ORDRE AAM/389/2014, de 19 de desembre, per la qual es regula el procediment d'habilitació del personal tècnic per elaborar i signar els plans de dejeccions ramaderes i s'estableix la utilització de l'aplicació informàtica dels plans de dejeccions ramaderes i nitrogen (GDN).

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyOrdre

L’Estatut d’autonomia de Catalunya atorga competències exclusives, respectant l’article 149,13 i 16 de la Constitució, a la Generalitat d’acord amb l’article 116 a) i f) en matèria de regulació i desenvolupament de l’agricultura, la ramaderia i de regulació dels processos de producció, de les explotacions, de les estructures agràries i del seu règim jurídic, respectivament.

D’altra banda l’article 144 atorga competències en matèria de medi ambient i per a l’establiment de normes addicionals de protecció, que inclou en qualsevol cas la regulació sobre prevenció, control, recuperació i compensació de la contaminació del sòl i subsòl.

Els articles 21, 26 i 31 del Decret 136/2009, d’1 de setembre, d’aprovació del programa d’actuació aplicable a les zones vulnerables en relació amb la contaminació de nitrats que procedeixen de fonts agràries i de gestió de les dejeccions ramaderes, estableixen l’obligació que tant les explotacions ramaderes, com els centres de gestió de dejeccions ramaderes i les persones titulars de plantes que tractin dejeccions ramaderes disposin d’un pla de gestió.

D’acord amb l’apartat 4 de l’article 21 del Decret 136/2009, d’1 de setembre, els plans de gestió de les dejeccions ramaderes els ha de redactar una persona tècnica competent, d’acord amb el model normalitzat per la direcció general competent en matèria d’agricultura i ramaderia.

L’article 170.9 de la Llei 2/2014, de 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, ha modificat l’article 67 de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats, en el sentit que les activitats ramaderes, els centres de gestió de dejeccions ramaderes i les instal·lacions que tracten dejeccions ramaderes soles o barrejades, incloses totes a l’annex III de l'esmentada Llei (per tant, les que estan subjectes al règim de comunicació), han de presentar, a més de la documentació que estableix l’article 52.3, un pla de gestió de dejeccions ramaderes elaborat i signat per una persona tècnica habilitada per aquest Departament; en aquests supòsits, no han de presentar un informe preceptiu i vinculant sobre la gestió de les dejeccions ramaderes. Per tant, cal regular i establir el procediment per a l’habilitació de la persona tècnica redactora dels plans de dejeccions.

Per un altre costat, la implementació de l’aplicació informàtica GDN (Gestió de Dejeccions ramaderes i Nitrogen) per part del Departament competent en matèria d’agricultura i ramaderia obre la possibilitat d’un nou escenari en la gestió i tramitació dels plans de gestió. GDN és una aplicació informàtica en entorn web, implementada al web de l’esmentat Departament (http://www.gencat.cat/agricultura), destinada a l’elaboració de plans de gestió de dejeccions ramaderes i plans de gestió de plantes de tractament de dejeccions ramaderes (soles o barrejades amb altres materials), incloent-hi la modificació dels plans conjunts. Així mateix, ha de permetre la supervisió i el control sobre aquests plans de gestió (PG) i l’explotació de la informació que contenen. L’aplicació GDN s’adreça principalment als tècnics del sector que elaboren plans de gestió, així com al personal del DAAM implicat en la consulta, gestió i tramitació d’aquests plans, i és per això que té en compte diferents perfils d’usuari.

D’acord amb l’article 6 de la Llei 29/2010, del 3 d’agost, de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic català, les administracions públiques catalanes, per desenvolupar el model català d’administració electrònica, han de dissenyar, implementar i desenvolupar les aplicacions necessàries per facilitar l’ús dels mitjans electrònics en les seves relacions amb els ciutadans.

D’acord amb l’article 43.2 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, les administracions públiques poden establir per reglament l’obligatorietat de comunicar-s’hi utilitzant només mitjans electrònics, quan els interessats siguin persones jurídiques o col·lectius de persones físiques que, amb motiu de la seva capacitat econòmica o tècnica, dedicació professional o altres motius acreditats, tinguin garantit l’accés als mitjans tecnològics necessaris i la seva disponibilitat.

Així doncs, i de conformitat amb les consideracions anteriors, es creu oportú establir el caràcter obligatori de la utilització de l’aplicació informàtica GDN per a la redacció dels plans de gestió de dejeccions ramaderes amb caràcter general.

D’altra banda, l’article 22.5 del Decret 136/2009, d’1 de setembre, estableix que les explotacions ramaderes sotmeses al règim d’autorització ambiental, regulat a la legislació sobre prevenció i control ambiental de les activitats, han de presentar anualment el llibre de gestió a la direcció general competent en matèria d’agricultura i ramaderia. L’experiència assolida recomana regular el format amb què s’han de presentar aquests llibres de gestió.

La disposició addicional vint-i-sisena de la Llei 2/2014, del 27 de gener, habilita el departament competent en matèria d’agricultura i ramaderia per establir el procediment d’habilitació del personal tècnic que, d’acord amb la normativa reguladora de la gestió de les dejeccions ramaderes i altres fertilitzants, ha de redactar els plans de gestió de dejeccions ramaderes i els plans de gestió agrària dels productes obtinguts en plantes que tracten dejeccions ramaderes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR