RESOLUCIÓ EMC/1809/2019, de 28 de juny, de modificació de la Resolució EMC/2973/2016, de 23 de desembre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions a la instal·lació d'infraestructures de recàrrega per al vehicle elèctric en el marc del Pla d'Acció per al desplegament d'infraestructures de recàrrega per als vehicles elèctrics a Catalunya (PIRVEC 2016-2019).

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Empresa i Coneixement
Rango de LeyResolució

El Govern català treballa en la definició d'un nou model energètic net, inclusiu i de generació distribuïda basat en l'eficiència i les energies renovables, en el qual l'accés a l'energia esdevé un dret fonamental per a la qualitat de vida dels ciutadans i la competitivitat de les empreses, i on s'assumeix la necessitat d'afrontar amb valentia les externalitats ambientals i la salut del model energètic actual.

En aquest sentit el Govern va aprovar, el mes de gener de 2017, el Pacte nacional per a la transició energètica de Catalunya, i al mes d'agost el Parlament de Catalunya va aprovar la Llei 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic (DOGC núm. 7426, de 3.8.2017), que recull en forma de llei les orientacions i objectius del Pacte esmentat en la línia de la transició energètica cap a aquest nou model.

Aquesta transició energètica ha de ser accelerada per tecnologies i programes disruptius com ara l'autogeneració d'energia elèctrica a partir del sol, l'electrificació intensiva dels processos industrials, la introducció de les energies renovables en aquest sector, els edificis de consum d'energia positiu (que generen més energia que la que consumeixen), l'apoderament de la ciutadania com a centre del nou model i també la mobilitat elèctrica.

El 14 de juny de 2016 el Govern ja havia aprovat el Pla d'Acció per al desenvolupament de la infraestructura de recàrrega per als vehicles elèctrics a Catalunya (PIRVEC 2016-2019) i el seu òrgan de governança, la Taula per al desplegament de la infraestructura de recàrrega per al vehicle elèctric (TIRVEC), liderada per l'Institut Català d'Energia (ICAEN). L'objectiu d'aquest Acord del Govern era garantir el subministrament d'energia elèctrica sota el principi de maximitzar el cost/benefici en la definició del model de recàrrega que es prioritzi.

El del Pacte nacional per a la transició energètica a Catalunya recull aquesta prioritat i incideix en el camí de fer de Catalunya un país atractiu per la mobilitat elèctrica i d'avançar cap a un model energètic renovable.

La penetració de la mobilitat elèctrica pot, efectivament, esdevenir palanca d'aquest nou model energètic i una oportunitat per avançar en el compromís del creixement sostenible, permetent la penetració massiva de les energies renovables en el principal sector consumidor d'energia final, el transport per carretera; reforçar el paper de la generació distribuïda mitjançant l'emmagatzematge de l'energia elèctrica en bateries, i afavorir l'autoconsum amb la tecnologia d'emmagatzematge elèctric de l'habitatge a la bateria del vehicle (V2H) o bé del vehicle elèctric a la xarxa (V2G).

L'augment dels vehicles elèctrics també esdevindrà un impuls al desenvolupament necessari de les xarxes intel·ligents de distribució i a la gestió de la demanda amb el desplaçament dels consums energètics als horaris de més baix consum.

El Reial decret llei 15/2018, de 5 d'octubre, relatiu a mesures urgents per la transició energètica i la protecció dels consumidors (BOE núm. 242, de 6.10.2018), elimina algunes barreres legals i administratives a la recàrrega elèctrica en treure la figura -abans obligatòria- del gestor de recàrrega que s'havia convertit en una activitat excessivament rígida i desincentivadora per al sector privat.

Malgrat els canvis promoguts per l'esmentat Reial decret llei 15/2018, de 5 d'octubre, i pel Reial decret 72/2019, de 15 de febrer, pel qual es regula el programa d'incentius a la mobilitat eficient i sostenible (programa MOVES) (BOE núm. 41, de 16.2.2019), que es gestionaran a partir dels organismes competents en les diferents comunitats autònomes, encara existeixen barreres econòmiques i administratives en la regulació elèctrica espanyola que fan difícil que les inversions del sector privat en la xarxa ràpida siguin sostenibles.

Amb el Pla estratègic PIRVEC es pretén potenciar el desenvolupament d'infraestructures de recàrrega, i focalitzar els ajuts en les comarques de Catalunya amb menys estacions de recàrrega ràpida per garantir una xarxa d'estacions de recàrrega que permeti desplaçar-se per tot el territori català.

L'Institut Català d'Energia, adscrit al Departament d'Empresa i Coneixement, té assignada l'execució de les activitats de la política energètica de la Generalitat de Catalunya que fixa el Pla de l'energia i canvi climàtic de Catalunya 2012-2020 (PECAC); col·labora en el desenvolupament del Programa d'impuls de les indústries de la mobilitat sostenible (RIS3CAT), i lidera el Pla de desplegament de la infraestructura de recàrrega per al vehicle elèctric (PIRVEC). Així mateix, l'ICAEN és membre fundador de la Plataforma publicoprivada LIVE (Logística per a la implementació del vehicle eficient).

Atès que la Llei 9/1991, de 3 de maig, de l'Institut Català d'Energia (DOGC núm. 1440, de 8.5.1991), disposa que l'ICAEN pot exercir qualsevol altra funció que, en l'àmbit energètic, vagi destinada al foment de l'eficiència i possible abaratiment, la utilització racional, l'estudi en el camp de la seguretat, la introducció de tecnologies innovadores -incloses les renovables i les netes- dins el marc de respecte al medi ambient, i també promoure la implantació de sistemes de producció d'energia renovable i de cogeneració a escala local i comarcal; i també que la mateixa Llei 9/1991, de 3 de maig, disposa que per exercir les seves funcions l'ICAEN pot realitzar qualsevol activitat que l'ajudi a assolir els seus objectius;

Vist que a aquestes bases els són aplicables el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre (DOGC núm. 3791A, de 31.12.2002), i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003), i del Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 25.7.2006);

Atès el Decret 273/2018, de 20 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017, mentre no entrin en vigor els del 2019 (DOGC núm. 7776, de 28.12.2019);

Per tot això exposat,

Resolc:

-1 Aprovar les bases reguladores per a la concessió de subvencions a la instal·lació d'infraestructures de recàrrega ràpida d'accés públic per al vehicle elèctric en el marc del Pla d'Acció per al desplegament d'infraestructura de recàrrega per als vehicles elèctrics a Catalunya (PIRVEC 2016-2019) que es publiquen a l'annex 1 d'aquesta.

-2 Els expedients en tràmit en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta Resolució corresponents als ajuts fets públics per la Resolució EMC/270/2017, de 15 de febrer (DOGC núm. 7314, de 22.2.2017), i per la Resolució EMC/1626/2018, de 6 de juliol (DOGC núm. 7663, de 13.7.2018), es regiran per la Resolució EMC/2973/2016, de 23 de desembre (DOGC núm. 7277, de 20.12.2016) i per les convocatòries respectives.

-3 Derogar la Resolució EMC/2973/2016, de 23 de desembre, per la qual s'aproven les bases reguladores per la concessió de subvencions per a la instal·lació d'infraestructures de recàrrega per al vehicle elèctric en el marc del Pla d'Acció per al desplegament d'infraestructures de recàrrega per als vehicles elèctrics a Catalunya (PIRVEC 2016-2019) (DOGC núm. 7277, de 30.12.2016).

-4 Aquesta Resolució entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs de reposició d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2.10.2015), en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Igualment, es pot interposar recurs contenciós administratiu segons l'article 10.1.a) de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14.7.1998), davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 28 de juny de 2019

Presidenta del Consell d'Administració

Annex 1

Base 1

Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular la concessió de subvencions a la instal·lació d'infraestructures de recàrrega ràpida d'accés públic per al vehicle elèctric en el marc del Pla d'Acció per al desplegament d'infraestructura de recàrrega per als vehicles elèctrics a Catalunya (PIRVEC 2016-2019).

Té la consideració d'estació de recàrrega d'accés públic, d'acord amb aquestes bases reguladores, una plaça específica d'estacionament associada que sigui exclusivament per a vehicles elèctrics, accessible per a qualsevol usuari de vehicle elèctric tots els dies de la setmana, que estigui en estat operatiu i que a més estigui dotada del sistema corresponent de connexió del vehicle a la xarxa elèctrica per a la realització i la gestió de la seva recàrrega.

Base 2

Persones beneficiàries

Poden ser persones beneficiàries d'aquests ajuts els ajuntaments i les entitats municipals descentralitzades (EMD).

En tots els casos el perceptor/ora del pagament de la subvenció i el beneficiari/ària haurà de ser la mateixa persona jurídica, i en aquest sentit haurà d'executar l'activitat i justificar-la.

Base 3

Requisits per obtenir la condició de beneficiari/ària

3.1 Les persones sol·licitants han de complir els requisits següents:

  1. Es podrà sol·licitar la subvenció només a les comarques de Catalunya que tinguin com a màxim una estació de recàrrega ràpida -potència elèctrica superior a 50 kW- operativa i en funcionament. Per aquest motiu a la convocatòria es publicarà un annex amb una llista de les comarques de Catalunya que compleixin aquest requisit.

  2. Donar ocupació, almenys, al 2% de treballadors/ores amb discapacitat sobre el nombre total de treballadors/ores de l'entitat, o bé aplicar les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR