DECRET 85/2010, de 29 de juny, sobre el pesatge, classificació i marcatge de les canals porcines.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Agricultura, Alimentacio i Accio Rural
Rango de LeyDecret

DECRET

85/2010, de 29 de juny, sobre el pesatge, classificació i marcatge de les canals porcines.

Del procés de simplificació de la normativa reguladora de la política agrària rural que va endegar la Comissió Europea l'any 2005 mitjançant la Comunicació de 19 d'octubre de 2005 “Simplificar i legislar millor en el marc de la política agrícola comuna”, n'ha derivat, entre d'altres normes, el Reglament (CE) 1234/2007, del Consell, de 22 d'octubre, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s'estableixen determinades disposicions específiques per a determinats productes agrícoles.

El Reglament (CE) 1234/2007 va derogar el Reglament CEE 3220/84, del Consell, de 13 de novembre, pel qual es va determinar el model comunitari de classificació de canals de porc, amb l'objectiu de permetre un pagament equitatiu als productors en funció del pes i de la composició de les canals lliurades als escorxadors i que va donar lloc a l'aprovació del Decret 251/2005, de 22 de novembre, pel qual s'estableixen les mesures d'implementació d'un sistema de pesatge, classificació i marcatge de canals porcines.

Pel que fa a la classificació de les canals, el Reglament (CE) 1234/2007 estableix, en el seu article 42, que els models comunitaris de classificació de canals s'aplicaran, d'acord amb les normes establertes pel Reglament mateix, en els sectors de la carn de vacum, per a les canals de vacum pesat, i en el sector de la carn de porc, per a les canals de porc, excepte els animals utilitzats per a la reproducció.

L'esmentat Reglament (CE) 1234/2007, que és aplicable des de l'1 de gener de 2009, ha estat desplegat pel Reglament (CE) 1249/2008, de la Comissió, de 10 de desembre de 2008, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació relatives als models comunitaris de classificació de les canals de vacum, porcí, oví i la comunicació dels seus preus.

Entre les novetats introduïdes per la nova regulació comunitària de vigència i aplicabilitat directa a Catalunya destaca la previsió de realització de controls sobre el terreny, als quals resten obligades les autoritats competents dels estats membres, i l'establiment del model comunitari de classificació obligatòria de les canals de porc que s'ha de dur a terme a tots els escorxadors, amb les excepcions previstes al Reglament mateix, per a la classificació de totes les canals, amb l'objecte d'efectuar un pagament equitatiu als productors en funció del pes i de la composició dels porcs que s'hagin lliurat a l'escorxador.

Així mateix, també han anat variant els mètodes de classificació autoritzats a l'Estat espanyol, la darrera actualització dels quals ha estat l'efectuada per la Decisió de la Comissió 2009/11/CE, de 19 de desembre, relativa a l'autorització de mètodes de classificació de les canals de porc a l'Estat.

En definitiva, el nou marc reglamentari de la classificació de canals de porc pretén centrar l'obligatorietat de la classificació sobre la base de la conformitat d'uns models comunitaris definits, que garanteixin una actuació uniforme en la classificació de les canals de porc i una compensació econòmica equitativa a les persones productores, aportant transparència al mercat pel que fa a la comercialització de les canals de porc, a les operacions comercials entre escorxadors i proveïdors de canals, i afavorint tant la qualitat dels productes com les rendes del sector productor.

Així mateix, el nou marc reglamentari permet als escorxadors i a les sales d'especejament modernitzar les seves indústries i adaptar-les a les necessitats productives i de qualitat per millorar la seva competitivitat en els mercats nacional i europeu.

Les noves disposicions comunitàries i l'aplicació del Decret 251/2005, de 22 de novembre, han posat de manifest la conveniència de modificar-lo per simplificar el compliment de les esmentades disposicions. S'ha valorat la possibilitat d'aprovar les noves normes aplicables a Catalunya mitjançant la modificació de l'esmentat Decret, però s'ha optat per promoure l'aprovació d'un nou decret per tal de facilitar a les persones destinatàries el coneixement i l'aplicació de la normativa, sense haver d'operar amb dos textos, l'original i el modificat.

Des del punt de vista competencial, l'article 189 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix la competència de la Generalitat per aplicar i executar el dret de la Unió Europea en l'àmbit de les seves competències.

L'article 116 de l'Estatut estableix la competència exclusiva de la Generalitat en matèria d'agricultura, ramaderia i el sector agroalimentari, així com la regulació i l'execució sobre la qualitat, la traçabilitat i les condicions dels productes agrícoles i ramaders, i també la lluita contra els fraus en l'àmbit de la producció i la comercialització agroalimentàries. Així mateix, cal tenir en compte els articles 9 i 10.e) de la Llei 18/2001, de 31 de desembre, d'orientació agrària de Catalunya, atès que aquest Decret s'inscriu en les previsions dels esmentats articles pel que fa a la lleialtat de les transaccions comercials.

D'altra banda, l'article 19 de la Llei 18/2001, de 31 de desembre, d'orientació agrària de Catalunya, estableix els elements definidors de l'administració agrària com a relacional i de serveis. En aquest marc, es manté la comissió gestora del SIPCAP com a òrgan de col·laboració i consulta en les qüestions relacionades amb el sistema de pesatge, classificació i marcatge de les canals porcines, amb la participació de representants del sector i l'administració. També es manté la base de dades del Sistema de gestió del pesatge, classificació i marcatge de les canals porcines (SIPCAP), que ha evidenciat la seva utilitat a efectes de disposar d'elements objectius per fer el seguiment i el control de les dades facilitades pels escorxadors de Catalunya que sacrifiquen setmanalment més de 5.000 porcs de mitjana anual, als quals els és aplicable el SIPCAP.

En l'elaboració d'aquesta disposició han estat consultades les organitzacions professionals agràries i les associacions vinculades al sector porcí, mitjançant el tràmit d'audiència i d'informació pública.

El Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya ha emès dictamen preceptiu, en compliment del que estableix l'article 2.1.a) de la Llei 7/2005, de 8 de juny.

En conseqüència, d'acord amb l'article 26.e) de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern;

D'acord amb l'informe de la Comissió Jurídica Assessora;

A proposta del conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Objecte, àmbit d'aplicació i definicions

Article 1

Objecte

Aquest Decret té els objectes següents:

1.1 Establir la regulació en matèria de pesatge, classificació i marcatge de les canals porcines, d'acord amb el Reglament (CE) núm. 1234/2007, del Consell, de 22 d'octubre, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s'estableixen determinades disposicions específiques per a determinats productes agrícoles i el Reglament (CE) 1249/2008, de la Comissió, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació relatives als models comunitaris de classificació de les canals de vacum, porcí, oví i la comunicació dels seus preus.

1.2 Regular el sistema de gestió del pesatge, la classificació i el marcatge de les canals porcines (en endavant SIPCAP).

Article 2

Àmbit d'aplicació

2.1 Les normes de pesatge, classificació i marcatge de les canals porcines que s'estableixen són aplicables a tots els escorxadors de Catalunya, excepte en el cas que la seva autorització estigui limitada a sacrificar un nombre inferior a 200 porcs per setmana de mitjana anual o que només sacrifiquin porcs nascuts i criats en les seves pròpies instal·lacions i que especegin la totalitat de les canals obtingudes, d'acord amb el que estableixen el Reglament (CE) núm. 1234/2007 i el Reglament (CE) núm. 1249/2008, de 10 de desembre.

2.2 Queden excloses les canals porcines que no estiguin dins dels intervals de pes que preveu l'annex de la Decisió de la Comissió 2009/11(CE), de 19 de desembre de 2008, relativa a l'autorització de mètodes de classificació de les canals porcines a Espanya, així com els animals sacrificats d'urgència i les canals dels animals pertanyents a la raça ibèrica i els seus encreuaments, així com a qualsevol de les races autòctones de l'espècie porcina que recull el Reial decret 2129/2008, de 26 de desembre.

2.3 La gestió del sistema de pesatge, classificació i marcatge de les canals porcines (SIPCAP) que estableix l'article 1.2 és aplicable als escorxadors de Catalunya que sacrifiquin més de 5.000 porcs per setmana de mitjana anual.

Article 3

Definicions

Als efectes del que disposa aquest Decret, s'entén per:

  1. Model comunitari de classificació de les canals de porc: el model establert segons l'annex V, apartat B, del Reglament (CE) 1234/2007, de 22 d'octubre, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s'estableixen determinades disposicions específiques per a determinats productes agrícoles.

  2. Canal de porc: el cos d'un porc sacrificat, dessagnat i eviscerat, sencer o dividit per la meitat de forma longitudinal.

  3. Pes en calent de la canal: el pes de la canal després del dessagnat i fins transcorreguts 45 minuts.

  4. Pes de la canal orejada: el pes de la canal al qual s'aplica una reducció del 2% del pes en calent.

  5. Classificació de les canals de porc: procés pel qual s'estima el contingut de carn magra de la canal. Les canals es classifiquen d'acord amb el que s'estableix a l'annex V, lletra B (II), del Reglament (CE) 1234/2007, del Consell, de 22 d'octubre, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR