LLEI 9/2012, del 25 de juliol, de modificació del text refós de la Llei de caixes d'estalvis de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

el president de la generalitat de catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que estableix l’article 65 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

El Reial decret llei 11/2010, del 9 de juliol, d’òrgans de govern i altres aspectes del règim jurídic de les caixes d’estalvis, va variar substancialment l’anterior regulació bàsica que havia fixat la Llei de l’Estat 31/1985, del 2 d’agost, de regulació de les normes bàsiques sobre òrgans rectors de les caixes d’estalvis, tot creant una diferenciació substancial entre les caixes que exerceixen l’activitat financera o controlen l’entitat que l’exerceix i les que ho han deixat de fer. Per a aquest darrer cas, s’estableix que s’han de transformar necessàriament en fundació especial.

La Llei de l’Estat 36/2010, del 22 d’octubre, del Fons per a la promoció del desenvolupament, només va modificar les disposicions transitòries del Reial decret llei 11/2010, mentre que el Reial decret llei 20/2011, del 30 de desembre, de mesures urgents en matèria pressupostària, tributària i financera per a la correcció del dèficit públic, va matisar l’obligació de convertir-se en fundació especial per a les caixes que ja han perdut el control de l’entitat financera en què participen, tot considerant que aquest control es produeix si es dóna algun dels requisits que estableix l’article 42 del Codi de comerç, d’acord amb la redacció que li dóna l’article 1.2 de la Llei de l’Estat 16/2007, del 4 de juliol, de reforma i adaptació de la legislació mercantil en matèria comptable per a la seva harmonització internacional sobre la base de la normativa de la Unió Europea.

Més recentment, el Reial decret llei 2/2012, del 3 de febrer, de sanejament del sector financer, ha modificat la redacció dels articles 5 i 6 del Reial decret llei 11/2010. El dit article 6 també ha estat modificat per la disposició final primera del Reial decret llei 6/2012, del 9 de març, de mesures urgents de protecció de deutors hipotecaris sense recursos.

La disposició final setzena del Reial decret llei 20/2011, que modifica el Reial decret llei 11/2010, obliga a modificar novament, pel seu caràcter bàsic, el text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 1/2008, de l’11 de març, que ja havia estat modificat pel Decret llei 5/2010, del 3 d’agost.

Aquesta reforma fa també inaplicables alguns dels preceptes del Decret 164/2008, del 26 d’agost, pel qual es regulen la composició i el funcionament dels òrgans de govern de les caixes d’estalvis de Catalunya, que també s’ha de modificar.

Davant les noves disposicions de la normativa estatal, que estableixen que algunes caixes d’estalvis s’han de transformar en fundacions especials, s’ha d’establir un marc legal que garanteixi i faciliti la presa de decisions als òrgans corporatius corresponents i la qualificació als ens i registres competents.

En aquest sentit, aquesta llei formula la regulació essencial del règim d’aquestes caixes d’estalvis, tant pel que fa a la normativa del procés de transformació com a les peculiaritats de llur règim, per raó de llur origen i llur objecte específic. El control d’aquestes fundacions és exercit pel protectorat, d’acord amb el que estableix el llibre tercer del Codi Civil de Catalunya, i per l’òrgan competent en matèria de caixes d’estalvis, que vetlla per la continuació de l’obra social en el vessant econòmic.

Article 1

Modificació de l’article 9 ter del text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya

Es modifica l’article 9 ter del text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 1/2008, de l’11 de març, que resta redactat de la manera següent:

9 ter. Transformació en fundació especial

1. Les caixes d’estalvis poden acordar la segregació de llurs activitats financeres i beneficosocials mitjançant el règim que estableix aquest article en els casos següents:

”a) En cas d’exercici indirecte de l’activitat financera, mitjançant una entitat bancària, si deixa de complir pel seu compte els requisits necessaris per a aquesta modalitat.

”b) Com a conseqüència de la renúncia a l’autorització per a actuar com a entitat de crèdit i en els altres supòsits de revocació.

”c) Com a conseqüència de la intervenció de l’entitat de crèdit en els supòsits que estableix la Llei de l’Estat 26/1988, del 29 de juliol, de disciplina i intervenció de les entitats de crèdit.

”2. Si les caixes d’estalvis que participen en un sistema institucional de protecció o que són participades pel Fons de Reestructuració Ordenada Bancària redueixen llur participació en l’entitat bancària, de manera que no arriben a tenir-ne el control, en els termes de l’article 42 del Codi de comerç, o aquesta participació resta per sota del 25%, han de renunciar a l’autorització per a actuar com a entitats de crèdit, d’acord amb el que estableix la Llei d’ordenació bancària del 31 de desembre de 1946, i s’han de transformar en fundacions especials. A aquest efecte, aquestes caixes d’estalvis, llevat que ja s’hagi fet com a conseqüència de llur participació en un sistema institucional de protecció, han de traspassar tot el patrimoni afecte a llur activitat financera a una altra entitat de crèdit a canvi d’accions d’aquesta, s’han de transformar en una fundació especial i perden la condició d’entitat de crèdit.

”3. La fundació especial ha de centrar la seva activitat en l’atenció i el desenvolupament de les seves finalitats socials, per a la qual cosa pot gestionar la seva cartera de valors i els ingressos. La fundació especial ha de destinar a la seva finalitat beneficosocial el producte dels fons, participacions i inversions que integrin el seu patrimoni.

”4. Les transformacions de caixes d’estalvis en fundacions especials i les constitucions d’aquestes han d’ésser autoritzades pel Govern.

”5. El procés de transformació de les caixes d’estalvis sempre ha d’ésser controlat per un representant o una representant de la Generalitat, nomenat pel Govern. Aquest representant ha d’actuar sota la dependència directa del Govern.”

Article 2

Addició d’un capítol al text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya

S’afegeix un capítol, el IX, al text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya, amb el text següent:

Capítol IX. De les fundacions especials

Article 61. Règim de les fundacions especials

”1. Les fundacions especials resultants de la transformació, forçosa o voluntària, de caixes d’estalvis, d’acord amb el que estableix l’article 9 ter, es regeixen pel que estableix aquest capítol i, en allò que no hi sigui incompatible, pel que estableix el llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques.

”2. L’objecte de les fundacions especials, d’acord amb el que disposin llurs estatuts, és l’administració dels fons per a obra social, que inclouen els rendiments que obtinguin de les entitats financeres en què participen i les altres transferències que rebin. Els rendiments d’aquests fons s’han de dedicar a l’obra social.

”3. En el moment de la transformació de la caixa d’estalvis en fundació especial, el patrimoni d’aquesta inclou els actius de la caixa d’estalvis, que comprenen la titularitat de les accions de les entitats financeres per mitjà de les quals ha exercit indirectament la seva activitat i, en tot cas, els altres actius afectats directament o indirectament a l’obra social.

”4. Amb autorització de l’òrgan de control, es poden aportar com a fons especial, afecte al manteniment de les despeses ordinàries de l’obra social de la caixa d’estalvis, diners o béns que cobreixin l’import d’aquestes fins als tres anys posteriors a la transformació en fundació especial.

”Article 62. Denominació

”En la denominació de la fundació especial, que no ha d’induir a confusió sobre la seva naturalesa jurídica, s’hi ha de fer constar l’expressió fundació especial. La referència a la caixa d’estalvis de la qual prové tan sols és acceptable si va precedida d’expressions com antiga o equivalents.

”Article 63. Òrgans de govern

”1. Els òrgans de govern de la fundació especial, a més del patronat, que és l’òrgan corporatiu que regeix la fundació i n’és responsable màxim del govern i l’administració, són els que estableixen els estatuts, d’acord amb la regulació de les fundacions que fa el Codi civil de Catalunya.

”2. El règim jurídic del director o directora general de la fundació especial és el que estableixen els estatuts. És nomenat pel patronat i assisteix amb veu però sense vot a les seves reunions i a la dels altres òrgans corporatius de la fundació especial sempre que el patronat ho cregui pertinent. En tot cas, el càrrec de director o directora general és incompatible amb el de membre del patronat.

”Article 64. Composició del patronat

”1. El patronat és format per un màxim de vint membres, que han d’ésser persones físiques i jurídiques públiques o privades. Les privades han de sumar sempre un percentatge superior al 75% del nombre total de patrons.

”2. S’ha de procurar que els patrons de la fundació especial siguin entitats i persones rellevants en tasques culturals, científiques, benèfiques, cíviques, econòmiques o professionals en els àmbits en què es pretengui desenvolupar l’obra social. En concret, els patrons haurien de pertànyer als grups vinculats o relacionats amb la fundació especial següents:

”a) Persones jurídiques, públiques o privades, fundadores o de llarga tradició en el govern de la caixa d’estalvis, o entitats públiques de base territorial amb presència en aquesta.

”b) Persones jurídiques privades que acompleixen activitats de mecenatge i aporten recursos a l’entitat.

”c) Persones jurídiques públiques o privades que promoguin activitats similars a les que són objecte de la fundació especial o relacionades amb aquestes i que puguin aportar coneixement i sinergies en l’àmbit d’actuació de la fundació i de les activitats o els programes que es pretenguin acomplir.

”d) Persones físiques de reconegut prestigi proposades pels altres grups del patronat.

”3. Els estatuts de la fundació especial han de concretar el nombre de membres de cada grup, que no pot ésser superior a cinc en el cas dels grups a què fan referència les lletres a, b i d de l’apartat 2 ni a deu en el cas del grup a què fa referència la lletra c, ni pot superar, en conjunt, el total de vint membres. Així mateix, els del grup a què fa referència la lletra d no poden representar més del 50% del total de membres del patronat. Els estatuts han d’establir que els patrons no participin en la presa de decisions si en poden resultar beneficiaris.

”Article 65. Nomenament dels membres del patronat, acceptació del càrrec i durada del mandat

”1. Els estatuts de la fundació especial, atenent els grups a què fa referència l’article 64.2, han de regular el nomenament dels membres del patronat, d’acord amb el que estableix l’article 332-4 del Codi civil de Catalunya.

”2. L’acceptació del càrrec de membre del patronat s’ha d’ajustar al que estableix l’article 332-5 del Codi civil de Catalunya.

”3. Els estatuts de la fundació especial han de regular la durada del mandat dels membres del patronat, si bé els membres escollits d’entre els grups a què fan referència les lletres c i d de l’article 64.2 no poden exercir el càrrec més de dos mandats consecutius.

”Article 66. Presidència i vicepresidència

”El president o presidenta de la fundació especial, que ha d’ésser elegit entre els membres del patronat escollits d’entre els grups a què fan referència les lletres c i d de l’article 64.2, és la més alta representació de la fundació. Els estatuts han de regular el règim jurídic i el de nomenament del president o presidenta i, si escau, del vicepresident o vicepresidenta.

”Article 67. Funcions de control

”L’Administració de la Generalitat controla les fundacions especials per mitjà de:

”a) El departament competent en matèria de fundacions, en els termes de la legislació civil de Catalunya.

”b) El departament competent en matèria de caixes d’estalvis, d’acord amb el que estableix aquesta llei respecte a llur objecte, activitat i continuïtat, i també respecte a llur pressupost.

”Article 68. Procediment de transformació en fundació especial

”1. El consell d’administració de la caixa d’estalvis, una vegada obtinguda l’autorització de l’administració supervisora, ha de convocar l’assemblea general i ha d’incloure a l’ordre del dia, com a mínim, les propostes d’acord relatives a la transformació en fundació especial, l’aprovació dels estatuts de la fundació especial i la designació dels seus patrons, perquè l’assemblea hi deliberi i les voti.

”2. Els patrons designats d’acord amb el que estableix l’apartat 1, en un termini de tres mesos a comptar de la data de l’assemblea general que hagi aprovat la transformació en fundació especial, han de subscriure la corresponent escriptura de transformació i han de fer constar que accepten els càrrecs.

”3. El consell d’administració de la caixa d’estalvis, fins que no es constitueixi la fundació especial, ha de vetllar per la conservació del patrimoni i ha d’acordar les mesures imprescindibles d’administració.

”Article 69. Constitució d’una fundació especial en el supòsit de caixes d’estalvis que mantenen el control de l’entitat financera

”Les caixes d’estalvis que mantenen el control de l’entitat financera a la qual transfereixen llur activitat es poden transformar en fundacions especials o poden optar per constituir una fundació especial, a la qual han d’atribuir, com a mínim, l’usdefruit de les accions de l’entitat financera i dels altres actius de què sigui titular, reservant-se, amb l’informe previ de l’autoritat de control, el que sigui adequat per a assegurar el seu funcionament. En aquest darrer cas, la pèrdua per la caixa d’estalvis del control de l’entitat financera implica la seva dissolució i el traspàs de la totalitat del seu patrimoni a la fundació especial constituïda, en un termini de sis mesos.”

Article 3

Addició d’una disposició transitòria al text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya

S’afegeix una disposició transitòria, la segona, al text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya, amb el text següent:

Disposició transitòria segona. Composició dels òrgans de govern de les caixes d’estalvis que mantenen el control de l’entitat financera

Les caixes d’estalvis a què fa referència l’article 69 tenen, si escau, com a òrgans de govern l’assemblea general i el consell d’administració, la composició dels quals, per raó de la variació de funcions, s’ha d’establir per reglament.”

Disposicions transitòries

Primera

Aplicació del capítol IX del text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya

Les entitats afectades pel capítol IX del text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya han d’adoptar l’acord corresponent per a aplicar el que estableix el dit capítol IX en la primera reunió de llurs òrgans de govern i, en tot cas, en el termini de sis mesos a partir de l’entrada en vigor d’aquesta llei.

Segona

Adaptació de la denominació de les fundacions vinculades a les caixes d’estalvis

Les fundacions vinculades a les caixes d’estalvis existents en el moment de l’entrada en vigor d’aquesta llei han d’adaptar llur denominació, si escau, al que estableix l’article 62 del text refós de la Llei de caixes d’estalvis de Catalunya en la primera modificació estatutària que facin i, en tot cas, en el termini de sis mesos a partir de l’entrada en vigor d’aquesta llei.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta llei entra en vigor l’endemà d’haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d’aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 25 de juliol de 2012

Artur Mas i Gavarró

President de la Generalitat de Catalunya

Andreu Mas-Colell

Conseller d’Economia i Coneixement

(12.206.008)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR