ORDRE TES/144/2020, de 8 d'agost, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per a actuacions de millora i manteniment de camins de la xarxa veïnal i rural a les comarques de muntanya i a l'Aran.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyOrdre

La Llei 2/1983, de 9 de març, d'alta muntanya, i el seu posterior desplegament estableix com a comarques de muntanya: l'Alta Ribagorça, l'Alt Urgell, el Berguedà, la Cerdanya, la Garrotxa, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà, el Ripollès, el Solsonès i la Val d'Aran.

L'article 11 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya reconeix l'autogovern d'Aran com a realitat occitana i l'article 94 estableix que l'Aran gaudeix d'un règim especial regulat per llei. Aquesta, és la Llei 1/2015, del 5 de febrer, del règim especial d'Aran, que en el seu article 5 estableix que l'Aran, pel seu caràcter singular, no pot ésser inclòs dins de cap divisió territorial ni administrativa que no sigui ell mateix.

El Decret 566/1983, de 7 de desembre, sobre desplegament reglamentari de la Llei 2/1983, d'alta muntanya, especifica que el Departament de Territori i Sostenibilitat té la competència en matèria de política general de muntanya.

Per la seva part, l'article 11 de la Llei 2/1983, d'alta muntanya, permet l'establiment d'una política de subvencions en relació amb les comarques de muntanya, d'acord amb les previsions pressupostàries de cada any, tendents a compensar els desequilibris econòmics i socials entre les comarques de muntanya i la resta del territori.

Els territoris de muntanya tenen unes característiques orogràfiques i climàtiques que dificulten les comunicacions, més encara al Pirineu on el poblament és molt dispers. Aquests hàndicaps es tradueixen en una accessibilitat sovint complexa i en uns costos de construcció i manteniment de la xarxa viaria, molt elevats.

Per aquest motiu, les actuacions complementàries – les que corresponen a l'òrgan encarregat del desenvolupament de la Llei 2/1983 – del Departament de Territori i Sostenibilitat han estat sovint destinades a donar suport a les administracions locals en la seva tasca de gestió dels camins que els hi son propis. Amb aquest mateix objecte, les línies de subvenció per a camins municipals, aplicades al llarg de més d'una dècada, s'han orientat a reforçar el paper coordinador i gestor dels consells comarcals. En aquest àmbit, l'experiència assolida ha confirmat l'eficàcia dels consells comarcals i el Conselh Generau d'Aran i per això és aconsellable continuar amb un tipus de col·laboració institucional ja molt consolidada a muntanya.

Així mateix, les restriccions financeres derivades de la darrera crisi econòmica han comportat una reducció molt significativa de les actuacions realitzades per a la millora de la xarxa viaria veïnal i rural de competència municipal i això a mitjà termini, ha significat un deteriorament important de les condicions d'accés rodat als petits nuclis de població.

Per tot plegat, cal reprendre la política d'ajuts per a actuacions de millora i manteniment de camins, que permetin abordar aquelles actuacions més urgents i necessàries i dotar a la població pirinenca d'una accessibilitat adequada.

L'article 127.1 del Decret 2/2020, de 8 de gener, de modificació de l'estructura del Departament de Territori i Sostenibilitat atribueix a la Direcció General de Polítiques de Muntanya i del Litoral entre d'altres les funcions de proposar i dirigir programes i projectes estratègics per als territoris de muntanya.

Per això, d'acord amb les previsions del capítol IX del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa aplicable,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a actuacions de millora i manteniment de camins de la xarxa veïnal i rural a les comarques de muntanya i a l'Aran, les quals consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 8 d'agost de 2020

Damià Calvet i Valera

Conseller de Territori i Sostenibilitat

Annex 1

Bases reguladores

  1. Objecte

    Aquesta línia de subvencions té per objecte el foment d'actuacions destinades a la millora i manteniment de camins de la xarxa veïnal i rural els titulars dels quals siguin municipis pertanyents a les comarques de muntanya i a l'Aran, que figuren a l'annex 2.

    A més de la utilitat pública i l'interès social de les finalitats assenyalades, es considera també d'interès públic, econòmic i social, garantir el manteniment dels accessos a nuclis i punts d'interès econòmic, en la mesura que la riquesa, el manteniment i l'augment de l'ocupació que es puguin generar repercuteixen directa i indirectament en benefici de les comarques de muntanya i de les seves poblacions.

  2. Actuacions subvencionables

    2.1 Poden ser objecte de les subvencions regulades en aquestes bases les actuacions següents:

    1. Actuacions en camins d'accés a nuclis, habitatges disseminats i serveis bàsics.

    2. Actuacions en camins d'accés a punts d'interès econòmic (espais agroforestals, àrees turístiques o paisatgístiques).

    3. Actuacions d'emergència necessàries per a l'adequada circulació dels camins.

    2.2 No seran subvencionables les actuacions en els carrers de la trama urbana, ni les despeses de direcció d'obra i de coordinació de seguretat i salut. Tampoc les despeses corresponents a la redacció dels projectes ni els treballs realitzats amb mitjans propis de l'entitat local, ja siguin materials, maquinària o personal.

    2.3 El període d'execució de les actuacions és el que, amb aquesta finalitat, s'indica en la convocatòria corresponent.

    L'òrgan concedent pot ampliar aquest termini, a petició del/de la beneficiària, si aquest/a acredita, en els termes i condicions previstes a l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la impossibilitat d'executar l'actuació dins del termini previst per causa justificada que no li sigui directament imputable. Aquesta ampliació de termini no pot excedir de la meitat del termini inicial, ni de l'exercici pressupostari corresponent, i es pot concedir sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

  3. Beneficiaris

    Poden ser beneficiaris de les subvencions regulades en aquestes bases, els consells comarcals de les comarques de muntanya i el Conselh Generau d'Aran que figuren a l'annex 2, als quals pertanyen els municipis titulars dels camins per als quals se sol·licita la subvenció.

    Els beneficiaris de les subvencions –atesa la titularitat municipal dels camins objecte de la subvenció– hauran d'acreditar que els ajuntaments corresponents els hi han delegat les competències en matèria de camins o bé els han fet l'encàrrec de gestió de les actuacions que es portin a terme en els camins subvencionables. Aquesta delegació o encàrrec es fa extensiva també, en el cas que s'atorgui la subvenció, al seu cobrament.

    Les actuacions han de ser contractades pels consells comarcals o Conselh Generau d'Aran beneficiaris directes de la subvenció.

  4. Requisits i incompatibilitats

    4.1 Per obtenir la condició de beneficiaris de les subvencions, els sol·licitants han de complir els requisits següents:

    1. No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

    2. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Generalitat de Catalunya i l'Administració General de l'Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social.

    3. Declarar si s'han demanat i/o han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa actuació, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

      d En el cas d'ens locals que disposin d'una plantilla igual o superior a 25 persones, indicar els mitjans, amb l'acord dels agents socials, per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i intervenir-hi en els centres de treball.

    4. Complir les obligacions que estableixen els articles 9, 10, 11 i 35 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística. En l'àmbit territorial d'Aran s'ha d'emprar l'aranès d'acord amb la Llei 35/2010, d'1 d'octubre, de l'occità, aranès a l'Aran, i amb la normativa pròpia del Conselh Generau d'Aran que la desenvolupi.

    5. Complir la normativa vigent d'integració de persones discapacitades en matèria de processos de selecció de personal.

    6. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

      4.2 En compliment de l'article 55.2 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, els sol·licitants s'han d'adherir i complir amb el codi ètic que figura a l'annex de l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, pel qual s'aprova el model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, tramitats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.

      4.3 En el cas d'incompliment dels principis ètics i regles de conducta establertes en la base 4.2 serà d'aplicació el règim sancionador previst en la Llei 19/2014, de 29 de desembre, i les sancions que preveu l'article 84 pel que fa a persones beneficiàries de subvencions públiques, sens perjudici d'aquelles altres possibles conseqüències previstes a la legislació vigent en matèria de subvencions.

      4.4 L'ens sol·licitant respectarà el que estableix la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes.

      4.5 La percepció d'aquestes subvencions concedides és compatible amb la percepció de subvencions procedents d'altres fonts, públiques o privades, sempre que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, no se...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR