LLEI 9/1995, de 27 de juliol, de regulació de l'accés motoritzat al medi natural.
Sección | Disposicions Generals |
Rango de Ley | Llei |
El President
de la Generalitat de Catalunya
Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de
Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el
que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia de
Catalunya, promulgo la següent
LLEI
El fort increment de la circulació de vehicles motoritzats
els darrers anys ha comportat un augment considerable de la
pressió humana sobre els espais naturals. La potència i la
maniobrabilitat dels vehicles i, d'altra banda, el
progressiu accés de la població a indrets fins fa poc
preservats de l'acció humana, on habiten espècies animals i
comunitats vegetals d'interès natural, constitueixen una
amenaça que de vegades posa en perill el manteniment de
l'equilibri ecològic i la conservació dels sistemes
naturals i afecta negativament els drets i la qualitat de
vida de la població rural.
Conscient d'aquest fet, el Govern de la Generalitat va
promulgar el Decret 59/1989, del 13 de març, pel qual es
regula la circulació motoritzada per a la protecció del
medi natural, que substituïa i alhora complementava les
mesures establertes prèviament per l'Ordre del Departament
d'Agricultura, Ramaderia i Pesca del 9 de juliol de 1987,
per la qual es regula la pràctica de proves i competicions
esportives motoritzades al medi rural.
Les mesures de regulació establertes pel Decret 59/1989 han
esdevingut insuficients per a conciliar la pràctica de la
circulació motoritzada amb la conservació del patrimoni
natural de Catalunya. Cal, doncs, adoptar noves mesures de
protecció del medi natural. Un primer pas en aquest sentit
ha estat la regulació de la circulació motoritzada en els
espais d'interès natural, establerta per les normes del Pla
d'espais d'interès natural, aprovat pel Decret 328/1992,
del 14 de desembre, que cal concretar i estendre a tots els
espais naturals i als terrenys agrícoles i forestals de
Catalunya.
Aquesta Llei s'estructura en quatre capítols.
El capítol I conté les disposicions generals referents a la
finalitat de la Llei, el seu àmbit d'aplicació i els
principis de coordinació, col·laboració i respecte mutu que
han de regir les actuacions de les diverses administracions
públiques que tenen competències relacionades amb la
matèria regulada per aquesta Llei.
El capítol II és integrat per dues seccions, que contenen,
respectivament, normes generals per a la circulació de
vehicles i normes específiques per a la circulació
motoritzada en grup.
Les competicions esportives són objecte del capítol III,
que s'estructura en tres seccions, en les quals es
delimiten els vials en què es poden dur a terme les
competicions, les condicions generals de circulació
aplicables a aquest tipus d'activitat esportiva i el règim
de les autoritzacions administratives.
Tanca aquesta Llei el capítol dedicat a la disciplina, del
qual cal destacar la previsió d'immobilització de vehicles
si, com a conseqüència del fet d'utilitzar-los, amb
incompliment dels preceptes de la Llei, pogués derivar-ne
un risc greu per a les persones, els béns i els ecosistemes
naturals.
Capítol I
Disposicions generals
Finalitat
Aquesta Llei té per finalitat establir normes de regulació
de l'accés motoritzat al medi natural, tant pel que fa a la
circulació motoritzada individual o en grup com pel que fa
a les competicions esportives, amb l'objectiu últim de
garantir la conservació del patrimoni natural de Catalunya,
assegurant, alhora, el respecte a la població i la
propietat pública i privada del món rural.
Àmbit d'aplicació
-
L'àmbit d'aplicació d'aquesta Llei és constituït pels
espais naturals i els terrenys forestals definits per la la
Llei 12/1985, del 13 de juny, d'espais naturals, i la Llei
6/1988, del 30 de març, forestal de Catalunya, pel conjunt
de pistes i de camins asfaltats que els recorren i per tot
el conjunt de camins rurals, de bast i ramaders, senders i
corriols i pistes forestals de terra.
-
Els preceptes d'aquesta Llei s'apliquen sens perjudici
de l'existència de servituds públiques, que es regulen
d'acord amb la normativa específica aplicable.
Coordinació
-
Les actuacions de les diverses administracions públiques
que tenen competències relacionades amb la matèria regulada
per aquesta Llei s'han de fer d'acord amb els principis de
coordinació, col·laboració i respecte mutu en l'àmbit
competencial.
-
Els departaments competents de la Generalitat, en el
marc dels principis a què es refereix l'apartat 1, poden
proposar a les diferents administracions públiques
competents en matèria de carreteres, trànsit i circulació
de vehicles amb motor i seguretat vial l'adopció de
mesures específiques per a garantir el compliment del que
estableix aquesta Llei.
-
Les diverses administracions han de vetllar sempre pel
compliment de les normes sobre trànsit, característiques
tècniques de cada tipus de vehicle, circulació de vehicles
amb motor i seguretat vial.
-
Els requisits establerts per aquesta Llei s'han de
complir sens perjudici de les autoritzacions necessàries
d'acord amb les normatives sectorials, en especial la
relativa a espectacles i activitats recreatives. Les
autoritzacions del Departament d'Agricultura, Ramaderia i
Pesca a què es refereix aquesta Llei han d'ésser condició
imprescindible per a poder iniciar la tramitació
administrativa de les altres autoritzacions de naturalesa
sectorial.
Capítol II
Circulació de vehicles
Secció primera
Normes generals per a la circulació de vehicles
Respecte al medi, als béns i als drets
La circulació de vehicles ha de respectar tant el medi com
els béns i els drets dels titulars dels terrenys i els
drets dels vianants i dels usuaris no motoritzats, i no ha
de causar perill, perjudicis o molèsties innecessàries a
les persones i als ecosistemes naturals.
Identificació
D'acord amb el que estableix la legislació general sobre
circulació, els vehicles amb motor i els remolcs han d'anar
sempre dentificats amb plaques de matrícula reglamentàries.
Delimitació dels vials
-
En els espais naturals declarats de protecció especial
d'acord amb la Llei 12/1985 únicament s'autoritza la
circulació de vehicles motoritzats per les pistes
forestals i els camins rurals delimitats a aquest efecte
en els plans o en els programes de gestió corresponents.
-
En els espais inclosos en el Pla d'espais d'interès
natural no declarats de protecció especial i en els
terrenys forestals s'autoritza la circulació per les pistes
i els camins forestals pavimentats o d'amplada igual o
superior a quatre metres.
Prohibició de circular camps a través i fora de camins i de
pistes
Els vehicles motoritzats únicament poden circular per
camins o pistes aptes per a la circulació, d'acord amb el
que estableix aquesta Llei i la normativa específica que hi
sigui aplicable. En conseqüència, es prohibeix la
circulació de vehicles motoritzats camps a través o fora de
les pistes o dels camins delimitats a aquest efecte i pels
tallafocs, les vies forestals d'extracció de fusta i els
camins ramaders, i pel llit sec i per la làmina d'aigua
dels rius, els torrents i tota mena de corrents d'aigua.
Limitacions i prohibicions
-
El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, pel que
fa als espais naturals declarats de protecció especial,
d'acord amb la Llei 12/1985, les reserves nacionals de
caça, les reserves naturals i els refugis de fauna
salvatge, pot:
-
Establir-hi limitacions específiques, després d'haver
consultat els òrgans gestors dels espais, referides a
l'època de l'any en què s'admet la circulació, la velocitat
màxima, les característiques dels vehicles i qualsevol
altra limitació que es consideri necessària per a preservar
els espais.
-
Prohibir la circulació motoritzada en camins rurals i
pistes forestals, per a preservar els valors naturals dels
espais afectats, després d'haver consultat els ajuntaments
respectius.
-
-
Les limitacions que afectin camins de titularitat dels
ens locals situats fora dels espais a què es refereix
l'apartat 1 han d'ésser establertes per les entitats locals
respectives, directament o a requeriment del Departament
d'Agricultura, Ramaderia i Pesca o del Departament de
Governació, després d'haver consultat la comissió comarcal
corresponent, a què es refereix la disposició addicional
tercera.
-
Els acords dels ens locals a què es refereix l'apartat 2
han d'ésser notificats al Departament d'Agricultura,
Ramaderia i Pesca perquè en faci la senyalització i la
publicitat corresponents.
-
El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, el
Departament de Governació i els ajuntaments poden prohibir
la circulació en el medi natural en cas de risc elevat
d'incendi forestal o per tasques d'extinció.
-
Les limitacions i les prohibicions especificades en
aquest Article s'apliquen sens perjudici de les que hagi
establert amb caràcter més restrictiu la normativa
urbanística vigent.
Usos i activitats tradicionals
Les limitacions a què es refereixen els articles 6, 7 i 8,
si la normativa pròpia de l'espai no ho prohibeix
expressament, no són aplicables a l'accés dels propietaris
a llurs finques ni a la circulació motoritzada relacionada
amb el desenvolupament de les activitats i els usos
agrícoles, ramaders o forestals dels espais afectats o amb
la prestació de serveis de naturalesa pública.
Limitacions per a la preservació dels terrenys de propietat
privada
-
Les prohibicions i les limitacions de la circulació
motoritzada pels camins o les pistes forestals que passen
íntegrament per terrenys de propietat privada, fixades pels
propietaris o els titulars de drets, es regeixen pel que
estableix la legislació general aplicable.
-
L'adopció de les mesures a què fa referència l'apartat 1
s'ha de notificar al Departament d'Agricultura, Ramaderia i
Pesca, el qual pot imposar, a proposta dels òrgans de
gestió dels espais naturals de protecció especial, si
aquests en resulten afectats, condicionants específics per
tal de salvaguardar-ne els valors naturals o per tal de
garantir la prestació de serveis de naturalesa pública. En
tots els casos s'ha de garantir l'audiència als propietaris
o als titulars dels terrenys en qüestió.
Senyalització i inventari
-
L'administració que hagi establert les limitacions i les
prohibicions a què fan referència elsArticles d'aquesta
secció ha d'adoptar les mesures que calguin per a la
senyalització adequada dels vials que tenen limitacions
específiques i dels vials en què es prohibeix la circulació
i ha d'assegurar-ne la publicitat.
-
Els camins i les pistes objecte de limitacions o de
prohibicions de pas han d'estar convenientment senyalitzats
al començament, a l'acabament i, si escau, als accessos
intermedis.
-
Els consells comarcals, d'acord amb els municipis
afectats, han d'elaborar un inventari dels camins i de les
pistes que hi ha en els termes municipals de llurs
comarques, en el qual ha de constar la titularitat, pública
o privada, les servituds que tenen i la possibilitat
d'utilització de cadascun d'ells.
-
És condició indispensable per a incloure un camí no
asfaltat en la xarxa de vies obertes al trànsit el
compromís formal de l'administració competent sobre el
manteniment del camí.
-
La senyalització dels camins i els mapes comarcals de
camins i pistes que resultin dels inventaris corresponents
s'han d'homologar segons uns criteris de denominació,
representació i simbologia comuns, d'acord amb el que
s'estableixi per reglament.
Circuits específics per a la circulació motoritzada
-
Es faculta els ajuntaments per a establir, d'ofici o a
petició dels propietaris de terrenys del terme municipal,
circuits específics adequats a les característiques de
determinats tipus de vehicles motoritzats. L'establiment
d'aquest tipus de circuits, que no poden afectar terrenys
inclosos en el Pla d'espais d'interès natural, ha d'ésser
sotmès a consideració del Departament d'Agricultura,
Ramaderia i Pesca, d'acord amb els tràmits que
s'estableixin per reglament, sens perjudici de
l'autorització que correspon al Departament de Governació,
segons la Llei 10/1990, del 15 de juny, sobre policia de
l'espectacle, les activitats recreatives i els establiments
públics.
-
L'establiment dels circuits a què es refereix l'apartat
1 ha d'ésser sotmès al tràmit d'avaluació de l'impacte
ambiental.
Velocitat màxima
La velocitat màxima de circulació per camins i pistes de
terra és de trenta quilòmetres per hora.
Publicitat en matèria de circulació
La publicitat referida a la circulació en el medi natural
s'ha de regir pels principis de protecció de la natura i de
respecte a la població rural i a la propietat pública i
privada, que inspiren aquesta Llei.
Secció segona
Normes específiques per a la circulació motoritzada en
grup
Definicions
-
S'entén per «circulació motoritzada en grup» la
circulació de diversos vehicles motoritzats que, de mutu
acord i sense finalitat competitiva, segueixen el mateix
itinerari.
-
S'entén per «circulació motoritzada organitzada» la que
és promoguda sense finalitat competitiva per una entitat o
un particular que en són els responsables.
Circulació motoritzada en grup
-
La circulació motoritzada en grup no organitzada es
regeix per les normes establertes en la secció primera.
-
Es prohibeix la circulació motoritzada en grup en els
espais naturals de protecció especial si són més de set
vehicles, en el cas de motocicletes o ciclomotors, o més de
quatre vehicles, si es tracta d'altres automòbils.
-
Es prohibeixen les concentracions de més de quinze
vehicles en la resta d'espais inclosos en el Pla d'espais
d'interès natural o en els terrenys forestals. No obstant
això, si la necessitat de preservació dels valors naturals
ho fa aconsellable, el Departament d'Agricultura, Ramaderia
i Pesca pot reduir el nombre màxim de vehicles o
prohibir-hi la circulació motoritzada en grup.
Activitats organitzades
-
Per a fer activitats organitzades de circulació
motoritzada en grup cal l'aprovació prèvia del recorregut
corresponent, sens perjudici de les condicions específiques
establertes per altres normatives sectorials. Aquesta
aprovació correspon, amb l'autorització prèvia de les
federacions catalanes d'automobilisme i de motociclisme,
segons escaigui, a l'ajuntament corresponent, si
l'activitat afecta un sol municipi, o als consells
comarcals, després d'haver estat delegats pels ajuntaments
afectats, en el cas que afecti dos o més municipis o
comarques. En tots els casos cal notificar-ho al
Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.
-
Si el recorregut a què es refereix l'apartat 1 passa per
un espai natural de protecció especial, l'aprovació
correspon, pel que fa a aquest tram, a l'òrgan gestor de
l'espai. En qualsevol cas, l'administració que autoritzi el
recorregut pot introduir-hi modificacions o limitacions i
incorporar-hi els condicionants específics que consideri
necessaris per a evitar danys al medi natural.
-
Els ajuntaments, els consells comarcals i el Departament
d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, en les condicions
establertes pels apartats 1 i 2, a proposta dels òrgans de
gestió dels espais naturals de protecció especial, si
escau, poden suspendre provisionalment activitats ja
autoritzades o part d'aquestes per circumstàncies
meteorològiques, per incendis o per altres supòsits
justificats per a la preservació del medi. Aquesta
suspensió es pot ordenar amb caràcter definitiu si
l'activitat comporta alteracions en el medi natural de
reparació impossible o difícil. L'administració que acordi
la suspensió de les activitats ho ha de comunicar als
òrgans que hagin donat les autoritzacions corresponents,
d'acord amb la normativa sectorial vigent.
-
Tots els vehicles participants en l'activitat
organitzada han de disposar d'una còpia de l'autorització
expedida per l'administració que aprovi el recorregut, la
qual han de mostrar als agents de l'autoritat si aquests
els la demanen en el transcurs del trajecte.
Limitació de l'horari de circulació
No es permet la circulació motoritzada organitzada en grup
en horari nocturn, entès aquest des de l'hora en què es pon
el sol fins una hora després que surt, llevat de la
circulació per les pistes que tenen la consideració de
vials d'unió entre localitats rurals o de comunicació amb
cases o nuclis de població situats en zones rurals.
Capítol III
Competicions esportives
Secció primera
Normes generals
Definició
Als efectes d'aquesta Llei, constitueixen competicions
esportives la pràctica de proves esportives amb vehicles
motoritzats amb finalitats competitives reconegudes per la
legislació vigent.
Delimitació dels vials
-
Es prohibeix de fer competicions esportives a l'interior
dels espais naturals de protecció especial, a les reserves
de caça i a les reserves naturals de fauna salvatge.
-
En la resta d'espais inclosos en el Pla d'espais
d'interès natural les competicions esportives només es
poden fer en carreteres i pistes asfaltades.
-
No obstant el que estableixen els apartats 1 i 2, els
trams d'enllaç no cronometrats poden passar per vies
asfaltades sempre que es tracti de vials aptes per a la
circulació motoritzada i es compleixin les condicions de
circulació que estableix aquesta Llei.
Secció segona
Condicions generals de circulació
Circuits tancats
Les competicions esportives que es facin en circuits
tancats permanents s'han de situar en terrenys que la
normativa urbanística hagi destinat expressament a
instal·lacions i equipaments esportius.
Soroll
S'han d'establir per reglament els nivells màxims
admissibles de soroll en les competicions esportives i
altres condicionants específics per a salvaguardar els
valors naturals dels espais.
Secció tercera
Autoritzacions
Catàleg de circuits i calendari de proves
-
Les competicions esportives únicament es poden fer en
circuits catalogats.
-
Correspon a les federacions catalanes de motociclisme i
d'automobilisme d'elaborar anualment el catàleg de circuits
i el calendari de les competicions previstes, els quals han
d'ésser aprovats pel Departament d'Agricultura, Ramaderia i
Pesca, amb l'audiència prèvia de les entitats locals, de
les comissions consultives creades per la disposició
addicional tercera i dels titulars de les carreteres i dels
camins que en resulten afectats.
Règim de les autoritzacions
-
Per a fer les competicions esportives cal l'autorització
prèvia del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca,
amb la conformitat expressa dels ajuntaments afectats i
dels propietaris dels terrenys per on passi la prova,
d'acord amb el tràmit que s'estableixi per reglament.
-
L'autorització a què es refereix l'apartat 1 pot
comportar modificacions o limitacions en el recorregut de
les proves i pot incorporar els condicionants específics
que es considerin necessaris per a garantir la preservació
del medi natural, els quals han d'ésser comunicats a les
entitats locals i als titulars afectats.
-
Per tal de garantir la reparació de possibles danys o
perjudicis al medi natural durant les competicions
esportives, l'ajuntament respectiu o, si hi escau, el
Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, d'acord amb
el tràmit que s'ha d'establir per reglament, ha d'exigir el
dipòsit d'una fiança prèvia.
Suspensió de les competicions esportives
-
El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca pot
suspendre provisionalment proves esportives ja autoritzades
o part de les proves per circumstàncies meteorològiques,
per incendis o per altres supòsits justificats. Aquesta
suspensió es pot ordenar amb caràcter definitiu si la prova
pot comportar alteracions substancials en el medi natural.
-
La suspensió de les proves esportives ha d'ésser
comunicada a les entitats locals i als titulars a què fa
referència l'article 23.2.
Retirada del material i reparació del terreny
-
Un cop finalitzada la competició esportiva, l'entitat
organitzadora està obligada a retirar en un termini màxim
de set dies tot el material de senyalització i de protecció
que s'hagi instal·lat per a fer la prova. La retirada
d'aquest material s'ha de fer sota el control de
l'ajuntament respectiu.
-
El material de senyalització ha d'ésser sempre
totalment desmuntable. Es prohibeix expressament d'emprar
pintura i de clavar cartells indicadors en els arbres per
a senyalitzar.
-
L'entitat organitzadora de la competició està obligada a
reparar, en un termini màxim de trenta dies, els danys
produïts en les carreteres, les pistes i els camins per on
ha passat la prova.
-
La fiança a què fa referència l'article 24.3 ha d'ésser
retornada totalment o parcialment després que
l'administració que hagi autoritzat la competició
certifiqui que no hi ha hagut danys o, si n'hi ha hagut,
que s'han corregit en part o del tot.
Capítol IV
De la disciplina
Secció primera
Infraccions
Tipificació
-
La vulneració de les prescripcions d'aquesta Llei té la
consideració d'infracció administrativa.
-
Les infraccions d'aquesta Llei es classifiquen en lleus,
greus i molt greus.
-
Són infraccions lleus:
-
Superar els límits de velocitat establerts per aquesta
Llei o per la normativa que la desenvolupi.
-
Circular de nit, si és prohibit.
-
Fer concentracions de vehicles superiors a les permeses
per l'article 16.
-
-
Són infraccions greus:
-
Deteriorar, destruir, sostreure o retirar els elements
de senyalització de la circulació motoritzada.
-
Circular, sense causa justificada, per vials no aptes
per a la circulació motoritzada.
-
Circular camps a través o fora de camins o pistes aptes
per a la circulació.
-
Ocasionar danys a béns, instal·lacions o materials
agrícoles, ramaders o forestals.
-
Incomplir les limitacions i les prohibicions a què fa
referència l'article 8.
-
Participar en activitats organitzades per a la
circulació motoritzada sense autorització o incomplint les
condicions que s'imposin.
-
No retirar el material de senyalització i de protecció i
no reparar els danys causats, en els terminis fixats per
l'article 26.
-
Estacionar vehicles que impedeixen l'accés a camins
forestals d'ús exclusiu per a vehicles de serveis
d'extinció d'incendis, de vigilància i oficials, degudament
senyalitzats, en l'època i en zones d'alt risc d'incendi.
-
Circular per les vies esmentades per l'apartat h, sense
autorització, en l'època i en zones d'alt risc d'incendi, i
per la resta de vies o camins en què, per raons de
prevenció i extinció d'incendis forestals o de preservació
de valors naturals, sigui prohibit de circular-hi de manera
temporal o permanent, quan es puguin ocasionar danys greus
a la fauna, als béns o als ecosistemes naturals.
-
Reincidir en la comissió d'infraccions lleus.
-
-
Són infraccions molt greus:
-
Fer anuncis publicitaris en qualsevol mitjà de difusió
que incitin a no respectar la legislació vigent en matèria
de circulació motoritzada en el medi natural o contraris
als principis que la inspiren.
-
Fer competicions esportives sense autorització o
incomplint les condicions que s'imposin.
-
Reincidir en la comissió d'infraccions greus.
-
-
L'abandonament de deixalles o d'escombraries té la
qualificació d'infracció lleu, greu o molt greu segons la
naturalesa i el volum de l'abocament, d'acord amb la
legislació vigent.
Prescripció
Els terminis de prescripció de les infraccions és de tres
anys per a les molt greus, dos anys per a les greus i sis
mesos per a les lleus, a comptar des de la data de comissió
de la infracció o, si aquesta és continuada, des de la data
en què es comet la darrera acció constitutiva d'infracció.
Secció segona
Procediment
Tramitació
-
El procediment sancionador s'ha d'ajustar al procediment
vigent.
-
Si s'aprecia que els fets objecte d'un expedient
sancionador poden ésser constitutius de delicte o falta,
l'administració actuant ha de traslladar les actuacions a
l'autoritat judicial competent i deixar en suspens el
procediment sancionador fins que aquesta no es pronunciï.
Aquesta suspensió no afecta l'expedient incoat per al
restabliment de la situació anterior a la comissió de la
infracció o, si escau, per a l'abonament de les
indemnitzacions pels danys i els perjudicis ocasionats.
-
La sanció de l'autoritat judicial a què es refereix
l'apartat 2 exclou la imposició de multa administrativa. Si
la resolució judicial és absolutòria, l'Administració pot
continuar la tramitació de l'expedient sancionador,
respectant els fets que els tribunals hagin declarat
provats.
Secció tercera
Sancions
Graduació
-
Les infraccions del que disposa aquesta Llei són
sancionades amb les multes següents, que s'han
d'incrementar fins al total del benefici obtingut per
l'infractor, en el cas que n'hi hagi hagut:
-
Les infraccions lleus, amb una multa de 10.000 a 50.000
pessetes.
-
Les infraccions greus, amb una multa de 50.001 a 500.000
pessetes
-
Les infraccions molt greus, amb una multa de 500.001 a
5.000.000 de pessetes.
-
-
Les sancions s'han de graduar d'acord amb la gravetat
del fet constitutiu de la infracció, tenint en compte els
danys i els perjudicis produïts, si hi havia
intencionalitat i la dificultat en la identificació de
l'infractor.
Competència
-
Són competents per a acordar la incoació dels
procediments sancionadors i designar instructor els òrgans
que determina en cada cas la legislació sobre espais
naturals.
-
Són competents per a la imposició de les sancions els
òrgans següents:
-
Els delegats territorials del Departament d'Agricultura,
Ramaderia i Pesca o l'alcalde, per a les lleus.
-
El director general del Medi Natural o el Ple de
l'Ajuntament afectat, per a les greus.
-
El titular del Departament d'Agricultura, Ramaderia i
Pesca, per a les molt greus.
-
El Govern de la Generalitat, per a les sancions de
quantia superior, com a conseqüència del benefici més
elevat que hagi obtingut l'infractor, si s'escau.
-
Exigibilitat
L'import de les multes i de les despeses ocasionades per
l'execució subsidiària de les actuacions de restitució dels
béns a l'estat anterior a la comissió de la infracció pot
ésser exigit per la via administrativa de constrenyiment.
Multes coercitives
-
Es poden imposar multes coercitives, d'acord amb el que
disposa el procediment sancionador administratiu general,
amb el requeriment i l'advertència previs corresponents,
per a restaurar la realitat física alterada o transformada
com a conseqüència d'una actuació il·legal.
-
Les multes coercitives, que poden ésser reiterades, no
poden superar la quantia de 100.000 pessetes cada una.
-
La imposició de multes coercitives i la imposició de
multes en concepte de sanció són independents i
compatibles.
Restitució del medi a l'estat anterior
-
La imposició de sancions és independent de l'obligació,
exigible en qualsevol moment, de restituir el medi físic a
l'estat anterior a la comissió de la infracció i de
l'obligació d'indemnitzar pels danys i els perjudicis
ocasionats.
-
Correspon a l'Administració de fixar, mitjançant la
resolució corresponent, el termini en què l'infractor ha de
procedir a la restitució dels béns a l'estat anterior a la
comissió de la infracció i l'import de la indemnització
pels danys i els perjudicis ocasionats.
-
En el cas que la infracció comesa hagi causat perjudicis
greus a exemplars d'espècies de fauna o de flora
protegides, la indemnització s'ha de calcular d'acord amb
els barems vigents de valoració de les espècies.
Secció quarta
Mesures cautelars
Immobilització de vehicles
Els membres del cos d'agents rurals i, en general, els
agents de l'autoritat, en l'exercici de les seves funcions,
poden procedir a la immobilització de vehicles si, com a
conseqüència del fet d'utilitzar-los, amb incompliment dels
preceptes d'aquesta Llei, pogués derivar-ne un risc greu
per a les persones, els béns i els ecosistemes naturals.
Disposicions addicionals
Primera
S'autoritza el Govern de la Generalitat a actualitzar,
mitjançant decret, les quanties de les sancions i les
multes coercitives fixades per aquesta Llei, d'acord amb
les variacions de l'índex de preus al consum.
Segona
Les organitzacions professionals agràries i les federacions
catalanes d'automobilisme i de motociclisme tenen la
consideració d'entitats col·laboradores als efectes de
l'aplicació d'aquesta Llei.
Tercera
Es crea en cada comarca una comissió consultiva formada
pels representants del Departament d'Agricultura,
Ramaderia i Pesca, del consell comarcal, dels ajuntaments i
dels propietaris afectats, per mitjà de les organitzacions
professionals agràries o sectorials o del Centre de la
Propietat Forestal, amb la finalitat d'informar de les
limitacions i les prohibicions a què es refereix l'article
8.2.
Disposició transitòria
Les prohibicions i les limitacions concretes que afecten la
circulació motoritzada per camins i pistes forestals
establertes pels articles 6, 8 i 10.2 no s'aplicaran fins
que les administracions competents no efectuïn les
senyalitzacions corresponents, que han de fer- se en el
termini de dos anys.
Disposició derogatòria
Es deroga el Decret 59/1989, del 13 de març, pel qual es
regula la circulació motoritzada per a la protecció del
medi natural.
Disposició final
Es faculten el Govern de la Generalitat i el conseller
d'Agricultura, Ramaderia i Pesca perquè dictin les normes
necessàries per a desenvolupar i aplicar aquesta Llei.
Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui
d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que
els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin
complir.
Palau de la Generalitat, 27 de juliol de 1995
Jordi Pujol
President de la Generalitat de Catalunya
Francesc Xavier Marimon i Sabaté
Conseller d'Agricultura, Ramaderia i Pesca