ORDRE PRE/26/2016, de 17 de febrer, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i occitana/aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l'espai català de comunicació. Aquest sector s'ha d'enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d'altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, la legislació vigent preveu de forma expressa l'establiment de mesures de foment dels mitjans de comunicació escrits en llengua catalana o occitana/aranesa. Aquestes subvencions contribueixen a protegir les iniciatives d'aquest sector, per tal que no es vegin perjudicades per les forces del mercat, i a garantir el dret a la informació de tots els ciutadans i la consolidació de la identitat nacional del país.

Dins d'aquest marc general, el Departament de la Presidència convoca una línia de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions en suport de paper en català o en aranès en compliment del mandat establert pels articles 7 i 27 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, i l'article 20 de la Llei 35/2010, de l'1 d'octubre, de l'occità, aranès a l'Aran. Aquestes subvencions es regeixen actualment per les bases reguladores aprovades per l'Ordre PRE/110/2015, de 29 d'abril, si bé en el temps transcorregut des de la seva aprovació han tingut lloc algunes modificacions legislatives que n'han afectat directament el procediment de gestió, alhora que l'experiència en la seva tramitació ha fet necessari introduir algunes modificacions en les bases esmentades. Pel que fa a les modificacions legislatives, cal fer esment, en primer lloc, de l'entrada en vigor de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que obliga les persones sol·licitants de subvencions a subjectar-se a l'esmentada Llei i en particular, als principis ètics i regles de conducta que aquesta determina a l'article 55.2, i més concretament, obliga els beneficiaris de subvencions a informar sobre les retribucions de llurs òrgans directius quan l'import proposat sigui superior a 10.000 euros. D'altra banda, la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, estableix com a requisit de les persones sol·licitants de subvencions el de no haver estat sancionades o condemnades perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, la qual cosa obliga a incloure aquesta previsió a les bases.

Així mateix, s'ha volgut valorar l'esforç de professionalització de les revistes de pagament de caràcter local editades per empreses periodístiques que se sotmeten al sistema de dades auditades de justificació de la difusió. Per aquest motiu, s'han introduït algunes modificacions en el càlcul dels imports de les subvencions atorgades a les publicacions que es troben en aquest supòsit. En aquest sentit, s'ha afegit a l'import fix ja establert per a les revistes de pagament d'abast local editades per empreses periodístiques (315 €) un coeficient de 0,03 euros per exemplar auditat. D'altra banda, s'han modificat els coeficients corresponents a les publicacions setmanals o amb periodicitat més espaiada en el temps d'abast local que són editades per empreses periodístiques, que passa de 100 € per número i 0,05 € per exemplar auditat a 150 € per número i 0,06 € per exemplar auditat. En la mateixa línia, es modifica el coeficient de les publicacions setmanals o amb periodicitat més espaiada en el temps d'abast nacional, que passa de 0,05 € per exemplar auditat a 0,06 € per exemplar auditat.

En conseqüència, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Queda derogada l'Ordre PRE/110/2015, de 29 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 17 de febrer de 2016

Neus Munté i Fernàndez

Consellera de la Presidència

Annex

Bases generals

-1 Objecte

1.1 L'objecte és l'aprovació de les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a empreses periodístiques i entitats sense ànim de lucre per a l'edició de publicacions periòdiques amb contingut de redacció periodística en català o aranès, que es posen a disposició del públic en suport de paper i estan realitzades amb mitjans d'impremta, o bé per a l'edició en català o aranès de publicacions periòdiques en altres llengües.

1.2 No es consideren inclosos en les subvencions que són objecte d'aquestes bases els supòsits següents:

  1. Les publicacions editades o coeditades per institucions públiques, per entitats privades amb participació majoritària d'institucions públiques en el seu finançament o govern o per entitats privades per encàrrec d'institucions públiques.

  2. Els butlletins i les publicacions corporatives.

  3. Els reclams publicitaris i les guies comercials.

  4. Els suplements de publicacions.

  5. Les publicacions que es comercialitzen de forma encartada o de manera condicionada a l'adquisició d'una altra.

  6. Les publicacions que consisteixen essencialment en la reproducció o adaptació de treballs, articles d'actualitat o continguts de redacció no periodística originalment publicats en altres mitjans escrits que hagin concorregut a la mateixa convocatòria.

    -2 Persones destinatàries

    Poden optar a aquestes subvencions:

  7. Les empreses periodístiques, d'acord amb la definició que preveu la base 4.1.a).

  8. Les entitats sense ànim de lucre que tenen com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de publicacions periòdiques.

  9. Les agrupacions de persones físiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es trobin en la situació que motiva la concessió d'aquestes subvencions, sense perjudici del que estableix la base 1.2.a).

    La realització de l'activitat ha de quedar acreditada d'acord amb el que estableixen les bases 5.b) i 6.1.g).

    -3 Incompatibilitats

    3.1 Aquestes subvencions són incompatibles amb la percepció d'altres ajuts o subvencions per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

    3.2 Això no obstant, la percepció d'aquestes subvencions és compatible amb l'obtenció d'altres ajuts o subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d'altres administracions o ens públics o privats, sempre que l'import total no ultrapassi el cost de l'activitat subvencionada.

    -4 Definicions

    4.1 Als efectes de les subvencions que preveuen aquestes bases, s'estableixen les definicions següents:

  10. Empresa periodística: societat mercantil o empresari/ària persona física que té com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de publicacions periòdiques, segons es desprèn de l'objecte social, en el cas de les societats mercantils, o bé de l'alta en l'epígraf corresponent de l'impost d'activitats econòmiques si es tracta d'empresaris/àries persones físiques.

  11. Publicació periòdica: la que s'edita un mínim de dues vegades l'any en suport de paper i utilitzant mitjans d'impremta, sota un mateix títol i en sèrie contínua, amb numeració correlativa i data de publicació, que apareix amb propòsit de durada indefinida i inclou el peu d'impremta amb les dades que estableix la legislació vigent.

  12. Publicació d'abast nacional: la que es difon com a mínim a tot el territori de Catalunya.

  13. Publicació d'abast local: la que es difon a una part del territori de Catalunya.

  14. Edició territorial: cadascuna de les edicions d'una mateixa publicació d'abast nacional o local que es difonen en un àmbit territorial determinat, inferior al de la publicació en el seu conjunt, i que ofereixen una informació específicament dirigida a l'àmbit al qual s'adrecen. A aquests efectes, es considera edició territorial la que presenta variacions superiors al 25% del contingut de redacció respecte d'altres edicions de la mateixa publicació.

  15. Publicació corporativa: la que pel seu objectiu o contingut s'adreça principalment als membres d'una empresa, d'una entitat determinada, o d'un grup o federació d'entitats.

  16. Butlletí: publicació que centra el seu contingut en la comunicació interna dels membres d'una entitat determinada.

  17. Publicació de pagament: la que es posa a disposició del públic contra pagament específic per adquirir-la, per canals comercials de distribució (subscripció o punts de venda al públic).

  18. Publicació gratuïta: la que es posa a disposició del públic sense cap cost per a la persona que és destinatària de la publicació.

  19. Revista: publicació no diària de paper, format i característiques d'impressió diferents a les del diari, cosida i/o enquadernada, i amb coberta.

  20. Suplement: la publicació que distribueix ordinàriament els exemplars de manera conjunta amb una altra, encara que tingui preu, numeració, data i capçalera pròpies.

  21. Publicació especialitzada: publicació que centra els seus continguts principalment en una àrea temàtica determinada.

  22. Contingut de redacció periodística: el contingut en què intervé la redacció i que respon a la responsabilitat i la direcció d'un periodista, és a dir, els gèneres informatius i interpretatius que realitzen els redactors o...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR