ORDRE ARP/130/2020, de 27 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts destinats a cobrir les necessitats de liquiditat de les explotacions agràries del sector de la flor i la planta ornamental, del sector cunícola i de l'avicultura de producció de carn, les empreses integradores d'explotacions d'avicultura de carn i les explotacions del sector equí classificades com a explotacions especials per a l'ensinistrament i la pràctica eqüestres, afectades per la crisi sanitària de la COVID-19.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
Rango de LeyOrdre

A principi de març del 2020, ha estat reconeguda com a pandèmia global la malaltia per coronavirus (COVID-19), que va derivar en la declaració de l'estat d'alarma, del passat 14 de març de 2020, per a la gestió de la situació de crisi sanitària que ha provocat i que continua tenint efectes.

Aquesta pandèmia està ocasionant quantiosos danys a tot Catalunya, generant, entre d'altres, una reducció dràstica i involuntària de l'activitat econòmica del teixit empresarial català i provocant fins i tot l'aturada de nombroses empreses.

El sector productor i comercialitzador de la flor tallada i de la planta ornamental és un dels sectors agraris més afectats per aquesta crisi de la COVID-19. L'Estat d'Alarma, decretat pel Govern mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, ha aturat tota activitat relacionada amb la floristeria i la jardineria, agreujat per estar en plena campanya de primavera, quan el sector té més activitat i majors vendes.

D'acord amb les dades que publica Mercabarna, des de mitjan març i finals de maig es concentra el 33% de la comercialització de la flor tallada i el 47% de la planta ornamental de la producció provinent de Catalunya.

El Mercat de la Flor i Planta Ornamental de Catalunya va romandre tancat des del passat 14 de març fins al 27 d'abril, atès que va ser exclòs de les activitats essencials i, per tant, es van tancar tots els punts de venda dins de Catalunya.

La producció que estava preparada per a la venda es va haver de destruir i s'havia realitzat, també, la sembra i plantació que s'havia de vendre en els propers mesos. És per això que la despesa de producció ja estava realitzada. Per altra banda, s'esperen pèrdues importants per al sector que es poden allargar fins al 2021, atès que es preveu una contracció de la demanda per la manca de celebració de fires, festes, etc. Per tant, és urgent revertir la situació i evitar el tancament de vivers i centres de producció.

A Catalunya, el sector avícola de carn representa un percentatge molt significatiu de la producció final ramadera i d'aquest sector en viuen molts productors i un gran nombre d'empreses relacionades. Molts d'ells, especialment els productors de carn de pollastre, gall dindi i guatlla, que són les espècies més produïdes a Catalunya, s'han vist afectats per la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

Per una altra banda, aquest sector viu en els mesos de primavera i estiu el seu punt més àlgid de demanda gràcies a l'increment que suposen les activitats de la hostaleria, restauració i el turisme. Cal tenir en compte que el sector de producció de carn d'aviram de Catalunya és molt superior al que podria absorbir el consum de les llars, i per tant la demanda de l'hostaleria i el turisme permet derivar una molt bona part de la producció anual. La producció d'aviram, a més, es planifica amb cicles de llarga durada, la qual cosa ha fet que la producció que hi havia als mesos de març, abril i maig ja estigués planificada per a la demanda de primavera i estiu.

Tot i que el propi sector ja ha pres mesures reduint les entrades de pollets a les granges, la producció destruïda o la congelada han estat actuacions que el sector ha assumit de forma totalment privada i sense cap mena de suport públic, malgrat haver-se demanat a les instàncies estatals i comunitàries l'habilitació de mesures de mercat com la congelació de manera temporal fins que es pugui tornar a comercialitzar al mercat aquesta carn. Això ha provocat un fort impacte econòmic en productors i empreses integradores.

Una situació semblant, tot i que amb una repercussió més directa en el productor, ha succeït en el cas de la carn de conill. Aquí la diferència clau ha estat la davallada del consum i la impossibilitat de comercialitzar la carn, atès que els escorxadors que sacrifiquen aquest tipus d'animals solen ser escorxadors de mida més petita que els d'aviram, que s'han vist més afectats per les mesures restrictives laborals i la seva capacitat de sacrifici ha estat molt menor que l'habitual.

Finalment, en el sector de les explotacions ramaderes classificades com a explotacions per a la pràctica eqüestre, el problema creat per la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 i totes les restriccions imposades ha tingut un impacte econòmic realment gran. Moltes instal·lacions disposen d'una part dels seus èquids d'escola o de tanda i, per tant, atès que han vist interrompudes les classes, els animals han deixat d'aportar el rendiment econòmic esperat, si bé se'ls ha hagut d'atendre, com és normal, amb totes les necessitats i requisits legals, com són l'alimentació, el benestar i la sanitat, etc. Això ha suposat costos econòmics importants per a les hípiques, que han hagut de sobreviure amb el cost de manteniment de les instal·lacions i animals i sense aquesta part o la totalitat d'aquets ingressos.

Aquests ajuts s'emmarquen en la Comunicació de la Comissió Europea -Marc Temporal relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19, adoptada el 19.3.2020 i modificada el 3.4.2020, i d'acord amb les Decisions de la Comissió europea SA. 56851 (2020/N), de 2.4.2020, ampliada per la Decisió SA. 57019, (2020/N) de 24 d'abril de 2020, que aproven el Marc Temporal Nacional I i II, relatiu a les mesures d'ajut a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19. Aquest règim d'ajuts se subjecta a la secció 2.7.1 del Marc Temporal Nacional, que permet donar ajuts en forma de subvenció, bestreta reemborsable, avantatge fiscal, garanties, préstecs i participacions de capital sempre que el valor nominal de totes les mesures, sumades, no excedeixin la quantitat de 100.000 euros per productor agrícola primari . Aquests ajuts s'han d'interpretar d'acord amb la secció 3.1 de la Comunicació de la Comissió Europea, de 3 d'abril de 2020, de Modificació del Marc Temporal relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 i les seves modificacions posteriors.

Es considera necessari establir un ajut per aportar liquiditat als titulars d'explotacions agràries que han tingut afectacions en la seva activitat per les restriccions de mobilitat imposades per la lluita contra la COVID-19, o que han vist reduïda de manera dràstica la demanda de la seva producció. L'objectiu és que aquesta liquiditat els permeti que puguin continuar amb l'activitat.

Els ajuts regulats en aquest règim es poden concedir a empreses i autònoms que no estiguin en crisi i/o a empreses i autònoms que no estaven en crisi, d'acord amb la definició continguda en l'article 2.14 del Reglament (UE) 702/2014 de la Comissió a 31 de desembre de 2019, però que sí que ho estaven o començaven a estar-ho amb posterioritat a aquesta data a conseqüència del brot de la COVID-19.

Consegüentment, valorada la conveniència de donar suport a les explotacions agràries afectades per la manca de liquiditat a conseqüència de la crisi sanitària de la COVID-19, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, a proposta de la Direcció General de Desenvolupament Rural, i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

Ordeno:

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts destinats a cobrir les necessitats de liquiditat de les explotacions agràries del sector de la flor i la planta ornamental, del sector cunícola i de l'avicultura de producció de carn, les empreses integradores d'explotacions d'avicultura de carn i les explotacions del sector equí classificades com a explotacions especials per a l'ensinistrament i pràctica eqüestre, afectades per la crisi sanitària de la COVID-19, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1 que és obligatori per a totes les persones sol·licitants, el qual consta a l'annex 2 d'aquesta ordre.

Disposició addicional

Els ajuts regulats en aquesta ordre tenen naturalesa d'ajuts d'estat, per la qual cosa la Comissió Europea pot emetre una decisió per la qual tant les bases reguladores i la convocatòria, com les resolucions de concessió, es poden veure modificades, si escau, per adaptar-se als termes del pronunciament esmentat.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

Barcelona, 27 de juliol de 2020

Teresa Jordà i Roura

Consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

Annex 1

Bases reguladores

1 Objecte

L'objecte dels ajuts que estableix l'Ordre és cobrir les necessitats de liquiditat de les explotacions agràries del sector de la flor i la planta ornamental, del sector cunícola i de l'avicultura de producció de carn, les empreses integradores d'explotacions d'avicultura de carn i les explotacions del sector equí classificades com a explotacions especials per a l'ensinistrament i la pràctica eqüestres, afectades per la crisi sanitària de la COVID-19, per garantir la seva viabilitat econòmica, d'acord amb la Comunicació de la Comissió Europea - Marc Temporal relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19, adoptada el 19.3.2020 i modificada el 3.4.2020, i d'acord amb les Decisions de la Comissió Europea SA. 56851 (2020/N), de 2.4.2020, ampliada per la Decisió SA. 57019, (2020/N) de 24 d'abril de 2020, que aproven el Marc Temporal Nacional I i II. Concretament la secció 2.7.1. del Marc Temporal Nacional permet atorgar ajuts en forma de subvencions...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR