DICTAMEN 15/2013, de 8 de novembre, sobre el Reial decret 609/2013, de 2 d'agost, pel qual s'estableixen els llindars de renda i patrimoni familiar i les quanties de les beques i els ajuts a l'estudi per al curs 2013-2014, i es modifica parcialment el Reial decret 1721/2007, de 21 de desembre, pel qual s'estableix el règim de les beques i els ajuts a l'estudi personalitzats, així com sobre la Resolució de 13 d'agost de 2013, de la Secretaria d'Estat d'Educació, Formació Professional i Universitats, per la qual es convoquen beques de caràcter general per al curs acadèmic 2013-2014, per a estudiants que cursin estudis postobligatoris.

SecciónDisposicions Generals
EmisorCONSELL DE GARANTIES ESTATUTÀRIES
Rango de LeyDictamen

El Consell de Garanties Estatutàries, amb l’assistència del president Joan Egea Fernàndez, del vicepresident Pere Jover Presa, dels consellers Eliseo Aja, Marc Carrillo i Jaume Vernet Llobet, del conseller secretari Àlex Bas Vilafranca, i dels consellers Francesc de Paula Caminal Badia, Joan Ridao Martín i Carles Jaume Fernández, ha acordat emetre el següent

DICTAMEN

Sol·licitat pel Govern de la Generalitat, sobre el Reial decret 609/2013, de 2 d’agost, pel qual s’estableixen els llindars de renda i patrimoni familiar i les quanties de les beques i els ajuts a l’estudi per al curs 2013-2014, i es modifica parcialment el Reial decret 1721/2007, de 21 de desembre, pel qual s’estableix el règim de les beques i els ajuts a l’estudi personalitzats, així com sobre la Resolució de 13 d’agost de 2013, de la Secretaria d’Estat d’Educació, Formació Professional i Universitats, per la qual es convoquen beques de caràcter general per al curs acadèmic 2013-2014, per a estudiants que cursin estudis postobligatoris (BOE núm. 185, de 3 d’agost de 2013, i núm. 198, de 19 d’agost de 2013, respectivament).

ANTECEDENTS

  1. El dia 23 d’octubre de 2013 va tenir entrada en el Registre del Consell de Garanties Estatutàries (Reg. núm. 3534) un escrit de 22 d’octubre de 2013, de la vicepresidenta del Govern, pel qual, en compliment del que preveuen els articles 16.2. b i 31.2 de la Llei 2/2009, de 12 de febrer, del Consell de Garanties Estatutàries, es comunicava al Consell l’Acord del Govern de la Generalitat, de 22 d’octubre de 2013, de sol·licitud d’emissió de dictamen sobre l’adequació a la Constitució i a l’Estatut d’autonomia de l’article 5.1 i .2, l’apartat 5 de la disposició addicional tercera, els apartats tres i divuit de la disposició final segona , i la disposició final primera del Reial decret 609/2013, de 2 d’agost, pel qual s’estableixen els llindars de renda i patrimoni familiar i les quanties de les beques i els ajuts a l’estudi per al curs 2013-2014, i es modifica parcialment el Reial decret 1721/2007, de 21 de desembre, pel qual s’estableix el règim de les beques i els ajuts a l’estudi personalitzats, i dels articles 1.1, 2.4, 50.6 i .7 i l’apartat 2 de la disposició transitòria primera de la Resolució de 13 d’agost de 2013, de la Secretaria d’Estat d’Educació, Formació Professional i Universitats, per la qual es convoquen beques de caràcter general per al curs acadèmic 2013-2014, per a estudiants que cursin estudis postobligatoris (BOE núm. 185, de 3 d’agost de 2013, i núm. 198, de 19 d’agost de 2013, respectivament).

    Amb anterioritat, el Govern de la Generalitat, en data 1 d’octubre de 2013, havia formulat el requeriment previ d’incompetència al Govern de l’Estat amb relació al Reial decret i a la Resolució esmentats. El text del requeriment s’adjunta com a annex a la sol·licitud de dictamen.

    L’òrgan sol·licitant demana d’aquest Consell el dictamen, atès el seu caràcter preceptiu, per al cas que s’acordés interposar el corresponent conflicte positiu de competència.

  2. El Consell de Garanties Estatutàries, en la sessió del dia 24 d’octubre de 2013, després d’examinar la legitimació i el contingut de la sol·licitud, la va admetre a tràmit i es va declarar competent per emetre el dictamen corresponent. Se’n va designar ponent el conseller Eliseo Aja.

  3. En la mateixa sessió, d’acord amb l’article 25, apartat 5, de la seva Llei reguladora, el Consell va acordar adreçar-se al Govern a fi de sol·licitar-li la informació i la documentació complementàries de què disposés amb relació a l’objecte del Dictamen.

  4. En data 6 de novembre de 2013 es va rebre en el Registre del Consell (Reg. núm. 3660) un escrit del conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, de documentació complementària, en què s’adjuntaven dos informes jurídics elaborats per l’Assessoria Jurídica del Departament d’Ensenyament i l’Àrea d’Assessorament Jurídic de l’Àmbit d’Universitats i Recerca de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Economia i Coneixement.

  5. En data 7 de novembre de 2013 es va rebre en el Registre del Consell (Reg. núm. 3665) un escrit de la directora del Gabinet Jurídic de la Generalitat que adjuntava la contestació del Govern de l’Estat al dit requeriment.

  6. Finalment, després de les corresponents sessions de deliberació, es va fixar com a data per a la votació i per a l’aprovació del Dictamen el dia 8 de novembre de 2013.

    FONAMENTS JURÍDICS

    Primer. L’objecte del Dictamen

  7. El Govern de la Generalitat sol·licita del Consell dictamen sobre el Reial decret 609/2013, de 2 d’agost, pel qual s’estableixen els llindars de renda i patrimoni familiar i les quanties de les beques i els ajuts a l’estudi per al curs 2013-2014, i es modifica parcialment el Reial decret 1721/2007, de 21 de desembre, pel qual s’estableix el règim de les beques i els ajuts a l’estudi personalitzats (en endavant, RD 609/2013), així com sobre la Resolució de 13 d’agost de 2013, de la Secretaria d’Estat d’Educació, Formació Professional i Universitats, per la qual es convoquen beques de caràcter general per al curs acadèmic 2013-2014, per a estudiants que cursin estudis postobligatoris (en endavant, la Resolució). El dictamen s’emet amb caràcter preceptiu i previ a l’eventual plantejament pel Govern de la Generalitat d’un conflicte de competència davant del Tribunal Constitucional (art. 76.3 EAC i 16.2. b i 31.2 de la Llei 2/2009, de 12 de febrer).

    La sol·licitud presenta la peculiaritat que recau sobre una disposició de caràcter general i una resolució. El vici d’incompetència plantejat pel Govern és substancialment el mateix en relació amb totes dues, atès que la Resolució constitueix l’aplicació per a l’actual curs acadèmic de les previsions normatives contingudes en el Reial decret esmentat. Hem de recordar, d’altra banda, que en matèria de subvencions és habitual que els conflictes positius de competència es plantegin respecte de la norma que regula les bases i de l’acte de convocatòria (per exemple, vegeu, darrerament, la STC 150/2013, de 9 de setembre). En conseqüència, el problema competencial suscitat pel Govern en relació amb la disposició reglamentària i la Resolució el tractarem conjuntament.

    Per tal de delimitar l’objecte del present Dictamen, cal, en primer lloc, exposar succintament el contingut del Reial decret 609/2013 i de la Resolució, així com descriure el context normatiu del qual formen part, i, després, identificar els preceptes concrets de la disposició reglamentària i de la Resolució que són objecte de sol·licitud i els motius en què es fonamenta l’escrit del Govern. Finalment, per acabar aquest fonament jurídic, exposarem l’estructura que adoptarà la resta del Dictamen per donar resposta a la petició.

  8. El Reial decret 609/2013 és la norma reglamentària que determina, amb caràcter anual, els paràmetres quantitatius de les beques que es convocaran per al corresponent curs acadèmic. D’aquesta manera, després del capítol I, dedicat a les disposicions generals sobre l’objecte i l’àmbit d’aplicació (art. 1 i 2), el capítol II regula i fixa les quanties de les beques i els ajuts a l’estudi de caràcter general (art. 3 a 6) i el capítol III ho fa respecte dels ajuts per a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (art. 7). Finalment, el capítol IV estableix els llindars de renda i patrimoni familiar per accedir a les beques i els ajuts (art. 8 a 11). D’acord amb la disposició final primera, el Reial decret té caràcter bàsic i es dicta a l’empara dels títols competencials reconeguts en els apartats 1 i 30 de l’article 149.1 CE.

    Així mateix, el RD 609/2013 conté en la disposició final segona una reforma important del Reial decret 1721/2007, de 21 de desembre, pel qual s’estableix el règim de les beques i els ajuts a l’estudi personalitzats (en endavant, RD 1721/2007), a la qual es dediquen els vint-i-dos apartats d’aquesta disposició, que modifiquen un gran nombre de preceptes del Reial decret 1721/2007 (norma respecte de la qual el Govern de la Generalitat ha plantejat el Conflicte de competència núm. 3321-2008, pendent de sentència). Com exposa el preàmbul del Reial decret 609/2013, aquesta reforma del sistema de beques pretén reforçar l’eficàcia en la consecució dels objectius d’equitat i d’igualtat d’oportunitats, i de l’esforç, la responsabilitat i un millor rendiment acadèmic, així com millorar l’eficiència en l’assignació dels recursos públics, amb especial atenció a situacions de necessitat. En aquest context, una de les novetats que s’introdueix, i que és objecte, com es veurà, de la sol·licitud del Govern, és la regulació d’una nova quantia de les beques i els ajuts, la quantia variable, l’import de la qual es determina a partir d’una fórmula en què es ponderen tant els factors socioeconòmics de renda i patrimoni familiar com el rendiment acadèmic de les persones sol·licitants.

    La Resolució de 13 d’agost de 2013 té per objecte la convocatòria de les beques i els ajuts per al curs acadèmic 2013-2014 i el seu contingut, estructurat en 56 articles, cinc disposicions addicionals, tres de transitòries, una de derogatòria i tres de finals, constitueix l’aplicació del marc normatiu que regula el sistema de beques i ajuts a l’estudi, integrat substancialment pels reials decrets 1721/2007 i 609/2013.

  9. El legislador orgànic ha previst l’establiment d’un sistema de beques i ajuts en l’ensenyament postobligatori, conduent a un títol oficial amb validesa a tot l’Estat espanyol, com a element per garantir el dret a l’educació (art. 6.3. h LO 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret d’educació; art. 45 LO 6/2001, de 21 de desembre, d’universitats —en la redacció donada per la LO 4/2007, de 12 d’abril—, i art. 83 LO 2/2006, de 3 de maig, d’educació). El sistema de beques s’estructura a partir d’un doble principi: d’una banda, té per objectiu compensar les condicions socioeconòmiques desfavorables dels seus beneficiaris, i amb aquest motiu es preveuen llindars de renda i patrimoni com a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR