DECRET 47/2005, de 22 de març, de modificació del Decret 103/2000, de 6 de març, pel qual s'aprova el Reglament dels tributs gestionats per l'Agència Catalana de l'Aigua.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Medi Ambient i Habitatge
Rango de LeyDecret

DECRET

47/2005, de 22 de març, de modificació del Decret 103/2000, de 6 de març, pel qual s'aprova el Reglament dels tributs gestionats per l'Agència Catalana de l'Aigua

El Decret 103/2000, de 6 de març, desenvolupa els elements essencials i t rets generals del cànon de l'aigua, definits en la Llei 6/1999, de 12 de juliol, d'ordenació, gestió i tributació de l'aigua, els preceptes de la qual han estat objecte de refosa mitjançant el Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, per tal de permetre la implantació i aplicació pràctica, de manera eficient, d'aquesta figura tributària.

Tanmateix, el transcurs del temps i l'experiència en la gestió, determinen la necessitat de realitzar una reforma parcial del text original, per tal de simplificar i optimitzar alguns dels procediments regulats en l'esmentat reglament, millorant alhora la gestió dels tributs que regula i agilitant la tramitació administrativa en benefici dels ciutadans i ciutadanes, especialment pel que fa al seu dret a obtenir, de manera àgil i simplificada, el reconeixement del seu dret a l'ampliació dels trams de consum d'aigua.

Els canvis en el cànon de l'aigua responen a la voluntat d'implementar una nova política de l'aigua, basada en els principis de garantia dels usos bàsics d'aigua per part dels ciutadans i ciutadanes, de foment dels usos sostenibles de l'aigua, tant pel que fa al seu consum com en relació amb la contaminació que se'n deriva, de modificació de les conductes no sostenibles quant a l'ús de l'aigua, de millora del coneixement i el control del cicle de l'aigua, avançant progressivament en l'adequació del seu finançament i de posar en valor els usos de l'aigua pel que fa a la prioritat de cadascun i del valor afegit que aporten als usuaris i usuàries.

Dins el que cal considerar com a gestió del cànon de l'aigua, s'ha optat per simplificar el procediment de declaració i ingrés del tribut per partde les entitats subministradores, incorporant una sèrie de mesures que simplifiquen i faciliten els tràmits administratius que aquestes han de realitzar front l'administració, i garanteixen que l'Agència Catalana de l'Aigua disposi, amb tota promptitud, dels imports que han satisfet les persones contribuents, i que ha de distribuir en funció dels objectius de protecció del medi ambient als quals s'afecta el tribut, fixats en el Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya.

En el marc d'aquesta simplificació de procediments, i, amb voluntat d'ajustar-se plenament als principis continguts en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, s'ha optat, amés a més, per reduir la documentació que les persones usuàries domèstiques d'aigua han de presentar per tal de justificar el seu dret a gaudir d'una ampliació dels trams de consum d'aigua amb un tipus bonificat, en els supòsits de convivència de més de tres persones en un mateix habitatge. Amb l'objectiu de garantir un bon i àgil servei a la ciutadania, es regula el procediment d'ampliació de trams, a partir de la presentació d'una declaració de dades bé directament a l'entitat subministradoracorresponent a l'abonat/abonada, per tal que aquest obtingui una resposta el més ràpida possible, bé a l'Agència Catalana de l'Aigua, a través de qualsevol dels mitjans legalment previstos, inclosa la via telemàtica. En aquesta direcció, es fomenta la col·laboració amb els ens locals, per tal que l'ampliació de trams es realitzi de la manera més ràpida possible, en funció de les característiques dels procediments que els mateixos ens locals considerin adients.

Quant al sistema de determinaciódel tribut per als usuaris i les usuàries industrials i assimilables, les modificacions són diverses i encaminades, en la majoria dels casos, a la simplificació i aclariment dels procediments previstos en l'actualitat, generant un benefici tant per l'administrat/l'administrada, que guanya en seguretat jurídica i en simplicitat dels tràmits administratius front l'Agència Catalana de l'Aigua, i generant també un benefici per aquesta darrera, que agilita la seva gestió, fent-la més immediata i transparent.

Una de les modificacions va adreçada a ampliar els terminis de presentació de la declaració d'ús i contaminació de l'aigua bàsica, d'un a quatre anys, i eliminar la possibilitat de ratificació anual. Es considera més apropiat, tant per millorar i agilitar la gestió que es realitza des de l'Agència com per afavorir el compliment de les obligacions de l'administrat/administrada, ampliar la vigència d'aquests tipus de declaració a quatre anys, que, en les condicions actuals de desenvolupament industrial i atès l'increment d'exigències relatives a millores ambientals, es considera un termini raonable per tal que un establiment pugui declarar les mateixes condicions de procés productiu o el mateix règim d'abocaments.

Tanmateix, es manté la possibilitat que la introducció de qualsevol canvi que afecti les condicions de consum o abocament d'aigües residuals, i que pugui modificar el tribut a satisfer, es declari en les condicions vigents fins el moment.

Així mateix, s'estableixla facturació, directament des de la mateixa Agència Catalana de l'Aigua, del cànon de l'aigua corresponent a usuaris/usuàries industrials, als quals s'aplica la tarifa individualitzada, independentment que l'aigua que consumeixin procedeixi de fonts pròpies o els sigui subministrada per una entitat subministradora. Es desenvolupa el procediment d'intercanvi d'informació per dur a terme la liquidació directa.

Finalment, davant els diversos canvis que s'han produït en la normativa tributària de general aplicació, encapçalats per l'entrada en vigor, el juliol de 2004, de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i dels seus reglaments de desenvolupament s'ha optat per suprimir els articles reguladors del procediment inspectori mantenir només els relatius a les especificitats pròpies dels tributs gestionats per l'Agència, aplicant-se per la resta d'aspectes la normativa general aplicable a la resta de tributs de la Generalitat de Catalunya.

En la mateixa línia d'adaptació a les novetats legislatives i reglamentàries produïdes en l'àmbit tributari en el darrer any, es potencia la utilització de les noves tecnologies en relació amb la gestió del tribut i pel que fa a les relacions dels ciutadans i les ciutadanes ambl'administració.

Per tant, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Medi Ambient i Habitatge i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article únic

S'introdueixen les següents modificacions en el Decret 103/2000, de 6 de març, pel qual s'aprova el Reglament dels tributs gestionats per l'Agència Catalana de l'Aigua:

.1 Amb la finalitat d'adequar l'objecte del Reglament al nou règim economicofinancer de l'Agència Catalana de l'Aigua, esmodifica l'article 1 que queda redactat de la manera següent:

"Article 1

"Objecte

És objecte d'aquest Reglament, el desenvolupament normatiu dels tributs que formen part del règim economicofinancer del cicle de l'aigua a Catalunya.

.2 Amb l'objectiu d'adaptar la posició jurídica de les entitats subministradores a les determinacions del Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, i de facilitar a aquelles la gestió del cànon de l'aigua de tal manera que mitjançant conveni puguin efectuar el pagament del cànon per compte del seus abonats/abonades i després traslladar-lo a aquests/es, es modifica l'apartat 4 de l'article 9, i s'hi introdueixen els apartats 5 i 6, quedant redactat l'article 9 de la manera següent:

"Article 9

"Subjecte actiu, subjecte passiu i obligats tributaris

"9.1 És subjecte actiu del cànon de l'aigua l'Agència Catalana de l'Aigua.

"9.2 Són subjectes passius del cànon de l'aigua en concepte de contribuents les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, i les entitats previstes a l'article 33 de la Llei general tributària, usuàries de l'aigua en baixa que la rebin per mitjà d'una entitat subministradora o que la captin mitjançant instal·lacions pròpies o en règim de concessió de proveïment. Als efectes d'aquest article, es considera usuari de l'aigua en baixa:

"a) Quan es tracti d'aigua subministrada per una entitat, el titular de la pòlissa o contracte de subministrament,

"b) Quan es tracti d'una concessió de proveïment, el titular de la concessió,

"c) Quan l'aigua provingui d'una captació mitjançant instal·lacions pròpies, el titular d'aquestes instal·lacions.

"9.3 Tanmateix, en els supòsits previstos en els punts b) i c) de l'apartat anterior, es considera que és usuari de l'aigua qui efectivament en realitzi el consum, sempre i quan l'interessat acrediti documentalment aquesta condició.

"9.4 Les entitats subministradores tenen encomanada la gestió i la recaptació del cànon de l'aigua en els termes establerts pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre. Així mateix, han de respondre solidàriament de l'ingrés de les quantitats que, en concepte de cànon de l'aigua, haguessin hagut d'exigir a les persones usuàries, en els termes establerts pels articles 75 i 77.4 del Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre.

"9.5 Les entitats subministradores poden fer efectiu l'import del tribut per compte de les persones contribuentsque en siguin abonades, en els termes establerts mitjançant un conveni entre l'Agència Catalana de l'Aigua i l'Administració local competent i amb dret al rescabalament mitjançant el trasllat d'aquest cost a través de la factura del servei domiciliari de subministrament d'aigua.

"9.6 Als efectes del previst en l'apartat anterior, els Convenis han d'expressar:

"a) Les condicions generals de determinació i ingrés dels imports del cànon de l'aigua que l'entitat subministradora ha d'autoliquidar a l'Agència Catalana de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR