RESOLUCIÓ ENS/1365/2012, de 20 de juny, per la qual s'organitzen els cursos d'actualització i especialització equivalents al nivell C-1 per al perfeccionament de competències en els estudis d'alemany, d'anglès i de francès, i s'estableixen les escoles oficials d'idiomes que els imparteixen.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyResolució

La disposició addicional primera del Decret 4/2009, de 13 de gener, pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum dels ensenyaments d’idiomes de règim especial, preveu que les escoles oficials d’idiomes (EOI) poden organitzar i impartir cursos especialitzats per al perfeccionament de competències en idiomes, d’acord amb el que determini el Departament d’Ensenyament.

Els cursos d’actualització i d’especialització poden tenir com a referència els nivells C-1 i C-2 del Consell d’Europa, segons es defineixen aquests nivells en el Marc europeu comú de referència per a les llengües. Es considera oportú organitzar el curs d’actualització i especialització del nivell C-1.

Els ensenyaments d’idiomes s’estructuren en el nivell bàsic, l’intermedi i l’avançat, els quals tenen com a referència les competències pròpies dels nivells A-2, B-1 i B-2, respectivament, del Consell d’Europa, segons es defineixen aquests nivells en el Marc europeu comú de referència per a les llengües.

D’acord amb aquesta estructura l’alumnat que cursa estudis d’anglès, de francès, o d’alemany a les EOI, actualment, en superar el nivell avançat, disposa d’una certificació equivalent al nivell B2.

Per tal de possibilitar que l’alumnat pugui assolir el nivell C-1, és oportú establir l’organització dels cursos d’actualització i especialització corresponents, i les EOI en què s’imparteixen, així com una distribució temporal dels estudis congruent, tot i respectant la durada de cadascun dels cursos del nivell bàsic, intermedi i avançat.

Atès que l’article 7 del Decret 4/2009, de 13 de gener, disposa que els cursos han de ser de 130 hores mínim, i d’acord amb la durada prevista a l’annex 1 del mateix Decret, s’ha previst que el nivell C-1 es dugui a terme en un únic curs acadèmic, que queda estructurat en dos blocs temporals successius.

Per tot això, a proposta de la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial,

Resolc:

—1 Objecte

Organitzar els cursos d’actualització i especialització del nivell C-1 per al perfeccionament de competències en els estudis d’alemany, d’anglès i de francès, i les escoles oficials d’idiomes que els imparteixen.

—2 Objectiu

Ampliar l’oferta d’alemany, d’anglès i de francès, que ara comprèn els nivells bàsic, l’intermedi i l’avançat, amb els cursos d’actualització i d’especialització del nivell C-1.

—3 Contingut

El contingut dels cursos d’actualització i d’especialització del nivell C-1 es detallen, per a l’alemany, l’anglès i el francès, respectivament, en els annexos 1, 2 i 3.

—4 Admissió de l’alumnat

Els criteris de prioritat en l’admissió es detallen a l’annex 4.

—5 Escoles oficials d’idiomes que els imparteixen

Les escoles oficials d’idiomes que imparteixen els cursos d’actualització i d’especialització del nivell C-1 es detallen a l’annex 5.

—6 Accés

Per accedir als cursos d’actualització i especialització del nivell C-1, cal disposar del certificat de nivell avançat de l’idioma corresponent o haver acreditat el corresponent nivell mitjançant una prova de nivell.

—7 Seguiment i avaluació

Sens perjudici de les competències atribuïdes a la Inspecció d’Educació, la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial durà a terme el seguiment i l’avaluació de la implantació.

—8 Certificats

Els certificats corresponents als cursos d’actualització i d’especialització del nivell C-1 s’expedeixen pel Departament d’Ensenyament a proposta de les escoles oficials d’idiomes.

—9 Proves específiques de certificació del nivell C-1

Les proves específiques de certificació del nivell C-1 es duen a terme d’acord amb el que estableix l’annex 6.

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a comptar de l’endemà de la seva publicació al DOGC, de conformitat amb el que preveu l’article 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Així mateix poden interposar potestativament recurs de reposició, previ al recurs contenciós administratiu, davant la consellera d’Ensenyament, en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la seva publicació al DOGC, segons el que disposen els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.

Barcelona, 20 de juny de 2012

Irene Rigau i Oliver

Consellera d’Ensenyament

Annex 1

Contingut del curs d’actualització i d’especialització del nivell C-1 d’alemany

Definició de nivell

L’ensenyament d’idiomes en aquest nivell té com a finalitat capacitar l’alumnat per utilitzar l’idioma amb flexibilitat, eficàcia i precisió en tot tipus de situacions, en els àmbits personal, públic, acadèmic i professional, que requereixin comprendre i processar textos orals i escrits extensos i complexos, en diverses varietats estàndard de la llengua, amb un repertori d’estructures i de lèxic ampli i que tractin sobre temes tant abstractes com concrets encara que l’alumne no hi estigui familiaritzat.

Objectius

Objectius generals

Adquirir l’habilitat o capacitat de:

  1. Utilitzar l’idioma amb flexibilitat i eficàcia, adaptant-se amb precisió i coherència al context, a les intencions i als interlocutors per comunicar-se de forma fluida i espontània, fins i tot en situacions complexes o en circumstàncies adverses (físiques, socials, psicològiques).

  2. Utilitzar un repertori de recursos prou ampli i ric, tant lingüístics com no lingüístics, per comunicar-se gairebé sense esforç, mostrant de manera consistent un grau alt de correcció gramatical i lèxica i un domini ampli de les estratègies discursives.

  3. Comprendre textos escrits i orals, extensos i complexos, de diferents tipologies, formats i temes, en les varietats estàndard de la llengua i en diversos registres, i captar-ne sentits implícits o càrregues connotatives, encara que, en cas dels textos orals, l’accent sigui desconegut. Ser capaç de fer una síntesi d’aquests textos i eventualment verbalitzar-la oralment o per escrit, ajustant amb eficàcia l’expressió d’aquestes síntesis als recursos lingüístics de què es disposa per a un context específic.

  4. Identificar i valorar les normes i convencions socials de les comunitats on es parla l’idioma objecte d’estudi, a partir de l’experiència de les pròpies normes i convencions, en contextos plurilingües i pluriculturals.

  5. Utilitzar la consciència de la pròpia identitat cultural per aproximar-se a les altres cultures sense prejudicis i poder dur a terme actuacions de mediació cultural.

  6. Establir un control conscient sobre els factors que condicionen el procés d’aprenentatge per tal d’assumir-ne la gestió i poder formular fites pròpies. Ser conscient que el context de la comunicació (presencial o no presencial, sincrònic o asincrònic, visual o auditiu, oral o escrit) i els nous gèneres textuals propiciats per les noves tecnologies (TIC) condicionen el discurs i poden implicar l’ús d’estratègies específiques tant en el procés d’aprenentatge com en l’ús de la llengua.

    Objectius per destreses

  7. Expressió i interacció oral

    Produir, amb un alt grau de correcció gramatical i un repertori lèxic ampli i precís, textos orals ben estructurats, clars i detallats de diferents àmbits (personal, social, professional i acadèmic), sobre diversitat de temes, amb diferents funcions, fins i tot amb usos emocionals, al·lusius i humorístics, en interacció i dirigits a un únic interlocutor, un col·lectiu reduït o una audiència àmplia.

    Expressar-se espontàniament, amb flexibilitat, fluïdesa i pràcticament sense esforç, en diversitat de situacions, utilitzant, si s’escau, les tecnologies de la informació i la comunicació per formular idees i opinions de manera precisa, prendre i mantenir la paraula i relacionar hàbilment la pròpia contribució al discurs amb la dels altres interlocutors, utilitzant un repertori ampli de lèxic i d’estructures, i suplint fàcilment les mancances amb l’ús de les estratègies adequades.

    Resumir i sintetitzar informació provinent de textos de diferent tipologia i complexitat.

    Seleccionar l’estil i el registre apropiats en funció de l’interlocutor o interlocutors.

  8. Expressió i interacció escrita

    Produir, amb un alt grau de correcció gramatical i un repertori lèxic ampli i precís, textos escrits d’una certa extensió, clars, detallats, ben estructurats i cohesionats, amb objectius i funcions diverses, i de diferents àmbits (personal, social, professional i acadèmic).

    Expressar-se amb flexibilitat, fluïdesa i pràcticament sense esforç, utilitzant, si s’escau, les tecnologies de la informació i la comunicació per formular idees i opinions de manera precisa, i relacionar hàbilment la pròpia contribució al discurs amb la dels altres interlocutors, suplint les mancances amb l’ús de les estratègies adequades.

    Resumir i sintetitzar informació provinent de textos de diferent tipologia i complexitat sobre temes de diferents àmbits, amb un alt grau de correcció gramatical i l’ús d’un repertori lèxic ampli i ric.

    Seleccionar l’estil i el registre apropiats d’acord amb el lector o lectors.

  9. Comprensió oral

    Comprendre, amb cert detall i sense gaire esforç –fins i tot en condicions acústiques poc favorables–, textos orals conceptualment i lingüísticament complexos sobre temes concrets i abstractes, encara que no siguin de la seva especialitat, articulats a velocitat normal o ràpida, si l’accent li és familiar o té temps per acostumar-s’hi. Reconèixer els implícits i els usos al·lusius i connotatius, quan es disposa de context suficient, i identificar el sentit d’una àmplia gamma d’expressions idiomàtiques i col·loquials.

    Identificar els canvis de registre i reconèixer diferents varietats no estàndard de la llengua i llenguatges específics d’un...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR