ORDRE EMO/380/2014, de 19 de desembre, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al finançament d'un programa específic d'accions formatives en llengües estrangeres i en tecnologies de la informació i la comunicació, adreçat a persones joves beneficiàries de la Garantia Juvenil, que promou el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, i s'obre la convocatòria anticipada de 2015.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'EMPRESA I OCUPACIÓ
Rango de LeyOrdre

L'Estratègia Europa 2020 ha establert com a prioritat de la Unió un creixement sobre la base del coneixement sostenible i integrador. Aquesta darrera prioritat inclou una major cohesió social i territorial i un alt nivell d'ocupació. Dins de les mesures proposades és clau habilitar les persones per adquirir noves qualificacions i adaptar-se a les noves condicions i als canvis potencials de la seva carrera professional.

Per fer front a la preocupant situació de desocupació juvenil, el Parlament Europeu ha emès la Resolució, de 24 de maig de 2012, sobre Iniciativa d’Oportunitats per a la Joventut, per lluitar contra l’atur juvenil.

El Consell Europeu, en les conclusions sobre el Marc financer plurianual de 8 de febrer de 2013, ha decidit crear una Iniciativa sobre l’Ocupació Juvenil, amb una dotació de 6.000 milions d’euros per al període 2014-2020, per recolzar les mesures establertes en el paquet d’ocupació juvenil proposat per la Comissió el 5 de desembre de 2012 i, en particular, la Garantia Juvenil.

La Comissió ha adreçat, el 12 de març de 2013, una comunicació referent a la Iniciativa sobre Ocupació Juvenil al Parlament Europeu, al Consell Europeu, al Comitè Econòmic i Social Europeu i al Comitè de les Regions. En aquesta comunicació, la Comissió esmenta els efectes especialment greus de la crisi econòmica en la joventut europea, donat que la taxa de desocupació juvenil dobla la taxa corresponent a les persones adultes, sense que es prevegin indicis de millora que puguin anunciar un canvi de situació en aquest escenari.

La finalitat de la comunicació és propiciar les condicions necessàries per assolir una ràpida aplicació de la Iniciativa sobre Ocupació Juvenil a través de mesures concretes, en particular, l’aplicació de la Garantia Juvenil. En aquest sentit, les inversions finançades en el marc de la Iniciativa sobre Ocupació Juvenil s’orienten cap a l’obtenció ràpida de resultats concrets, mitjançant la utilització, per part dels estats membres, de plans d’acció per al període de programació 2014-2020.

La recomanació del Consell, de 22 d’abril de 2013, sobre l’establiment de la Garantia Juvenil, considera que la Garantia Juvenil ha de posar-se en pràctica amb mesures de suport i han d’ajustar-se conforme a les circumstàncies nacionals, regionals i locals. El Consell recomana als estats membres, entre d’altres, l’adopció d’enfocaments basats en l’associació, amb la participació dels interlocutors socials en el disseny i l’aplicació de les polítiques adreçades a les persones joves i la promoció de sinergies dins de les seves iniciatives per establir sistemes de formació. Entre les mesures, recomana que es vetlli per a què els esforços per millorar les aptituds i les competències incloguin les capacitats en TIC i elevin la categoria dels coneixements i les competències professionals garantint que les certificacions en TIC siguin conformes amb les normes i internacionalment comparables.

El mes de desembre de 2013, s’aproven els nous reglaments del fons europeus.

En l’àmbit estatal, el mes de desembre de 2013 s’aprova el Pla nacional d’implementació de la Garantia Juvenil a Espanya i, més recentment, el Reial decret llei 8/2014, de 4 de juliol, d’aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i la eficiència, estableix el règim d’implantació del Sistema nacional de Garantia Juvenil. Així mateix, s’ha elaborat el Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil que recull, entre d’altres mesures a assolir, millorar les competències de les persones joves en TIC i en idiomes.

Posteriorment, la Llei 18/2014, de 15 d’octubre, d’aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l’eficiència, regula, entre d’altres extrems, la creació del fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i el procés d’atenció a les persones joves inscrites.

En l’àmbit de Catalunya, el 10 de setembre de 2014, el Consell de Direcció del Servei d’Ocupació de Catalunya aprova les bases per a l’estratègia d’ocupació juvenil a Catalunya – Garantia Juvenil 2014-2020, que preveu, entre les mesures adreçades a millorar l’ocupabilitat, la formació en idiomes i TIC.

En aquest sentit, les inversions finançades en el marc de la Iniciativa sobre Ocupació Juvenil s’orienten cap a l’obtenció ràpida de resultats concrets, mitjançant la utilització per part dels estats membres de plans d’acció per al període de programació 2014-2020. Aquests plans han de definir la Garantia Juvenil en funció de les especificitats locals, regionals i nacionals, tenint en compte els aspectes següents: l’heterogeneïtat del col·lectiu de persones joves, els principis d’obligació mútua, la necessitat d’abordar els cicles d’inactivitat i la situació de cada mercat de treball, així com, les expectatives de les persones joves que s’hi relacionen.

L’objectiu de la Garantia Juvenil és garantir que totes les persones joves d’edats compreses entre els 16 i els 24 anys que no treballen, ni estudien, ni segueixin una formació (persones joves que no estan ocupats ni en processos d’educació o formació, joves NOEF), rebin una oferta d’ocupació de qualitat, educació continua, formació com a aprenent o un període de pràctiques en un termini de quatre mesos després d’haver acabat l’educació formal o quedar en situació de desocupació.

El programa que regula aquesta Ordre té per finalitat qualificar i millorar l'ocupabilitat de les persones menors de 25 anys, mitjançant programes específics que incloguin accions formatives de formació per a l’ocupació, en llengües estrangeres i en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC); ajustades a les necessitats del mercat de treball i que atenguin els requeriments de productivitat i competitivitat de les empreses i les aspiracions de promoció professional i desenvolupament personal de les persones joves.

La Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma laboral va modificar alguns dels articles del Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació. Així mateix, l’Ordre ESS/1726/2012, de 2 d’agost, va modificar l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, per tal d’adaptar l’esmentat canvi normatiu i, alhora, ha introduït modificacions que pretenen reforçar els principis d’eficàcia i d’eficiència en l’àmbit de la formació professional per a l’ocupació.

D'acord amb el que disposa l'article 14 del Decret 182/2010, de 23 de novembre, d'ordenació de la formació professional per a l'ocupació a Catalunya, aquesta Ordre obre la convocatòria anticipada de 2015 i estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al finançament d'un programa específic d’accions formatives en llengües estrangeres i en tecnologies de la informació i la comunicació, adreçat a les persones joves inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, que promou el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya.

Atesa la Llei 17/2002, de 5 de juliol, d'ordenació del sistema d'ocupació i de creació del Servei d'Ocupació de Catalunya, que estableix que el Servei d'Ocupació de Catalunya té la funció de gestionar els programes de formació professional contínua i garantir-ne la coordinació amb la formació professional reglada i ocupacional; alhora que ha d'ajustar la programació d'oferta de formació professional contínua a les necessitats fixades pel Pla general d'ocupació de Catalunya i el Pla general de formació professional de Catalunya vigent, i l'article 8 de l'esmentada Llei que disposa que el Servei d'Ocupació de Catalunya, per millorar l'eficiència de la seva gestió, pot establir concerts, acords, convenis o fórmules de gestió integrada o compartida amb entitats públiques o privades, constituir consorcis o crear altres entitats per gestionar i executar els serveis ocupacionals;

Atesa la Resolució TIC/2593/2003, de 29 de juliol, per la qual es fa públic l'Acord de la Comissió de Govern per a Assumptes Econòmics de 15 de juliol de 2003, pel qual es constitueix el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, que té com a principal objectiu el desenvolupament de la formació professional contínua com a instrument essencial per garantir la formació al llarg de la vida, l'adaptació de les persones treballadores i de les empreses a la nova societat basada en el coneixement i el manteniment de la capacitació professional de les persones treballadores en supòsits de canvis i mutacions dels processos productius, en el marc de l'Estratègia Europea d'Ocupació;

Atès que a aquestes bases li són aplicables la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament que desenvolupa la Llei general de subvencions, i el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya;

Atesa l'Ordre TRE/349/2008, de 9 de juliol, per la qual es regula el règim d'ajuts i beques a les persones treballadores en situació d'atur i empreses establert en matèria de formació d'oferta (DOGC núm. 5176, de 18.7.2008), modificada per l'Ordre TRE/396/2009, de 2 de setembre (DOGC núm. 5463, de 14.9.2009).

Atesa la Resolució TRE/2667/2009, de 14 de setembre, per la qual es publica el qüestionari d'avaluació de la qualitat en matèria de formació d'oferta adreçada prioritàriament a persones treballadores ocupades (DOGC núm. 5477 , de 5.10.2009).

Atès el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat (BOE núm. 27, de 31.1.2008), modificat pel Reial decret 1675/2010, de 10 de desembre (BOE núm. 318, de 31.12.2010) i el Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21.3.2013).

Atesa l’Ordre ESS/1897/2013 de 10 d’octubre, per la qual es desenvolupa el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat i els reials...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR