DECRET 76/2012, de 10 de juliol, de modificació parcial del Decret 310/2011, de 12 d'abril, de reestructuració del Departament d'Economia i Coneixement.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'ECONOMIA I CONEIXEMENT
Rango de LeyDecret

El Decret 310/2011, de 12 d’abril, de reestructuració del Departament d’Economia i Coneixement va determinar l’estructura departamental que es considerava adient en aquell moment. No obstant això, atès el procés de profunda transformació en què estan immersos els mercats financers i el condicionament de l’activitat de la Generalitat de Catalunya que aquest fet implica, cal abordar un replantejament profund de l’estructura de la Direcció General de Política Financera, Assegurances i Tresor, per garantir que està en disposició de respondre als nous reptes i necessitats derivats de la situació actual.

D’una banda, el contingut funcional de la Subdirecció General d’Entitats de Crèdit i Corporacions Locals ha variat substancialment com a conseqüència de la transformació del sector de les caixes d’estalvis, caracteritzada per les fusions generalitzades d’entitats, la conversió cap a l’exercici indirecte de les seves activitats i la desaparició d’entitats per venda o transformació en fundacions especials. D’altra banda, i pel que fa a la Subdirecció General d’Entitats Asseguradores i Mediadors, cal destacar que en els últims anys s’ha produït una forta reducció del nombre de mutualitats de previsió social registrades, com a conseqüència dels processos de dissolució i concentració del sector. El mutualisme català es troba davant d’un repte de gran abast estratègic i caldrà que s’adapti a les noves circumstàncies per poder assumir un nou paper rellevant dintre del sistema de protecció social. Aquest conjunt de canvis fa aconsellable una redistribució dels àmbits funcionals d’ambdues subdireccions generals. Així, s’assignen les funcions corresponents a aquests àmbits a la Subdirecció General d’Entitats de Crèdit, Asseguradores i Mediadors, que haurà de tenir un paper estratègic en la transformació i tutela dels dos sectors.

Pel que fa a les funcions de tutela financera de les corporacions locals, així com la regulació i supervisió de les seccions de crèdit de les cooperatives agràries, que exercia la Subdirecció General d’Entitats de Crèdit i Corporacions Locals, passen a constituir la totalitat de les funcions d’aquesta Subdirecció General, que ara es denomina Subdirecció General d’Entitats Locals i Seccions de Crèdit, amb la intenció de reforçar-les, atès que la forta crisi financera ha afectat de ple el finançament del món agrícola i de les entitats locals. Amb aquesta mesura es pretén garantir la solvència del món local català, així com una transició ordenada cap a nous models de finançament.

En l’àmbit de la Subdirecció General de Tresoreria, l’enorme pressió per part dels mercats financers que experimenta l’endeutament de la Generalitat de Catalunya, conjuntament amb els efectes del nou model de finançament, fa que sigui necessari assumir cada cop més una gestió plena de la tresoreria de tot el sector públic de la Generalitat, mitjançant la concentració tant de la liquiditat com de la gestió operativa dels pagaments. A més, la necessitat d’operar amb marges molt baixos de liquiditat obliga a generar de manera constant escenaris i programacions de pagaments de complexitat elevada. És per això que es reforcen els efectius de la Subdirecció General i es pren la mesura de crear un nou Servei de Centralització de Fons.

Finalment, s’integren en la Inspecció Financera totes les funcions de recollida i tractament estadístic de dades corresponents a l’àmbit competencial de la Direcció General, tant pel que fa a dades reservades com a dades públiques. Amb aquesta mesura es vol aconseguir una actuació més selectiva i proactiva del cos d’inspecció financera, amb els objectius següents: millorar l’eficiència en el tractament i publicació de la informació; augmentar la capacitat d’anàlisi i la utilització d’eines avançades de tractament de dades; incrementar la flexibilitat a l’hora de respondre a anàlisis financers puntuals, i millorar, en general, la transparència, la integració i l’accés a tota la informació disponible.

En resum, amb aquesta reestructuració es vol contribuir a fer més eficient i eficaç el funcionament de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, mitjançant l’adequació de l’estructura de la Direcció General de Política Financera, Assegurances i Tresor a les exigències actuals.

Així mateix, i sens perjudici de la futura remodelació dels òrgans economicoadministratius, és necessari ajustar l’actual composició de les sales de resolució de reclamacions de la Junta de Finances per tal d’agilitar el seu funcionament, per la qual cosa s’estableix la possibilitat que es constitueixin amb un únic vocal, tal com ja s’estableix en altres normatives estatals.

Per tot això, de conformitat amb l’article 23 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern; la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, i la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya;

A proposta de la persona titular del Departament d’Economia i Coneixement, i d’acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Es modifica l’apartat 2 de l’article 52 del Decret 310/2011, de 12 d’abril, de reestructuració del Departament d’Economia i Coneixement, que passa a tenir la redacció següent:

52.2 De la Direcció General de Política Financera, Assegurances i Tresor depenen els òrgans actius següents:

a) La Subdirecció General d’Entitats Locals i Seccions de Crèdit.

”b) La Subdirecció General d’Entitats de Crèdit, Asseguradores i Mediadors.

”c) La Subdirecció General de Deute Públic i Operacions Financeres.

”d) La Inspecció Financera.

”e) La Subdirecció General de Tresoreria.”

Article 2

Es modifica l’article 53 del Decret 310/2011, de 12 d’abril, de reestructuració del Departament d’Economia i Coneixement, que passa a tenir la redacció següent:

Article 53

Subdirecció General d’Entitats Locals i Seccions de Crèdit

”La Subdirecció General d’Entitats Locals i Seccions de Crèdit té les funcions següents:

”a) Analitzar l’evolució de la situació financera del sector públic local i assessorar en matèria d’hisendes locals.

”b) Coordinar i promoure, en col·laboració amb el departament competent en matèria d’administració local, les actuacions entre les entitats locals i les entitats financeres per assegurar, en termes de tutela financera, la transició ordenada dels ens locals cap als nous models de gestió financera.

”c) Controlar l’endeutament de les entitats locals i dels ens que en depenen en relació amb el seu nivell de solvència, amb l’objectiu d’assegurar el manteniment de l’equilibri financer.

”d) Analitzar i supervisar el seguiment dels plans financers de sanejament que correspon aprovar a les entitats locals i als ens que en depenen en determinades situacions, en el context de l’anàlisi de solvència i de l’estabilitat pressupostària.

”e) Donar suport tècnic financer als òrgans de govern de les entitats locals per al compliment de les obligacions establertes per la normativa de tutela financera.

”f) Impulsar marcs i convenis de col·laboració entre el conjunt d’entitats financeres i les entitats locals, que facilitin l’accés al crèdit.

”g) Efectuar el seguiment de l’evolució del crèdit de les entitats locals i de la incidència...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR