ORDRE EDU/185/2019, de 9 d'octubre, per la qual s'estableixen accions positives específiques per promoure la presència d'alumnat en determinades especialitats en centres dependents del Departament d'Educació, s'obre convocatòria d'una acció de gènere i es modifica l'Ordre ENS/181/2012, de 22 de juny, per la qual es creen diversos preus públics per a la matrícula dels cicles formatius de grau superior impartits en els centres dependents del Departament d'Ensenyament.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyOrdre

El Decret 284/2011, d'1 de març, d'ordenació general de la formació professional inicial estableix a l'article 5 que el departament competent en matèria de política educativa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari ha de fomentar, des d'una perspectiva de gènere, el coneixement, la difusió, l'interès i l'accés de les dones i dels homes a totes les especialitats de formació professional. També preveu que a fi d'augmentar la presència d'alumnat en determinades especialitats, i de corregir les situacions de subrepresentació d'un o altre sexe, el departament, dins del marc normatiu vigent, podrà establir accions positives específiques que les corregeixin, i ha de dur a terme accions específiques d'orientació professional no sexista. Per tant, el Decret promou accions que, genèricament, promoguin la demanda de places i que es denominen “Accions de promoció de la demanda”. D'altra banda promou accions per a corregir les situacions de subrepresentació d'un o altre sexe, i que es denominen “Accions de gènere”.

En relació a les “Accions de promoció de la demanda”, cal indicar que el Departament d'Educació ofereix places de diverses especialitats dels cicles formatius en les quals hi ha poca demanda d'alumnat per a cursar-les; aquest fet es dóna de forma reiterada i persistent en els cicles formatius vinculats a activitats industrials, de manera que no es poden satisfer les demandes de l'empresa, incidint negativament en el desenvolupament econòmic general i perdent-se possibilitats d'inserció laboral.

El desinterès per algunes especialitats coincideix amb una demanda de places, superior a les expectatives d'inserció laboral, que es concentra en algunes especialitats, sobretot del sector de serveis.

Per l'exposat, convé establir alguna mesura que pugui estimular l'interès per cursar especialitats amb bones expectatives d'inserció laboral però amb poca demanda de places. Aquesta iniciativa afavoreix algun dels objectius del Pacte Nacional per a la Indústria, com ara el foment de la vocació industrial i emprenedora i el desenvolupament de la formació professional en alternança i dual.

En relació a les “Accions de gènere”, cal indicar que la Llei 10/2015, del 19 de juny, de formació i qualificació professionals, estableix a l'article 3.1.h), que una de les finalitats del sistema de formació i qualificació professionals és combatre els estereotips de gènere que afecten la continuïtat dels estudis, l'elecció d'un ofici, i l'orientació de la carrera professional o que provoquen un tracte desfavorable per raó de gènere o d'orientació afectiva i sexual.

La demanda de places en les diverses especialitats dels cicles formatius posa de manifest una tendència de gènere que fa que en determinats cicles formatius la proporció de dones i d'homes estigui força desequilibrada, tot i que hagi disminuït la polarització d'anys enrere.

A més de regular els dos tipus d'”Accions” aquesta Ordre també convoca una acció de gènere per als cicles formatius on major és el desequiblibri de la presència de dones i d'homes; aquest cas es dóna en els cicles formatius industrials, on la desproporció és major.

En el curs acadèmic 2017-2018, la presència de dones en les famílies professionals d'Electricitat i Electrònica va ser del 3,14%, Energia i Aigua 3,70%, Fabricació mecànica 3,53% i Instal·lació i Manteniment 4,27%.

Mentrestant la família professional on hi ha menys homes és Imatge Personal amb un 7,84%.

Es considera raonable incidir, en aquesta primera convocatòria, en les famílies professions de menor representació d'un sexe.

Per tal de fixar una meta per tal que la mesura sigui objectiva, raonable i no generi conseqüències desproporcionades, l'acció de gènere convocada podrà ser d'aplicació fins que la proporció de dones en les famílies professionals i els cicles formatius industrials que es convoquen no arribin al 7%.

L'acció de gènere es preveu com a una mesura temporal que pugui corregir l'actual desequilibri.

Finalment cal indicar que el coneixement de la llengua anglesa és essencial per a la inserció laboral en un gran nombre de cicles, per la qual cosa s'inclou l'acreditació de la competència de la llengua anglesa com a requisit de la bonificació que s'estableix del preu públic.

La bonificació del preu públic que s'estableix comporta la modificació de l'Ordre ENS/181/2012, de 22 de juny, per la qual es creen diversos preus públics per a la matrícula dels cicles formatius de grau superior impartits en els centres dependents del Departament d'Ensenyament.

Per tot l'exposat, a proposta de la Direcció General de Formació Professional...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR