DECRET 53/2006, de 28 de març, de mesures de reforma de l'Institut Català de la Salut.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

53/2006, de 28 de març, de mesures de reforma de l'Institut Català de la Salut.

L'Institut Català de la Salut es va crear per la Llei 12/1983, de 14 de juliol, com a entitat gestora dels serveis i les prestacions sanitàries de la Generalitat i de la Seguretat Social a Catalunya. D'ençà la seva creació, l'Institut ha estat objecte d'una contínua adaptació de la seva estructura organitzativa, tant en la seva vessant central o corporativa com en l'estructura de la seva organització territorial i de prestació de serveis, per tal d'adaptar-lo, d'una banda, a l'evolució dels criteris organitzatius generals del sistema sanitari a Catalunya, com, d'un altra, al propòsit de millora contínua dels serveis per a respondre als reptes i exigències creixents de les persones usuàries i de la ciutadania en general.

Ara, per tal de dotar aquest Institut d'una major eficàcia en la seva actuació, es precisa d'un seguit de mesures destinades a revisar la seva estructura organitzativa.

Aquestes mesures pretenen, d'una banda, avançar en el camí de simplificar i reduir les estructures de caràcter administratiu central i potenciar les d'ordre territorial, apropant la presa de decisions de gestió general al lloc on es produeix l'atenció assistencial i de serveis i, de l'altra, redefinir l'entramat de les decisions de gestió assistencial amb l'objectiu estratègic de potenciar els mecanismes de gestió clínica, apropant la capacitat decisòria als i les professionals.

El present Decret concreta aquest conjunt de mesures amb les següents actuacions:

En l'àmbit dels Serveis Centrals de l'Institut Català de la Salut es procedeix a simplificar la seva estructura amb la creació d'una Direcció Econòmica i d'Organització que assumeix les competències que fins ara tenien assignades la Direcció Econòmico-Financera i la Direcció d'Organització, Sistemes d'informació, Projectes i Avaluació, que se suprimeixen. Aquesta nova direcció, juntament amb la de Recursos Humans i la d'Infrastructures i Serveis Tècnics, són les que han de donar suport a cadascuna de les dues línies assistencials que continuen organitzades com a Divisió de l'Atenció Hospitalària i Divisió de l'Atenció Primària. Aquesta simplificació comporta, així mateix, la supressió de la Direcció Científica, les competències de la qual són assumides per la Divisió d'Atenció Hospitalària.

Quant a l'estructura territorial de l'atenció primària de l'Institut Català de la Salut, aquesta ha de respondre a la realitat territorial del país i al principi de proximitat a la ciutadania, en tant que destinatària del servei sanitari públic. En aquest sentit, es constitueixen òrgans de gestió en l'àmbit de l'atenció primària de salut a les comarques de les Terres de l'Ebre i a les comarques del Pirineu per tal de donar un impuls de coordinació a l'activitat de les unitats assistencials d'aquests territoris.

Un altre propòsit és incrementar la coordinació a nivell territorial entre els diferents centres i serveis de l'Institut, tant de l'àmbit de l'atenció hospitalària com de l'atenció primària de salut. Amb aquest objectiu es possibilita la creació de Gerències Territorials de l'Institut Català de la Salut com a màxims òrgans de direcció i gestió dels centres hospitalaris i d'atenció primària d'un àmbit territorial determinat, per tal d'abordar els processos de forma integral sota un únic criteri directiu. En aquesta línia d'actuació, així mateix, es reformulen les estructures de coordinació i de suport en els dos nivells assistencials per tal de promoure la seva integració en espais de decisió comuna vertebrades mitjançant la Gerència Territorial.

Pel que fa a la organització dels hospitals de l'Institut Català de la Salut es dóna carta de naturalesa a nivell normatiu a la figura de les direccions clíniques amb el propòsit d'avançar en una descentralització i autonomia reals en aquells aspectes d'organització i gestió assistencial en què el fet de dipositar en els i les professionals la capacitat de prendre decisions ha de promoure una millora quantitativa i qualitativa en els resultats de les unitats assistencials. L'objectiu és, per tant, integrar la presa de decisions sobre l'activitat assistencial, la utilització de tots els recursos i el control de la qualitat dels serveis, convertint així a la persona usuària en l'eix de les actuacions de caràcter organitzatiu.

En aquest sentit s'aborda també una certa redefinició de les competències dels i de les caps de servei i dels i de les caps de secció dels centres hospitalaris per tal d'integrar-les harmònicament en el conjunt de competències i atribucions dels diferents llocs que ostenten responsabilitats en el conjunt d'una direcció clínica.

De conformitat amb el que s'ha exposat, atès el que estableixen els articles 61 i 62 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera de Salut, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Modificacions en l'estructura orgànica central de l'Institut Català de la Salut

Article 1

Direccions corporatives

Es modifica l'apartat 3 de l'article 2 del Decret 276/2001 de 23 d'octubre, de reestructuració de l'Institut Català de la Salut, que queda redactat de la manera següent:

"Tres direccions corporatives que actuen al servei de les dues línies d'activitat, sota la dependència directa de la Direcció Gerència, i que són:

"La Direcció de Recursos Humans.

"La Direcció Econòmica i d'Organització.

"La Direcció d'Infraestructures i Serveis Tècnics."

Article 2

Direcció Econòmica i d'Organització

2.1 Es modifica el títol del Capítol 2 del Títol 4 del Decret 276/2001, 23 d'octubre, de reestructuració de l'Institut Català de la Salut, que passa a denominar-se "Direcció Econòmica i d'Organització".

2.2 Es modifica l'article 18 del Decret 276/2001, de 23 d'octubre, de reestructuració de l'Institut Català de la Salut, que queda redactat de la manera següent:

"Article 18

"Funcions i estructura bàsiques

"18.1 Corresponen a la Direcció Econòmica i d'Organització les funcions següents:

"a) Proposar els objectius econòmics i establir els plans d'actuació en aquesta matèria amb relació als objectius i pressupostos aprovats per a l'Institut Català de la Salut.

"b) Establir l'estructura d'activitats i funcions dels processos estratègics i de suport a la gestió econòmica de l'Institut.

"c) Establir els projectes d'actuació per a la millora i la qualitat de l'organització de l'àmbit econòmic; aprovar el pla i els projectes de renovació dels instruments de suport en els diversos entorns de la gestió econòmica i establir els models i dirigir els projectes de seguiment i avaluació dels processos econòmics de l'Institut.

"d) Proposar els preus de referència del catàleg de serveis de l'Institut, establir les bases econòmiques dels processos de compra i venda de serveis; aprovar els plans de compres agregades de béns i serveis, així com prestar suport a les Divisions d'Atenció Primària i d'Atenció Hospitalària per tal d'integrar les polítiques d'actuació de l'Institut.

"e) Dirigir el conjunt de processos vinculats a la generació, tractament, explotació i comunicació de la informació.

"f) Dirigir el desenvolupament de sistemes de medició de resultats, anàlisi i avaluació d'indicadors rellevants per al control de gestió de l'Institut.

"g) Impulsar i dirigir polítiques de modernització i millora als diferents nivells de l'organització.

"h) Dirigir les polítiques, criteris, procediments models de desenvolupament dels sistemes d'informació de l'Institut, d'acord amb el Pla de Sistemes.

"i) Coordinar els informes i estudis necessaris per tal d'avaluar l'activitat de l'Institut, i facturar-la degudament als contractes de provisió de serveis, especialment amb el Servei Català de la Salut.

"j) Desenvolupar nous sistemes de facturació per tal d'incrementar o generar noves línies d'ingressos per activitat.

"k) Dirigir la realització dels informes i estudis necessaris per tal d'avaluar les línies d'activitat, així com realitzar les auditories internes d'organització dels serveis hospitalaris i d'atenció primària de l'Institut.

"l) Totes les altres funcions que li atribueixin els òrgans superiors.

"18.2 Per a l'exercici d'aquestes funcions la Direcció Econòmica i d'Organització es dota de l'estructura següent:

"Gerència de Compres i Polítiques de Distribució.

"Àrea d'Escenaris Econòmics i Recursos.

"Àrea d'Administració i Patrimoni.

"Àrea de Sistemes d'Informació.

"Àrea de Projectes i Avaluació."

Article 3

Integració i supressió d'òrgans directius i de gestió

3.1 Resten suprimides la Direcció Econòmica i Financera, la Direcció d'Organització, Sistemes d'Informació, Projectes i Avaluació, i la Direcció Científica de l'Institut Català de la Salut previstes en els articles 32 i 35 del Decret 276/2001, de 23 d'octubre, de reestructuració de l'Institut Català de la Salut.

3.2 L'Àrea de Sistemes d'Informació i l'Àrea de Projectes i Avaluació que es defineixen en els articles 33 i 34 del Decret 276/2001, de 23 d'octubre, de reestructuració de l'Institut Català de la Salut, passen a integrar-se en la Direcció Econòmica i d'Organització i mantenen íntegrament les funcions i l'estructura definides en els esmentats articles.

3.3 Les funcions i estructura que el Capítol 5, article 35, del Decret 276/2001, de 23 d'octubre, de reestructuració de l'Institut Català de la Salut, atribueix a la Direcció Científica, resten atribuïdes a la Divisió d'Atenció Hospitalària de l'Institut Català de la Salut.

3.4 La Junta de contractacions administratives de l'Institut Català de la Salut prevista a la disposició addicional 3 del Decret 276/2001, de 23 d'octubre, de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR