DECRET 140/2003, de 10 de juny, d'aprovació del Reglament d'instal·lacions destinades a activitats amb infants i joves.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Indústria, Comerç i Turisme
Rango de LeyDecret

DECRET 140/2003, de 10 de juny, d'aprovació del Reglament d'instal·lacions destinades a activitats amb infants i joves.

D'acord amb la Llei 38/1991, de 30 de desembre, d'instal·lacions destinades a activitats amb infants i joves, el Govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar per Decret 276/1994, de 14 d'octubre, el reglament que la desenvolupa i en el qual s'estableixen les condicions tècniques que han de complir aquelles instal·lacions per garantir-ne la funció educativa, la correcta prestació dels serveis oferts, la qualitat de vida i seguretat de les persones usuàries, i evitar molèsties a terceres persones així com efectes negatius per a l'entorn.

El Decret 276/1994, de 14 d'octubre, desenvolupava la Llei per als cinc tipus d'instal·lacions que s'hi definien: les cases de colònies, els albergs de joventut, les granges escola, les aules de natura i els campaments juvenils. El temps transcorregut de vigència d'aquesta disposició, ha permès detectar possibles millores del reglament, i els canvis que han afectat diverses normatives sectorials aconsellen actualitzar aquesta normativa, cosa que s'efectua mitjançant el present Decret.

S'ha considerat important definir amb més detall les condicions específiques de les granges escola i les aules de natura, garantint l'existència dels equipaments i els programes pedagògics necessaris per a la seva funció. També s'ha detectat la necessitat de diferenciar més clarament les característiques pròpies dels albergs de joventut. Igualment, i tenint en compte la realitat social actual, s'han ampliat els tipus d'usuaris i usuàries admesos, de forma no habitual, a les cases de colònies, granges escola i aules de natura. Així mateix, l'admissió en aquestes instal·lacions de persones usuàries que no pertanyen a grups d'infants i joves haurà de dur-se a terme garantint la funció pedagògica d'aquestes instal·lacions i respectant sempre la prioritat que han de tenir els grups d'infants i joves en el seu ús.

La condició anterior deriva del caràcter essencial que té el contingut pedagògic de les activitats que es duen a terme en les instal·lacions juvenils, i, per extensió, de les pròpies instal·lacions que les fan possibles. La mateixa necessitat de garantir aquesta funció pedagògica ha aconsellat, prenent com a base l'experiència acumulada, no permetre que una mateixa instal·lació pugui estar autoritzada simultàniament com a casa de colònies i com a alberg de joventut.

Finalment, i en resposta a una necessitat llargament sentida, el reglament que s'aprova mitjançant aquest Decret defineix la Xarxa Catalana d'Instal·lacions Juvenils, deixant per a un desenvolupament normatiu posterior la regulació del seu funcionament intern i d'altres aspectes de procediment.

Per oferir una major claredat en els aspectes tècnics i administratius que han de complir els campaments juvenils, i facilitar-ne així l'autorització, aquests han quedat exclosos d'aquest reglament, i seran objecte de regulació a través d'un reglament propi.

Per tot això, vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller en cap i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article únic

S'aprova el Reglament d'instal·lacions destinades a activitats amb infants i joves, i el model d'autorització de funcionament en annex al reglament.

Disposicions transitòries

  1. Les instal·lacions juvenils ja autoritzades en el moment de l'entrada en vigor d'aquest Decret se seguiran regint per la normativa d'instal·lacions juvenils aplicable en el moment de l'autorització, sens perjudici del que estableixen les disposicions transitòries següents i l'article 19, apartats 2 i 3 del reglament aprovat per aquest Decret. No obstant això, les persones titulars d'instal·lacions juvenils ja autoritzades podran sol·licitar a l'administració competent l'aplicació del present reglament amb la consegüent adaptació de les instal·lacions i nova autorització de l'administració competent.

  2. Les persones o entitats titulars de les instal·lacions que gaudeixen actualment d'autorització de funcionament com a granja escola o aula de natura disposen d'un termini de tres anys a partir de la publicació d'aquest Decret per presentar a l'administració competent autoritzadora els informes indicats als articles 42, apartat 2, i 43, apartat 2, respectivament. En cas contrari, la instal·lació quedarà autoritzada com a casa de colònies.

  3. Les persones titulars de les instal·lacions juvenils ja autoritzades disposen d'un termini de tres anys a partir de la publicació d'aquest Decret per oferir als seus usuaris i usuàries la possibilitat d'escalfar-se el menjar i netejar els estris que determina l'article 33.2.

  4. Les persones titulars de les instal·lacions que ja gaudeixin actualment d'autorització de funcionament com a alberg de joventut disposen d'un termini de tres anys, a partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret, per a adequarles al que determina l'article 44, llevat dels seus apartats 5, 6 i 7, els quals només s'aplicaran a les instal·lacions que s'autoritzin a partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret.

  5. Mentre no entri en vigència el reglament que regularà específicament els campaments juvenils, continuen vigents els preceptes del Decret 276/1994, de 14 d'octubre, en tot el que fa referència a aquestes instal·lacions.

    Disposicions finals

  6. La persona titular del Departament competent en la matèria objecte d'aquest Decret dictarà les disposicions que consideri oportunes per al seu desplegament, incloses les que siguin necessàries per al desenvolupament de la Xarxa Catalana d'Instal·lacions Juvenils.

  7. Aquest Decret entrarà en vigor transcorregut un mes des de la seva publicació en el DOGC.

    Disposició derogatòria única

    Queden derogats els articles 24, 26, 27, 28, apartat 3 de l'article 29, 31 i 34 del Decret 276/1994, de 14 d'octubre, d'aprovació del Reglament d'Instal·lacions destinades a activitats de lleure amb infants i joves. La resta de disposicions d'aquest Decret continuen vigents només per als campaments juvenils.

    Barcelona, 10 de juny de 2003

    Jordi Pujol

    President de la Generalitat de Catalunya

    Artur Mas i Gavarró

    Conseller en cap

    Reglament

    Capítol 1

    Disposicions generals

    Secció 1

    Objecte

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquest reglament és establir les condicions tècniques necessàries que ha de complir cada modalitat d'instal·lació juvenil de les definides en la Llei 38/1991, de 30 de desembre, d'instal·lacions destinades a activitats amb infants i joves, excepte els campaments juvenils, per tal de garantir la correcta prestació dels serveis que ofereixen, la qualitat de vida i la seguretat de les persones que les usen, l'estalvi de molèsties a terceres persones, l'absència d'efectes negatius per a l'entorn i, molt especialment, la seva funció educativa i social.

Secció 2

Competències

Article 2

Competències

2.1 Al Departament de Presidència, per mitjà de la Secretaria General de Joventut, li correspon exercir les competències pròpies de la Generalitat de Catalunya en matèria de joventut, entre les quals i d'acord amb la Llei 38/1991, de 30 de desembre, hi ha:

a) La d'atorgar les autoritzacions de funcionament a les instal·lacions juvenils regulades en aquest reglament.

b) La d'inspeccionar aquestes instal·lacions per tal d'assegurar, en tot moment, les seves condicions tècniques.

c) La d'incoar expedients sancionadors i la seva resolució d'acord amb la vigent Llei 38/1991, de 30 de desembre, sens perjudici del que disposen els articles 7 i 14, punts 2 i 3, d'aquesta.

2.2 Les autoritzacions concedides seran anotades en el corresponent llibre de registre de la Secretaria General de Joventut.

2.3 La Secretaria General de Joventut posarà a disposició del públic en general, mitjançant publicacions i/o difusió per medis telemàtics, informació actualitzada relativa a les instal·lacions juvenils autoritzades.

Article 3

Potestats d'execució i sanció sobre instal·lacions juvenils

3.1 No obstant el que preveu l'article anterior, les comarques i els municipis poden exercir potestats d'execució sobre les instal·lacions juvenils del seu territori, en els termes expressats al Decret 187/1993, de 27 de juliol, de delegació de competències de la Generalitat de Catalunya en matèria de joventut, i el Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, respectivament.

3.2 Per a l'efectivitat de les competències que es deleguen a les comarques cal que l'administració de la Generalitat de Catalunya, mitjançant la Secretaria General de Joventut del Departament de la Presidència, subscrigui un conveni amb cada comarca, en els termes previstos al Decret 187/1993, de 27 de juliol.

3.3 Els municipis, a més, segons el que disposa l'article 7.1 de la Llei 38/1991, de 30 de desembre, quan exercitin aquestes potestats d'execució sobre instal·lacions situades en el seu terme municipal, han d'adoptar un acord exprés en el qual es justifiqui la capacitat tècnica, financera i de gestió per poder dur-les a terme, acord que ha de ser comunicat a l'Administració de la Generalitat de Catalunya en els termes previstos en la normativa de règim local.

Article 4

Exercici per part dels ajuntaments de les potestats sobre instal·lacions juvenils

4.1 Per justificar la capacitat tècnica, financera i de gestió dels municipis a la qual es refereix l'article anterior, cal que els ajuntaments prevegin i facin...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR