LLEI 2/1997, de 3 d'abril, sobre serveis funeraris.
Sección | Disposicions Generals |
Rango de Ley | Llei |
El President
de la Generalitat de Catalunya
Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de
Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el
que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia de
Catalunya, promulgo la següent
LLEI
Preàmbul
Fins a l'entrada en vigor del Reial decret llei 7/1996, del
7 de juny, sobre mesures urgents de caràcter fiscal i de
foment i liberalització de l'activitat econòmica, els
serveis funeraris han estat tradicionalment una competència
municipal, recollida tant en la legislació general del règim
local com en la legislació sanitària. El que estableix el
Reial decret llei 7/1996, però, implica la derogació de la
reserva a favor dels ens locals dels serveis funeraris, sens
perjudici que els ajuntaments puguin sotmetre a autorització
i regular la prestació de serveis pels particulars en aquest
àmbit. La possibilitat d'intervenció de l'Administració en
un sector que es declara liberalitzat s'explica en la mesura
que aquest és essencial per a la comunitat i,
consegüentment, d'interès general, i que el servei dels
interessos generals és l'objectiu constitucional de tota
l'Administració pública.
En el marc de les competències de la Generalitat en matèria
de règim local, de sanitat i de defensa de les persones
consumidores o usuàries, els objectius d'aquesta Llei són,
duna banda, fixar l'abast de les competències dels poders
locals en relació amb els serveis funeraris i les potestats
que en aquest àmbit poden exercir els ajuntaments o, si
escau, els consells comarcals, i, d'altra banda, determinar
les condicions mínimes que han de tenir les entitats
prestadores de serveis funeraris, tant pel que fa a la
submissió a la normativa sanitària aplicable com a la
garantia dels principis d'universalitat, d'accessibilitat,
de continuïtat i de respecte dels drets de les persones
usuàries.
Amb aquests objectius, aquesta Llei determina els drets de
les persones usuàries en relació amb els serveis funeraris,
el contingut bàsic d'aquests serveis, els mitjans
indispensables per a prestar-los i l'abast de la intervenció
dels ens locals en l'autorització de l'activitat d'empreses
privades, sens perjudici que els municipis puguin gestionar
serveis funeraris propis en règim de concurrència. Aquesta
Llei també regula les condicions d'inspecció i control de la
Generalitat i dels ens locals en relació amb els serveis
funeraris, tipifica, en aquest sentit, les possibles
infraccions i estableix un quadre de sancions que ha de
permetre garantir el compliment de les condicions sanitàries
i de les altres a què la normativa vigent sotmet aquesta
activitat.
-
Els serveis funeraris tenen la condició de servei
essencial d'interès general, el qual pot ésser prestat per
l'Administració, per empreses públiques o per empreses
privades, en règim de concurrència en tots els casos.
-
La prestació dels serveis funeraris és sotmesa a les
mesures de control, de policia i d'autorització establertes
per aquesta Llei, per la normativa de policia sanitària
mortuòria i pels reglaments o les ordenances locals.
-
Els municipis són l'administració competent en matèria de
serveis funeraris i són els responsables de garantir-ne
l'existència i la prestació a tota la col·lectivitat local.
-
Els municipis, en el marc d'aquesta Llei, de la
legislació sanitària i de la de règim local, gaudeixen de
potestat per a regular els serveis funeraris, amb la
finalitat d'assegurar l'efectivitat dels principis
d'universalitat, d'accessibilitat, de continuïtat i de
respecte dels drets de les persones usuàries.
-
Les persones usuàries tenen, en relació amb els serveis
funeraris, els drets següents:
-
Rebre els serveis en condicions de respecte a la
intimitat, a la dignitat, a les conviccions religioses,
filosòfiques o culturals i al dolor de les persones
afectades.
-
Tenir accés al servei en condicions bàsiques d'igualtat,
de manera que la manca de recursos econòmics no pugui
constituir un impediment.
-
Rebre l'assessorament imprescindible per a garantir el
procés correcte fins a la inhumació o la incineració del
cadàver. Aquest assessorament, en tot cas, també ha
d'incloure la informació sobre els tràmits legals a seguir i
sobre els requisits i les pràctiques sanitàries exigibles
segons la normativa de policia sanitària mortuòria.
-
Tenir accés a un catàleg de les prestacions que es poden
contractar amb les entitats prestadores dels serveis
funeraris, amb la indicació detallada de les
característiques d'aquestes prestacions i dels preus
aplicables.
-
Ésser consultats sobre el procés d'elaboració de les
normes d'ordenació de l'activitat, i participar-hi.
-
Tenir la garantia que aquests serveis es mantenen en les
condicions sanitàries que requereixen.
-
Tenir la garantia de la continuïtat de les prestacions.
-
Poder elegir lliurement l'empresa funerària.
-
Els altres drets definits per la resta de normativa que
hi sigui aplicable, i els reconeguts per les ordenances i
els reglaments municipals.
-
-
Les empreses autoritzades a prestar el servei funerari
han de dipositar a l'ajuntament corresponent la informació
actualitzada sobre prestacions i preus, la qual pot ésser
consultada per qualsevol persona interessada.
-
Els serveis funeraris autoritzats a dur a terme llurs
activitats en un municipi no poden denegar el servei per a
les persones difuntes el domicili mortuori de les quals
sigui en el mateix terme municipal.
-
Els drets que estableix aquest article han d'ésser
garantits pels municipis i, si escau, pels consells
comarcals i han d'ésser respectats per les entitats
prestadores dels serveis funeraris. Els veïns i veïnes poden
exigir-ne l'efectivitat en els termes establerts per la Llei
8/1987, del 15 d'abril, municipal i de règim local de
Catalunya.
-
L'activitat dels serveis funeraris comprèn les funcions
següents:
-
Informar i assessorar sobre el servei.
-
Subministrar el fèretre, que ha de tenir les
característiques que corresponguin segons el servei de què
es tracti, i urnes cineràries i de restes, si s'escau.
-
Fer les pràctiques higièniques necessàries en el cadàver,
col·locar-lo en el fèretre i transportar-lo des del lloc de
la defunció fins al domicili mortuori, si escau, i fins al
lloc de destinació final mitjançant un vehicle de transport
funerari autoritzat.
-
Fer la gestió dels tràmits administratius preceptius per
a tot el procés fins a l'enterrament o la incineració, de
conformitat amb la normativa aplicable, i per a la
inscripció de la defunció en el Registre Civil.
-
Fer les pràctiques sanitàries en el cadàver.
-
Prestar els serveis de tanatori, en condicions físiques
adequades per a la vetlla.
-
-
Les entitats prestadores dels serveis funeraris han
d'assumir la gestió de les funcions a què fan referència les
lletres a, b, c i d de l'apartat 1, i no poden
condicionar-ne la prestació a la contractació d'activitats
complementàries. També poden gestionar la resta de funcions
establertes per l'apartat 1, i altres prestacions
complementàries, d'acord amb els costums locals.
El transport del cadàver es pot fer per mitjà d'entitats
prestadores dels serveis funeraris degudament autoritzades
en els termes municipals on es trobi el cadàver o del lloc
on s'ha de fer la inhumació o la incineració, a elecció de
les persones usuàries.
-
Les entitats prestadores dels serveis funeraris han de
disposar, en funció dels serveis que presten, dels mitjans
següents:
-
L'organització administrativa i el personal suficient,
amb formació acreditada per a la prestació dels serveis,
dotat de roba apropiada i d'instruments de neteja i
desinfecció fàcils.
-
Els vehicles autoritzats degudament per l'òrgan competent
de la Generalitat per al transport de cadàvers.
-
Els fèretres i la resta de material funerari necessari,
d'acord amb les característiques fixades per la normativa de
policia sanitària mortuòria.
-
Els mitjans indispensables per a la desinfecció i el
rentatge dels vehicles, els estris, la roba i la resta de
material emprat.
-
-
Les entitats prestadores dels serveis funeraris són
responsables dels materials que subministren, i també del
funcionament correcte del servei i dels preus que apliquin.
-
Les ordenances o els reglaments municipals poden fixar
nivells mínims de qualitat o de disponibilitat dels mitjans
a què es refereix l'apartat 1. També poden exigir a les
empreses funeràries el servei de tanatori, amb independència
de la titularitat corresponent, amb el nombre de sales que
es determinin, i també un local propi en el terme municipal.
Aquests requisits s'han de justificar d'acord amb objectius
de qualitat del servei, han d'ésser proporcionals a la
població i a l'índex de mortalitat del municipi i no poden
vulnerar la llibertat de concurrència d'empreses funeràries.
-
Els serveis funeraris poden ésser gestionats pels
ajuntaments o per empreses privades.
-
Les empreses privades de serveis funeraris han d'obtenir
prèviament l'autorització del municipi o dels municipis on
volen dur a terme aquestes activitats. Les ordenances o els
reglaments municipals han de regular les condicions
aplicables per a l'atorgament d'aquestes autoritzacions,
d'acord amb els criteris següents:
-
S'ha de tractar d'autoritzacions reglades, de manera que
s'han d'atorgar necessàriament a totes les empreses que
compleixen els requisits fixats pel reglament o l'ordenança
municipals.
-
L'atorgament de les autoritzacions s'ha de condicionar,
en qualsevol cas, al compliment, per les empreses
funeràries, dels requisits establerts per la normativa
aplicable per al manteniment i el respecte de les condicions
sanitàries, a la garantia del principi de continuïtat dels
serveis i al respecte dels altres drets de les persones
usuàries definits per aquesta Llei i per altres normes.
-
Amb la finalitat de garantir el principi de continuïtat
dels serveis funeraris, els ajuntaments poden fixar una
fiança, que ha d'ésser dipositada com a requisit previ a
l'atorgament de l'autorització.
-
Amb la finalitat de garantir el principi d'universalitat
i d'accés als serveis funeraris, els ajuntaments poden
atorgar l'autorització a les empreses que en són titulars
amb la condició que prestin els serveis gratuïtament o de
forma bonificada a les persones que, d'acord amb les
indicacions dels serveis socials municipals, ho requereixin
per manca de mitjans econòmics propis, o en els casos en què
ho acordi l'autoritat judicial. Aquestes prestacions
forçoses han d'ésser distribuïdes per l'ajuntament entre les
empreses funeràries que operen en el terme municipal, de
manera proporcional a la facturació de cadascuna d'elles.
-
L'atorgament de les autoritzacions ha de respectar, en
tot cas, els principis de lliure concurrència i d'igualtat.
-
-
Les empreses funeràries són sotmeses a les potestats
municipals d'inspecció, amb la finalitat de comprovar que
compleixen en tot moment els requisits i les condicions a
què són sotmeses llurs activitats.
-
L'atorgament de l'autorització regulada per aquest
article queda condicionat a l'obtenció de les altres
autoritzacions que calguin per a l'exercici de l'activitat.
-
Els ajuntaments poden constituir empreses mixtes, amb
capital o amb gestors privats, amb la finalitat de prestar
els serveis funeraris. Per a la constitució d'aquestes
empreses, cal complir els requisits establerts per la
legislació de règim local amb aquesta finalitat. El que
estableix aquest article també és aplicable a les empreses
mixtes.
-
La fiança que estableix l'article 7.2.c per a
l'atorgament d'autoritzacions ha de respondre als conceptes
següents:
-
El cost dels serveis funeraris de prestació forçosa, si
l'autorització té aquesta condició, d'acord amb l'article
7.2.d, en el cas que l'empresa es negui a prestar-los.
-
Les sancions que es poden imposar a l'empresa, d'acord
amb els articles 12 i 13.
-
El valor de la confiscació, que es pot decretar en els
casos en què una empresa autoritzada a operar en un municipi
deixa de prestar el servei abans que li sigui acceptada la
renúncia a l'autorització.
-
-
La fiança es pot constituir en qualsevol de les
modalitats establertes per la legislació de contractació de
les administracions públiques i s'ha de lliurar a la caixa
de dipòsits de l'ajuntament corresponent.
-
La fiança no pot ésser retornada o cancel·lada mentre
sigui vigent l'autorització. En cap cas no pot ésser
retornada si sestà tramitant un expedient a l'empresa
funerària per la comissió d'alguna de les infraccions
tipificades per l'article 12.
-
La gestió dels serveis funeraris pot ésser exercida per
l'ajuntament, per qualsevol dels mitjans de gestió dels
serveis que estableix la legislació de règim local, per
mitjà d'una mancomunitat o d'un consorci o en conveni amb
altres administracions públiques.
-
Els serveis funeraris gestionats pels ajuntaments han
d'ésser finançats amb el producte de les tarifes. Tanmateix,
l'ajuntament pot subvencionar aquests serveis amb càrrec als
seus pressupostos, si així ho requereix el compliment del
principi d'universalitat del servei.
-
Les competències que aquesta Llei reconeix als municipis
poden ésser exercides pels consells comarcals, d'acord amb
els procediments següents:
-
Per conveni de delegació o d'encàrrec de gestió amb el
municipi o els municipis interessats.
-
Per conversió de la competència municipal en comarcal, de
conformitat amb el que estableix la Llei 6/1987, del 4
d'abril, de l'organització comarcal de Catalunya. En
qualsevol cas, l'exercici d'aquesta competència pel consell
comarcal ha d'ésser establert pel programa d'actuació
comarcal corresponent.
-
-
En el supòsit regulat per l'apartat 1.b, els òrgans
comarcals poden exercir, en l'àmbit de llurs atribucions,
les competències i les funcions que aquesta Llei atorga als
municipis i als òrgans municipals.
-
Els consells comarcals també poden, si així ho estableix
el programa d'actuació corresponent, i amb l'obtenció prèvia
de les autoritzacions establertes per aquesta Llei i per
d'altres, prestar directament serveis funeraris de caràcter
supramunicipal.
Les entitats prestadores de serveis funeraris són subjectes
a la inspecció pels òrgans de la Generalitat i de
l'Administració local competents, amb la finalitat de
comprovar les condicions de les instal·lacions, del
personal, dels vehicles i de la resta de material destinat a
aquests serveis, i, en general, el compliment dels requisits
i les condicions a què són sotmeses aquestes activitats.
S'ha de donar compte de la inspecció feta pels serveis de la
Generalitat a l'ajuntament del municipi on es presti el
servei, o, si escau, al consell comarcal corresponent.
-
Les entitats prestadores dels serveis funeraris poden
ésser sancionades per la comissió de les infraccions
tipificades per aquest article, sens perjudici de les
sancions aplicables per la vulneració de la normativa en
matèria de policia sanitària mortuòria i en matèria de
defensa de les persones consumidores o usuàries.
-
Són infraccions molt greus:
-
Gestionar serveis funeraris sense la preceptiva
autorització municipal.
-
No prestar els serveis contractats amb les persones
usuàries.
-
Infringir les normes sanitàries o els reglaments o les
ordenances municipals i provocar, així, una situació de risc
per a les condicions sanitàries de la població.
-
Falsejar dades relatives al servei funerari i donar
informació falsa sobre les condicions de prestació dels
serveis.
-
Facturar serveis no contractats ni sol·licitats.
-
Impedir o dificultar als agents dels òrgans competents la
inspecció dels serveis funeraris.
-
Cometre qualsevol altra vulneració greu dels drets de les
persones usuàries definits per l'article 3.
-
Reincidir en la comissió de dues faltes greus o més de
dues, en el termini d'un any.
-
-
Són infraccions greus:
-
No disposar del tipus de materials i de serveis que tenen
en els catàlegs i que han estat objecte de contractació per
les persones usuàries.
-
Donar informació o assessorament erronis a les persones
usuàries sobre els tràmits legals a seguir o els materials a
utilitzar preceptivament i les pràctiques sanitàries a
complir.
-
Infringir les normes sanitàries i els reglaments o les
ordenances municipals, sense provocar una situació de risc
per a les condicions sanitàries de la població.
-
Prestar els serveis amb vehicles no autoritzats.
-
No tenir els fulls de reclamació o negar-se a
facilitar-los.
-
Obstruir l'activitat inspectora dels òrgans de la
Generalitat i dels òrgans locals competents.
-
No reajustar la fiança, si en tenen l'obligació.
-
Incomplir qualsevol altra de les condicions de les
autoritzacions de prestació dels serveis funeraris.
-
-
És una infracció lleu qualsevol altre incompliment de les
ordenances o els reglaments municipals reguladors dels
serveis funeraris.
-
Les ordenances o els reglaments municipals poden
desenvolupar i concretar el quadre d'infraccions establert
per aquest article, per la via d'introduir-hi
especificacions que, sense constituir noves infraccions ni
alterar la naturalesa de les tipificades per aquesta Llei,
contribueixin a identificar millor les conductes
sancionables.
-
L'alcalde o, si escau, el president o presidenta del
consell comarcal, amb la instrucció prèvia del procediment
corresponent, poden sancionar les infraccions tipificades
per aquesta Llei, sens perjudici de les competències
sancionadores de la Generalitat en matèria sanitària i de
defensa de les persones consumidores o usuàries, d'acord amb
els criteris següents:
-
Infraccions lleus: amonestament o multa de fins a 100.000
pessetes.
-
Infraccions greus: multa de fins a 1.000.000 de pessetes.
-
Infraccions molt greus: multa de fins a 20.000.000 de
pessetes o la suspensió de l'autorització per a prestar
serveis funeraris per un termini màxim de tres anys.
-
-
Els ajuntaments o, si escau, els consells comarcals poden
revocar l'autorització de les empreses que han estat
sancionades per tres faltes molt greus en el termini de
divuit mesos. La revocació de l'autorització s'ha de
resoldre en el mateix expedient en què s'estableixi la
tercera sanció.
-
Les ordenances o els reglaments municipals poden
especificar i graduar el quadre de sancions establert per
aquesta Llei, dins els límits fixats per l'apartat 1.
-
La determinació dels òrgans competents per a la imposició
de sancions per infracció de les normes en matèria de
policia sanitària mortuòria i de defensa de les persones
consumidores o usuàries ha d'ésser la que consti en la
normativa sectorial aplicable.
-
El procediment sancionador aplicable per la comissió de
les infraccions tipificades per aquesta Llei és el que
estableixen les ordenances o els reglaments municipals, i és
supletòria la normativa específica de la Generalitat.
Disposicions transitòries
Primera
Les empreses funeràries que, en el moment de l'entrada en
vigor d'aquesta Llei, presten, per qualsevol títol legítim,
els serveis que regula aquesta mateixa Llei poden continuar
exercint aquestes activitats. En el termini d'un any, s'han
d'adaptar a les condicions establertes per aquesta Llei i
pels reglaments o les ordenances locals corresponents.
Segona
Els municipis que, abans de la promulgació d'aquesta Llei,
han aprovat ordenances o reglaments de regulació dels
serveis funeraris tenen l'obligació d'adaptar-los al
contingut d'aquesta mateixa Llei, en un termini de sis mesos
a comptar des de l'entrada en vigor.
Disposició final
-
Els ajuntaments han de regular, mitjançant una ordenança
o un reglament, el règim a què s'han de sotmetre els serveis
funeraris, en el marc del que estableix aquesta Llei i la
resta de la legislació aplicable.
-
El Departament de Governació de la Generalitat ha
d'elaborar, amb l'audiència prèvia de les entitats
municipalistes més representatives, un reglament de serveis
funeraris, que ha d'ésser aplicable supletòriament en els
municipis que no n'aprovin un de propi.
Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui
d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que
els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin
complir.
Palau de la Generalitat, 3 d'abril de 1997
Jordi Pujol
President de la Generalitat de Catalunya