DECRET 329/2006, de 5 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament dels serveis d'execució penal a Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

329/2006, de 5 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament dels serveis d'execució penal a Catalunya.

La Llei orgànica 1/1979, de 26 de setembre, general penitenciària, va ser una peça capital del nostre Estat de dret, i ha estat universalment reconeguda perquè va representar un gir històric en la política penitenciària en una doble direcció: d'una banda, el reconeixement de l'intern com a subjecte de drets i, d'altra banda, el fet de fer compatible, als centres penitenciaris, les finalitats de custòdia amb les més rellevants de reeducació i reinserció social dels penats, en aplicació de l'article 25.2 de la Constitució. Representava, per fi, l'aplicació de les Regles mínimes per al tractament de reclusos (Resolució 1984/1947, de 25 de maig, de Nacions Unides).

La Generalitat de Catalunya va assumir el repte de la gestió de l'activitat penitenciària a Catalunya mitjançant la previsió continguda a l'article 11.1 de la Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, d'Estatut d'autonomia de Catalunya, en relació amb l'article 79 de la Llei orgànica general penitenciària, i exerceix efectivament competències en aquesta matèria en tenir transferits els mitjans i els serveis penitenciaris, mitjançant el Reial decret 3482/1983, de 28 de desembre, des de l'1 de gener de 1984.

No obstant això, els vint-i-tres anys transcorreguts des de l'assoliment d'aquella responsabilitat han comportat nombrosos i transcendentals canvis en l'ordenament jurídic, en les institucions administratives i en la societat.

Aquests canvis exigeixen solucions necessàriament noves per arribar a les esmentades finalitats de les institucions d'execució penal, així com d'aquelles altres de noves que se'ls han anat atribuint en les diverses reformes penals, doncs solament així podran ser ateses les demandes que la societat dirigeix a aquesta Administració.

Les principals novetats del contingut del Reglament d'organització i funcionament dels serveis d'execució penal a Catalunya que aprova aquest Decret estan presidides per tres objectius essencials: el primer és el de dotar el sector d'una organització flexible i eficaç i amb uns servidors públics amb un alt grau de qualificació professional, per poder així fer front a la important missió que la societat els encomana; el segon es correspon amb la voluntat política del Govern d'articular vies de col·laboració basades en el principi de coresponsabilitat, per tal que serveis tan importants com el de la salut o el de l'educació siguin prestats mitjançant els serveis públics competents; l'últim és el de fer possible una millor participació ciutadana, i de major qualitat, en els serveis públics d'execució penal.

El Reglament que s'aprova mitjançant aquest Decret s'estructura mitjançant un títol preliminar i sis títols.

Així, en el títol preliminar s'estableix l'objecte i l'àmbit d'aplicació de la norma.

En el títol primer es regulen els tipus d'establiments penitenciaris i les diverses unitats on es poden gestionar les formes especials d'execució, i es dóna una pluralitat de possibilitats a l'execució de la pena en el medi obert i un tractament especialitzat a les persones amb problemàtiques constitutives d'exempció penal.

En el títol segon es preveu i es reforça la presència i la participació institucional i social en l'activitat dels serveis d'execució penal.

En el títol tercer s'estableix l'organització general dels centres penitenciaris, amb els diversos òrgans unipersonals i col·legiats, els quals seran els encarregats d'orientar totes les actuacions professionals a l'assoliment de les finalitats, els principis i valors inspiradors de l'actuació de l'administració competent en matèria d'execució penal.

En el títol quart es regula l'administració i la gestió del personal encarregat de portar a terme l'activitat penitenciària, així com l'organització dels diversos serveis als centres penitenciaris.

En el títol cinquè es regulen els models organitzatius de les prestacions singularment bàsiques de la institució: la salut, l'educació, el treball i els serveis socials; i s'encomanen a aquests últims la important missió de l'execució de les mesures penals que suposen una alternativa a l'entrada en presó.

Per la seva banda, en el títol sisè es revisa el règim econòmic del funcionament ordinari dels centres penitenciaris.

Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 61 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, amb els informes previs que exigeix la normativa vigent, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Justícia i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article únic

Aprovació del Reglament

S'aprova el Reglament d'organització i funcionament dels serveis d'execució penal a Catalunya, el text del qual s'insereix a continuació.

Disposicions addicionals

Primera

Definició de centre directiu

Als efectes del Reglament que s'aprova mitjançant aquest Decret, per centre directiu s'han d'entendre els òrgans superiors, alts càrrecs i òrgans actius, dels serveis centrals o perifèrics del Departament de Justícia, als quals les normes d'organització i funcionament de la Generalitat de Catalunya vigents en cada moment atribueixin les competències de direcció, organització i inspecció de les institucions d'execució penal existents a Catalunya.

Segona

Dipòsits municipals de detinguts a disposició judicial

  1. El departament competent en matèria d'execució penal ha de lliurar als ajuntaments dels municipis cap de partit judicial que disposin de dipòsit de detinguts en funcionament els fons per fer front a les despeses d'alimentació i estada dels detinguts, inversions i manteniment de les instal·lacions, que s'han de determinar per ordre del conseller o consellera de Justícia.

  2. Els ajuntaments han de retre comptes mensualment al Departament de Justícia mitjançant un certificat acreditatiu del nombre per dia de detinguts/des, presos/es o penats/ades a disposició judicial, en què s'expressin les seves dades d'identificació personal, i que serà emès pel/per la secretari/ària de la corporació municipal o pel/per la funcionari/ària encarregat/ada del dipòsit, amb el vistiplau de l'alcalde/essa, què haurà d'anar acompanyat necessàriament d'una còpia certificada dels manaments de detenció, presó, trasllat o llibertat dictats per les autoritats judicials.

    Tercera

    Distincions penitenciàries

  3. Els empleats públics destinats a l'àmbit de l'activitat de l'Administració d'execució penal poden ser distingits, amb un expedient previ instruït a aquest efecte per recompensar les actuacions que es considerin meritòries en la realització del servei públic penitenciari, tinguin o no relació amb les comeses del lloc de treball, mitjançant el lliurament d'un diploma acreditatiu de l'actuació objecte de reconeixement en un acte públic.

  4. Igualment, les institucions, fundacions, associacions i la resta d'organitzacions, ja siguin d'iniciativa pública o privada, així com els ciutadans o ciutadanes que a títol individual s'hagin distingit en la seva col·laboració amb el departament competent en matèria d'execució penal per a la millora de les seves funcions, principis i valors, poden ser distingits mitjançant la lliurança d'un diploma acreditatiu de l'actuació objecte de significació en l'acte públic al qual s'ha fet referència al paràgraf anterior.

  5. Els diplomes seran concedits pel centre directiu i en el cas dels servidors públics penitenciaris es faran constar a l'expedient personal dels afectats.

    Quarta

    La integració de personal en el Sistema Nacional de Salut

    El personal que, per aplicació de la disposició addicional sisena de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, s'integri en el Sistema Nacional de Salut, se sotmetrà al règim jurídic que li correspongui d'acord amb la normativa vigent d'aplicació i les disposicions que puguin acordar el Govern i el departament competent en matèria de salut, en l'àmbit de les seves competències.

    Disposicions transitòries

    Primera

    Habitatges penitenciaris

    Pel que fa als habitatges, residències o pavellons destinats a l'ús públic de casa habitació del personal...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR