir-les en la política forestal i en els instruments de planejament.

f) Investigar respecte als mètodes d’utilització racional dels recursos i de la forma adequada de compatibilitzar les funcions ambientals i les productives.

g) Efectuar propostes a les administracions pel que fa a articular mesures de foment, subvencions i ajuts als boscos privats per a promoure l’ordenació racional dels seus aprofitaments.

Capítol III

Règim jurídic i econòmic

Article 11

Règim jurídic

L’activitat del Centre de la Propietat Forestal se sotmet, en les seves relacions, al dret privat amb caràcter general. Això no obstant, resten sotmesos al dret públic:

a) El règim d’acords i de funcionament del Consell Rector, que s’ha de subjectar a la normativa general sobre òrgans col·legiats de l’Administració de la Generalitat.

b) Les relacions del Centre de la Propietat Forestal amb el Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca i amb altres ens públics.

c) Les relacions jurídiques externes que derivin d’actes de limitació, d’intervenció i de control i, en general, qualsevol acte, tant de gravamen com de benefici, que impliqui exercici d’autoritat o exercici de potestats administratives, inclosos el règim d’impugnació d’actes, el silenci administratiu i el règim de recaptació.

Article 12

Contractació

La contractació d’obres, de serveis i de subministraments del Centre de la Propietat Forestal es regeix pel que estableix la Llei de l’Estat 13/1995, de 18 de maig, de contractes de les administracions públiques.

Article 13

Personal

El personal del Centre de la Propietat Forestal ha d’ésser integrat per funcionaris de l’Administració de la Generalitat i, excepcionalment, per personal laboral, que es regeix per la legislació corresponent.

Article 14

Règim patrimonial

El patrimoni i el finançament del Centre de la Propietat Forestal són constituïts per:

a) Els béns i els valors que li siguin adscrits per al compliment de les seves finalitats, i els productes i les rendes d’aquests.

b) Les transferències i les subvencions que es consignin en els pressupostos de la Generalitat.

c) Les aportacions de les entitats públiques o privades que hagin establert convenis amb el Centre de la Propietat Forestal.

d) Les subvencions, els ajuts i les donacions que atorguin al seu favor les entitats públiques o privades.

e) Els rendiments de les seves publicacions i els ingressos procedents d’altres activitats que desenvolupi el Centre de la Propietat Forestal i siguin retribuïbles.

f) Els ingressos de dret públic o privat que li corresponguin i les taxes i els preus públics que pugui recaptar per la prestació de serveis o la realització d’activitats de la seva competència.

g) Qualsevol altre ingrés compatible amb la naturalesa i la finalitat del Centre de la Propietat Forestal.

h) Els altres béns que li siguin atribuïts.

Article 15

El Fons forestal dels boscos privats

  1. El Fons forestal dels boscos privats de Catalunya, la finalitat del qual és dotar de més recursos econòmics o financers el Centre de la Propietat Forestal, s’adscriu al Centre de la Propietat Forestal, a qui en correspon la gestió directa, i també la disposició i la distribució de les quantitats que el conformen.

  2. Les compensacions a la gestió sostenible dels boscos que s’estableixin han de beneficiar els propietaris de terrenys forestals privats que es comprometin, mitjançant un pla tècnic de gestió i millora forestals o un projecte d’ordenació forestal, a executar els treballs de millora, d’acord amb els instruments d’ordenació i de planejament aprovats.

  3. La contribució a la creació i al manteniment del Fons forestal dels boscos privats de Catalunya es fixa amb càrrec a les consignacions pressupostàries que s’estableixen anualment, que cal incrementar amb les aportacions provinents de les taxes i els preus públics que afectin els boscos privats i amb les sancions en matèria forestal establertes i imposades per l’Administració.

Article 16

Pressupost

  1. El pressupost del Centre de la Propietat Forestal és anual i se subjecta a les disposicions de la Llei de l’Estatut de l’empresa pública catalana pel que fa a pressupostos.

  2. El règim de comptabilitat del Centre de la Propietat Forestal és el corresponent al sector públic i resta sotmès al control financer que estableix el text refós de la Llei de finances públiques.

Article 17

Responsabilitat patrimonial

La responsabilitat patrimonial del Centre de la Propietat Forestal és exigible d’acord amb el que estableix la legislació vigent sobre aquesta matèria.

Article 18

Recursos i reclamacions

  1. Els actes del Centre de la Propietat Forestal sotmesos al dret administratiu són susceptibles de recurs ordinari davant el conseller o consellera d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, en la forma i els terminis que estableix la legislació administrativa.

  2. Els recursos extraordinaris de revisió s’han d’interposar d’acord amb el que estableix l’article 86 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat.

  3. L’exercici d’accions civils i laborals es regeix pel que estableix la normativa vigent.

  4. Els actes dictats en aplicació del règim economicofinancer determinat per aquesta Llei poden ésser objecte de reclamació davant els òrgans de la Generalitat competents per a conèixer les reclamacions economicoadministratives, en la forma i els terminis establerts per la legislació que li és aplicable.

Article 19

Mesures de foment i ajuts

Els titulars de forests que disposin d’un pla tècnic aprovat tenen prioritat per a accedir als ajuts i a les mesures de foment destinats al sector forestal gestionats pel Centre de la Propietat Forestal i establerts per qualsevol departament o organisme de la Generalitat.

Disposicions addicionals

Primera

Es faculta el Consell Rector per a redactar i proposar el Reglament de règim interior del Centre de la Propietat Forestal, el qual ha d’ésser aprovat pel Govern en el termini d’un any des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei.

Segona

El Govern, una vegada elaborat el cens a què es refereix la disposició transitòria quarta i en el termini de dos anys a comptar de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, ha de convocar les eleccions per a elegir el president o presidenta i els representants de la propietat en el Consell Rector del nou Centre de la Propietat Forestal.

Disposicions transitòries

Primera

Els membres actuals del Centre de la Propietat Forestal passaran a ésser membres de ple dret del nou Centre de la Propietat Forestal de manera immediata, sempre que disposin del Pla tècnic de gestió i millora forestals en vigència.

Segona

El personal que presta serveis en el Centre de la Propietat Forestal, creat per l’article 17 de la Llei 6/1988, de 30 de març, forestal de Catalunya, i també els mitjans materials que té assignats resten adscrits al Centre de la Propietat Forestal creat per aquesta Llei.

Tercera

Les funcions del Centre de la Propietat Forestal, creat per l’article 17 de la Llei 6/1988, han d’ésser assumides per l’entitat creada per aquesta Llei, la qual se subroga en les obligacions i els drets d’aquest òrgan.

Quarta

L’actual Consell d’Administració del Centre de la Propietat Forestal passa a ésser, de manera provisional, i fins que el Govern no convoqui eleccions, el Consell Rector d’aquest organisme autònom, el qual ha d’elaborar el cens dels seus membres en el termini d’un any.

Disposició derogatòria

Es deroguen els articles 17, 18, 19 i 41 de la Llei 6/1988, de 30 de març, forestal de Catalunya, en allò que contradigui aquesta Llei o s’hi oposi, i els decrets 358/1989, de 19 de desembre, i 119/1994, de 3 de maig, pels quals es determinen les funcions i els òrgans de govern del Centre de la Propietat Forestal.

Disposició final

S’autoritza el Govern a fer el desplegament reglamentari d’aquesta Llei.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 30 de juliol de 1999

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Francesc Xavier Marimon i Sabaté

Conseller d'Agricultura, Ramaderia i Pesca

(99.210.055)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR