ORDRE TSF/235/2017, de 13 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions a les empreses d'inserció per a la realització d'accions per a la millora de l'ocupació i la inserció laboral dels col·lectius en risc o situació d'exclusió social.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

La lluita contra la pobresa i l'exclusió social és essencial per garantir l'equitat i avançar cap a una societat més justa, cohesionada i amb igualtat d'oportunitats per a totes les persones.

L'Estratègia Europa 2020 considera l'impuls de l'economia social com un instrument bàsic per a la correcció de la desigualtat. En el moment econòmic actual, la restricció de la despesa pública limita força la capacitat de resposta de les administracions públiques a les demandes socials creixents. Els grans reptes socials necessiten, ara més que mai, una innovació social que promogui la cohesió. Cal impulsar la creació de noves iniciatives empresarials en l'àmbit de l'economia social i solidària amb l'objectiu de desenvolupar el potencial de l'emprenedoria social per crear nous llocs de treball i aportar solucions als problemes socials.

Amb l'articulació de mesures de foment adreçades a les empreses d'inserció, iniciatives empresarials que se situen dins l'àmbit de l'economia social, el Govern dona suport específic a la inserció laboral de les persones més vulnerables de la nostra societat.

Les empreses d'inserció són empreses que desenvolupen activitats econòmiques amb la finalitat d'aconseguir la reintegració al mercat laboral de grups vulnerables, per afavorir així la seva inclusió social. L'activitat que desenvolupen aquestes empreses constitueix un servei d'interès econòmic general (SIEG), d'acord amb el que estableix l'apartat c) de l'article 2.1 de la Decisió de la Comissió de 20 de desembre de 2011, relativa a l'aplicació de les disposicions de l'article 106.2, del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE) als ajuts estatals en forma de compensació per servei públic concedits a algunes empreses encarregades de la gestió de serveis d'interès econòmic general (DOUE L núm. 7, d'11.1.2012). El compliment de les condicions que estableix la Decisió esmentada eximeix les empreses d'inserció del compliment del Reglament SIEG de minimis .

La integració sociolaboral de persones en situació o greu risc d'exclusió social mitjançant la seva contractació constitueix l'objecte social de les empreses d'inserció, i aquesta finalitat és inherent al desenvolupament d'activitats econòmiques, com a empreses que operen en el mercat. Aquesta activitat econòmica i de contractació de persones en situació de vulnerabilitat és una actuació continuada que permet oferir experiència laboral i formació a diferents persones que es van succeint en el temps. El Govern també ha de procurar una continuïtat en les mesures de suport adreçades a aquest tipus d'empreses, amb independència de si les línies concretes d'ajut subjectes a pressupostos anuals estableixen uns terminis d'execució acotats en el temps.

La Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per regular les empreses d'inserció sociolaboral, en l'article 2.2 apartat b) inclou com un dels col·lectius destinataris les persones acollides a la Llei 14/2017, del 20 de juliol, de la renda garantida de ciutadania (RGC). Els ajuts públics a les empreses d'inserció tenen la finalitat que aquestes empreses puguin cobrir part del cost que han de suportar per contractar i formar les persones especialment desfavorides i puguin complir així amb la seva finalitat social. L'experiència laboral, la formació i la capacitació tant personal com professional que ofereixen les empreses d'inserció són l'element clau per aconseguir que les persones en situació o greu risc d'exclusió social deixin de ser dependents de subsidis i passin a formar part activa de la societat. Aquesta és la gran fita i el gran benefici que aporten les empreses d'inserció.

Atès que les empreses d'inserció formen part d'un grup ben delimitat d'empreses pel que fa a la seva finalitat i als requisits que han de complir per mantenir la seva inscripció al Registre Administratiu d'Empreses d'Inserció de Catalunya i per poder mantenir la seva qualificació al llarg del temps, i atès que són agents altament especialitzats a afavorir la inserció sociolaboral de persones vulnerables, el Govern ha de vetllar perquè les mesures de suport que preveu aquesta ordre arribin a totes aquestes empreses.

Atesos l'article 170.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, en què es disposa que correspon a la Generalitat de Catalunya la competència executiva en matèria de treball i relacions laborals, que inclou de manera expressa les polítiques actives d'ocupació i la gestió de les subvencions corresponents, i l'article 112 del mateix Estatut d'autonomia de Catalunya, en què s'estableix que correspon a la Generalitat, en l'àmbit de les competències executives, la potestat reglamentària i també la funció executiva, la Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per regular les empreses d'inserció sociolaboral (DOGC núm. 3793, de 3.1.2002), i la Llei 14/2017, del 20 de juliol, de la renda garantida de ciutadania (RGC).

El Decret 2/2016, de 13 de gener, de creació, denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, atribueix al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, entre d'altres, les competències sobre les polítiques d'igualtat, és a dir, de les persones amb discapacitat i dependències, per a la inclusió social, d'ocupació i intermediació laboral i les polítiques d'economia social, el tercer sector, les cooperatives i l'autoempresa. A partir d'aquest decret s'ha aprovat el Decret 289/2016, de 30 d'agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, d'acord amb el seu àmbit de competències.

Vista la Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per regular les empreses d'inserció sociolaboral (DOGC núm. 3793, de 3.1.2003);

Vist el Decret 277/2003, de 4 de novembre, de funcionament i competència del Registre Administratiu d'Empreses d'Inserció de Catalunya (DOGC núm. 4013, de 19.11.2003);

Vista la Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat (DOGC núm. 6742, de 4.11.2014);

Vista la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (BOE núm. 71, de 23.3.2007);

Atesa la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, per regular i garantir la transparència de l'activitat pública i el dret d'accés de les persones a la informació i la documentació públiques (DOGC núm. 6780, de 31.12.2014);

Atesa la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, per establir i regular els mecanismes i els recursos per fer efectiu el dret a la igualtat i a la no discriminació per raó de sexe en tots els àmbits, etapes i circumstàncies de la vida (DOGC núm. 6919, de 23.7.2015);

Atesa la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència (BOE núm. 180, de 29.7.2015);

Vist el programa operatiu de l'FSE 2014-2020 de Catalunya, núm. CCI2014ES05SFOP007, aprovat per la Decisió d'execució de la CE de 17 de desembre de 2015;

Atès el Reglament (UE) núm. 1304/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'FSE, pel qual es deroga el Reglament (CE) 1081/2006 del Consell;

Atès el Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, a l'FSE, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, a l'FSE, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) 1083/2006 del Consell;

Vist que en els supòsits de cofinançament per l'FSE la documentació justificativa haurà de complir els requisits que determinin les normes reguladores de les despeses subvencionables per l'FSE durant el període de programació de 2014-2020;

Atès el Reglament (UE) núm. 480/2014, de la Comissió Europea, de 3 de març de 2014, que complementa el Reglament (UE) 1303/2013;

Atès el Reglament (UE) núm. 821/2014, de la Comissió Europea, de 28 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació al Reglament (UE) 1303/2013, quant a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del programa, la presentació d'informació sobre els instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d'informació i comunicació de les operacions, i el sistema per a l'enregistrament i l'emmagatzemament de dades;

Atesa la Decisió de la Comissió de 20 de desembre de 2011, relativa a l'aplicació de les disposicions de l'article 106.2, del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE) als ajuts estatals en forma de compensació per servei públic concedits a algunes empreses encarregades de la gestió de serveis d'interès econòmic general (DOUE L núm. 7, d'11.1.2012);

Vista l'Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables per l'FSE durant el període de programació 2014-2020 (BOE núm. 307, de 21.12.2016);

Atès que a aquestes bases els són aplicables el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol;

Atès l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya;

A proposta de la Direcció General d'Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l'Autoempresa, amb els informes previs de l'Àrea Jurídica de Treball i Relacions Laborals de la Secretaria General i de la Intervenció Delegada del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i en ús de les facultats que em són atribuïdes,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR