ORDRE TRE/267/2008, de 22 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajuts i subvencions als programes d'igualtat d'oportunitats en el treball: programes laborals per a la diversitat.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball
Rango de LeyOrdre

ORDRE

TRE/267/2008, de 22 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajuts i subvencions als programes d'igualtat d'oportunitats en el treball: programes laborals per a la diversitat.

  1. El Pla de Govern 2007-2010 estableix com a objectiu del Govern, prioritari durant tota la legislatura, garantir el dret al treball estable i de qualitat com a factor bàsic de competitivitat econòmica i de cohesió social, i manifesta que la reducció de la temporalitat i un impuls més gran en la contractació indefinida són elements claus per aconseguir aquest objectiu. Així mateix, es compromet a impulsar estratègies d'actuació per als col·lectius amb majors nivells d'incidència de la temporalitat. Per la seva part, l'Acord Estratègic per a la Internacionalització, la Qualitat de l'Ocupació i la Competitivitat de l'Economia Catalana té, com a un dels seus eixos bàsics, la millora de la qualitat de l'ocupació. En aquest sentit les mesures de l'Acord apunten la priorització de les actuacions en matèria de polítiques actives vers aquells col·lectius amb especials dificultats d'inserció laboral, en la línia dels objectius generals de la política d'ocupació de l'Administració de l'Estat.

    En aquesta línia, la Unió Europea planteja com un dels objectius fonamentals la consolidació a nivell comunitari d'una economia amb baix nivell d'exclusió social i de pobresa. En aquest sentit, és fonamental incorporar o reincorporar les persones més allunyades del mercat de treball, i recolzar estructuralment la seva integració social. La inclusió activa contribueix a l'Estratègia de Lisboa i és un dels pilars que sustenten la dimensió social de l'estratègia de desenvolupament sostenible de la Unió Europea. Si bé els objectius de Lisboa segueixen tenint plena vigència, les agendes dels estats membres no han acomplert les perspectives dibuixades anys enrere, i la denominada .inclusió activa. (COM (2006) 44 de 8/2/2006) segueix essent un objectiu a assolir.

    La majoria de les propostes polítiques i programàtiques en relació a l'exclusió social, tant a nivell europeu com estatal i català (actualment està en vigor el IV Pla Nacional d'Acció per a la Inclusió Social 2006-2008 i el Pla per a la Inclusió i la Cohesió Social a Catalunya 2006-2009) s'articulen des de la perspectiva de la competitivitat i de la necessària inclusió social, adequant creixement econòmic amb benestar social, assegurant així la reducció de les desigualtats i la prevenció de les exclusions socials.

    La manca d'ocupació constitueix un del factors de risc de moltes situacions d'exclusió i marginació socials. Les persones amb risc o en situació d'exclusió troben importants dificultats per a accedir al mercat de treball, a causa de llurs mancances socials, econòmiques, educatives i de qualificació laboral. El fet de permetre l'accés a una ocupació i, en conseqüència, a la normalització personal i social als sectors de la població que no pot accedir a un lloc de treball en el mercat laboral, ha de constituir un dels objectius d'aquelles polítiques que s'orienten cap a una tasca eficaç de prevenció i d'inserció social.

  2. La Unió Europea ha fixat com objectiu general de la seva estratègia, en relació a les persones amb discapacitat, aconseguir un màxim nivell d'autonomia i una plena igualtat d'oportunitats per a tot aquest col·lectiu. Es pretén que aquestes persones puguin gaudir del seu dret a la dignitat, un tracte equitatiu i una plena independència vital així com d'una participació efectiva en la societat en la qual estan integrats. L'estratègia europea es basa en tres pilars essencials: mesures antidiscriminatòries que facilitin la igualtat de drets d'aquest col·lectiu; l'eliminació de barreres que impossibiliten que les persones amb discapacitat puguin posar en joc les seves potencialitats i habilitats; i la incorporació de la perspectiva de la discapacitat en totes les polítiques europees per aconseguir que en totes elles es tinguin en compte les especificitats d'aquestes persones (mainstreaming).

    Un dels objectius prioritaris de la Direcció General d'Igualtat d'Oportunitats en el Treball del Departament de Treball és fomentar i millorar les actuacions adreçades als col·lectius amb més dificultats per accedir al mercat de treball així com desenvolupar els instruments que siguin necessaris per aconseguir-ho. Es pretén millorar l'ocupabilitat de les persones a partir d'adquisició d'eines, habilitats i competències per afrontar amb èxit les dificultats específiques per a la inserció laboral, i així garantir l'accés, presència i permanència dels col·lectius més desfavorits al mercat laboral, potenciant la realització d'itineraris d'inserció sociolaboral, que s'ha demostrat que milloren les condicions d'empleabilitat de les persones més desafavorides socialment.

    En el marc de la lluita contra l'exclusió social, es planteja igualment la possibilitat de potenciar aquelles iniciatives i empreses que combinin la lògica empresarial amb metodologies que fan possible els processos de reinserció laboral en la mateixa empresa, en una empresa aliena o en projectes d'autoocupació. En aquest sentit, la Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per regular les empreses d'inserció sociolaboral, estableix que les empreses d'inserció tenen com a obligació proporcionar al treballador o treballadora l'activitat professional adequada per al compliment de l'objecte del contracte i els mitjans que li facilitin l'adquisició d'hàbits socials i de treball que li permetin accedir a mesures d'acompanyament; així mateix, també és disposa que tant les empreses d'inserció com les seves entitats promotores poden proporcionar la prestació de serveis d'intervenció o mesures d'acompanyament social als treballadors i treballadores durant el procés d'inserció.

    D'acord amb l'exposat, es considera necessari, per una banda, incentivar actuacions concretes que incideixin i promoguin mesures i ajuts per fomentar la contractació indefinida o la transformació en fixos dels contractes temporals de persones amb discapacitat i, per una altra, impulsar la millora de la qualitat de l'ocupació amb subvencions per a l'adaptació de llocs de treball.

  3. En aquest marc d'actuació, i amb l'experiència recollida en els últims exercicis, es posa de manifest la necessitat de millorar la gestió i regulació dels programes laborals per a la diversitat, que la present Ordre reuneix i regula en una única disposició normativa. Al respecte, en relació a les accions a), b), c) i d) establertes a l'article 2.2 (Programes de suport a les empreses d'inserció, a les empreses i entitats col·laboradores d'inserció i ajuts a d'autoocupació) i la secció I de l'article 2.3 d'aquesta Ordre (Ajuts a la contractació indefinida de persones amb discapacitat en empreses del mercat ordinari), es fa evident que hi han raons d'interès social i econòmic que concorren i que dificulten la concurrència. En primer lloc cal tenir en compte que se subvenciona la pròpia contractació, per la qual cosa no és possible introduir variables valoratives en el fet. En segon lloc, seria contrari a l'objectiu d'aquests ajuts excloure conversions de contractes que es poguessin produir fora de l'àmbit temporal, molt acotat, que presenta una concurrència competitiva. Per aquests motius, el procediment de concessió d'aquests ajuts és el reglat o directe previst a l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

    Tanmateix, i d'acord amb l'establert a l'article 39 de la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista (DOGC núm. 5123, de 2.5.2008), les accions i programes de formació ocupacional i inserció laboral que desenvolupa aquesta Ordre, inclouen amb caràcter prioritari el col·lectiu de dones que pateixen o han patit violència masclista.

  4. Vist l'article 170.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, on es disposa que correspon a la Generalitat de Catalunya la competència executiva en matèria de treball i relacions laborals, incloent de forma expressa les polítiques actives d'ocupació i la gestió de les subvencions corresponents i l'article 112 del mateix Estatut d'autonomia de Catalunya, on s'estableix que correspon a la Generalitat, en l'àmbit de les competències executives, la potestat reglamentària i també la funció executiva;

  5. Atesa la Llei 27/2002, de 20 de desembre, sobre mesures legislatives per a regular les empreses d'inserció sociolaboral (DOGC núm. 3793, de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR