ORDRE TSF/267/2016, de 10 d'octubre, per la qual s'aproven les bases que han de regir la convocatòria per a la concessió de subvencions del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies per al desenvolupament del programa Consolida't, de suport a la consolidació, l'enfortiment i la reinvenció del treball autònom a Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

L'article 45.5 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que la Generalitat, com a poder públic, ha d'afavorir el desenvolupament de l'activitat empresarial i l'esperit emprenedor, i que ha de protegir especialment l'economia productiva, l'activitat de les persones emprenedores, de les persones autònomes i de les petites i mitjanes empreses.

Per desenvolupar totes aquestes mesures, d'acord amb l'article 170.b) de l'Estatut, li correspon a la Generalitat la competència executiva en matèria de treball i relacions laborals, que inclou les polítiques actives d'ocupació dels treballadors en actiu i la gestió de les subvencions corresponents.

L'article 87.1 del Decret 289/2016, de 30 d'agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, estableix que la Direcció d'Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l'Autoempresa té les funcions de planificar, dirigir i executar les polítiques relacionades amb l'economia social i cooperativa, del tercer sector i de l'autoempresa.

El Reial decret 751/2014, de 5 de setembre, pel qual s'aprova l'Estratègia espanyola d'activació per a l'ocupació 2014-2016 (BOE núm. 231, de 23.9.2014), estableix, a l'apartat 3, Principis d'actuacions i objectius, l'impuls de l'emprenedoria com un dels seus objectius estratègics; i la mateixa norma, dins els objectius estructurals, Eix 5, Emprenedoria, esmenta el foment del treball autònom.

Sobre això, en l'elaboració del Pla anual de polítiques d'ocupació (PAPE) 2015, la Comunitat autònoma de Catalunya ha previst la promoció del programa Consolida't per a la consolidació, l'enfortiment i la reinvenció del treball autònom a Catalunya.

El Pla de Govern de la Generalitat de Catalunya per al període 2013-2016, aprovat mitjançant l'Acord del Govern d'11 de juny de 2013, preveu fomentar el treball autònom, l'emprenedoria i les petites i mitjanes empreses per a la promoció i la diversificació econòmica com a element bàsic per a la creació d'ocupació.

Per la seva banda, el Pla de desenvolupament de les polítiques actives d'ocupació de Catalunya 2014-2016 inclou, dins els seus objectius, impulsar l'emprenedoria a partir de serveis de foment de l'emprenedoria i l'autoocupació, amb un èmfasi especial al foment del treball autònom i l'economia social.

En els darrers anys Catalunya, com la resta de regions europees, ha experimentat un procés de recessió econòmica que ha repercutit enormement en el seu teixit empresarial. Pel que fa al treball autònom, durant el període 2008-2014 la caiguda en l'afiliació a la Seguretat Social de persones treballadores autònomes ha estat del 10,88%.

El treball autònom sobreviu amb la debilitat inherent al fet que la mateixa persona empresària és alhora treballadora, sense poder ocupar-se plenament de la planificació dels passos i les estratègies que cal seguir per fer viable el seu negoci.

Diversos estudis coincideixen en el fet que les persones treballadores autònomes constitueixen un dels principals motors per a la dinamització de l'economia, atesa la seva capacitat per generar ocupació i el seu potencial de creació de valor.

Malgrat tot, l'entorn laboral i financer dels darrers anys està dificultant el seu manteniment i creixement. A aquestes mancances estructurals cal afegir altres elements, com són una major dificultat d'accés al reciclatge professional i un baix nivell d'implantació de les noves tecnologies, aspectes que repercuteixen en la seva capacitat d'innovació i competitivitat.

Aquestes debilitats poden derivar en problemes o fins i tot obstacles insalvables per continuar amb el seu desenvolupament, atès que els recursos humans són un dels factors crítics per a la competitivitat empresarial, i, molt especialment, l'experiència, la formació i la capacitat de lideratge dels empresaris són característiques que influeixen directament en la consolidació dels seus negocis.

Basant-se en l'experiència del programa Consolida't, desenvolupat en l'exercici 2015, i en l'avaluació de la supervivència com a autònoms dels participants en la prova pilot del 2013, es considera adequat dur a terme una nova edició d'aquest programa d'assessorament personalitzat i de formació en aspectes clau de la gestió del negoci per a persones treballadores autònomes.

Per a aquesta nova edició es manté el criteri de donar accés als autònoms de recent creació atès que l'efectivitat del programa es mostra més alta en els autònoms que fa menys temps que duen a terme la seva activitat. De fet, els primers tres anys de l'activitat és el període amb més risc de deixar de ser autònom i on un programa de formació, assessorament i acompanyament és més necessari.

Vist que la resolució d'atorgament d'aquestes subvencions està condicionada a la disponibilitat pressupostària suficient per a aquesta finalitat, ja que correspon a programes acordats a la reunió de la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de 18 d'abril de 2016, mitjançant la qual es distribueixen territorialment les subvencions de l'àmbit laboral finançades a càrrec dels pressupostos generals de l'Estat;

Atesa la Llei 2/2015, de l'11 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015;

Vist que a aquestes bases els són aplicables el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol;

Atesa la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que regula la transparència de l'activitat pública i el dret d'accés de les persones a la informació i la documentació pública;

Atesa la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes;

Atès l'Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, pel qual s'aprova la modificació del model tipus de bases reguladores aprovat per l'Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol, pel qual s'aprova el model tipus de bases reguladores dels procediments per a la concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva, tramitats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, i se n'aprova el text íntegre;

Atesa l'Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, que modifica les formes de justificació de subvencions que concedeix l'Administració de la Generalitat de Catalunya, les seves entitats autònomes i la resta de les entitats del sector públic de l'Administració de la Generalitat;

Atès l'article 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya; a proposta de la Direcció General d'Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l'Autoempresa; amb els informes previs de l'Àrea Jurídica de la Subdirecció d'Ocupació i Relacions Laborals i de la Intervenció Delegada del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i en ús de les facultats que em són atribuïdes;

Per tot això exposat,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases generals que han de regir la convocatòria de subvencions per a la promoció del programa Consolida't, que es detallen a l'annex 1.

Disposició addicional

Estudi d'impacte

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies pot dur a terme un estudi d'impacte sobre els resultats derivats de les subvencions a les quals sigui aplicable aquesta Ordre i d'acord amb els objectius previstos. Aquest estudi inclou una valoració de l'impacte de gènere dels resultats. A aquest efecte, s'inclouen indicadors qualitatius i quantitatius de gènere i es presenten totes les dades desagregades per sexes.

Disposició transitòria

Les sol·licituds que s'hagin tramitat d'acord amb l'Ordre EMO/312/2015, de 5 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per al programa Consolida't, de suport a la consolidació, l'enfortiment i la reinvenció del treball autònom emmarcat en el Programa Catalunya Emprèn, i es fa pública la convocatòria per a l'any 2015, segueixen els criteris de gestió, tramitació i justificació que estableix la normativa aplicable.

Disposició derogatòria

Aquesta Ordre deroga l'Ordre EMO/312/2015, de 5 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per al programa Consolida't, de suport a la consolidació, l'enfortiment i la reinvenció del treball autònom emmarcat en el Programa Catalunya Emprèn, i es fa pública la convocatòria per a l'any 2015.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 10 d'octubre de 2016

Dolors Bassa i Coll

Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies

Annex 1

Bases generals

–1 Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és regular el procediment de concessió de subvencions a entitats i empreses per a la realització del programa Consolida't , de suport a la consolidació, l'enfortiment i la reinvenció del treball autònom, consistent en projectes que inclouen accions d'assessorament personalitzat i de formació en aspectes clau de la gestió del negoci de persones treballadores autònomes.

–2 Procediment de concessió

2.1 El procediment de concessió d'aquesta subvenció s'inicia l'endemà de la data de publicació de la convocatòria.

2.2 A l'efecte de donar compliment a l'article 17.3.a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'Acord GOV/192/2015, de 29 de desembre, pel qual es complementa l'Acord GOV/77/2015, de 2 de juny, sobre la publicació dels anuncis de notificació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, en relació amb la publicació de les convocatòries de subvencions, el text íntegre de la convocatòria es publica en el diari esmentat.

2.3 El procediment de concessió de les subvencions és el de concurrència competitiva, i el termini màxim per notificar i emetre resolució és de dos mesos a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR