ORDRE TES/169/2018, de 4 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions a ens locals de Catalunya per al desenvolupament d'actuacions de mitigació i d'adaptació al canvi climàtic.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyOrdre

Des del començament dels anys 90 del segle passat, les polítiques d'acció davant el canvi climàtic provocat per l'acumulació antropogènica de gasos amb efecte d'hivernacle a l'atmosfera, han evolucionat des d'una escala global –estats– cap a una escala local –nacions, regions i municipis–. L'escala local és, a hores d'ara, un dels trets distintius en les polítiques de mitigació i d'adaptació al canvi climàtic. El paper dels governs locals és clau per canviar la tendència actual d'un model insostenible d'ocupació del territori, de malbaratament de l'energia i de recursos. El 80% de les actuacions per mitigar les causes del canvi climàtic i/o per adaptar-se als impactes que provoca s'implanten en el si dels governs nacionals, regionals i locals.

Així, i a nivell dels municipis, la Comissió Europea va establir el Pacte d'alcaldes i alcaldesses ( Covenant of Mayors ) el 29 de gener de 2008, la iniciativa més ambiciosa fins ara de participació de ciutats i ciutadans en l'assoliment dels objectius de la política energètica sostenible de la Unió Europea. El Pacte consistia en un compromís oficial de les ciutats adherides de superar els objectius establerts per la Unió Europea el 2020, i reduir les emissions de CO 2 als territoris respectius en almenys un 20% mitjançant l'aplicació d'un Pla d'acció per a l'energia sostenible.

Posteriorment, i davant les darreres evidències que la influència de l'home sobre l'acceleració del canvi climàtic és una realitat inqüestionable, la Comissió Europea va llançar el 19 de març de 2014 una nova iniciativa que tenia com a objectiu la implicació del món local en l'adaptació als impactes del canvi climàtic: Alcaldes i alcaldesses per l'adaptació ( Mayors Adapt ). A grans trets, el Mayors Adapt és una aposta perquè els ens locals contribueixin a crear una Europa més resilient al canvi climàtic.

Finalment la Comissió Europea va decidir unir ambdues iniciatives sota el nom de Pacte d'alcaldes i alcaldesses per al clima i l'energia. El nou programa es va posar en marxa el 15 d'octubre de 2015 i uneix els tres aspectes bàsics de la lluita contra el canvi climàtic: la mitigació, l'adaptació i l'accés a una energia sostenible i assequible. Així mateix, el nou programa assumeix els nous objectius de la UE per al 2030 i serà una peça clau per a la Unió Europa en el marc de l'Acord de París signat el desembre de 2015.

Catalunya no ha quedat enrere. Tant el Govern de la Generalitat de Catalunya com les corporacions locals han anat assumint els compromisos que la Unió Europea ha acordat en matèria climàtica. Una assumpció que és en la base de la justificació de les successives convocatòries de subvencions als ens locals. Efectivament, des de l'any 2008, han estat quatre les convocatòries de subvencions perquè els municipis facin efectives polítiques i accions de mitigació i adaptació al canvi climàtic. Fins ara, un centenar de corporacions locals han estat beneficiades amb un import total de subvenció de 3,2 milions d'euros. Aquesta línia de subvencions ha contribuït decisivament a reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle dels nostres pobles i ciutats i, progressivament, a establir polítiques efectives d'adaptació als impactes. I cal continuar treballant en aquesta direcció.

El Decret 277/2016, de 2 d'agost, de reestructuració del Departament de Territori i Sostenibilitat, a l'article 88.1 estableix, entre altres, com a funcions de la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, impulsar a Catalunya l'establiment d'estratègies, plans i projectes en matèria de canvi climàtic, sobre la base dels compromisos adoptats en el si de la Unió Europea i vetllar per la integració de la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic en les polítiques sectorials, i per l'impuls de projectes i actuacions concertades amb d'altres governs en matèria de polítiques climàtiques.

Per això, d'acord amb les previsions del capítol IX del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa aplicable,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions a ens locals de Catalunya destinades al desenvolupament d'actuacions de mitigació i d'adaptació al canvi climàtic, les quals consten en l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Resta derogada l'Ordre TES/422/2012, de 17 de desembre, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions a ens locals de Catalunya per al desenvolupament d'actuacions contra el canvi climàtic (DOGC núm. 6280, de 24.12.2012).

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 4 d'octubre de 2018

Damià Calvet i Valera

Conseller de Territori i Sostenibilitat

Annex

Bases reguladores

  1. Objecte

    Aquesta línia de subvencions, adreçada als ens locals de Catalunya, té com a objecte fomentar el desenvolupament d'actuacions de mitigació de les emissions difuses de gasos amb efecte d'hivernacle i d'adaptació al canvi climàtic.

  2. Actuacions subvencionables

    2.1 Poden ser objecte de les subvencions regulades en aquestes bases les actuacions que figuren als apartats següents:

    2.1.1 Actuacions de reducció de les emissions difuses de gasos amb efecte d'hivernacle en el sector de la mobilitat.

    1. Adquisició de vehicles nous matriculables per a la flota municipal de la tipologia següent:

      - Vehicles elèctrics: purs, d'autonomia estesa o híbrids endollables.

      - Vehicles d'hidrogen.

      - Vehicles de biogàs EURO V o superior.

    2. Adquisició de bicicletes i/o adquisició i instal·lació d'aparcaments de bicicletes.

    3. Instal·lacions de producció d'electricitat d'origen renovable destinades a la recàrrega dels vehicles municipals.

      2.1.2 Instal·lacions de producció d'energia geotèrmica destinades a la reducció de les emissions difuses de GEH.

      2.1.3 Actuacions d'adaptació i reducció de la vulnerabilitat davant els impactes del canvi climàtic en l'àmbit dels recursos hídrics.

    4. Millora de l'eficiència de les xarxes municipals d'abastament d'aigua.

    5. Elaboració de Plans d'emergència per sequera en municipis de menys de 20.000 habitants empadronats.

    6. Aprofitament de recursos hídrics no convencionals per a usos no potables en equipaments municipals, com per exemple l'aprofitament d'aigües pluvials, grises, regenerades o freàtiques.

      2.1.4 Actuacions d'esmorteïment dels efectes de les illes de calor urbanes en l'àmbit de l'habitatge, la salut i l'urbanisme.

      2.2 El període d'execució de l'actuació és el que, amb aquesta finalitat, s'indica en la convocatòria corresponent.

      L'òrgan concedent pot ampliar aquest termini, a petició de la persona beneficiària, si aquesta acredita, en els termes i condicions previstes a l'article 32 de la Llei 39/2015, de 2 d'octubre, la impossibilitat d'executar l'actuació dins del termini previst per causa justificada que no li sigui directament imputable. Aquesta ampliació de termini no pot excedir de la meitat del termini inicial, ni de l'exercici pressupostari corresponent, i es pot concedir sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

  3. Persones beneficiàries

    Poden optar a les subvencions regulades en aquestes bases els ajuntaments, els consells comarcals, les diputacions, els consorcis locals, les entitats municipals descentralitzades i les agrupacions de municipis, així com les agrupacions d'ens locals sense personalitat jurídica de Catalunya.

  4. Requisits i incompatibilitats

    4.1 Per obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones sol·licitants han de complir els requisits següents:

    1. No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

    2. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l'Administració de la Generalitat de Catalunya i l'Administració General de l'Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social.

    3. Declarar sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa actuació, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

    4. Complir la normativa sobre propietat intel·lectual.

    5. En el cas que l'ens local disposi d'una plantilla igual o superior a 25 persones, cal indicar els mitjans, amb l'acord dels agents socials, per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i intervenir-hi en els centres de treball.

    6. Complir les obligacions que estableixen els articles 9, 10, 11 i 35 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

    7. Complir la normativa vigent d'integració de persones discapacitades en matèria de processos de selecció de personal.

    8. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

    4.2 Les persones sol·licitants han de complir amb el codi ètic següent:

  5. Adoptar una conducta èticament exemplar, abstenir-se de realitzar, fomentar, proposar o promoure qualsevol mena de pràctica corrupta i posar en coneixement dels òrgans competents qualsevol manifestació d'aquestes pràctiques que, al seu parer, sigui present o pugui afectar el procediment. Particularment, abstenir-se de realitzar qualsevol acció que pugui vulnerar els principis d'igualtat d'oportunitats i de lliure concurrència.

  6. Amb caràcter general, assumir, en l'exercici de les seves activitats, les obligacions següents:

    1. Observar els principis, les normes i els cànons ètics propis de les activitats, els oficis i/o les professions corresponents a l'activitat objecte de subvenció.

    2. No realitzar accions que posin en risc l'interès...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR