LLEI 9/1995, de 27 de juliol, de regulació de l'accés motoritzat al medi natural.

Secció:Disposicions Generals
Rang de Llei:Llei
 
ÍNDICE
CONTENIDO

El President

de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de

Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el

que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia de

Catalunya, promulgo la següent

LLEI

El fort increment de la circulació de vehicles motoritzats

els darrers anys ha comportat un augment considerable de la

pressió humana sobre els espais naturals. La potència i la

maniobrabilitat dels vehicles i, d'altra banda, el

progressiu accés de la població a indrets fins fa poc

preservats de l'acció humana, on habiten espècies animals i

comunitats vegetals d'interès natural, constitueixen una

amenaça que de vegades posa en perill el manteniment de

l'equilibri ecològic i la conservació dels sistemes

naturals i afecta negativament els drets i la qualitat de

vida de la població rural.

Conscient d'aquest fet, el Govern de la Generalitat va

promulgar el Decret 59/1989, del 13 de març, pel qual es

regula la circulació motoritzada per a la protecció del

medi natural, que substituïa i alhora complementava les

mesures establertes prèviament per l'Ordre del Departament

d'Agricultura, Ramaderia i Pesca del 9 de juliol de 1987,

per la qual es regula la pràctica de proves i competicions

esportives motoritzades al medi rural.

Les mesures de regulació establertes pel Decret 59/1989 han

esdevingut insuficients per a conciliar la pràctica de la

circulació motoritzada amb la conservació del patrimoni

natural de Catalunya. Cal, doncs, adoptar noves mesures de

protecció del medi natural. Un primer pas en aquest sentit

ha estat la regulació de la circulació motoritzada en els

espais d'interès natural, establerta per les normes del Pla

d'espais d'interès natural, aprovat pel Decret 328/1992,

del 14 de desembre, que cal concretar i estendre a tots els

espais naturals i als terrenys agrícoles i forestals de

Catalunya.

Aquesta Llei s'estructura en quatre capítols.

El capítol I conté les disposicions generals referents a la

finalitat de la Llei, el seu àmbit d'aplicació i els

principis de coordinació, col·laboració i respecte mutu que

han de regir les actuacions de les diverses administracions

públiques que tenen competències relacionades amb la

matèria regulada per aquesta Llei.

El capítol II és integrat per dues seccions, que contenen,

respectivament, normes generals per a la circulació de

vehicles i normes específiques per a la circulació

motoritzada en grup.

Les competicions esportives són objecte del capítol III,

que s'estructura en tres seccions, en les quals es

delimiten els vials en què es poden dur a terme les

competicions, les condicions generals de circulació

aplicables a aquest tipus d'activitat esportiva i el règim

de les autoritzacions administratives.

Tanca aquesta Llei el capítol dedicat a la disciplina, del

qual cal destacar la previsió d'immobilització de vehicles

si, com a conseqüència del fet d'utilitzar-los, amb

incompliment dels preceptes de la Llei, pogués derivar-ne

un risc greu per a les persones, els béns i els ecosistemes

naturals.

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Finalitat

Aquesta Llei té per finalitat establir normes de regulació

de l'accés motoritzat al medi natural, tant pel que fa a la

circulació motoritzada individual o en grup com pel que fa

a les competicions esportives, amb l'objectiu últim de

garantir la conservació del patrimoni natural de Catalunya,

assegurant, alhora, el respecte a la població i la

propietat pública i privada del món rural.

Article 2

Àmbit d'aplicació

  1. L'àmbit d'aplicació d'aquesta Llei és constituït pels

    espais naturals i els terrenys forestals definits per la la

    Llei 12/1985, del 13 de juny, d'espais naturals, i la Llei

    6/1988, del 30 de març, forestal de Catalunya, pel conjunt

    de pistes i de camins asfaltats que els recorren i per tot

    el conjunt de camins rurals, de bast i ramaders, senders i

    corriols i pistes forestals de terra.

  2. Els preceptes d'aquesta Llei s'apliquen sens perjudici

    de l'existència de servituds públiques, que es regulen

    d'acord amb la normativa específica aplicable.

Article 3

Coordinació

  1. Les actuacions de les diverses administracions públiques

    que tenen competències relacionades amb la matèria regulada

    per aquesta Llei s'han de fer d'acord amb els principis de

    coordinació, col·laboració i respecte mutu en l'àmbit

    competencial.

  2. Els departaments competents de la Generalitat, en el

    marc dels principis a què es refereix l'apartat 1, poden

    proposar a les diferents administracions públiques

    competents en matèria de carreteres, trànsit i circulació

    de vehicles amb motor i seguretat vial l'adopció de

    mesures específiques per a garantir el compliment del que

    estableix aquesta Llei.

  3. Les diverses administracions han de vetllar sempre pel

    compliment de les normes sobre trànsit, característiques

    tècniques de cada tipus de vehicle, circulació de vehicles

    amb motor i seguretat vial.

  4. Els requisits establerts per aquesta Llei s'han de

    complir sens perjudici de les autoritzacions necessàries

    d'acord amb les normatives sectorials, en especial la

    relativa a espectacles i activitats recreatives. Les

    autoritzacions del Departament d'Agricultura, Ramaderia i

    Pesca a què es refereix aquesta Llei han d'ésser condició

    imprescindible per a poder iniciar la tramitació

    administrativa de les altres autoritzacions de naturalesa

    sectorial.

    Capítol II

    Circulació de vehicles

    Secció primera

    Normes generals per a la circulació de vehicles

Article 4

Respecte al medi, als béns i als drets

La circulació de vehicles ha de respectar tant el medi com

els béns i els drets dels titulars dels terrenys i els

drets dels vianants i dels usuaris no motoritzats, i no ha

de causar perill, perjudicis o molèsties innecessàries a

les persones i als ecosistemes naturals.

Article 5

Identificació

D'acord amb el que estableix la legislació general sobre

circulació, els vehicles amb motor i els remolcs han d'anar

sempre dentificats amb plaques de matrícula reglamentàries.

Article 6

Delimitació dels vials

  1. En els espais naturals declarats de protecció especial

    d'acord amb la Llei 12/1985 únicament s'autoritza la

    circulació de vehicles motoritzats per les pistes

    forestals i els camins rurals delimitats a aquest efecte

    en els plans o en els programes de gestió corresponents.

  2. En els espais inclosos en el Pla d'espais d'interès

    natural no declarats de protecció especial i en els

    terrenys forestals s'autoritza la circulació per les pistes

    i els camins forestals pavimentats o d'amplada igual o

    superior a quatre metres.

Article 7

Prohibició de circular camps a través i fora de camins i de

pistes

Els vehicles motoritzats únicament poden circular per

camins o pistes aptes per a la circulació, d'acord amb el

que estableix aquesta Llei i la normativa específica que hi

sigui aplicable. En conseqüència, es prohibeix la

circulació de vehicles motoritzats camps a través o fora de

les pistes o dels camins delimitats a aquest efecte i pels

tallafocs, les vies forestals d'extracció de fusta i els

camins ramaders, i pel llit sec i per la làmina d'aigua

dels rius, els torrents i tota mena de corrents d'aigua.

Article 8

Limitacions i prohibicions

  1. El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, pel que

    fa als espais naturals declarats de protecció especial,

    d'acord amb la Llei 12/1985, les reserves nacionals de

    caça, les reserves naturals i els refugis de fauna

    salvatge, pot:

    1. Establir-hi limitacions específiques, després d'haver

      consultat els òrgans gestors dels espais, referides a

      l'època de l'any en què s'admet la circulació, la velocitat

      màxima, les característiques dels vehicles i qualsevol

      altra limitació que es consideri necessària per a preservar

      els espais.

    2. Prohibir la circulació motoritzada en camins rurals i

      pistes forestals, per a preservar els valors naturals dels

      espais afectats, després d'haver consultat els ajuntaments

      respectius.

  2. Les limitacions que afectin camins de titularitat dels

    ens locals situats fora dels espais a què es refereix

    l'apartat 1 han d'ésser establertes per les entitats locals

    respectives, directament o a requeriment del Departament

    d'Agricultura, Ramaderia i Pesca o del Departament de

    Governació, després d'haver consultat la comissió comarcal

    corresponent, a què es refereix la disposició addicional

    tercera.

  3. Els acords dels ens locals a què es refereix l'apartat 2

    han d'ésser notificats al Departament d'Agricultura,

    Ramaderia i Pesca perquè en faci la senyalització i la

    publicitat corresponents.

  4. El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, el

    Departament de Governació i els ajuntaments poden prohibir

    la circulació en el medi natural en cas de risc elevat

    d'incendi forestal o per tasques d'extinció.

  5. Les limitacions i les prohibicions especificades en

    aquest Article s'apliquen sens perjudici de les que hagi

    establert amb caràcter més restrictiu la normativa

    urbanística vigent.

Article 9

Usos i activitats tradicionals

Les limitacions a què es refereixen els articles 6, 7 i 8,

si la normativa pròpia de l'espai no ho prohibeix

expressament, no són aplicables a l'accés dels propietaris

a llurs finques ni a la circulació motoritzada relacionada

amb el desenvolupament de les activitats i els usos

agrícoles, ramaders o forestals dels espais afectats o amb

la prestació de serveis de naturalesa pública.

Article 10

Limitacions per a la preservació dels terrenys de propietat

privada

  1. Les prohibicions i les limitacions de la circulació

    motoritzada pels camins o les pistes forestals que passen

    íntegrament per terrenys de propietat privada, fixades pels

    propietaris o els titulars de drets, es regeixen pel que

    estableix la legislació general aplicable.

  2. L'adopció de les mesures a què fa referència l'apartat 1

    s'ha de notificar al Departament d'Agricultura, Ramaderia i

    Pesca, el qual pot imposar, a proposta dels òrgans de

    gestió dels espais naturals de protecció especial, si

    aquests en resulten afectats, condicionants específics per

    tal de salvaguardar-ne els valors naturals o per tal de

    garantir la prestació de serveis de naturalesa pública. En

    tots els casos s'ha de garantir l'audiència als propietaris

    o als titulars dels terrenys en qüestió.

Article 11

Senyalització i inventari

  1. L'administració que hagi establert les limitacions i les

    prohibicions a què fan referència elsArticles d'aquesta

    secció ha d'adoptar les mesures que calguin per a la

    senyalització adequada dels vials que tenen limitacions

    específiques i dels vials en què es prohibeix la circulació

    i ha d'assegurar-ne la publicitat.

  2. Els camins i les pistes objecte de limitacions o de

    prohibicions de pas han d'estar convenientment senyalitzats

    al començament, a l'acabament i, si escau, als accessos

    intermedis.

  3. Els consells comarcals, d'acord amb els municipis

    afectats, han d'elaborar un inventari dels camins i de les

    pistes que hi ha en els termes municipals de llurs

    comarques, en el qual ha de constar la titularitat, pública

    o privada, les servituds que tenen i la possibilitat

    d'utilització de cadascun d'ells.

  4. És condició indispensable per a incloure un camí no

    asfaltat en la xarxa de vies obertes al trànsit el

    compromís formal de l'administració competent sobre el

    manteniment del camí.

  5. La senyalització dels camins i els mapes comarcals de

    camins i pistes que resultin dels inventaris corresponents

    s'han d'homologar segons uns criteris de denominació,

    representació i simbologia comuns, d'acord amb el que

    s'estableixi per reglament.

Article 12

Circuits específics per a la circulació motoritzada

  1. Es faculta els ajuntaments per a establir, d'ofici o a

    petició dels propietaris de terrenys del terme municipal,

    circuits específics adequats a les característiques de

    determinats tipus de vehicles motoritzats. L'establiment

    d'aquest tipus de circuits, que no poden afectar terrenys

    inclosos en el Pla d'espais d'interès natural, ha d'ésser

    sotmès a consideració del Departament d'Agricultura,

    Ramaderia i Pesca, d'acord amb els tràmits que

    s'estableixin per reglament, sens perjudici de

    l'autorització que correspon al Departament de Governació,

    segons la Llei 10/1990, del 15 de juny, sobre policia de

    l'espectacle, les activitats recreatives i els establiments

    públics.

  2. L'establiment dels circuits a què es refereix l'apartat

    1 ha d'ésser sotmès al tràmit d'avaluació de l'impacte

    ambiental.

Article 13

Velocitat màxima

La velocitat màxima de circulació per camins i pistes de

terra és de trenta quilòmetres per hora.

Article 14

Publicitat en matèria de circulació

La publicitat referida a la circulació en el medi natural

s'ha de regir pels principis de protecció de la natura i de

respecte a la població rural i a la propietat pública i

privada, que inspiren aquesta Llei.

Secció segona

Normes específiques per a la circulació motoritzada en

grup

Article 15

Definicions

  1. S'entén per «circulació motoritzada en grup» la

    circulació de diversos vehicles motoritzats que, de mutu

    acord i sense finalitat competitiva, segueixen el mateix

    itinerari.

  2. S'entén per «circulació motoritzada organitzada» la que

    és promoguda sense finalitat competitiva per una entitat o

    un particular que en són els responsables.

Article 16

Circulació motoritzada en grup

  1. La circulació motoritzada en grup no organitzada es

    regeix per les normes establertes en la secció primera.

  2. Es prohibeix la circulació motoritzada en grup en els

    espais naturals de protecció especial si són més de set

    vehicles, en el cas de motocicletes o ciclomotors, o més de

    quatre vehicles, si es tracta d'altres automòbils.

  3. Es prohibeixen les concentracions de més de quinze

    vehicles en la resta d'espais inclosos en el Pla d'espais

    d'interès natural o en els terrenys forestals. No obstant

    això, si la necessitat de preservació dels valors naturals

    ho fa aconsellable, el Departament d'Agricultura, Ramaderia

    i Pesca pot reduir el nombre màxim de vehicles o

    prohibir-hi la circulació motoritzada en grup.

Article 17

Activitats organitzades

  1. Per a fer activitats organitzades de circulació

    motoritzada en grup cal l'aprovació prèvia del recorregut

    corresponent, sens perjudici de les condicions específiques

    establertes per altres normatives sectorials. Aquesta

    aprovació correspon, amb l'autorització prèvia de les

    federacions catalanes d'automobilisme i de motociclisme,

    segons escaigui, a l'ajuntament corresponent, si

    l'activitat afecta un sol municipi, o als consells

    comarcals, després d'haver estat delegats pels ajuntaments

    afectats, en el cas que afecti dos o més municipis o

    comarques. En tots els casos cal notificar-ho al

    Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.

  2. Si el recorregut a què es refereix l'apartat 1 passa per

    un espai natural de protecció especial, l'aprovació

    correspon, pel que fa a aquest tram, a l'òrgan gestor de

    l'espai. En qualsevol cas, l'administració que autoritzi el

    recorregut pot introduir-hi modificacions o limitacions i

    incorporar-hi els condicionants específics que consideri

    necessaris per a evitar danys al medi natural.

  3. Els ajuntaments, els consells comarcals i el Departament

    d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, en les condicions

    establertes pels apartats 1 i 2, a proposta dels òrgans de

    gestió dels espais naturals de protecció especial, si

    escau, poden suspendre provisionalment activitats ja

    autoritzades o part d'aquestes per circumstàncies

    meteorològiques, per incendis o per altres supòsits

    justificats per a la preservació del medi. Aquesta

    suspensió es pot ordenar amb caràcter definitiu si

    l'activitat comporta alteracions en el medi natural de

    reparació impossible o difícil. L'administració que acordi

    la suspensió de les activitats ho ha de comunicar als

    òrgans que hagin donat les autoritzacions corresponents,

    d'acord amb la normativa sectorial vigent.

  4. Tots els vehicles participants en l'activitat

    organitzada han de disposar d'una còpia de l'autorització

    expedida per l'administració que aprovi el recorregut, la

    qual han de mostrar als agents de l'autoritat si aquests

    els la demanen en el transcurs del trajecte.

Article 18

Limitació de l'horari de circulació

No es permet la circulació motoritzada organitzada en grup

en horari nocturn, entès aquest des de l'hora en què es pon

el sol fins una hora després que surt, llevat de la

circulació per les pistes que tenen la consideració de

vials d'unió entre localitats rurals o de comunicació amb

cases o nuclis de població situats en zones rurals.

Capítol III

Competicions esportives

Secció primera

Normes generals

Article 19

Definició

Als efectes d'aquesta Llei, constitueixen competicions

esportives la pràctica de proves esportives amb vehicles

motoritzats amb finalitats competitives reconegudes per la

legislació vigent.

Article 20

Delimitació dels vials

  1. Es prohibeix de fer competicions esportives a l'interior

    dels espais naturals de protecció especial, a les reserves

    de caça i a les reserves naturals de fauna salvatge.

  2. En la resta d'espais inclosos en el Pla d'espais

    d'interès natural les competicions esportives només es

    poden fer en carreteres i pistes asfaltades.

  3. No obstant el que estableixen els apartats 1 i 2, els

    trams d'enllaç no cronometrats poden passar per vies

    asfaltades sempre que es tracti de vials aptes per a la

    circulació motoritzada i es compleixin les condicions de

    circulació que estableix aquesta Llei.

    Secció segona

    Condicions generals de circulació

Article 21

Circuits tancats

Les competicions esportives que es facin en circuits

tancats permanents s'han de situar en terrenys que la

normativa urbanística hagi destinat expressament a

instal·lacions i equipaments esportius.

Article 22

Soroll

S'han d'establir per reglament els nivells màxims

admissibles de soroll en les competicions esportives i

altres condicionants específics per a salvaguardar els

valors naturals dels espais.

Secció tercera

Autoritzacions

Article 23

Catàleg de circuits i calendari de proves

  1. Les competicions esportives únicament es poden fer en

    circuits catalogats.

  2. Correspon a les federacions catalanes de motociclisme i

    d'automobilisme d'elaborar anualment el catàleg de circuits

    i el calendari de les competicions previstes, els quals han

    d'ésser aprovats pel Departament d'Agricultura, Ramaderia i

    Pesca, amb l'audiència prèvia de les entitats locals, de

    les comissions consultives creades per la disposició

    addicional tercera i dels titulars de les carreteres i dels

    camins que en resulten afectats.

Article 24

Règim de les autoritzacions

  1. Per a fer les competicions esportives cal l'autorització

    prèvia del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca,

    amb la conformitat expressa dels ajuntaments afectats i

    dels propietaris dels terrenys per on passi la prova,

    d'acord amb el tràmit que s'estableixi per reglament.

  2. L'autorització a què es refereix l'apartat 1 pot

    comportar modificacions o limitacions en el recorregut de

    les proves i pot incorporar els condicionants específics

    que es considerin necessaris per a garantir la preservació

    del medi natural, els quals han d'ésser comunicats a les

    entitats locals i als titulars afectats.

  3. Per tal de garantir la reparació de possibles danys o

    perjudicis al medi natural durant les competicions

    esportives, l'ajuntament respectiu o, si hi escau, el

    Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, d'acord amb

    el tràmit que s'ha d'establir per reglament, ha d'exigir el

    dipòsit d'una fiança prèvia.

Article 25

Suspensió de les competicions esportives

  1. El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca pot

    suspendre provisionalment proves esportives ja autoritzades

    o part de les proves per circumstàncies meteorològiques,

    per incendis o per altres supòsits justificats. Aquesta

    suspensió es pot ordenar amb caràcter definitiu si la prova

    pot comportar alteracions substancials en el medi natural.

  2. La suspensió de les proves esportives ha d'ésser

    comunicada a les entitats locals i als titulars a què fa

    referència l'article 23.2.

Article 26

Retirada del material i reparació del terreny

  1. Un cop finalitzada la competició esportiva, l'entitat

    organitzadora està obligada a retirar en un termini màxim

    de set dies tot el material de senyalització i de protecció

    que s'hagi instal·lat per a fer la prova. La retirada

    d'aquest material s'ha de fer sota el control de

    l'ajuntament respectiu.

  2. El material de senyalització ha d'ésser sempre

    totalment desmuntable. Es prohibeix expressament d'emprar

    pintura i de clavar cartells indicadors en els arbres per

    a senyalitzar.

  3. L'entitat organitzadora de la competició està obligada a

    reparar, en un termini màxim de trenta dies, els danys

    produïts en les carreteres, les pistes i els camins per on

    ha passat la prova.

  4. La fiança a què fa referència l'article 24.3 ha d'ésser

    retornada totalment o parcialment després que

    l'administració que hagi autoritzat la competició

    certifiqui que no hi ha hagut danys o, si n'hi ha hagut,

    que s'han corregit en part o del tot.

    Capítol IV

    De la disciplina

    Secció primera

    Infraccions

Article 27

Tipificació

  1. La vulneració de les prescripcions d'aquesta Llei té la

    consideració d'infracció administrativa.

  2. Les infraccions d'aquesta Llei es classifiquen en lleus,

    greus i molt greus.

  3. Són infraccions lleus:

    1. Superar els límits de velocitat establerts per aquesta

      Llei o per la normativa que la desenvolupi.

    2. Circular de nit, si és prohibit.

    3. Fer concentracions de vehicles superiors a les permeses

      per l'article 16.

  4. Són infraccions greus:

    1. Deteriorar, destruir, sostreure o retirar els elements

      de senyalització de la circulació motoritzada.

    2. Circular, sense causa justificada, per vials no aptes

      per a la circulació motoritzada.

    3. Circular camps a través o fora de camins o pistes aptes

      per a la circulació.

    4. Ocasionar danys a béns, instal·lacions o materials

      agrícoles, ramaders o forestals.

    5. Incomplir les limitacions i les prohibicions a què fa

      referència l'article 8.

    6. Participar en activitats organitzades per a la

      circulació motoritzada sense autorització o incomplint les

      condicions que s'imposin.

    7. No retirar el material de senyalització i de protecció i

      no reparar els danys causats, en els terminis fixats per

      l'article 26.

    8. Estacionar vehicles que impedeixen l'accés a camins

      forestals d'ús exclusiu per a vehicles de serveis

      d'extinció d'incendis, de vigilància i oficials, degudament

      senyalitzats, en l'època i en zones d'alt risc d'incendi.

    9. Circular per les vies esmentades per l'apartat h, sense

      autorització, en l'època i en zones d'alt risc d'incendi, i

      per la resta de vies o camins en què, per raons de

      prevenció i extinció d'incendis forestals o de preservació

      de valors naturals, sigui prohibit de circular-hi de manera

      temporal o permanent, quan es puguin ocasionar danys greus

      a la fauna, als béns o als ecosistemes naturals.

    10. Reincidir en la comissió d'infraccions lleus.

  5. Són infraccions molt greus:

    1. Fer anuncis publicitaris en qualsevol mitjà de difusió

      que incitin a no respectar la legislació vigent en matèria

      de circulació motoritzada en el medi natural o contraris

      als principis que la inspiren.

    2. Fer competicions esportives sense autorització o

      incomplint les condicions que s'imposin.

    3. Reincidir en la comissió d'infraccions greus.

  6. L'abandonament de deixalles o d'escombraries té la

    qualificació d'infracció lleu, greu o molt greu segons la

    naturalesa i el volum de l'abocament, d'acord amb la

    legislació vigent.

Article 28

Prescripció

Els terminis de prescripció de les infraccions és de tres

anys per a les molt greus, dos anys per a les greus i sis

mesos per a les lleus, a comptar des de la data de comissió

de la infracció o, si aquesta és continuada, des de la data

en què es comet la darrera acció constitutiva d'infracció.

Secció segona

Procediment

Article 29

Tramitació

  1. El procediment sancionador s'ha d'ajustar al procediment

    vigent.

  2. Si s'aprecia que els fets objecte d'un expedient

    sancionador poden ésser constitutius de delicte o falta,

    l'administració actuant ha de traslladar les actuacions a

    l'autoritat judicial competent i deixar en suspens el

    procediment sancionador fins que aquesta no es pronunciï.

    Aquesta suspensió no afecta l'expedient incoat per al

    restabliment de la situació anterior a la comissió de la

    infracció o, si escau, per a l'abonament de les

    indemnitzacions pels danys i els perjudicis ocasionats.

  3. La sanció de l'autoritat judicial a què es refereix

    l'apartat 2 exclou la imposició de multa administrativa. Si

    la resolució judicial és absolutòria, l'Administració pot

    continuar la tramitació de l'expedient sancionador,

    respectant els fets que els tribunals hagin declarat

    provats.

    Secció tercera

    Sancions

Article 30

Graduació

  1. Les infraccions del que disposa aquesta Llei són

    sancionades amb les multes següents, que s'han

    d'incrementar fins al total del benefici obtingut per

    l'infractor, en el cas que n'hi hagi hagut:

    1. Les infraccions lleus, amb una multa de 10.000 a 50.000

      pessetes.

    2. Les infraccions greus, amb una multa de 50.001 a 500.000

      pessetes

    3. Les infraccions molt greus, amb una multa de 500.001 a

      5.000.000 de pessetes.

  2. Les sancions s'han de graduar d'acord amb la gravetat

    del fet constitutiu de la infracció, tenint en compte els

    danys i els perjudicis produïts, si hi havia

    intencionalitat i la dificultat en la identificació de

    l'infractor.

Article 31

Competència

  1. Són competents per a acordar la incoació dels

    procediments sancionadors i designar instructor els òrgans

    que determina en cada cas la legislació sobre espais

    naturals.

  2. Són competents per a la imposició de les sancions els

    òrgans següents:

    1. Els delegats territorials del Departament d'Agricultura,

      Ramaderia i Pesca o l'alcalde, per a les lleus.

    2. El director general del Medi Natural o el Ple de

      l'Ajuntament afectat, per a les greus.

    3. El titular del Departament d'Agricultura, Ramaderia i

      Pesca, per a les molt greus.

    4. El Govern de la Generalitat, per a les sancions de

      quantia superior, com a conseqüència del benefici més

      elevat que hagi obtingut l'infractor, si s'escau.

Article 32

Exigibilitat

L'import de les multes i de les despeses ocasionades per

l'execució subsidiària de les actuacions de restitució dels

béns a l'estat anterior a la comissió de la infracció pot

ésser exigit per la via administrativa de constrenyiment.

Article 33

Multes coercitives

  1. Es poden imposar multes coercitives, d'acord amb el que

    disposa el procediment sancionador administratiu general,

    amb el requeriment i l'advertència previs corresponents,

    per a restaurar la realitat física alterada o transformada

    com a conseqüència d'una actuació il·legal.

  2. Les multes coercitives, que poden ésser reiterades, no

    poden superar la quantia de 100.000 pessetes cada una.

  3. La imposició de multes coercitives i la imposició de

    multes en concepte de sanció són independents i

    compatibles.

Article 34

Restitució del medi a l'estat anterior

  1. La imposició de sancions és independent de l'obligació,

    exigible en qualsevol moment, de restituir el medi físic a

    l'estat anterior a la comissió de la infracció i de

    l'obligació d'indemnitzar pels danys i els perjudicis

    ocasionats.

  2. Correspon a l'Administració de fixar, mitjançant la

    resolució corresponent, el termini en què l'infractor ha de

    procedir a la restitució dels béns a l'estat anterior a la

    comissió de la infracció i l'import de la indemnització

    pels danys i els perjudicis ocasionats.

  3. En el cas que la infracció comesa hagi causat perjudicis

    greus a exemplars d'espècies de fauna o de flora

    protegides, la indemnització s'ha de calcular d'acord amb

    els barems vigents de valoració de les espècies.

    Secció quarta

    Mesures cautelars

Article 35

Immobilització de vehicles

Els membres del cos d'agents rurals i, en general, els

agents de l'autoritat, en l'exercici de les seves funcions,

poden procedir a la immobilització de vehicles si, com a

conseqüència del fet d'utilitzar-los, amb incompliment dels

preceptes d'aquesta Llei, pogués derivar-ne un risc greu

per a les persones, els béns i els ecosistemes naturals.

Disposicions addicionals

Primera

S'autoritza el Govern de la Generalitat a actualitzar,

mitjançant decret, les quanties de les sancions i les

multes coercitives fixades per aquesta Llei, d'acord amb

les variacions de l'índex de preus al consum.

Segona

Les organitzacions professionals agràries i les federacions

catalanes d'automobilisme i de motociclisme tenen la

consideració d'entitats col·laboradores als efectes de

l'aplicació d'aquesta Llei.

Tercera

Es crea en cada comarca una comissió consultiva formada

pels representants del Departament d'Agricultura,

Ramaderia i Pesca, del consell comarcal, dels ajuntaments i

dels propietaris afectats, per mitjà de les organitzacions

professionals agràries o sectorials o del Centre de la

Propietat Forestal, amb la finalitat d'informar de les

limitacions i les prohibicions a què es refereix l'article

8.2.

Disposició transitòria

Les prohibicions i les limitacions concretes que afecten la

circulació motoritzada per camins i pistes forestals

establertes pels articles 6, 8 i 10.2 no s'aplicaran fins

que les administracions competents no efectuïn les

senyalitzacions corresponents, que han de fer- se en el

termini de dos anys.

Disposició derogatòria

Es deroga el Decret 59/1989, del 13 de març, pel qual es

regula la circulació motoritzada per a la protecció del

medi natural.

Disposició final

Es faculten el Govern de la Generalitat i el conseller

d'Agricultura, Ramaderia i Pesca perquè dictin les normes

necessàries per a desenvolupar i aplicar aquesta Llei.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui

d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que

els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin

complir.

Palau de la Generalitat, 27 de juliol de 1995

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Francesc Xavier Marimon i Sabaté

Conseller d'Agricultura, Ramaderia i Pesca