DECRET 19/2002, de 22 de gener, de reestructuració parcial de la Direcció General de Seguretat Ciutadana.

SecciónDisposicions Generals
Emisore. a. de Jocs i Apostes de la Generalitat
Rango de LeyDecret

DECRET

19/2002, de 22 de gener, de reestructuració parcial de la Direcció General de Seguretat Ciutadana.

Mitjançant el Decret 105/1993, de 23 de març es va reestructurar la Direcció General de Seguretat Ciutadana, unitat directiva del Departament d'Interior que té adscrit el cos de mossos d'esquadra, i que assumeix les funcions en matèria de protecció i seguretat ciutadana.

El desenvolupament per part del cos esmentat de les funcions assignades a la Llei 10/1994, d'11 de juliol, de la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra, com també l'increment d'activitats, derivat del procés de desplegament territorial per la substitució de les forces i cossos de seguretat de l'Estat, obliguen a reestructurar i dotar d'una nova organització, en concret, l'estructura i direcció operativa de la policia de la Generalitat-Mossos d'esquadra, que sigui capaç d'assumir eficaçment les tasques que té encomanades.

A la vegada, el fenomen de la criminalitat ha deixat de ser una problemàtica exclusivament interna dels països per a conformar-se com a un fenomen global i, per tant, transcomunitari, i a més estructurat en potents organitzacions criminals. Això obliga, d'una banda, a comptar amb unitats de caràcter central capaces de fer front a aquesta nova realitat i, d'una altra, a estructurar adequadament els necessaris enllaços amb altres policies per a aconseguir una acció coordinada i eficient.

Estem immersos en una societat que es transforma a gran velocitat i, per tant, necessitem estructures organitzatives flexibles i amb una gran capacitat d'adaptació a tots aquests canvis socials. L'estructura organitzativa ha de possibilitar la cristal·lització en el servei al ciutadà dels valors de l'organització. Valors democràtics, de respecte a la dignitat de les persones i a la realitat catalana, que exigirà unes estructures que facilitin, d'una banda, el control democràtic i, d'altra banda, la integració del servei a aquesta societat.

Totes aquestes consideracions fan necessària la creació de la Subdirecció General de la Policia que té atribuït el comandament operatiu de la policia de la Generalitat. La missió que la societat de Catalunya encarrega a la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra ve definida en l'article 3 de la Llei 10/1994, d'11 de juliol, de la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra, i per dur-la a terme s'ha d'estructurar en un model descentralitzat que garanteixi la prevenció i la proximitat.

L'estructura organitzativa ha de definir amb precisió les responsabilitats de cadascuna de les seves unitats i, per tant, de les persones que les integren, ja que aquesta definició és un element nuclear en la corresponsabilització de tots els membres de l'organització. Sense aquesta corresponsabilització no serà possible un servei de policia eficient, ni el creixement humà de cadascuna de les persones de l'organització.

L'estructura organitzativa de la Subdirecció General de la Policia respon a una sèrie de principis rectors. En aquest sentit, l'estructura organitzativa, així com els altres elements que constitueixen l'organització, està dirigida a l'assoliment de resultats. L'assoliment d'aquests està directament relacionat amb la definició precisa de responsabilitats, per tant, aquesta és una peça fonamental en l'articulació de l'estructura. Aquesta responsabilitat ha d'anar acompanyada de l'autoritat per a poder assumir-la amb garanties d'èxit.

Així mateix, per a un conjunt d'activitats dirigides a l'obtenció d'un objectiu o resultat, s'ha establert una única direcció. Per al correcte funcionament de la policia i l'adequada definició de responsabilitats es descarten les dobles dependències, ja siguin orgàniques, funcionals o de qualsevol altre tipus. A més, l'acció directiva de la policia reposa, en primera instància, en els seus comandaments i cap òrgan de l'estructura ha de substituir-los en el procés directiu o en alguna de les seves fases. Per tant, és responsabilitat directa dels comandaments la planificació, l'organització, el control de l'execució, la coordinació i l'avaluació dels seus àmbits respectius d'actuació.

Igualment, l'objectiu de l'assoliment de resultats comporta, des d'una visió estratègica, una estructura dissenyada per serveis. S'entendran com a serveis policials aquelles àrees de resultats integrals de seguretat que genera l'activitat policial, i com a serveis de base territorial, aquells que responen a problemàtiques que en la seva gènesi i desenvolupament són de caràcter territorial i s'han de prestar des d'una estructura descentralitzada. Els serveis que responen a problemàtiques que abasten tota Catalunya o tenen un caràcter globalitzat, s'han de prestar des d'una estructura centralitzada, flexible i que potenciï el treball en equips multidisciplinars. Finalment, els serveis de gabinet i de suport a la direcció donaran recolzament a les funcions directives dels comandaments i no podran, de forma ordinària, substituir-los.

Per tant, de conformitat amb el que estableix la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat, a proposta del conseller d'Interior i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Secció 1

Disposicions generals

Article 1

1.1 Es crea adscrita a la Direcció General de Seguretat Ciutadana la Subdirecció General de la Policia com a òrgan al que s'encomana el comandament operatiu de la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra, sens perjudici del seu comandament directe, que correspon a la persona titular de la Direcció General de Seguretat Ciutadana, sota l'autoritat superior del conseller d'Interior.

1.2 Així mateix, es crea, adscrita a la Direcció General de Seguretat Ciutadana, l'Àrea Central d'Anàlisi Estratègica.

Article 2

2.1 Per a l'establiment de l'estructura organitzativa del cos de Mossos d'esquadra, que es concreta respecte de la Subdirecció General de la Policia, es determinen, en ordre organitzatiu descendent, els següents nivells estructurals: Comissaria General, Divisió o Regió Policial, Àrea, Unitat i Grup.

2.2 La Comissaria General és un òrgan adscrit a la Subdirecció General de la Policia i que integra les divisions i/o regions policials, a la qual correspon la direcció estratègica de la policia.

2.3 La Divisió i la Regió Policial són òrgans que, de manera ordinària, s'adscriuen a les comissaries generals, a les quals correspon la direcció estratègica d'àmbits concrets de l'activitat de la policia. La naturalesa organitzativa de la Divisió és d'òrgan central, mentre que la de la Regió Policial és la d'òrgan territorial.

2.4 Les Àrees són òrgans que, de manera ordinària, s'adscriuen a una Divisió o Regió Policial, a les quals correspon la direcció tàctica d'àmbits concrets de l'activitat de la policia. S'estableixen els següents tipus d'Àrees:

  1. Àrees Centrals: com a desenvolupament de les Divisions.

  2. Àrees Regionals i Àrees Bàsiques Policials (ABP): com a desenvolupament de les regions policials.

    2.5 La Unitat és un òrgan que, de manera ordinària, s'adscriu a una àrea, a la qual correspon la direcció operativa de la policia. S'estableixen els tipus d'Unitats següents:

  3. Unitats centrals: com a desenvolupament de les àrees centrals.

  4. Unitats regionals: com a desenvolupament de les àrees regionals.

  5. Unitats de les àrees bàsiques policials en l'àmbit de la Seguretat Ciutadana i de la Investigació.

    2.6 El Grup és l'òrgan que, de manera ordinària, s'adscriu a una Unitat, les responsabilitats del qual són, amb caràcter general, les relatives a la supervisió i execució directa de les tasques policials.

    2.7 El territori de Catalunya s'articula, als efectes de la implantació de la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra, en les regions policials següents: Girona, Ponent, Pirineu Occidental, Central, Camp de Tarragona, Terres de l'Ebre, Metropolitana Nord, Metropolitana Sud i Metropolitana Barcelona.

    Les Regions Policials s'organitzen territorialment en les Àrees Bàsiques Policials que comprenen els municipis que es relacionen en l'annex d'aquest Decret.

Article 3

Per al compliment dels seus objectius, la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra desenvoluparà les tasques pròpies de la seva activitat les quals, agrupades per la seva naturalesa homogènia, configuren les funcions següents:

  1. Informació, en tots els seus vessants.

  2. Anàlisi, ja sigui estratègica o operativa.

  3. Prevenció del risc per a la seguretat de les persones i els béns.

  4. Neutralització de les situacions de risc per a la seguretat de les persones i els béns.

  5. Investigació dels fets susceptibles de retret penal o administratiu.

  6. Relacions amb els ciutadans, vetllant per la seva satisfacció i per una percepció de la seguretat que afavoreixi la sensació de confiança i la cohesió social.

  7. Coordinació i suport a altres unitats.

  8. Suport a la direcció o equip assessor.

Article 4

4.1 Sota la dependència i l'autoritat del director general de Seguretat Ciutadana, correspon a la Subdirecció General de la Policia el comandament operatiu del cos de mossos d'esquadra, amb la finalitat de vetllar per l'acompliment dels objectius, els valors i les polítiques que el Govern de la Generalitat determini per a la policia, d'acord amb la missió que la normativa vigent assigna a la policia de la Generalitat- mossos d'esquadra

4.2 De la Subdirecció General de la Policia en depenen els òrgans següents:

  1. Àrea de Protocol.

  2. Àrea de l'Oficina del Portaveu.

  3. Divisió d'Afers Interns.

  4. Comissaria General Territorial.

  5. Comissaria General d'Investigació Criminal.

  6. Comissaria General Tècnica.

Secció 2

Àrea de Protocol

Article 5

Correspon a l'Àrea de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR