ORDRE ECO/166/2012, de 18 de juny, per la qual es dicten les normes per elaborar els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2013.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'ECONOMIA I CONEIXEMENT
Rango de LeyOrdre

Aquesta Ordre dicta les normes d’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2013 i estableix els criteris generals a què s’ha d’ajustar l’assignació dels recursos públics, l’àmbit institucional, el procediment d’elaboració i la documentació annexa al pressupost.

Durant l’elaboració dels pressupostos dels exercicis 2011 i 2012, el Govern de la Generalitat ha hagut d’adoptar mesures significatives orientades a ajustar els comptes de la Generalitat davant la necessitat de donar compliment als objectius de dèficit fixats, atesos els desequilibris de les seves finances com a conseqüència de la situació de recessió econòmica i de la fragilitat dels mercats financers. A més, l’elaboració dels pressupostos per al 2012 es va realitzar en el marc d’una gran incertesa pel que fa la disponibilitat de les variables macroeconòmiques i les previsions econòmiques i financeres necessàries per definir el volum d’ingressos del pressupost motivat pel procés electoral del conjunt de l’Estat de la tardor del 2012. Aquest fet ha comportat haver d’efectuar un nou ajustament enmig de l’execució pressupostària d’aquest exercici per adaptar-lo al nou límit de despesa que resulta dels pressupostos generals de l’Estat i del nou escenari de reducció del dèficit.

En l’elaboració dels pressupostos per al 2013, d’una banda es dóna continuïtat a les mesures d’austeritat adoptades en l’exercici 2012, ja sigui mitjançant mesures de contenció de la despesa, mesures relacionades en matèria de personal o de reorganització i d’aprimament del sector públic i, de l’altra, es prioritza el compliment del principi d’estabilitat pressupostària, en els termes establerts a la recentment aprovada Llei 6/2012, de 17 de maig, d’estabilitat pressupostària.

En aquest context, el Govern de la Generalitat continua tenint com a propòsit fonamental orientar les seves polítiques públiques en el sentit de prioritzar la despesa social, la creació de l’ocupació, la reactivació econòmica i la reducció de la taxa d’atur. I, a la vegada, vol fer-ho preservant els principis de credibilitat, responsabilitat i de transparència que han presidit l’elaboració dels pressupostos dels dos exercicis anteriors.

És per això que la gran dificultat que presenta l’elaboració dels pressupostos per al 2013 és precisament la de fer compatible, a curt termini, l’impuls per reactivar l’economia catalana i la recuperació econòmica amb la necessitat de continuar el procés de consolidació fiscal iniciat anteriorment per donar compliment als requeriments europeus, i, per tant, estatals.

En conseqüència, assolir aquest doble objectiu requereix una tasca necessària i acurada de prioritzar els projectes i les actuacions que s’han de finançar amb càrrec als pressupostos, per garantir, amb uns recursos més escassos, que el resultat sigui el que contribueixi en bona mesura a la recuperació de l’economia i al manteniment dels serveis i les prestacions socials que constitueixen el gruix de les competències de la Generalitat, i que caracteritzen el nostre estat del benestar.

D’acord amb les facultats conferides en el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 25 de desembre, s’aproven les normes següents, a les quals s’ha d’ajustar l’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2013.

Per tot això,

Ordeno:

Secció 1

Criteris de programació i pressupostació

Article 1

Criteris generals

1.1 Els departaments i les entitats del sector públic de la Generalitat continuaran duent a terme un exhaustiu procés de revisió de les despeses per generar estalvis, especialment en la despesa corrent, per millorar l’eficàcia i l’eficiència de la despesa pública, i revisaran, si escau, la programació dels compromisos adquirits, per tal d’adequar les seves propostes a les restriccions pressupostàries que imposa el marc financer actual a mitjà termini.

1.2 L’assignació dels recursos disponibles es farà d’acord amb les prioritats següents:

  1. Impulsar la reactivació econòmica com a element central de l’acció de Govern, a través de l’impuls de la competitivitat, la productivitat i el creixement.

  2. Pal·liar les conseqüències socials que la crisi econòmica provoca sobre l’atur.

  3. Garantir la sostenibilitat de l’estat del benestar, la cohesió social i l’equilibri territorial.

Secció 2

Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2013

Article 2

Àmbit institucional

2.1 Els pressupostos del sector públic de la Generalitat de Catalunya per al 2013 han d’incloure els pressupostos corresponents als organismes següents:

  1. L’Administració de la Generalitat, en la qual s’inclouen el Parlament i els organismes estatutaris i consultius que no disposen de pressupost propi, els departaments del Govern i els fons pressupostaris no departamentals.

  2. El Servei Català de la Salut, l’Institut Català de la Salut i l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials.

  3. Les entitats autònomes de caràcter administratiu.

  4. Les entitats autònomes de caràcter comercial i financer.

  5. Les entitats de dret públic sotmeses a l’ordenament jurídic privat i les entitats assimilades a efectes pressupostaris.

  6. Les societats mercantils en què la Generalitat participa d’una manera total o majoritària.

  7. Els consorcis amb participació majoritària de la Generalitat i les entitats assimilades.

  8. Les fundacions amb participació total o majoritària de la Generalitat.

2.2 Es considera que la participació de la Generalitat en una societat mercantil és majoritària quan aquesta, directament o indirectament, té una participació de més d’un cinquanta per cent del seu capital o disposa de la majoria de drets de vot en els seus òrgans de govern. Pel que fa als consorcis i fundacions, es considera que la participació de la Generalitat és majoritària quan es disposa de la majoria, directa o indirecta, dels drets de vot en els òrgans de govern o en el patronat. A aquest efecte, no computen els drets de vot dels membres que designa el mateix òrgan de govern o patronat.

2.3 Els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2013 han d’incloure, en un annex, els pressupostos de les altres entitats que, tot i no estar participades de manera total o majoritària per la Generalitat, hagin estat classificades dins el sector Administració pública de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR