ORDRE TSF/334/2016, de 12 de desembre, per la qual es regula la qualificació professional del personal auxiliar d'atenció a les persones en situació de dependència i es convoca el procés d'habilitació excepcional per a professionals amb 55 anys o més a 31 de desembre de 2015.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

La Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, estableix, en la disposició addicional cinquena, que en el marc del sistema públic de serveis socials es configura una xarxa d'atenció a la dependència i la vida autònoma que comprèn el conjunt de recursos, equipaments, projectes, programes, activitats i prestacions de serveis, econòmiques i tecnològiques en aquest àmbit d'atenció i protecció, que constitueix el Sistema català d'autonomia i atenció a la dependència, als efectes del desplegament i l'aplicació a Catalunya del Sistema d'autonomia i atenció a la dependència, que va crear amb caràcter general la Llei de l'Estat 39/2006. Així mateix, es disposa que la xarxa pública per a l'autonomia i l'atenció a la dependència es vincula a la Xarxa de serveis socials d'atenció pública.

D'altra banda, l'article 43 de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, estableix que l'organització del sistema públic de serveis socials ha de tenir prou personal amb la formació, la titulació, els coneixements, l'estabilitat laboral, la capacitat, el reconeixement social i laboral i les aptituds que calguin per garantir l'eficiència i l'eficàcia en la prestació dels serveis socials.

D'acord amb aquesta previsió, i en relació amb la Cartera de serveis socials, que és l'instrument que estableix la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, que determina el conjunt de prestacions de la Xarxa de serveis socials d'atenció pública a Catalunya, es considera personal auxiliar d'atenció a la dependència els perfils professionals d'auxiliar de gerontologia, d'auxiliar per a l'atenció personal de persones amb discapacitat, d'assistent/a d'atenció domiciliària, de treballador/a familiar i d'assistent/a personal.

El Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, creat com a instrument de cooperació entre les diferents administracions per a l'articulació dels serveis socials i la promoció de l'autonomia i atenció a les persones en situació de dependència, va adoptar un acord publicat mitjançant la Resolució de 3 de novembre de 2015, de la Secretaria d'Estat de Serveis Socials i Igualtat, que modifica parcialment l'Acord de 27 de novembre de 2008, sobre acreditació de centres i serveis del Sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència (Resolució de 2 de desembre de 2008, de la Secretaria d'Estat de Política Social, Famílies i Atenció a la Dependència i a la Discapacitat). La Resolució de 3 de novembre de 2015 estableix el compromís de continuar avançant en compliment del procés d'acreditació de la qualificació professional del personal auxiliar d'atenció a la dependència, per garantir la qualitat en l'ocupació i en la prestació dels serveis als usuaris i usuàries, així com l'estabilitat en el sector.

La mateixa Resolució estableix les actuacions a realitzar per al compliment de l'Acord i estableix que els requisits relatius a les qualificacions professionals són exigibles a 31 de desembre de 2017, i en tot cas quan finalitzin els processos de formació i d'acreditació de l'experiència laboral que s'hagin iniciat abans d'aquesta data.

També determina que les persones que tenien una edat igual o superior a 55 anys a 31 de desembre de 2015, i que acreditin una experiència com a auxiliar d'atenció a la dependència d'almenys tres anys i com a mínim 2.000 hores treballades en aquesta categoria professional en els darrers 10 anys, es poden habilitar de forma excepcional en l'ocupació que correspongui. Aquesta habilitació només té efecte per al treballador en l'àmbit de la comunitat autònoma on presta els seus serveis fins que es publiqui la normativa corresponent que doni validesa als certificats d'habilitació emesos per qualsevol comunitat autònoma a tot el territori de l'Estat.

Per tot això, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies pretén regular amb aquesta normativa la qualificació professional dels auxiliars d'atenció a la dependència i l'acreditació d'aquests en l'àmbit de Catalunya, a excepció de la figura de l'assistent/a personal, a l'espera de l'aprovació de la qualificació professional específica per part de l'organisme competent.

Tot i així, el assistents personals que a 31 de desembre de 2015 tenien una edat igual o superior a 55 anys i compleixin els requisits d'experiència abans esmentats, poden sol·licitar l'habilitació excepcional segons el procediment que estableix aquesta Ordre.

És per això que, atès l'informe del Consell General de Serveis Socials, i en ús de les facultats que m'atorguen l'article 12.d) de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de la Generalitat de Catalunya, i la disposició final primera de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials,

Ordeno:

Article 1

Qualificació professional del personal auxiliar d'atenció a persones en situació de dependència

Els centres i entitats del sistema públic de serveis socials han de comptar amb prou personal auxiliar, segons la normativa vigent, i amb la qualificació adequada d'acord amb el que estableix aquest article.

1.1 El personal auxiliar de gerontologia i el personal auxiliar per a l'atenció personal de persones amb discapacitat ha d'acreditar la qualificació professional d'atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, que estableix el Reial decret 1368/2007, de 19 d'octubre, mitjançant les titulacions o certificats de professionalitat següents:

Títol de tècnic/a en atenció a persones en situació de dependència (o el títol equivalent de tècnic/a en atenció sociosanitària).

Títol de tècnic/a en cures auxiliars d'infermeria.

Certificat de professionalitat d'atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials.

Certificat de professionalitat d'atenció sociosanitària a persones en el domicili.

1.2 El personal assistent d'atenció domiciliària i treball familiar ha d'acreditar la qualificació professional...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR