DECRET 69/2006, d'11 d'abril, d'aprovació del Reglament d'organització i funcionament de la Comissió Jurídica Assessora.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

69/2006, d'11 d'abril, d'aprovació del Reglament d'organització i funcionament de la Comissió Jurídica Assessora.

La Llei 5/2005, de 2 de maig, de la Comissió Jurídica Assessora, estableix en la disposició final que la Comissió ha d'elaborar un projecte de reglament d'organització i funcionament perquè l'aprovi el Govern.

En virtut d'això, havent-se seguit la tramitació corresponent, a proposta de la Comissió Jurídica Assessora, presentada pel conseller de Governació i Administracions Públiques, amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

S'aprova el Reglament d'organització i funcionament de la Comissió Jurídica Assessora, que es dicta en desplegament i execució de la Llei 5/2005, de 2 de maig.

Article 2

La Comissió Jurídica Assessora es relaciona amb el Govern per mitjà del Departament de Governació i Administracions Públiques.

Disposició derogatòria

Es deroga el Decret 127/1991, de 17 de juny, d'aprovació del Reglament de la Comissió Jurídica Assessora i qualsevol altra norma de rang igual o inferior que s'hi oposi.

Barcelona, 11 d'abril de 2006

Pasqual Maragall i Mira

President de la Generalitat de Catalunya

Joan Carretero i Grau

Conseller de Governació i Administracions Públiques

Annex

Reglament d'organització i funcionament de la Comissió Jurídica Assessora

TÍTOL I

Disposicions generals

Article 1

Naturalesa, autonomia, precedències i seu de la Comissió Jurídica Assessora

1.1 La Comissió Jurídica Assessora és l'alt òrgan consultiu del Govern de la Generalitat.

1.2 La Comissió exerceix les seves funcions amb autonomia orgànica i funcional per tal de garantir la seva objectivitat i independència.

1.3 En l'exercici de les seves funcions, la Comissió vetlla per l'observança de la Constitució, l'Estatut d'autonomia, les lleis i la resta de l'ordenament jurídic.

1.4 La Comissió, atesa la seva alta funció consultiva, precedeix els altres òrgans de l'Administració de la Generalitat, llevat del Govern i els seus membres, d'acord amb les normes de protocol. El seu tractament és impersonal.

1.5 La Comissió té la seu a la ciutat de Barcelona, sens perjudici que es pugui reunir en una altra localitat catalana.

Article 2

Autonomia orgànica i funcional

La Comissió Jurídica Assessora actua amb total independència dels òrgans als quals assessora, no està adscrita a cap departament de la Generalitat i no està sotmesa a cap instrucció ni relació de jerarquia. Es relaciona amb el Govern a través del departament que aquest determini.

Per raó d'aquesta autonomia, la Comissió elabora el seu reglament i les modificacions ulteriors i aprova les disposicions necessàries per al seu funcionament. També participa en l'elaboració i, si escau, el dictamen sobre els avantprojectes de llei que li sotmet el Govern quan afecten la seva competència, organització i funcionament.

La Comissió administra els crèdits que se li assignen en la corresponent secció específica del Pressupost de la Generalitat.

Té les competències en matèria de personal i de contractació que la normativa general atribueix als departaments.

Article 3

Funció de la Comissió Jurídica Assessora

3.1 La Comissió Jurídica Assessora vetlla per l'adequació a la legalitat dels projectes de disposicions generals, dels actes i de la resta d'activitat de les administracions públiques, en els supòsits previstos a les lleis.

3.2 Igualment, valora els aspectes d'oportunitat o conveniència quan així li ho sol·licita expressament l'òrgan consultant.

3.3 En la formulació de suggeriments i propostes previstes en l'article 9.3 de la Llei, la Comissió té en compte els criteris de legalitat i d'oportunitat adreçats a fer efectius els valors i principis constitucionals i estatutaris.

Article 4

Dictàmens

4.1 La Comissió Jurídica Assessora emet dictamen sobre tots els assumptes que determina la llei que la regula i d'altres lleis.

4.2 La petició de dictamen a la Comissió és preceptiva en els supòsits en què així ho determinin les lleis i és facultativa en la resta de supòsits.

4.3 Els dictàmens de la Comissió són vinculants quan així ho disposi una norma amb rang de llei.

Article 5

Caràcter final del dictamen

Els assumptes sotmesos a dictamen de la Comissió Jurídica Assessora no es poden sotmetre a informe o dictamen posterior de cap altre òrgan assessor, llevat del Consell Consultiu, quan escaigui.

Article 6

Motivació i comunicació de la resolució

6.1 Quan l'òrgan que ha de resoldre l'assumpte sotmès a dictamen no segueix el criteri de la Comissió Jurídica Assessora o no es pronuncia en el mateix sentit, n'ha de fonamentar els motius.

6.2 Quan el dictamen sigui preceptiu, l'òrgan que ha formulat la consulta ha de comunicar la resolució que adopti a la Comissió. En els altres casos, l'òrgan que ha formulat la consulta ho farà quan la Comissió així li ho sol·liciti.

Article 7

Relació de supòsits de dictamen preceptiu

La Comissió Jurídica Assessora publicarà periòdicament al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya la relació de les disposicions que estableixen la sol·licitud preceptiva del seu dictamen.

Article 8

Exhauriment de la via administrativa

Les resolucions i els acords de la Comissió Jurídica Assessora i del seu president o de la seva presidenta posen fi a la via administrativa.

TÍTOL II

Organització de la Comissió Jurídica Assessora

Capítol 1

Composició de la Comissió Jurídica Assessora i estatut dels membres

Article 9

Composició i organització

9.1 La Comissió Jurídica Assessora està integrada pel president o la presidenta i els altres membres que determina la Llei.

9.2 La Comissió és assistida pel secretari o la secretària general, que actua amb veu però sense vot.

9.3 La Comissió actua en ple. Tanmateix, pot establir les comissions i ponències especials que siguin necessàries per a un millor desenvolupament de les seves funcions.

9.4 A les sessions de la Comissió es poden convocar, si s'estima convenient, els lletrats o les lletrades que hagin intervingut en l'estudi i la preparació de les resolucions.

Article 10

Atribucions del Ple de la Comissió Jurídica Assessora

El Ple de la Comissió té les atribucions següents:

  1. Aprovar els dictàmens sobre les matèries que se sotmetin a la seva consideració i els informes i els suggeriments que entengui que ha d'adoptar.

  2. Aprovar el propi projecte de reglament orgànic i de funcionament i les seves modificacions.

  3. Adoptar les altres disposicions necessàries respecte del funcionament de la Comissió.

  4. Aprovar l'avantprojecte de pressupost.

  5. Acordar la constitució de comissions i ponències especials.

  6. Aprovar la memòria d'activitats de l'òrgan.

  7. Informar sobre la separació del càrrec dels membres de la Comissió, quan correspongui.

  8. Informar sobre el nomenament i cessament del secretari o la secretària general.

  9. Informar sobre la relació de llocs de treball de la Comissió.

  10. Totes les altres que resultin de la Llei reguladora de la Comissió o d'altres lleis.

Article 11

Nomenament i cessament

11.1 Els membres de la Comissió Jurídica Assessora, llevat dels nats, són nomenats i cessats pel Govern de la Generalitat a proposta del conseller o consellera del departament per mitjà del qual aquella s'hi relaciona, en els termes que estableix la Llei reguladora de la Comissió.

11.2 Un cop esgotat el període del nomenament, els membres continuen exercint les seves funcions fins que no prenen possessió del càrrec llurs substituts.

11.3 A aquest efecte, i amb dos mesos d'antelació, el president o la presidenta de la Comissió comunica al conseller o la consellera del departament a través del qual la Comissió es relaciona amb el Govern que el mandat dels membres és a punt d'expirar.

11.4 El cessament anticipat d'un membre dóna lloc a la seva substitució. A aquest efecte, el president o la presidenta de la Comissió posa aquesta circumstància en coneixement del conseller o la consellera del departament a través del qual la Comissió es relaciona amb el Govern, perquè aquest pugui efectuar un nou nomenament. Aquest nomenament s'exhaureix quan finalitza el període pel qual havia estat nomenat el membre substituït.

Si el nomenament s'efectua dins de l'últim any del període de mandat de la persona substituïda, el nomenament pot ser renovat, com a màxim, per dos períodes de tres anys.

11.5 En el supòsit que el cessament requereixi la instrucció de l'expedient contradictori establert en l'article 6.2 de la Llei per al cas previst en l'apartat 1.e) del mateix precepte, la Comissió donarà audiència al membre afectat. Després d'haver-lo escoltat, la Comissió emetrà un informe sobre les circumstàncies del cas, a l'efecte de formular la corresponent proposta del president o la presidenta.

11.6 En la resta de supòsits de l'apartat primer de l'article 6 de la Llei, l'expedient també ha d'incloure l'informe de la Comissió i la proposta del president o la presidenta.

Article 12

Promesa

Els membres i el president o la presidenta de la Comissió Jurídica Assessora prenen possessió del càrrec davant el president o la presidenta de la Generalitat i prometen ser fidels a la Constitució, a l'Estatut d'autonomia, a les lleis i a les institucions de Catalunya, exercir el càrrec de membre (o president/a) de la Comissió d'acord amb la seva consciència, i guardar secret sobre les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR